ספארי בטנזניה + זנזיבר= ירח דבש מושלם

תמונה ראשית עבור: ספארי בטנזניה + זנזיבר= ירח דבש מושלם - תמונת קאבר

שלום לכולם,

אני לא אדם שכותב בדרך כלל על החוויות שלו, אבל כיוון שהטיול היה נורא מוצלח אשמח לחלוק את המסלול את הטיפים האישיים שאספנו לאורך הדרך.

קצת פרטים עלינו, שנינו באזור גיל 30, נסענו לירח דבש של ארבעה שבועות מתחילת ספטמבר עד תחילת אוקטובר.

התחלנו את הטיול בטיסה של אתיופיין אירליינס עם עצירה של 18 שעות בAdis ababa,Ethiopia היינו בטוחים שחברת הטיסות תיתן לנו מלון על חשבונם כי כך שמענו וגם קראנו באתר שלהם. מסתבר שלא הגיע לנו מלון (כי הם לא נותנים למי שיכל לקחת טיסה עם עצירה יותר קצרה), אבל להרבה זוגות אחרים כן נתנו מלון אז שווה לבדוק את זה כדי לא להזמין מלון סתם. אגב, המלונות שהם נותנים טובים (4 כוכבים).

באתיופיה לא הסתובבנו יותר מדי, היינו במלון ליד השדה ואמרו לנו שאין בעיה להסתובב אבל ברגע שהחשיך היה פחות סימפטי בחוץ ולכן חזרנו למלון.

את הטיול האמיתי שלנו התחלנו ברגע שנחתנו בטנזניה. בשדה שילמנו 50 דולר על ויזת כניסה (אין צורך לעשות סידורים מראש לעומת קניה ששם חייבים לארגן ויזה מראש). המדריך המהולל שלנו (עליו אספר הרבה בהמשך) אסף אותנו מהשדה (כלול במחיר של הספארי) ושיכן אותנו במלון ליד ארושה (משם היציאה לספארי) בשם Planet Lodge, המלון מאוד יפה, יש בריכה מקסימה, אוכל ממש טוב (בערב יש תפריט עם מנה ראשונה,שנייה,וכו'), החדרים במלון מאוד גדולים והכל נקי.

המדריך שלנו פאזו fazo אסף אותנו למחרת בבוקר להתחיל ספארי של 4 לילות. את הפרטים של פאזו אני אשאיר בסוף. אני אקדים ואומר שזוג חברים טובים שלנו עשה את אותו המסלול (בערך) שנה קודם והמליץ לנו על המדריך המדהים אז הקרדיט על מציאתו מגיע להם J

יש נסיעה לא קצרה עד שמגיעים לשמורות הספארי, בדרך ביקשנו לעצור בחנות שתייה וקנינו קולות ובירות (כמובן גם למדריך ולטבח המלווה), זה זול מאוד אבל גם שם ניתן להתמקח. אני לא יודעת אם יש בכל הרכבים מקרר קטן אבל בשלנו היה וזה היה מאוד נחמד להתפנק בכוס בירה קרה באמצע הספארי.

התחלנו בשמורת Tarangire (אפשר גם להתמקד רק בSerengeti אבל אז נסיעה הלוך ביום הראשון היא 7 שעות). הכבישים באפריקה לא תמיד סלולים אבל הג'יפ גדול והמדריך שלנו היה נהג זהיר ואחראי (ואני אחת שדואגת מהדברים האלו). בדרך לספארי חווים את טנזניה האמיתית, הכפרים, האנשים, שבט המסאי וכו'.. מאוד מעניין ושווה לראות.

כבר ביום הראשון ראינו המון חיות מרתקות- פילים, ג'ירפות, זברות ועוד. המרחבים של הספארי עצומים וזה נוף מדברי ומרהיב בפני עצמו.

במהלך השיטוט בספארי רואים חיות ממרחק מאוד קרוב- מטר שניים אבל זה לא מסוכן והמדריך שלנו אפילו ידע להגיד מתי הפיל שעומד מולנו קצת כועס לפי האוזניים. בכלל זה הזמן לציין שמבחינתי 50% מהטיול זה המדריך. חשוב מאוד לקחת מדריך שמבין ומכיר את השטח, קודם כל זה יגרום לכם להרגיש הרבה יותר בטוחים ושנית, כאשר הם מספרים אחד לשני במכשיר קשר שיש משהו שווה לראות, צריך מישהו שיודע להגיע לשם מהר כדי שלא תפספסו. בלילה הראשון ישנו במחנה שממוקדם מחוץ לשמורה, הינו לבד ובהתחלה קצת פחדתי, בכל זאת פעם ראשונה בטנזניה, המדריך היה כל כך מקסים ובמקום לישון בחדר מגורים הוא פתח אוהל לידינו כדי שאחוש בטוחה. בערב הטבח הצמוד (כן כן, לכל מי שלוקח דיל עם אוהלים יש טבח צמוד, מסתבר שזה משתלם להם כי כוח העבודה מאוד זול) הכין לנו ארוחת ערב- שוב ארוחת מנות שלא מביישת אף אחד, אתה יכול לפני להודיע אילו דברים אתה אוהב במיוחד, אנחנו לא אוכלים פירות ים אז התמקדנו בבשר בקר ואורז אבל אפשר לבקש ויכינו.

ביום השני נסענו לשמורת הSerengeti , בדרך עברנו דרך מכתשNgorongoro שנוצר מהתפרצות הר געש, עצרנו בנקודת תצפית מדהימה ועברנו דרך המכתש (למכתש נוסעים כדי לראות קרנפים, עוד נגיע לשם).

בשמורת הסרנגטי ישנו 2 לילות, כשהגעתי לשם הבנתי כמה מזל היה לי בלילה שלפני שהיינו לבד במחנה והיו מקלחות עם מים חמים, עכשיו הכיף נגמר. שכחתי לציין לפני שבספארי המדריך והטבח מקימים את האוהל, שמים שם 2 מיטות יחיד קטנות עם מזרונים וסדינים (ועדיין, תביאו גם מהבית ציפה לכרית וציפה זוגית להיכנס לתוכה בלילה). המקלחות במחנה בסרנגטי היו נוראיות מה שהתברר בסוף כחוויה ממש טובה (אלו השטויות שזוכרים אחר כך מהטיול), בכל אופן אם יש לכם תקציב שמאפשר, אולי שווה לקחת ב2 לילות האלו אוהל משודרג ( בגודל של חדר עם שירותים ומקלחת פרטיים).

באחד הלילות אגב ב19 בערב נכנס לנו אורח למחנה בדמות פיל עצום שחיפש אוכל בפחים (מסכן, היה רעב). במהלך כל הלילה שומעים קולות מפחידים של צבועים בעיקר, אפשר גם להרגיש חיות עוברות ליד האוהל וכדי להוסיף אפקט פחד ירד לנו גם גשם (נשבעת שבשאר הטיול מזג האוויר היה מושלם).

בכל אופן, אין שום חשש, החיות מפחדות מאיתנו יותר מאשר אנחנו מפחדים וכל עוד לא יוצאים מהאוהל אין מה לדאוג. במבט על אני חושבת שזה הכרחי לחוויה לישון באוהלים במחנה (אפשר גם באוהל הגדול) ולא לישון בלודג' כיוון שהשינה ליד החיות מוסיפה אפקט חוויתי חשוב לטיול.

את הGame Drives עשינו בכל מני שעות, לרוב יוצאים כאשר קריר ואז יש סיכוי יותר טוב לראות חיות עושות משהו ולא רק מנמנמות ליד העץ. אז לפעמים יוצאים ב6 בבוקר לכמה שעות, חוזרים לצהריים ויוצאים שוב. בכל אופן ברגע שמחשיך לא מאפשרים לנסוע כיוון שמפחדים שם שיצודו את החיות בחושך אז הטילו איסור.

ראינו דברים מיוחדים ומדהימים, את הbig five ראינו, אריות למכביר-ראינו, אני לא רוצה להרוס ואם קראתם עד פה יש סיכוי טוב שזה מעניין אתכם ותיסעו בעצמם ולכן לא אפרט עוד הרבה על החיות. רק אגיד שראינו את הטבע במלוא הדרו (כולל מרדף טרף מוצלח של צ'יטה שצדה איילה).

ביום ה4 נסענו שוב למכתש Ngorongoro כדי לחפש קרנפים, אולי הייתי מוותרת על זה ונשארת עוד יום בשמורת הסרנגטי כיוון שכבר ביום הראשון היינו שם וחיינו את המכתש ומבחינת חיות אין מה להשוות, בסרנגטי יש הרבה יותר. מצד שני, ראינו שם קרנף שהיה חסר לנו לbig five ועצרנו שם לאכול ליד אגם מהמם ביופיו (אגב, לא להתמהמה עם האוכל כי הנשרים פשוט חוטפים אותו מהיד שלך).

את הלילה האחרון חשבנו שנבלה באותו מקום של הלילה הראשון אך הצוות עשה לנו הפתעה והביא אותנו למלון מהמם שנקרא Eileen's Tree House, המקום מרהיב, מלא צמחייה, בריכה, WIFI אחרי כמה ימים ללא תקשורת ועוד. ההפתעה הייתה מאוד נחמדה והמקלחת החזקה עם הזרם החם זה משהו שלא שוכחים אחרי 4 ימים בספארי.

אני לא בטוחה שפרגנו לנו כי היינו בירח דבש או שזו הפתעה קבועה שעושים שם לזוגות. בכל אופן היה מדהים.

כמה מילים על המדריך שלנו- אין שאלה ששאלנו לגבי החיות או לגבי הטנזניים שהוא לא ידע לענות (ואנחנו שואלים הרבה שאלות). הוא מאוד פתוח ונחמד, הוא מדריך כבר 25 שנים בספארי ואמור לפרוש בעוד כמה שנים. אין בקשה שלא קיבלה מענה, היה חיבור מצוין ושיחות מעניינות, הוא יודע אנגלית שלא הייתה מביישת בריטי מלידה. כאשר חזרנו לארושה (לפני שלקחנו אוטובוס ללושוטו) הוא הלך לקנות איתנו כרטיס sim מקומי (מומלץ ביותר) וחיכה איתנו שעתיים בתור. בימים העוקבים לאחר הספארי הוא שלח הודעות והתעניין לשלומנו. בקיצור, סעו וסעו עכשיו, רק בשבילו הייתי עושה את הטיול הזה שוב. הייתי שמחה לומר שזה היה החיבור האישי, אבל גם חברים שלנו היו מרוצים ממנו בצורה יוצאת דופן אז אני פשוט מניחה שהוא אדם ומדריך יוצא דופן.

לגבי הטבח-היה נחמד אבל לא מדהים ולכן לא אמליץ באופן מיוחד.

לאחר הספארי לקחנו Luxury Buss לכפר הנקרא Lushoto. זה כפר במעלה הר עם נוף מרהיב וטיולים יומיים (וגם טרקים) שאפשר לעשות. האוטובוס ללושוטו כ5/6 שעות. לקחנו את האוטובוס של 8:30 בבוקר והגענו לשם בצהריים. עצה חשובה- כשאתם בספארי תדאגו שהמדריך/החברה המארגנת תקנה לכם כרטיסים לאוטובוס ושכבר מישהו יחכה לשם בלושוטו לאסוף אתכם (כי זה חור תחת בשום מקום), עוד עצה קריטית- אחרי 6 שעות באוטובוס אל תקחו את הDala dala (המיניבוס המקומי), תארגנו מונית שתיקח אתכם במעלה ההר. בכל אופן אנחנו עלינו על הדלה דלה וכשראינו שעדיין מחכים למלא אותה אמרנו שאנחנו יורדים לתפוס מונית פרטית והפלא ופלא- הדלה דלה הפכה למונית פרטית. העיפו משם את כל האנשים ולקחו אותנו ליעד.

בהתחלה הלכנו למלון של נזירות שהמליצו לנו עליו אבל היה ממש לא משהו אז מיד נסענו לExecutive Lodge. החדרים נחמדים מאוד, פשוטים, לא מתיימרים להיות משהו שהם לא, אבל.... הנוף!! וואוו הנוף!! אין דברים כאלו, אתה במעלה הר ורואה סביבך רק ירוק. המסעדה של המלון מעולה, אפשר לעשות שם כביסה והכי חשוב- המנהל האחראי במלון ששמו חוסיין. חוסיין עזר לנו בכל בקשה, הלך איתנו לעיר, הסתובב איתנו, ארגן לנו מוניות והכי חשוב- היה מאיר פנים ונכון לעזור. בשלב כלשהו שהבנו שעל כל דבר שאנחנו קונים המתווך גוזר קופון ביקשנו מחוסיין לקנות לנו כרטיסים לאוטובוס הבא (אחרי 3 לילות בלושוטו), אמרתי לו ששמעתי שכרטיס עולה 15 דולר ונתתי לו כסף. לא רק שהוא קנה לנו, הוא גם החזיר עודף נוסף וסיפר שקנה ב13 (המקומיים שם קונים בזול מן הסתם אז אף פעם לא ברור מה המחיר האמיתי והמקורי של מוצר). בכל אופן חוסיין היה הוגן מאוד, ומאוד נהנינו מחברתו, גם ארגן לנו שגיסו יאסוף אותנו בדר אל סלאם והתקשר לוודא שאנחנו בסדר. וכמובן, אני מאוד מאוד ממליצה על המלון!!!! (ומנת הקארי במסעדה שם).

בלושוטו יש כל מני טיולים יומיים – מפל, יער, וכו' כעיקרון עדיף לקחת מדריך מקומי כי אתה לא רוצה להסתכן בכך שישדדו לך את הכסף (שמועה שרצה שם, לא מכירה מישהו שזה באמת קרה לו). בכל אופן, לקחנו מדריך מקומי שהתברר כשמוק רציני אז אני ממליצה לא לקחת את מר קיבוואנה Kibwana (הוא חרטט אותנו ממש על כסף, שינה לנו מסלולים באמצע, מיהר כל הדרך ולא נתן הסברים עד שעצרנו הכל, שילמנו לו את אותו היום וביטלנו את הטיול שקבענו איתו למחרת). חוסיין יכול להפנות למדריך יותר טוב (תבקשו שלא לטייל עם קיבוואנה).

-אגב, המלון עולה כ 40 דולר ללילה ,אולי פחות אם לוקחים כמה לילות, כולל ארוחת בוקר כמובן (אין כזה דבר ללא ארוחת בוקר באפריקה, ואם מישהי שותה עם ממתיק אז גם את זה אין באפריקה).

ביום האחרון הלכנו לנקודת תצפית Irente Viewpoint, לקחנו מונית הלוך וחזור, יש שם מסעדה אז שווה להגיע כזה בצהריים ולשבת על בירה מול הנוף ואולי להישאר עד לשקיעה. האמת שכשאנחנו היינו לא הייתה ראות טובה אבל המקום מקסים. האוכל במסעדה פחות J

אחרי 3 ימים בלושוטו המהממת עם חוסיין המהמם לקחנו אוטובוס לDar el salam משם אספו אותנו במונית (שוב, לארגן מונית מהתחנה הקודמת, יש שם מלא רמאים, מלא גנבים שרק מחכים לתיירים תמימים) לתחנת מעבורת. בתחנת המעבורת קונים כרטיס לStone Town . במקרה כשהגענו אמרו לנו שאין יותר כרטיסים ושנשארו רק למחר, התבכיינו להם קצת ובסוף הצליחו לארגן כרטיס אבל, זה לא היה כזה נעים ועדיף להזמין מראש (כרטיס עולה כ40$, מעבורת של כשעתיים, מרווחת, ממוזגת ונעימה).

ירדנו מהמעבורת בסטון טאון (עיר הבירה של זנזיבר), הלכנו ברגל 5 דקות לכיוון הרחוב הראשי (הכל שם קטן וקרוב, אין טעם למונית), בזנזיבר כבר ממש חווים את "הטנזני הקרצייתי", הם נדבקים אלייך, מנסים להביא אותך למונית, למלון, לירח, לאן שרק תיתן להם וכל עוד תשלם להם.

ברחוב הראשי שם "שנגני" יש מלא מלונות, הכל קרוב ובהליכה ברגל. היינו במלון Dhow, היה סבבה, שילמנו 100$ בערך, זה כבר לא מחירים של טנזניה שחווינו עד כה כי זו עיר מאוד תיירותית. המלון היה בסדר, לא מדהים, אם הייתי חוזרת לעיר הייתי לוקחת מלון בשם Africa House שבו יש בר על הגג וממש טעים עם אווירה מעולה.

בסטון טאון היינו רק לילה אחד, היה נחמד להסתובב ולקנות מתנות, להתמקח ולחוות את העיר, סוף סוף הרגשה של עיר אחרי כל הכפרים המבודדים. לקחנו את הסיור של התבלינים דרך המלון + מונית מהסיור ישר לחוף Nungwe. הסיור היה נחמד, לא מדהים. אחרי הספארי סיור כזה לא מפיל אותך מהרגליים. היו רגעים שהיה נחמד ומעניין והיו רגעים שהרגיש שהוא עושה לך סיור בגינה עלובה.

מסטון טאון לנונגווי לוקח כשעה וחצי. הגענו למלון בשם Amaan Bungalows, ישנו שם 5 ימים. יש שם בקתות מקסימות, עם חוף לגן או לים או לא משנה לאן. שדרגו אותנו בגלל שהיינו בירח דבש ונתנו לנו חדר עם נוף לבריכה ולים, עם מקרר, מזגן ומקלחת גדולה. היה מושלם (עד כדי כך שחזרנו בסוף הטיול לעוד 4 ימים)

שילמנו 90$ ללילה לאחר מיקוח, כולל ארוחת בוקר.

לאחר ננגווי המשכנו לחוף יותר מבודד בשם Matemwe, זה חצי שעה נסיעה במונית, עדיף לא להזמין מהמלון כי הם גובים מחיר מופרז (לפעמים רצו על מונית של חצי שעה 100$ בעוד שהמחיר אמור להיות 20), צריך לקחת את המספר של הנהג מונית מסטון טאון, להשתמש בסים המקומי ולקרוא לו כל פעם שיבוא להסיע אותך מחוף לחוף.

במטמווי יש גאות ושפל מטורפים של מאות מטרים, אפשר להסתובב שם ולהסתכל על נשות הכפר אוספות אצות, הצבעים מרהיבים ויש אלמוגים יפים מאוד. אבל! וזה אבל גדול, כאשר יש גאות רצינית (שזה מרבית שעות היום) אי אפשר להסתובב בכלל ולכן חשוב לקחת מלון נחמד מאוד.

היינו במלון מהמם (הכי יקר בטיול, 200$ ללילה), בשם Kasha. בחדרים יש בריכה קטנה פרטית (סוג של ג'קוזי) עם נוף לים, חדרים ענקיים ומרהיבים, האוכל טעים (לא מדהים, אבל לא טעמנו פירות ים) אבל המנות קטנות (למזלנו הם נחמדים והסכימו להוסיף לנו אורז וצ'יפס מתי שרק ביקשנו).

בכלל שהחוף מבודד ולא מתוייר כמו נונגווי, המלונות מרשים לעצמם לתמחר את האוכל והשתייה בדולרים והכל מאוד יקר (כמו בארץ), לכן אם אתם נוסעים לשם, הצטיידו בשתייה, חטיפים ובירה לפני J

(במכולת של ננגווי למשל או בדרך בכפר)

אני ממליצה בחום על המלון, שהינו שם 3 לילות (פרטים בסוף).

אחרי Matemwe נסענו עוד חצי שעה לחוף בשם Pongwe, גם שם גאות ושפל מדהימים, והיה גם ירח מלא שהאיר את כל החוף בלילה. החוף מאוד דומה לחוף הקודם, אז אם יש לכם מעט זמן אל תיסעו לשניהם ותבחרו אותם על פי המלונות. וכאן נכנסת ההמלצה שלי על מלון יוצא דופן

זה טיפ שכתבתי על המלון פה באתר (מעתיקה מפאת עצלנות)-

"מלון מהמם ביופיו בזנזיבר, מה שיוצא דופן משאר המלונות הוא החדר, מלונות יכולים להיות יפים, נקיים ונחמדים, אבל החדר פה מנצח! החדר עצמו מבודד ונמצא ממש על הים, כל הדלתות שלו יכולות להיפתח ובעצם אתם על פיסת חוף משלכם, מבודד ורומנטי.

בעל המלון הוא אירי מקסים, והיחס פה לישראלים מעולה… אוכל מצויין ולא יקר מדי (ביחס ל-Matemwe). רצועת החוף של פונגווי מאוד דומה למטמווי ולכן, אם עליכם לבחור הייתי הולכת על פונגווי בשביל לחוות את החדר המיוחד על הים"!

אחרי 2 לילות בפונגווי (כי כמה לילות כבר אפשר לישון על הים?! זה מרעיש) נסענו דרומה לחוף בשם Paje

ישנו במלון Dhow (כן, אותו אחד כמו בסטון טאון, רק שבחוף הוא הרבה יותר טוב, וגם יותר יקר, אבל שווה).

היינו במלון 2 לילות והיה מאוד כיף, חדרים יפים, ממוזגים, נקיים.

במלון 3 בריכות, ארוחת ערב עם סטייק מצויין ובקיצור, שווה לנסות.

-עשינו גם אטרקציה של "שחייה עם דולפינים" שהייתה כייפית ביותר (חובה אפילו!), לקבוע עם נערי החוף הקרציות ולא עם המלון, זה אותו הטיול בדיוק אבל המלון לוקח פי 3 כסף)

אז המשכנו לחוף בשם Jambiani, זה החוף הצמוד לפג'ה. אז לא ידענו אבל הם די זהים, אז אין איזו סיבה מיוחדת לעשות את שניהם, הייתי בוחרת בפג'ה בשביל המלון.

-אזהרה חשובה- בג'מביאני ישנו לילה אחד במלון בשם Seasons lodge hotel שהיה מזעזע, הייתה שם אווירה ממש רעה, אוכל יקר, חדר מלוכלך. זה המלון היחיד בכל החוויה שלנו שאכזב אותנו קשות (לא שווה את ה90$ בשום צורה).

אחרי האכזבה מהמלון האחרון החלטנו שאנחנו צריכים חוויה מתקנת וחזרנו לחוף נונגווי המהמם (לא הזכרתי משהו חשוב מקודם, חוף קנדווה צמוד לנונגווי, המלונות שם פחות מרשימים ולכן לא ישנו שם, גם אין צורך כי אפשר להגיע ברגל או בעזרת "סירת מונית")

כשהיינו בנונגווי עשינו אטרקציה מדהימה בשם Blue Safari, עדיף אולי לעשות אותה מתוך סטון טאון או פג'ה בשביל לחסוך נסיעה אבל הפעילות עצמה מהממת. לוקחים אותך לאי מבודד עם סירה, עושים שנורקל, אוכלים פירות, נוף מדהים ותמונות מרהיבות, חובה!

טיפים כלליים:

• לקחת מגבות וסדינים לספארי
  • לנסוע עם דולרים וקצת כסף מקומי ולהמיר אחרי הספארי בסטון טאון (ורק רק רק שם יש כספומט). לגבי השטרות- לא להביא דולרים מתחת לשנת 2000, הם לא מקבלים אותם בשום מקום.
  • אין צורך להזמין שום דבר מראש חוץ מספארי, ומעבורת יום קודם
  • תמיד שיחכה איש קשר במקום אליו אתם מגיעים עם השמות שלכם
  • לקנות כרטיס סים מקומי (אפילו לארגן אחד מראש דרך המדריך של הספארי)
  • להביא שמפו (אין לשמפואים שלהם ריח של סבון)
  • להביא ג'ל אלוורה (הם לא מוכרים אחד טוב כי הם אף פעם לא נשרפים)
  • להתמקח על כל דבר אבל בצורה יפה, למדתי שעוזר להגיד להם don't give me muzungu price (אל תיתן לי מחיר של אדם לבן )
  • לתת טיפ מכובד למדריך הספארי ולטבח, מגיע להם כל שקל.

מלונות ומדריכים:

1. המדריך הבלתי מעורער של הספארי.
  2. f_mwanga@yahoo.com> Tel +255 (0) 784 321 866 and +255 (0) 762 900 300 and f. mwanga@gmail.cm.
  3. בעלים של חברת across Tanzania ששמו חזרון אסונגה. הייתי בודקת גם עם פאזו באופן עצמאי ולא דרך החברה הרשמית, יתכן שהם סתם צינור מיותר וגם יתכן שהם משיגים מחירים טובים יותר, שווה לבדוק.

hezron Asunga <asungahezron@gmail.com>

1. חוסיין, מנהל ראשי במלון executive lodge- לושוטו lushotoexecutivelodge@bol.co.tz

*ממליצה להגיד לפאזו וחוסיין שתמר וירון שלחו אתכם, יתכן שזה ישדרג את הטיול.

*מי שמעוניין לשאול עוד שאלות מוזמן ליצור איתי קשר tamar.canada@gmail.com

רוצה לעקוב אחר הבלוג של tamar_lupu?

לכל הפוסטים של tamar_lupu »