על נהר אופטלגין טיילנו: בודפשט בצליעה

תמונה ראשית עבור: על נהר אופטלגין טיילנו: בודפשט בצליעה - תמונת קאבר

חזרנו מבודפשט היפה, המעניינת, התוססת.

הנכם מוזמנים לקרוא על… ולהנות מ... :

* המלצות על בתי קפה ומסעדות

* טיפים עדכניים והמלצות

* השוואה בין שני המרחצאות - סצ'ייני וגלרט (לא הרבה מכם היו בשניהם באותו הטיול, נכון?...)

* תחבורה והתניידות בבודפשט

* אתרים מעניינים בבודפשט – כמו הפרלמנט, אנדרטת הנעליים, בית חולים בסלע ועוד ועוד...yes​​

ואני יודעת שזה "על נהר אספירין" angry.

הידע והתהילה

נכון שאתם רוצים הסבר לכותרת?

יומיים לפני הנסיעה, נפלתי בבית הספר. נפילה אווילית, כואבת, מיותרת, מעצבנת. coolsadindecisioncheeky

למזלי לא שברתי אף איבר, אך הכאבים היו גדולים - פצעים ביד, פנס בעין, רגל כואבת בטירוף....

חשבנו אפילו לבטל, אבל קיוויתי שתוך כמה ימים אתאושש והמצב ישתפר.

החופשה הזוגית הזו תוכננה כבר מזמן, כרטיסים הוזמנו בוויז כבר באוקטובר, מלון יורוסטארס ( Eurostars Budapest Center Hotel ) הוזמן גם הוא. כואב הלב לבטל.

וכשמגיעים לדיוטי פרי (אחרי הנוסטלגיה בטרמינל 1, שם לא ביקרתי מאז 2004....) - הכאבים פוחתים....

אז נסענו. עם הרבה אופטלגינים בתיק התרופות.

והחלטה שניקח מוניות, אם צריך. ושאת החופש שלנו לא ייקחו מאיתנו כל כך מהר!

קודם כל תודות :

למיקי - על הנדנודים האינסופיים לגבי ווייז

ללי- על הבלוג המושקע והנפלא, על המפות, על הנתינה

לריקי- על תשובות מפורטות לגבי בודפשט, הסעות למיניהן ועוד...

למיקה-מיקה - על בתי הקפה, על הבלוג, על היותך חברה טובה וחמודה surprise

לכל אלה שקדמו לי והעלו כאן סיפורים יפים ומושקעים - אלונה, עוז, קיפודה, יונה וקשת, עדי, גלית, ענתנת..... מכולכם למדתי והשכלתי.

לקבוצת התמיכה שלי - עופרה'לה, אורנה'לה, איריס'לה ומיקה-מיקוש - על שליוויתן, תמכתן, עודדתן,שאלתן, הנחתן - בזמן אמת crying

שולחת לכם כוס קפה ועוגה משובחת

***

בשל הליכה איטית, צליעה וקליקריות באופן כללי, עשינו הרבה עצירות.

לכן, דגמנו בתי קפה רבים.

המומלצים :

קונדיטוריית וקפה רוזווארם (רוזרום?) במצודה בבודה

שם דגמנו כמובן את עוגת הקרמשנידט המפורסמת והיא אכן מעולה.

במקום זה אגב, נצפה מצבור הישראלים המרוכז הגדול ביותר בודפשט. קרי: מתוך 7 שולחנות, 6 היו של ישראלים.

הקרמשנידט של רוזוורם רוזוורם

בית - קפה שנות ה-70 שמצאה מיקה-מיקה : TkariEszpressz‏ מקום מעוצב ברוח שנות ה-70, מדליק ברמות, מוזיקה נהדרת, ריהוט נוסטלגי, מלא במיצגים משנים עברו וניחוחות נוסטלגים. נמצא בפשט, סמוך לואצי-אוצ'י בחלק הקרוב לגשר ארז'בט (הלבן). שם אכלנו "לאנץ'" - סלטים, בירות... כיף.

סבנטיז הכנסו לסבנטיז ותהנו!

בית - קפה שהוא גם חנות פרחים, סמוך לפרלמנט (ביציאה מהחלק בו עורכים את הסיורים המודרכים). גילינו אותו במקרה - הוא חדש -דנדש, נפתח לפני חודש. מקסים מקסים. לבעלים יש כלב כמו זה מהשיר Blue Monday . קוראים לו Sm- viragneked ופירושו : "פרחים בשבילך" . אכלנו פאי דובדבנים מצויין.

"פרחים בשבילך" פרחים בשבילך - פאי דובדבנים וקפה

בית-קפה מהמם (!!) שנמצא בחצרות גוזדאו - איזור מהמם עליו אני יודעת ממיקה-מיקוש. בית הקפה בו בחרנו נקרא Blue Bird - ובו בילינו זמן רב, כי ירד גשם (היום היחיד , אגב, שבו ירד קצת גשם). מעוצב מקסים, כולל קומת השירותים. יש שם תוכי גדול, סתם כך, על שולחן האוכל. והמוזיקה - תענוג של אייטיז. מצד אחד - Stars on 45 , מצד שני - OMD או בשמם "תמרונים תזמורתיים בחשיכה" עם העלמה מאורליאן. פאי תפוחים מעולה, קפה נהדר!

הירידה לשירותים בציפור הכחולה הציפור הכחולה - אייטיז הציפור הכחולה

היו עוד הרבה, אבל אלו באמת המובחרים.

ביקור בפרלמנט + בית קפה + אנדרטת "נעליים על הדנובה" :

הפרלמנט

את הביקור בפרלמנט הזמנתי עוד מהארץ - סיור מודרך בעברית, בשעה 12:30. אז עוד חשבתי, שלפני זה נספיק עוד משהו - אך כמובן שהגעה לשם היתה איטית ומקרטעת וכללה רק תצפית על הדנובה, לפני הסיור.

אני מאד ממליצה על הסיור. היה מאד מעניין ומעשיר. הסיור אינו ארוך - כ-40 דקות והמדריכה היתה מאד נחמדה, רהוטה ועניינית.

גולת הכותרת בפרלמנט הוא הכתר של מלכי הונגריה עליו שומרים חיילים. צפינו גם בטקס חילופי המשמר שלהם - שהיווה עבורינו גם קונוטציות נון - אלף-צדיקיות עם נקישות המגפיים של החיילים. מה לעשות, יהודי נשאר יהודי...

אגב - שכחנו להביא את הדרכונים ואת צילומי הדרכונים (לאחר שכתוב בכל בסיפורים והבלוגים שיש להביא דרכונים). הראש לא עבד... אך למזלנו, לא ביקשו לראות שום דרכון ושום אמצעי זיהוי. אפילו את הכרטיס שהדפסתי מבעוד מועד לא ביקשו להעביר עם הברקוד. רק הסתכלו שהוא ישנו. אולי לנו במקרה היה מזל כזה, אז אל תראו זאת כמשהו מוסמך, אבל לא ממש הקפידו שם על כלום. (וגם נתנו לי לעלות במעלית יחד עם כמה "חלכאים ונדכאים" שהתקשו לעלות את 90 המדרגות בכניסה...).

אולם ההצבעות בפרלמנט

לאחר שיצאנו מהסיור (הכניסה והיציאה - מהצד השמאלי של הבניין, כשעומדים עם הפנים מול הנהר) - ראינו כאמור, את בית הקפה עם הפרחים. הוא ישר מצא חן בעיננו והיווה נקודת ישיבה טובה וחביבה (וטעימה!).

ועוד מבית הקפה "פרחים בשבילך"

ועכשיו - טיפ חשוב: עבור כל לאלה הרוצים להגיע לאנדרטת הנעליים ושמעו שהגישה אליה קשה ומסובכת. מסתבר שלא מזמן, יצרו שם מעבר חצייה חדש, שנמצא ממש למרגלות הרחבה של בית -הקפה. גם אם לא נכנסים אליו (הפסד שלכם blush), לכו לכיוון הנהר ליד הפסל החדש שהקימו שם (אריה גדול. עדיין לא גמור לחלוטין). יש גרם מדרגות לכיוון הנהר וממש שם ישנו מעבר החצייה המסודר.

חוצים ומגיעים לנהר ואז פונים שמאלה, לכיוון גשר השלשלאות.

לאחר זמן קצר (במקרה שלכם, לא שלי...cool) - תגיעו לאנדרטת הנעליים.

מצרפת תמונה של הפסל החדש של האריה ולמרגלותיו לוחמים / מלכים / השד יודע מה...

סמוך לפסל הזה, מאחור - ישנו גרם המדרגות לדנובה ומשם - מעבר החצייה אותו הזכרתי.

פסל האריה הלבן

(דרך אחרת להגיע לאנדרטת הנעליים היא מכיוון גשר השלשלאות - פשוט ללכת לאורך הנהר על הטיילת, ימינה מהגשר).

אנדרטת נעליים על הדנובה

נעליים על הדנובה היא אנדרטה לזכרם של יהודי הונגריה שנורו על גדת הדנובה על-ידי אנשי “מפלגת “צלב החץ” – מפלגה לאומית אנטישמית ששיתפה פעולה עם הנאצים.

האנדרטה נחנכה בשנת 2005 ומורכבת מ-60 זוגות נעליים יצוקות הפונות את הדנובה. כל זוג נעליים הוא ייחודי ומייצג אדם אחר : נעלי אישה אלגנטיות, נעלי עבודה, נעלי ילדים ועוד.

האנדרטה מרגשת, מרשימה, מאד ציורית וסימלית.

שימו – לב : אין כל איזכור לכך שאלו היו יהודים שנורו והושלכו לנהר. רק "קרבנות". מזעזע.

אנשים רבים מגיעים לשם, מצלמים, מניחים פרחים.

אני בכלל לא בטוחה שהרבה מהאנשים יודעים מה משמעות האנדרטה - כי לוחות הזיכרון מאד מוצנעים ומטושטשים.

מידע נוסף על "אנדרטת נעליים על הדנובה" - כאן.

אנדרטת הנעליים נעליים על הדנובה

זה היה אגב היום היחיד שבו הסתובבנו עם המצלמה הגדולה - אז יש קצת יותר תמונות.

הנה כמה תמונות שהעליתי מהמצלמה הגדולה - כולל הכלב (שהוא בעצם כלבה...) מבית הקפה.

גשר השלשאות עם אחד האריות קישוט יפה על אחד הבתים למרגלות הגשר
"פרחים בשבילך" - מחכים לכם הכלבה החמודה

***

התניידות בבודפשט :

כפי שסיפרתי, הטיול הזה היה עבורי כמעט בלתי אפשרי בהליכה רציפה.

למזלי, הגענו לעיר בה יש מגוון אפשרויות למתקשים ולמאותגרים פיזית....

עוד בארץ, החלטנו שלא נחסוך על מוניות.

יש לציין כי סבתא וסבא המפורסמים (אמא שלי ואבא שלו), כל אחד "דחף" לנו סכום נאה של יורו עם משפטים מיתולוגים :

סבתא : זה ליתר ביטחון, אם חס וחלילה יש משהו רציני, ישר תיקחי מונית לבית חולים(!)

סבא: זה בשביל מוניות, שלא תתאמצי ותוציאי כוחות על להסתובב סתם.

סאבטקסט: כמובן ש"להסתובב סתם" אנחנו הכי אוהבים, אבל במקרה זה - זה היה ממש כמעט בלתי אפשרי cheeky

חוץ מזה - בבודפשט יש את אוטובוסי התיירים המפורסמים, כפי שיש בערים נוספות.

האוטובוס נקרא Hop on hop off - ואנחנו בעיקר היינו על ה- on ... blush

יש מספר חברות המפעילות את האוטובוסים, הקווים שלהן דומים וגם המחירים פחות או יותר.

בחרנו באחת מהן, והכרטיס כולל : 48 שעות של סיורים באוטובוס (או כפי שהם אומרים: יום+ יום), שייט בספינה בנהר הדנובה, שוברי הנחה לאתרים ומסעדות.

בקיצור - עבורינו זה היה אידיאלי.

כמו-כן, יש 20 שפות באוזניות באוטובוס, כולל עברית, וזה נחמד.

במשך שלושה ימים נסענו באוטובוס (בבוקר היום השלישי ניסינו - כי 48 השעות החלו רק ב- 12 בצהריים, והצלחנו. למעשה - אף אחד לא הסתכל...).

נחמד לנסוע באוטובוס, להסתכל על העיר, לשמוע הסברים (חלק מהטקסטים שמענו מספר פעמים, כבר יכולתי לדקלם אותם...). בין לבין שומעים מוזיקה קלאסית - הוואלסים של שטראוס ועוד...

בקיצור - טיול פנסיונרים אמיתי.... צחקנו נורא.

פעם ב... ירדנו מהאוטובוס וסיירנו באתרים.

בערב הראשון לקחנו את השייט (ב-10 בלילה) - היה מקסים. הסברים באנגלית ובהונגרית. בודפשט יפהפייה ומוארת באופן מהמם בלילה.

כדאי לקחת איזשהו כיסוי לראש כי הרוח מהנהר קרה בלילה (אלא אם כן נפלתם על ימים חמים באופן מיוחד).

הפרלמנט וגשר השלשאות - צולם בשייט לילי

השתמשנו גם בתלושי ההנחה למרחצאות (על כך עוד אספר)

ולכן - האוטובוס היה מאד מוצלח עבורנו.

אגב - המדריכים / סוכני המכירות של האוטובוסים שעומדים בתחנות השונות, מאד אדיבים ומסבירים כיצד להגיע למקומות גם אם לא נסעתם בקו.

ישנם גם חסרונות - הקווים מסתיימים יחסית מוקדם (6-7) ואם לא שמים לב - מפספסים את החזרה, כפי שקרה לנו בשני מקרים. ואז כמובן - לקחנו מונית...

אוטובוס התיירים - ידידי הטוב ביותר....

לאחר כמה ימים, שהתאוששתי מעט - עברנו לשימוש במטרו / חשמליות.

קנינו כרטיסייה של 10 נסיעות לשנינו (נדמה לי 3000 פורינט) וכשסיימנו אותה - קנינו עוד כמה נסיעות בודדות. את הכרטיסים קונים רק בתחנות המטרו.

המערכת הציבורית מצויינת ומאד נוחה להתמצאות.

קו המטרו שנוסע למרחצאות סצ'ייני נראה כמו קו של המערב הפרוע - תחנות מעץ... ויש מנגינה "קלאסית" כל פעם שיש תחנה. גם זה מאד שעשע אותנו...

ומוניות - מאד נוח, כמובן. יש כמה חברות - צהובות, שחורות. מפעילים מונה. בממוצע נסיעה עלתה לנו בין 20-30 ש"ח. בכלל לא נורא. היו מקרים שזה היה מגוחך לקחת מונית עבור אדם בריא ומתמצא בשטח, אבל - עבורי לא היתה ברירה, כי זה היה במצבים קשים של כאב... אין מה לעשות.

בערב האחרון הנסיעה עלתה לנו כהוגן (אולי אפילו עבדו עלינו) - אבל זה היה מקרה בודד.

בקיצור - בטיול זה נסענו בכל אופני ההתניידות האפשריים : אוטובוס תיירים, מוניות, חשמליות, אוטובוס "רגיל" , מטרו, ספינה וכמובן מטוס

חשמלית מס

מרחצאות בבודפשט - גלרט vrs סצ'יני:

אז כזכור, אני סובלת מכאבים קשים בטיול זה.

אם בהתחלה התלבטנו לאיזה "ספא" נלך, הרי שמהלך הטיול הוחלט פה אחד (שני פיות ) - נלך לשניהם!

אני - בשל כאבי הנפילה.

בן-זוגי - בשל כאבי גב תמידיים...

במפה שקבלנו מאוטובוס התיירים הופיעו תלושי הנחה לשני המרחצאות בסך 500 פורינט. נכון - זה לא הרבה, אבל נחמד שיש הנחה...

מבחינת מחירים :

גלרט יותר יקרים. אחרי ההנחה, עלה לנו כרטיס 4400 פורינט.

סצ'יני - כרטיס עלה 3600 פורינט אחרי ההנחה.

בשניהם השכרנו מגבות -צריך לתת דמי פקדון ובסופו של דבר העניין עולה כ- 700 פורינט להשכרת מגבת.

התשלום בשני המקומות כולל לוקר אישי . מקבלים צמיד על היד ללוקר ולכל מעבר במקום.

מבחינת התמצאות באתר (אל תצחקו) :

בגלרט - כשנכנסנו, לא הבנו כלום. הרגשנו שאנחנו הולכים במבוך, מפה לשם, במנהרת-מעבר, בין לוקרים ותאי הלבשה - וכל פעם שאלנו את העובדים לאן מגיעים. ברגע שהבנו את הפרינציפ, התמצאנו במקום.

לא לקחנו קאבין אישי להתלבש, אלא מתלבשים במרחב פתוח (קצת מביך, אך כולם עושים זאת...) יש הפרדה בין גברים לנשים.

בסצ'יני - ההתמצאות ברורה יותר. נכנסים היישר לאיזור ההתלבשות - ואפשר להכנס לקאבין פרטי להסתדר. הרבה יותר נוח. גם המעבר לאיזור הבריכות הרבה יותר מובנה לעומת המבוך בגלרט.

מבחינת יופי ואסתטיקה:

גלרט יותר סטייליסטי. הברכות הן בסגנון ארט - נובו, והכל נעוטר בפסלי מלאכים, ציפורים, ילדים, זהבים ועיטורים. ביג לייק.

גלרט מבפנים

סצ'ייני - המרחצאות החיצוניים יפהפיים בעיני ומשובבי -נפש, עם הבניין המרהיב ברקע. מרחצאות הפנים - חסרי כל הוד והדר, מראה קומוניסטי קר, לא מושקע.

סציני מבחוץ

המשך ההשוואה בין המרחצאות:

הבריכות ומקומות הטבילה:

גלרט - רוב הבריכות פנימיות. יש בריכה אחת גדולה עם טמפ' רגילות (די קר) - כמובן שלא נכנסנו. מה, אני בעונש?!? שם צריך כובע -ים.

יש גם בחוץ בריכה גדולה, רגלה - לא נכנסנו. בטוחה שעם ילדים כיף שם. יש גם בריכה חמה בחוץ עם מפלי ג'קוזי - נחמד, אך זה לא שוס.

מה שכיף בגלרט אלו הן הבריכות הפנימיות (אותן צריך לגלות במבוך...). יש בכל מיני טמפרטורות - 35, 36, 38 - 40 מעלות. עברתי מבריכה לבריכה. הכי אהבתי את זו של ה- 40 מעלות (חולה על מים חמים!! וזה עשה לי מאד טוב!). התיידדתי שם עמוקות עם פסלי מלאכים וצבי-ים מרוב שביליתי במים אלה...

מאד יפה העיצוב של הבריכות האלה, מוסיף הנאה לטבילה ולהתרגעות. יש קולרים של מים היוצאים מפי אריות וציפורים...

בקיצור היה שם כיף, מרגיע ושליו.

לא היו הרבה מאד אנשים , ומי שהיה - היו בכל הגילאים. נחמד!!

תמונה של מרחצאות גלרט

סצ'יני - כאן השוס הגדול והלייק הוא למרחצאות החיצוניים - 35-36 מעלות של בריכות גדולות המלאות בהמוני אדם (בחיי!). מאד כיף שם ומשעשע. מלא מלא בצעירים - 80% צעירים, ממש לא התדמית של מקום למבוגרים וקשישים...

היה כיף גדול לטבול ולהנות. יש גם בריכה עם זרם מעגלי - (יש משהו בסגנון בימית 2000...) - כיף ומצחיק להיות שם!

הבריכות הפנימיות - יש מלא מלא. עם מלא סוגי טמפרטורות - החל מ- 28 וכלה ב-40.

לא יפהפה, אבל כיף. מעל המים יש לוחות והבם כתוב על מעלותיהם בהונגרית צחה...

היה גם שם כיף לטבול, אם כי פחות מהנה מבחינת המראה…

המרחצאות של סציני

יציאה מהמקום:

גלרט - כאמור, תהליך ההתארגנות ליציאה לא היה שיא הנוחות והסימפטיות. להתלבש בחברת עוד נשים (זרות או לא) - זה לא שיא הכיף. היציאה גם היא מעט מסורבלת, כי צריך לחזור לאחור כדי להחזיר את המגבות ואז שוב ללכת במנהרות, עד ליציאה.

סצ'יני - מתלבשים בתא פרטי (ללא תוספת תשלום) - מרווח אם כי לא הכי נקי. מילא. יציאה נוחה ומהירה.

סיכום ומסקנות :

בגדול, סצ'יני יותר עדיף. גם זול יותר. ההנאה מהבריכה הגדולה החיצונית - גדולה. הרגשה טובה, משמחת ונינוחה, אם כי המונית.

נהניתי עד מאד בשני המרחצאות (קרי : יותר עדיף לבקר בשניהם...) והם הקלו על כאביי - אם כי לא העלימו אותם...

אהבתי הרבה יותר את הבריכות הפנימיות של גלרט , שהיו כאמור, יותר אסתטיות ואלגנטיות.

מצד שני - הבריכות בסצ'יני היו מאד מגוונות והיתה שם יותר הרגשה של מים עם מינרלים שונים (אולי כי היו יותר קטנות?).

אז - אם אתם רוצים יותר שקט ושלווה וחשוב לכם המראה של המקום - לכו על גלרט, ואולי אף תשכרו קאבין להתארגנות.

אם בא לכם יותר חווייתי, המוני, צפוף - אך גם שמח - לכו על סצ'יני.

אם הייתי שבה לבודפשט וצריכה לבחור מבין השניים - הייתי חוזרת לסצ'יני.

רק בריאות!

סציני ופרחים הבניין של גלרט

על שלוש מסעדות ועל ארבע חוויות :

מסעדות . סה"כ היינו 5 ערבים בבודפשט, (לא כולל ליל ההגעה שבו אין מסעדה אלא רק סנדוויץ' מארומה לפני הטיסה) - ומתוך חמשת המסעדות שנדגמו, שתיים לא ראויות שאספר עליהן, כי הן היו סתמיות ודי מלכודות תיירים. באחת מהן אפילו החזרתי את המנה (ניוקי מחריד וקשה) וקבלתי מבט קר ונון-אלפי מהמלצרית, למרות שלא גבו על כך תשלום סופו של דבר.

ובכל זאת - היו שלוש מסעדות שוות וראויות והנה הן :

- מסעדה שנקראת Ruben - ראובן / רובן. סמוכה מאד למלון יורוסטארס והגענו אליה בהמלצת עובדי הלובי, לאחר שביקשתי מהם המלצה על מסעדה קרובה, כי אני לא יכולה לכת הרבה...

ובכן - הצלחה גדולה!

האוכל היה טעים מאד (קצת לקח זמן להגישו, אבל המלצר היה כל-כך נחמד וכל-כך השתדל שממש אי אפשר היה לכעוס עליו...). והמחירים - זיל הזול. מרוב התלהבות רשמתי לי אותם על פתקה. למשל: סלט - 690 פורינט (משהו כמו 12 ש"ח), מרק פטריות (משובח) - 750 פורנט, מרק גולש - 510 פורינט (8-9 ש"ח בערך, כן?) , דג סלמון - 2250 פורינט - 35 ש"ח, בשר (לא זוכרת איזה ) - 1980 פורינט, קרם ברולה בטעם מנגו (כי אי אפשר בלי קינוח!) - 790 פורינט, קולה - 320 פורנט, בירה - 510 פורינט. בקיצור - חשבון סופי לשנינו , כולל טיפ - פחות מ- 130 ש"ח! אין דברים כאלה. והמסעדה נעימה, מפות לבנות וככה.

והנה גם מצאתי את האתר של רובן בשבילכם.

- כמובן, מסעדת Comme Chez Soi של מיודענו רוברטו! באיזור הואצי-אוצי, עדי הסבירה יפה איך להגיע. את המקום במסעדה הזמנתי כבר מהארץ, במיילים , לערב חג שבועות. שתהיה לנו ארוחת חג חגיגית. ובכן, כל מה שסופר כאן על רוברטו מפי עוז, עדי, מיקוש ועוד - הכל נכון. הבחור אוהב לארח, אוהב לדבר (ולפעמים קצת חופר). לדעתנו האוכל לא היה מזהיר - טוב, טעים, אבל לא "הו-הא". נהניתי, אך לא פסגת הקולינריה. אבל - חוויית ההתארחות אצל רוברטו (שלו גם שורשים יהודים) היא משהו יוצא דופן. אי אפשר שלא להנות. והוא אכן מצ'פר ומצ'פר (וגם יודע "לדחוף" באלגנטיות , עוד הזמנת משקה, אבל לא בצורה שתגרום לכם להרגיש כאילו אתם חייבים, אלא כאילו אי אפר לסרב לו.... ).

הזמין וצ'יפר בלימונצ'לו ועוד גראפה, וקינוחים - סורבה קוקוס, ופטיפורים ואפילו פיצוחים - כי אנחנו ישראלים הרי (לא נגענו. יש גבול..)

המחירים - ל זולים בכלל. שילמנו כמעט פי שנים מרובן. אבל נהננו.

יצאנו מבושמים ושיכורים במקצת, צוחקים ומבסוטים.

ורוברטו נפרד בדלת, כמו מאהב איטלקי, נותן לי נשיקה על היד ומעניק לי חבילת שוקולדים...

ממש נחמד ומומלץ, ורק בשביל חוויית האירוח שלו.

ורוברטו גם הסביר ש - comme chez soi באיטלקית זה "בדיוק כמו בבית"....

- ועוד מסעדה מדליקה שקראתי עליה פה בפורום, כבר לא זוכרת אצל מי. נקראתZeller Bistro ונמצאת באיזור איפשהו בסביבת שד' אנדרושי. אין לי מושג איך להגיע כי לקחנו מונית הלוך ושוב.

ובכן - מקום מגניב, צעיר, מיוחד. אווירה פשוט כיפית. בעלי המקום והמלצרים פשוט עושים אותו למה שהוא - קליל, ידידותי. כולם שם כל-כך נחמדים, הולכים להם בנעליי נייקי ומתכופפים לשולחן כשמזמינים את האוכל או מתייעצים איתם (יעני, בגובה העיניים).

האוכל היה טעים, גם כאן צ'יפרו ברביולי שקוף(!). היה נעים ושליו לשבת שם.

רביולי שקוף

גם כאן היה עיכוב די גדול בהגשת המנות. ואז, הגיעה המלצרית המתוקה (נמוכה, נראית ממש כמו ילדה קטנה) והתנצלה שמשהו השתבש במטבח במנה שלי, והנה הם כבר מביאים, אבל לא ייחייבו... אין מילים... בסוף גם טעו בחשבון לטובתנו, אבל מרוב שלא יה לי נעים ישר הצבעתי על הטעות והם כל-כך הודו לי ושלחו מייד קינוח עוגת גזר מדהימה (זאת בנוסף לקינוחים הקודמים שגם צ'יפרו אותנו, עוד לפני שהגיע החשבון). בקיצור - יצא ממש זול ל העסק, כ- 100 ש"ח (ועוד נתנו טפ מוגדל). כשיצאנו, המלצרית המתוקה ליוותה אותנו, הזמנה לנו מונית ולא עזבה אותנו עד שעלינו על המונית. אין מילים!

כדאי, שווה ומהנה בזלר - ביסטרו וגם תיראו את הדירוג בטריפ-אדוויזור!

זלר ביסטרו

על שלושת המסעדות סיפרתי, ועכשיו נותר לספר (ממש בקיצור) על ארבע חוויות / ביקורים/ סיורים שחווינו.

קונצרט בבזיליקת סנט אישטאבן - לאוהבי המוזיקה הקלאסית ולמעוניינים בחוויה קצת שונה. כשאני בחו"ל, אני אוהבת ללכת לקונצרטים / או שאר מופעים כמו אופרה, בלט וכו'. הפעם לא ראיתי שום דבר ששבה את לבי בבית האופרה, אז בחרנו בקונצרט ליצירות אורגן (יש כל מיני תוכניות בכנסיות השונות) בקתדרלה הגדולה. היה יפה ומרשים, ורוב היצירות היו מוכרות, כמו הטוקאטה של באך. היו גם כמה זמרי אופרה שהצטרפו לחלק מהיצירות. היה מרגיע, מהנה ושונה. לקחנו את הכרטיסים הזולים, ב- 4500 פורינט. רק שחזרנו למלון, נזכרתי ששכחנו לכול את הגלידה המפורסמת "רוזה" ממול…

הקונצרט בקתדרלה קתדרלת סנט אישטאבן

טיול רגלי נחמד ונעים באי מארגיט. מאד אהבתי את האי הזה, שהוא מעין פארק אחד גדול. התחלנו בקצה של המזרקה (הגענו בדיוק לסוף ה"מופע" של המים המרקדים, שמתקיים כל שעה עגולה, אבל כל הזמן המים מתנועעים בצורות). אע"פ שסבלתי מכאבי הנפילה, הלכתי בגבורה את כל המסלול של האי (כפי שמופיע בספר eyewitness ) - מהצד של המזרקה עד הגן היפני, שהוא פשוט יפהפה!! מומלץ בחום!

פארק ירוק פסל של שופן באי מארגיט המזרקה באי מארגיט

באי יש גם פארק מים וכל מיני קיוסקים / עגלות מזון מהיר (אכלנו בייגל די מגעיל). יש גם גן פסלים של אנשים חשובים בתרבות ההונגרית ומבנים היסטורים שונים.

סיום הסיור היה די מבאס, כי רצינו להגיע לתחנת מטרו וההליכה היתה קשה מדי עבורי (אף מונית לא נראתה באופק). יש קו אוטובוס באי, אבל לא היו לנו כרטיסים וחששנו לנסוע בלי, שלא נקנס קשות.

תמונות מהאי מארגיט המקסים

הגן היפני באר מים הגן היפני

עוד שתי חוויות...

לפני הנסיעה, (ולפני הפציעה) ביררתי אם יש איזו תערוכה שווה בבודפשט. ומצאתי! תערוכה לכבוד הצייר האהוב עלי , טולוז לטרק, שמלאו 150 שנה להולדתו.

התערוכה, שנקראת The World of Toulouse Lautrec מתקיימת במוזיאון לאומנויות היפות, שנמצא בכיכר הגיבורים.

כיכר הגיבורים עם טיול שנתי

אז נסענו לנו באוטובוס התיירים שלנו, והגענו לכיכר הגיבורים. שם ירדנו, צילמנו, הצטלמנו, ראינו טיולים שנתיים של ילדים הונגרים (מה רע יום טיול לשם...?) וראינו את הכרזות של התערוכה על גבי בניין המוזיאון.

מוזיאון לאומנויות יפות עם הכרזות של טולוז לטרק

בהתחלה, לא הייתי בטוחה שאני רוצה לבקר בתערוכה כי לא ממש לא היה לי כוח פיזי, אבל כל הספקות נעלמו כשראיתי את הכרזות.... אין כמו טולוז לטרק!! האמן הזה פשוט עושה לי את זה, הוא נפלא ונהדר!

נהננו בתערוכה עד בלי די! היה פשוט מושלם, עם הרבה תמונות, איורים, סרטונים ובין לבין שולחנות קטנים עם כסאות (בשבילי מעולה!) - כמו בתי קפה של מונמרטר.

אז למי שאוהב אומנות, ואת סיפור חייו המרתק של טולוז לטרק - מומלץ בחום רב!!

תערוכת עולנו של טולוז לטרק

התערוכה התקיימה עד ה- 10 לאוגוסט 2014.

הקישור ממני למדתי על התערוכה, ועל עוד דברים.

ביקור במוזיאון "בית חולים בסלע". על המוזיאון למדתי לראשונה מגלית הותיקה, אח"כ גם אלונה סיפרה, ועדי. ביקור פשוט מרתק!!!

הכניסה לבית חולים בסלע

זהו בית חולים שתיפקד כשנה בזמן מלה"ע ה-2 והכיל עד 600 פצועים (במקור להרבה פחות). גם בזמן המלחמה הקרה היה מוכן להפצצה גרעינית...

סיורים מודרכים בלבד (יש באנגלית ובהונגרית), סיפורים מעניינים ביותר. תצוגה של מוצגים אותנטיים לאותה תקופה יחד עם בובות שעווה הממחישות את המיצגים. ברקע, רעשים של הפצצות וסירנות (מאד זקוקים לזה אנחנו...). אסור לצלם, אבל כמובן שלא התאפקתי והגנבתי 2-3 תמונות. בסוף הסיור המדריכה צילמה את כולנו תמונה קבוצתית וזה מופיע באתר המוזיאון.

במקום ממש קר (כדאי להביא סווצ'רט, אבל הם נותנים מעילים ארוכים (ומסריחים...) להתכסות מפני הקור, למי שרוצה. בכלל קצת עבש ועפש שם, אבל זה מוסיף לאותנטיות....

נהננו מאד מאד!! ממליצה ביותר על הביקור במקום!

יש הנחות לרופאים, אחיות, מורים ועוד ועוד (אני בכלל נכנסתי בחינם, התרשמו שאני נכה, עם הצליעה והשאלות שלי אם יש אפשרות למנוחה באמצע...) - תביאו כרטיסים כאלה, לא מזיק.

איך מגיעים? אנחנו הגענו במונית.... אח"כ משם, עלינו במדרגות לאיזור המצודה - היישר לקונדיטוריית רוזרום (בית החולים ממש מתחת לרחוב של הקונדיטוריה). אבל לא בעייה להגיע בקו 16 המפורסם.

בית חולים בסלע - מומלץ ביותר!

(המקום אגב הזכיר לנו קצת את חדרי המלחמה של צ'רצ'יל בלונדון).

עד כאן החוויות.

בית חולים בסלע בית חולים בסלע - הכניסה

ואי - אפשר בלי כמה מילים על הנקודה היהודית ועל בית הכנסת הגדול של בודפשט (דוהאני):

בית הכנסת דוהאני הוא בית הכנסת הגדול ביותר באירופה ושוכן ברובע היהודי של בודפשט.

זהו בית כנסת ייחודי במראהו. הוא נבנה על-ידי הקהילה הנאולוגית של בודפשט ותוכנן ע”י אדריכל ומעצב פנים נוצרים בסגנון ביזנטי-מורי. חזיתו בנויה מלבנים אדומות והוא בעל שני מגדלי עם כיפות – כמו צריחי מסגד.

בית הכנסת

בתוך בית הכנסת עוגב גדול – דבר המזכיר כנסייה ומבנהו הפנימי מפואר ביותר.

בקומה העליונה של בית הכנסת ישנו מוזיאון המוקדש ליהדות הונגריה לפני השואה ובמהלכה. המוזיאון הוקם על חורבות הבית בו נלד תיאודור הרצל ב- 1860. (ישנה לוחית המספרת על כך על הבניין).

בחצר בית הכנסת ישנו בית קברות ליהודי בודפשט שמתו מאב וקור בגטו, ונקברו בקבר אחים.

בחצר שוכנת גם אנדרטת “הערבה הבוכייה” – אנדרטת זיכרון מרשימה ליהודי בודפשט שניספו בשואה.

הערבה הבוכייה

מידע נוסף על בית הכנסת תוכלו לקרוא כאן וכאן.

ישנם סיורים מודרכים בבית הכנסת – בעברית, אנגלית ושפות נוספות. אנחנו הצטרפנו לסיור באנגלית והתרשמנו ביותר. ביקור חובה לכל ישראלי ויהודי!

אתם מוזמנים לקרוא את האשכול בפורום משפחות ובו גם תובנות פילוסופיות ומקרה נוסף שקרה בביקור – הכנסו לקישור כאן.

בודפשט - מראה מהמצודה

בודפשט היא עיר כיפית וראוייה בהחלט לביקור. תהנו בלב שלם מהדברים הטובים שיש לה להציע לתיירים.

תודה רבה,

שירלי

ולסיום – שיר יפה על בודפשט :

רוצה לעקוב אחר הבלוג של שירלי 4?

הפוסט הבא ›
שטוקהולם היפהפייה, עיר מקסימה ומדליקה!
מתוך הבלוג של שירלי 4
15-09-2015
איטליה: אגמים, עיירות ופסגות - טיול בשלושה דורות  (#12)
איטליה: אגמים, עיירות ופסגות - טיול בשלושה דורות (#12)