פראג – עיר שחלמתי... והגשמתי (חלק א')

תמונה ראשית עבור: פראג – עיר שחלמתי... והגשמתי (חלק א') - תמונת קאבר

שישה ימים בפראג - ספטמבר 2012

זהו הסיפור כיצד נרקם והתגשם חלום של כמה שנים טובים - לבקר בעיר פראג, כש"כולם" כבר היו שם ורק אני לא... בשנים האחרונות הייתי (לשמחתי) במקומות רבים, ובעיקר בטיולים משפחתיים. פראג היתה שם, כל הזמן, ברקע, והמתינה לתורה בסבלנות לטיול זוגי (רווח שלנו!).
ולפני שאתחיל - קבלו מתאבן : כנסיית טין היפהפיה (שקראתי לה "הטירה של הארי פוטר"). זה היה אחד המראות הראשונים שנגלו לעיננו בערב הראשון, כששוטטנו בסימטאות, מעט מבולבלים ועייפים. מראה קסום, לעת שקיעה. כל כך אהבתי, שכמעט כל יום באתי לבקר.
IMG_1777 - עותק - עותק.JPG

הכנה לנסיעה : התחלתי לשוטט באתרים ולהבין שלפראג עדיף "חבילה". באיזור החגים זה לא ממש זול כפי שכולם מספרים וגם רצינו להתפנק במלון שווה. החלטנו על 5 לילות ולא 3 (החלטה נבונה!) ובחרנו במלון Hotel Century Old Town- מומלץ בחום.

חזית בית-המלון
Hotel Century Old Town

היום הראשון : הגעה והתרשמות ראשונית
לאחר מסע מפרך : בית - רכבת - נתב"ג - טיסה בצ'ארטר צ'כי עם אוכל פיכסי אבל דיילים נחמדים - "העברה" למלון עם ישראלים שדוחפים עלונים לטיולים ומופעים - מלון. הגענו למלון. קיבלנו חדר די קטן אבל ממש יפה ומפנק. חדר אמבטיה נעים ונוח- אפילו יש חלוקים ונעלי - בית וגולת הכותרת- מיטה נוחה פלוס פלוס פלוס. נראה לי משכל בתי המלון שהייתי בהם בשנים הארונות- זאת המיטה במקום הראשון מבחינת נוחות. שקענו בשינה מתוקה של שעתיים ולאחר המנוחה קמנו, יצאנו מהמלון והתחלנו בשוטטות הראשונה - מסע גישוש להכרות האיזור. מגיעים לכיכר הרפובליקה ולפנינו שני הבניינים / מבנים שאהובים עלי במיוחד והרשימו אותי מאד: בית העם (או בית העיריה החדש) ועמוד אבק השריפה. בית העם - בסגנון ארט-נובו - נבנה בתחילת המאה ה- 20 מקושט ומפואר ומגדל אבק השריפה המרשים שהוקם ב- 1475 - שחור וכהה ובו אניצי זהב. נהדר.

בית העם ומגדל אבק השריפה בתמונה משותפת:
P1070929 - עותק.JPG

חייבים קפה ושותים בבית קפה קטן בפתח בית העם. הקפה נחמד, העוגה שבחרנו לא משהו...

הקפאין עזר ואנו יוצאים להמשך טיול אחר הצהריים שלנו.
מגיעים למרגלות מגדל אבק השריפה ומתלבטים באיזה רחוב ללכת - האם להיכן שכולם נוהרים (לכיוון כיכר העיר, מסתבר) או לרחוב אחר, רחב יותר. החלטנו עליו. זהו רחוב פריקופה - Na Prikope עמוס בחניות, כולל הרשתות הגדולות. העיניים שלי כל הזמן למעלה. אמנם כרגע ברשותי רק אייפון 4s, אבל הוא מצלם מאד יפה. החל ממחר - המצלמה הגדולה לא עוזבת אותי...
בניין מקסים ברחחנות בנטון בבניין יפה

אנחנו הולכים לאיטנו עד שמגיעים לשדרה גדולה. מסתבר שזו שדרת ואצלב (או כיכר ואצלב). מאד רחבה וירוקה, נראתה לנו קצת גדולה מדי לכן רק הצצנו. באמצע למעלה - פסל גדול: האנדרטה לנסיך ואצלב ובסמוך - האנדרטה לזכרו של יאן פלך, הסטודנט שהצית את עצמו כמחאה על השטר הקומוניסטי. בקצה השדרה- המוזיאון הלאומי.

את כל אלו אנו רואים מרחוק ועוד לא כל-כך יודעים מי נגד מי כאן.

פונים לסמטאות הצרות לכיוון הכיכר המרכזית.
הליכה דרך סמטאות ומגיעים אל כיכר העיר המפורסמת - סטארומסצקה. הרבה שנים חלמתי לראותה , ואכן - המראה קסום. על כנסיית טין המקסימה כבר דיברתי והראיתי את תמונתה. הכיכר מאד רחבה, הומה אנשים - רובם ככולם תיירים. אף כייס פוטנציאלי לא נראה בשטח ("היזהרו מכייסים!" אמרו לי כל היועצים לפני שיצאנו לפראג). אוירה נעימה ורגועה.
בקצה הכיכר - מגדל השעון המפורסם. שמענו את צלצולו כשנכנסנו לכיכר אך לא הספקנו לראות את התצוגה המפורסמת. כמובן שעוד נשוב לכאן מספר פעמים.
מגדל השעון כפי שראיתיו בערב הראשון

העייפות מכריעה והרעב מכרסם - לא ממש אכלנו כל היום, ואנו מחפשים מסעדה. אמנם באמתחתי רשימה של המלצות, אך כרגע לא מרוכזים ואנו מוצאים משהו נחמד ברח' Celenta - רחוב שיהפוך במשך הימים להיות "רחוב הבית" - בו צעדנו הכי הרבה. זהו רחוב המקשר למעשה בין מגדל אבק השריפה לכיכר העיר.

שם המסעדה - U Supa. נראית מאד יפה, אהבתי את שדרת המנורות גדולות שקישטו אותה וכן את התמונות שתלויות על הקירות. אוכלים מרק טעים (צריך להצדיק את השם, לא ?). למנה עיקרית - לבעלי מנת בשר + כרוב ואני - הצמחונית - פסטה. במסעדה יש תזמורת קטנה והם מנגנים מאד נחמד. הכנר קולט שאנחנו ישראלים ונדבק אלינו עם "הבה נגילה" ו"ירושלים של זהב". ומקבל טיפ, אלא מה...

חוזרים למלון, היישר למיטה המאד-מאד נוחה.

היום השני : "יום המצודה "- היסטוריה ונופים
הבוקר הפציע ואנחנו לאחר שינה טובה, פותחים בחשש את הוילונות בחדר המלון (מכירים את זה?..) ורואים לשמחתנו שמיים כחולים. איזה כיף. החדר שלנו פונה לחצר פנימית של המלון ולכן שקט באופן מיוחד. יורדים לארוחת בוקר מ-ע-ו-ל-ה !! ממש חגיגה לחיך, לחמים ועוגות בדרגת קונדיטוריה. אנחנו זוג "פיינשמקרים" והנושא הקולינרי הוא חלק חשוב מהטיול... בכל אופן - מי שאוהב כמונו, ארוחת בוקר מושקעת ואיכותית - מקומו במלון סנצ'ורי אולד טאון...
יוצאים לדרך , לאחר שביקשנו הנחייה במלון כיצד להגיע למצודה. הראו לנו לאן ללכת כדי להגיע לחשמלית מס' 22 שמגיעה למצודה. שוב אזכיר ואומר - לא תיכננתי כהרגלי, מה נעשה כל יום - אלא החלטנו לזרום ברגע שנגיע לעיר. החומר המודפס + מדריך שיחור (ישן) + חוברת מעולה של "מסע אחר" ששמרתי משנת 1999 בתיקיה איתנו בתרמיל ואנחנו יוצאים שוב לכיוון רח' Na Prikope . המצלמה שלי מתחילה לעבוד במרץ עם זום על הבתים ועל כל פסלון אפשרי. גיליתי מלאכים חמודים על קיר המלון שלנו. הכל כל-כך יפה וציורי. ובכלל - נראה שעל כל בית יש ממש סיפור מפוסל.
המלאכים של המלון שלנו : מלאכים במלון

בתים ומבנים יפים לאורך הרחוב:
מעברים בין הבתיםבניין מקסיםעוד בנין מקסים
P1070936.JPGסמל האריה המוזהב - זוהי פראג

שוב הגענו לפינת שדרת ואצלב. לא עצרנו או שוטטנו, אע"פ שהפיתוי גדול. המטרה - להגיע לקו 22.
שוק האוכל בשדרת ואצלב

לפני שנעלה על החשמלית - שתי הערות:

1. בדרך, בין צילום לצילום, פגשנו זוג ישראלים חמודים. הם צילמו אותנו ואנחנו אותם. הם נתנו לנו "טיפ" שלא כ"כ הייתי מודעת לו - לנסוע לא ישר לכניסה הרשמית למצודה, אלא יותר גבוה - לתחנת Pohorlec הקשורה למנזר סטראהוב. שם, הם אמרו, יש נוף מקסים על העיר - יותר גבוה מאזור המצודה.

2. לגבי הכרטיסים לחשמלית - הבחורה הישראלית ב"העברות" הזהירה אותנו אלפי אזהרות שמא לא נשלם בחשמלית / מטרו מה יקרה ואוי ואבוי. כמובן שלא נעז לעבור על החוק הצ'כי... מה שכן - הסבירה לנו על אפשרויות הנסיעה וכאן הטיפים היו מועילים. קנינו בקיוסק 4 כרטיסים של חצי שעה. הם תקפים מהרגע שמחתימים אותם - בחשמלית או במטרו לחצי השעה הקרובה. אח"כ - אוי לנו אם נתפס... נו שויין... כרטיס כזה עולה 24 קרונות. לא קנינו אף סוג כרטיס אחר כי די בנינו על כך שנלך ברגל.

עולים על חשמלית קו 22. בכל הספרים והמדריכים ממליצים לנסוע בקו זה כי רואים יפה את העיר. צודקים.

אנחנו לא יורדים היכן שכל התיירים יורדים, אלא בתחנת Pohorelec שם שוכן מנזר סטראהוב. זהו מנזר שהוקם ב- 1140 ועמד בפני פירוק ע"י הקיסר יוזף השני, שפירק את כל המנזרים הבוהמים בשנת 1782.

הנזירים של סטארהוב גילו פירצה בחוק שבעזרתה היה ניתן להותיר את המנזר על כנו. הם הצהירו עליו כספרייה ציבורית והביאו 30,000 ספרים למקום. מחליטים להכנס, אם כבר הגענו עד הלום.

ולפני שנכנס - שתי תמונות. אחת צולמה מהחשמלית בדרך לאיזור המצודה, והשנייה - המנזר עצמו.
פראג מבעד לחלון החשמלית
P1070949 - עותק - עותק.JPG

מנזר סטראחוב

P1070954 - עותק - עותק.JPG
נכנסים למנזר, לאחר תשלום דמי כניסה (80 קרונות כרטיס). עובדות מבוגרות מקבלות את פנינו ונותנות דפי הסבר בכל השפות (אין עברית כמובן). מסתבר שכדי לצלם יש לשלם "דמי צילום" בך 40 קרונות. משלמת. כמובן שמשלמת - שאני אפספס הזדמנות להנציח?....

הבניין כולו תוכנן מחדש כך שיוכל לאחסן ספריה ענקית מעץ אלון שהובאה מלוקה - מנזר אחר שפורק. הספרים מסודרים בשני אולמות ענקיים ומרשימים - אולם הפילוסופיה ואולם התיאולוגיה. שני האולמות מרשימים אותנו מאד.

כאן המקום לספר שאבא שלי ז"ל היה פרופסור להיסטוריה והגנים שלו עובדים אצלי חזק... כל מקום כזה מזכיר לי אותו מאד ואני מרגישה את נוכחותו איתי. לכן גם כל הביקור בפראג, שהיא עיר היסטורית, של ימי- הביניים, ריגש אותי במיוחד.
הספרייה באולם הפילוסופיה עם התקרה המרהיבה :
הספריה באולם הפילוסופיה התקרה המרהיבה

אולם התיאולוגיה :
אולם התיאולוגיההתקרה

בספרייה ישנם כמה ספרים עתיקים מאד, חלקם מוצגים לראווה. הם מעוטרים באיורים יפהפיים , עבודת -יד.
תנ"ך עתיק מ - 1440 ספר עתיק עם איורים ימיים

במבואה, בין שני האולמות הגדולים, ישנה תצוגה מעט מוזרה ותלושה מהספרייה המכובדת - אוסף של פרפרים מיובשים, דבורים וגם ג'וקים (?) וביניהם פוחלצים של יצורים ימיים - דגים, סרטנים, צבי - ים, אלמוגים ותנינים. וגם -דגמי ספינות, ביצים, כלי - נשק, צדפים. כאילו הגענו לחדרו של יורד - ים בדימוס.
אולי אלו היו נזירים חובבי - ים...

יצורים מימיים, צדפים ותנינים האוסף הימי בפתח אולם הפילוסופיה

יצאנו מהמנזר וחיפשנו את המסעדה שבסמוך לה (כך אמר אותו זוג נחמד) ישנה תצפית מקסימה על העיר. ואכן - מצאנו. התצפית מקסימה וגם המסעדה נראתה לנו ממש נחמדה, אבל ארוחת הבוקר עדיין טרייה... אז רק צילמתי כמה מטעמים וכמובן את הנוף הנפלא - העיר פראג פרוסה לפנינו, עם גגותיה האדומים, הצריחים הרבים והנהר שחוצה אותה.מבעד שיחי גפנים, זה מה שביצבץ:

P1070990 - עותק - עותק.JPG
P1070993 - עותק - עותק.JPG

P1070989 - עותק - עותק.JPG
תקריב בזום על כנסיית טין ועל מגדל אבק השריפה
P1070997 - עותק - עותק.JPG

יורדים למטה, בדרך לכניסה הראשית למצודה. בדיעבד, מסתבר שהיינו בפינת רחוב נרודובה, אליו תיכננו להגיע באותו יום. לא כ"כ קלטנו את זה, בפראג השילוט ברחובות אינו מיד ברור. פעמים רבות מופיע רק שם הרובע ומספר הבניין - החדש והישן, וצריך ללכת מעט כדי לגלות את שם הרחוב על אחד הבתים או הצמתים. בכל אופן, פנינו לכיוון רחבת שער הכניסה למצודה. משני צידי השער - חיילי משמר במדים מצועצעים. קראתי ב"מסע אחר" בפרק על המצודה שנכתב ע"י דני קרמן, שבגדי המשמר עוצבו לפני כמה שני בידי מעצב תלבושות שעיצב גם את בגדי השחקנים בסרט "אמדאוס" שצולם ברובו באולמות הארמון שמימין. קנינו כרטיסי כניסה (250 קרונות לכרטיס לארבעת האתרים העיקריים). לצערי לא נשארו יותר אוזניות להשכרה ובמהלך הביקור קראתי את החומר שהיה לנו ו"הכינותי מראש". מדי פעם "נדבקנו" להסברים של קבוצות, אך הם לא חידשו לנו.
צפינו בחילופי המשמרות ונכנסנו לביקור באתרי המצודה.
הכניסה למצודה וטקס חילופי המשמר
P1080016 - עותק - עותק.JPG
P1080068 (2).JPG

משני צידי שער הכניסה - אריה ונשר (או עייט). הנשר, לפי מה שאני זוכרת מההסברים שקראתי במצודה, מסמל את השילטון האוסטרי. העייט הוא הסמל של מורביה וסילציהוהאריה מסמל את בוהמיה. שלושת החבלים האלו מרכיבים את צ'כיה. בכל אופן - מצא חן בעיני הדימוי של מלך החיות ומלך העופות - שניהם עם כתרי זהב ועם ילדים / מלאכים סביבם.

P1080015 - עותק - עותק.JPG

P1080021 - עותק - עותק.JPG

האתרים בהם ביקרנו בתשלום במצודה הם:

1. קתדרלת ויטוס הקדוש המרהיבה. בכנסייה ויטראג'ים, קפלות וגומחות קבורה לרוב. שני האישים החשובים הקבורים בה הם הקדוש יאן נפומוק - הקדוש האהוב על תושבי פראג וכן ואצלב הקדוש. קברו של יאן נפומוק הוא ארון כסף התלוי באויר. קברו של ואצלב הקדוש נמצא בקפלה צבעונית ומעוצבת באופן עניין, כולל ציור קיר המספר על חייו - ובמרכו פסלו של הקדוש. פסל משתלב בציור קיר - מצא חן בעיני במיוחד. דבר נוסף מעניין במצודה הוא אחד הויטראג'ים שעוצב ע"י האומן הצ'כי מוחה.

הקתדרלה מבפנים קתדרלת ויטוס הקדוש

2. ארמון המלוכה הישן בו נמצא אולם ולאדיסלב - אולם גותי ענק ומקומר בו נערכו נשפים, תחרויות אבירים על סוסים וקרבות רמחים. באולם זה, עד היום, נבחרים הנשיאים הצ'כים בישיבות פרלמנט מיוחדות. בארמון נמצא גם "חדר ההשלכה מהחלון" - אגף לודוויג. עד דבר מעניין בארמון הוא החדר עם ארון הספרים בעל השדרות המצויירות - דבר הנעשה כדי שמשרתי הארמון שלא ידעו קרוא וכתוב יוכל למצוא בנקל את הספר הנחוץ לאדונם.

ספרים עם כריכות מצויירות בספריית הארמוןאולם ולדיסלאב בארמון הישן

3.בזיליקת ג'ורג' הקדוש (או יז'י הקדוש - תלוי מי מתרגם...). אחת הכנסיות העתיקות בפראג שהוקמה ב-שנת 912 יפה מאד בפשטותה.
בזיליקת ג

4. סמטת הזהב - רחוב צר וציורי עליו אפרט מעט יותר.

הפסקת קפה, בירה ועוגה בבית קפה נחמד במתחם המצודה בין הביקור בכנסיות. לאחר מכן - כניסה לסמטת הזהב. מאד אהבתי רחוב ציורי זה - למרות שהוא תיירותי וממוסחר. הבתים צבעוניים ובחלקם התגוררו בתקופות מסוימות אנשי רוח וסופרים. כמובן שגם פרנץ קפקא. בכל מקום הוא היה, כולל במלון שלבו אנו שוהים...בכל בית יש מעין "מוזיאון" קטן של מה שהיה פעם - קצת הזכיר לי את המוזיאון הפתוח בהולנד. קראתי כמעט בכל בית את ההסברים. שיש את בית התופרת, בית הרוקח וגם דוגמה לבית - כסא...יש כמובן גם חנויות (די יקרות!) אבל הכל כל-כך מסוגנן ואסתטי.
הנה אנחנו בסמטת הזהב

שריון אביר עם כנפיים ברגליים בית התופרת
שריון נשר עם כנפיים ברגלייםבית התופרת

לאחר הביקור בסמטת הזהב יצאנו למעשה משטח המצודה. רצינו לבקר גם במוזיאון הצעצועים אבל הוא כבר נסגר. (בפעם הבאה!). הגענו שוב לנקודת תצפית יפהפייה על פראג - הפעם מעט יותר נמוכה. משם המשכנו ברגל לכיוון הנהר.
P1080222 - עותק - עותק.JPG

P1080193 - עותק - עותק.JPG

פראג המקסימה לעת ערב - תצפית מגשר אל גשר
P1080230 - עותק - עותק.JPG

בשלב זה הרגליים כבר צועקות הצילו.
אנחנו מאתרים מסעדה שנראית כמו ספינה ומחליטים לאכול שם.
לפני זה - הצצה על הרודולפינום - ביתה של הפילהרמונית של פראג המעוטר בפסלי מלחינים. והנה הסיפור המעניין על הרודולפינום :כשהנאצים כבשו את פראג, הדאיגה אותם, בין השאר, העובדה שעל גג הרודולפינום ניצב, גם פסלו של המלחין היהודי מנדלסון. מפקד הכוח הגרמני פקד על אחד החיילים לעלות על הגג ולנתץ את הפסל. עלה החייל על הגג, הסתובב בין פסלי כל המלחינים הידועים, ולא הצליח לזהות את פסלו של מנדלסון. חזר לקצין, וביקש ממנו שיגלה לו-מי הוא הפסל של מנדלסון? איך יזהה אותו? ענה הקצין, שלמד בשקדנות את תורת הגזע הנאצית - "תוכל לזהות את מנדלסון על פי פרצופו וגודל האף המתנוסס מעליו". חזר החייל לגג, השווה בין אפיהם של הפרצופים השונים, וניתץ את פסלו של ...ואגנר החביב על היטלר.... והפסל של מנדלסון, ניצב בגאון על הגג עד היום !

חשמלית והרודולפינום
P1080236 - עותק - עותק.JPG
מסעדת Marina Grosseto
P1080241 - עותק - עותק.JPG

ארוחת ערב במסעדה הנחמדה ואח"כ חזרנו למלון, לא ממש בטוחים בדרך כי לא היינו עדיין באיזור זה. ידענו שהרובע היהודי בסביבה - והנה, אכן ראינו את אלטנוישול מול עיננו. הערב - ערב יום כיפור ואנחנו רוצים לבוא למחרת לתפילת "יזכור" באחד מבתי הכנסת. פגשנו ברחוב כמה יהודים ושאלנו אותם לגבי זה, והנה נודע שלבית הכנסת הספרדי אפשר להכנס והוא הוסב לרפורמי - כלומר גברים ונשים יכולים להתפלל ביחד. מתאים לנו מאד. אנחנו צועדים לכיוון המלון ועושים סימני דרך כדי שנדע למחרת בבוקר את הדרך.
מגיעים רצוצים ומרוצים למלון. לילה טוב...
היום השלישי - יום כיפור בפראג
בוקר יום כיפור בחו"ל - שנים רבות לא הייתי בסיטואציה כזו. אמנם איננו דתיים או שומרי מסורת, אבל בכל זאת זהו יום מעורר יראה שאנו מכבדים מאד. החלטנו מראש שננסה להגיע לתפילת "יזכור" והפגישה מהערב הקודם עודדה אותנו. יצאנו לכיוון בית הכנסת הספרדי, בעקבות "סימני הדרך" שעשינו. כשניסינו להתחכם ולקצר, קצת הסתבכנו, אבל בסופו של דבר הגענו למקום. בכניסה לבית הכנסת תלוי שלט - "ביום רביעי ה - 25.9 יהיו כל אתרי "המוזיאון היהודי" סגורים עקב חג יהודי". מאבטח בודק אותנו בדקדקנות רבה (וטוב שכך!) ומבקש דרכון ישראלי כדי להוכיח שאנחנו יהודים ואכן מגיעים לתפילה. נכנסים. המראה מדהים! בית הכנסת הספרדי יפהפה ומעוטר באורח מזרחי, הקירות מוזהבים והויטראג'ים מקסימים. הכל מואר באור יקרות והתפילה נשמעת. ממש הרגשתי שנופלת עלי מעין "תחושת קודש". התיישבנו (כאמור - נשים וגברים ביחד) והצטרפנו לתפילה. אמו של בעלי נפטרה לפני 5 חודשים והאבל עדיין טרי... אבי נפטר לפני 4 שנים וכפי שכתבתי, הביקור בפראג מזכיר לי אותו עד מאד... כל המעמד מאד מאד מרגש אותנו.
בית הכנסת הספרדי
P1080268 - עותק - עותק.JPG

שהינו בתפילה בבית הכנסת הספרדי למעלה משעה ואח"כ יצאנו ל"המשך יום חילוני".
צועדים ברחובות ופתאום, איכשהו, מגיעים ל"כיכר העיר". חברה שלי שהיתה בפראג לפני כמה חודשים, אמרה לי שתמיד, איפה שלא הסתובבו, מצאו את עצמם בסופו של דבר בכיכר העיר... וכך היה גם לנו...
האווירה בכיכר תוססת והשעה כמעט עגולה. שותים קפה "סטארבקס" - גם זה יש בכיכר - ומחכים למופע השעון האסטרונומי המפורסם. שוב - דבר ששמעתי עליו רבות וחיכיתי לראותו במו עיני. כמו רבים לפני, לא יצאתי מגדרי , אבל כל מבנה השעון יפהפה ובאמת מדהים לחשוב איך הוא עובד כל -כך הרבה שנים.
אגב - לכיכר הגענו עוד מספר פעמים בטיול, ואף פעם לא הבנתי איך המחוגים של השעון הזה מורים את השעה. כל פעם לא מצאתי אותם... את שעון ה"מזלות" קל יותר להבין...
P1080316 - עותק - עותק.JPG

P1080317 - עותק - עותק.JPG
השעון האסטרונומיגלגל המזלותהגאווה ורדיפת הבצע

P1080328 - עותק - עותק.JPG

לאחר העצירה בכיכר, אנו הולכים לכיוון גשר קארל דרך סימטאות מלאות בחנויות מזכרות, מסעדות ובתי קפה.
בדרך, כמובן שצילמתי המון בניינים מקסימים.
הגענו לגשר קארל. בפתח - מגדל הגשר המרשים. הגשר פתוח רק להולכי רגל ועמוס בתיירים, רוכלים ואמני רחוב המנגנים, שרים ומציירים. גם מקומם של הקבצנים השוכבים מכופפים אל תוך עצמם, לא נפקד.

P1080368 - עותק - עותק.JPG
מראה על הגשר - המצודה וספינת טיולים - עותק.jpg

צועדים על גבי הגשר ונהנים מהנוף המקסים ומהיום החמים. על הגשר - 30 פסלים, כשלכל אחד מהם סיפור. אני נעזרת רבות בחוברת של "מסע אחר" בה פירוט על הפסלים וסיפורים מעניינים.
הפסל המרתק ביותר, מבחינתנו , הוא הפסל של ישו המוקף כתובות בעברית "קדוש ה' צבאות". פסל זה, הראשון שהוצב על הגשר באמצע המאה ה- 17, מומן ע"י סוחר יהודי שאולץ לתרום את הכספים להקמתו, לאחר שהואשם בבגידה ובחילול הנצרות. אמא שלי מספרת, שבהיותם בפראג עם זוג חברים, אבא שלי עמד על הגשר וסיפר להם על הפסל. במהרה, התקבצו סביבם ישראלים שטיילו כאן ועמדו סביבו בקבוצה גדולה, האזינו ושאלו שאלות...
P1080373 - עותק - עותק.JPG
P1080375 - עותק - עותק.JPG
שני פסלים נוספים בגשר קארל שהרשימו אותנו:
פסל הקדושה לויטגרד, נזירה עיוורת, שישו הופיע בפניה והיא נגעה בפצעיו.
פסל קבוצת הקדושים האוספים כסף לשחרור אסירים נוצרים, שעליהם שומר תורכי עם שפם ענק, חמוש בחרב
ומחזיק שוט מאחרי גבו. זהו "התורכי מגשר קארל". האסירים הנותרים נמצאים, עם פנים סובלות מאחורי סורגים.
P1080381 - עותק - עותק.JPG

P1080401 - עותק - עותק.JPG
P1080405 - עותק - עותק.JPG

סיימנו את הסיור על הגשר וירדנו לביקור חוזר במאלה סטרנה ובאי קאמפה.
ירדנו מגשר קארל ולפנינו נגלתה מאלה סטראנה - העיר הקטנה. מאד אהבתי שכונה זו.
בקצה הגשר בגדה זו - שני מגדלים שמאד מצאו - חן בעיני.
P1080414 - עותק - עותק.JPG

החלטנו לטייל ראשית באי קאמפה ולחפש את פסלי התינוקות של דוד צ'רני (לא מצאנו) את גלגל טחנת הקמח (גם לא
מצאנו) ואת פסלי האנשים המטילים את מימיהם בחזית מוזיאון קאפקא - בינגו! את זה כן מצאנו, לאחר שהלכנו סביב
הזנב של עצמנו. מכירים את זה שלפעמים בטיול, מרוב שמחפשים, לא מוצאים? היתה לנו מין שעה שכזו. אל דאגה,
ביום האחרון השלמנו את החסר.
חזית מוזיאון קפקא
P1080423 - עותק - עותק.JPG

בכל אופן, לאחר ההתברברות, פנינו לשוטט ברחובות מאלה סטראנה היפהפיים.
התחלנו בכיכר מאלטה- Maltezske Namesti - שם שתינו בירה בבית קפה נחמד
Bistro au petit prince - הנסיך הקטן. כיכר מאלטה היא כיכר נחמדה מאד , שקטה ונעימה. במרכז הכיכר
עומד פסל של יוחנן המטביל שהוא למעשה אנדרטה לציון סופה של מגיפת הדבר. מאד מרשים. סביב הכיכר,
מספר שגרירויות השוכנות בארמונות לשעבר: שגרירות יפן, שגרירות דנמרק ושגרירת מלטה
שנמצאת משני צידי כנסיית "גבירתנו מריה הקדושה בשלשלאות". משמאל לכנסיה פונים לעבר גינה נחמדה
השוכנת ליד השגרירות הצרפתית. ממול מונומנט מעניין הנקרא "קיר ג'ון לנון". קיר זה לא היה מעולם מצבת זיכרון ללנון - תחת השלטון הקומוניסטי הוא שימש למחאה שקטה נגד המשטר. הקיר משופץ ומשוחזר (בסיום העידן הקומוניסטי בצ'כוסלובקיה, החלו התיירים לקחת ממנו פיסות טיח והוא החל להתפורר). הוא מאד צבעוני ו"מודרני" בהשוואה לסביבה הקלאסית בו הוא נמצא. לאחר הביקור ב"קיר ג'ון לנון" חזרנו לכיוון כיכר מלטה.
לפני זה, ראינו את הבית בו התגורר בטהובן (הזועם תמיד בתמונתו...) מספר חודשים. הלכנו
ברחוב Proyopska הצר והגענו לרחוב Karmelitzka בו שוכנת כנסיית "מריה הקדושה של הניצחון"
ובה פיסלו המפורסם של ישו התינוק , העשוי משעווה. פסל זה הובא מספרד בשנת 1628 מתיימר
להיות בעל כוחות מיוחדים ונשמר בתוך ארגז זכוכית במזבח מוזהב נוצץ.
לאחר ביקור בכנסיה זו, חזרנו ברחוב לכיוון הכנסייה הבולטת באיזור - כנסיית ניקולס הקדוש. זוהי כנסיית
הבארוק הגדולה בפראג ולצערי הרב היא נסגרה לביקור ממש דקות ספורות לפני שהגענו. פעם הבאה...

כיכר מאלטה ואנדרטת מגיפת הדבר
P1080428 - עותק - עותק.JPG

קיר ג'ון לנון
P1080438 - עותק - עותק.JPG

משם, עלינו לרחוב נרודובה המפורסם - Nerudova . רחוב זה הוא חלק מ"הדרך המלכותית" ששמשה
בעבר למצעדי הכתרה והוא מעוטר במבנים יפהפיים, בחלקם שוכנות שגרירויות. כך ראינו את ארמון טנסקי -
בו שוכנת שגרירות איטליה, ממולו - שגרירות רומניה, גם היא במבנה מרשים מאד. הרחוב ידוע בעיטורי
הבתים שלו ששימשו בעבר לזיהוי במקום המספרים - כמו בית עושי הכינורות, בית הצורף שמעוטר בגביע
זהב ועוד.

כשהגענו לקצה הרחוב (אחרי עליה מתונה, שהיתה לי די קשה בסיומו של יום הליכה כה מאומץ!) -
הבנו שלמעשה היינו שם אתמול- ליד הכניסה למצודה...
רחוב נרודובה
P1080466 - עותק - עותק.JPG

חזרנו במורד הרחוב בחזרה למלון, לנוח קצת ולצאת לפעילות ערב. לסיום היום החלטנו שננסה להגיע
למופע "המזרקות המזמרות". מכיוון שעוד לא היינו רעבים, החלטנו שנאכל אחרי המופע באיזור.
מה שלא ידענו - זה שהמקום מאד מבודד ושומם...
במלון הנחו אותנו לנסוע בחשמלית מס' 24 העוברת ברחוב שלנו. בידינו - שני כרטיסים בלבד.
נסענו וירדנו בתחנה של המזרקות. שממה. אין אף אחד, איזור נטוש. קצת מפחיד.... פגשנו זוג
אנשים והם אמרו לנו לאיזה כיון ללכת - סיבוב קצת גדול, האמת - אפילו קצת התחרטנו על כך
שלא הלכנו לאיזה קונצרט תרבותי בעיר. בסופו של דבר הגענו למקום המזרקות- יש שילוט די
ברור, רק שבחושך ולבד זה לא ממש נעים. כרטיס עלה 220 קרונות, המון אנשים ובני נוער באו
לצפות במופע שהיה מלווה בשירי אופרה. מאד יפה ומרגיע. התפעלתי מהתנהגותם השקטה
והתרבותי של בני הנוער. מי יודע, אולי זה במסגרת "סל תרבות" שלהם?... בחזרה, עקבנו אחרי נחילי
האנשים, בתקווה למצוא תחנת מטרו / חשמלית קרובה יותר. Big Mistake. Huge ... רובם הלכו להסעות
מאורגנות ואנחנו לא מוצאים תחבורה...בחושך... לבד... בקיצור, חזרנו חזרה לתחנת החשמלית האומללה
בה ירדנו, בלי שום אפשרות לקנות כרטיסים. אני ממש מפחדת מדברים כאלו (ושכחתי לספר שקודם לכן,
ניגש אלינו פקח במטרו ודרש לראות את הכרטיסים. שהיו לנו כמובן. ועכשיו - אין). אבל - אין ברירה...
עלינו על החשמלית שהגיעה, סופרים את התחנות ומתפללים. כנראה שהתפילה בבית הכנסת בבוקר
גם היא עזרה לנו , והגענו בשלום לרחוב "שלנו".
רעבים. 11 בלילה. צריך למצוא מסעדה. שוב הגענו לרחוב Celenta החביב ובו מסעדה איטלקית,
כמעט היחידה שפתחה את שעריה בפנינו בשעה כזו - Pasta Fresca. היה מצויין, טעים ומנחם! מומלץ!
לילה טוב.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של שירלי 4?

הפוסט הבא ›
פראג – עיר שחלמתי... והגשמתי     (חלק ב)
פראג – עיר שחלמתי... והגשמתי (חלק ב')