פרק ג`: זנזיבר (או- אי לכל החיים, אבל רק בכמה שבועות)

זנזיבר הוא אי פשוט קסום וחלומי שמוציא ממך את כל התחושות האפשריות. תוכלו למצוא בו הכל: מעיר בירה צבעונית ומעורבת ועד לחופים עצומים של חול לבן, ים טורקיז, צדפות וקונכיות...
שי הירש

דאר אס-סאלאם - רגע לפני זנזיבר

הדרך לסטון טאון (Stone Town), בירתה של זנזיבר, הייתה רצופה באירועים שדיי הצליחו לסחוט מאיתנו את המיץ. הפעם לקחנו אוטובוס בוקר של חברת סקנדינביאן ממומבסה לדאר-א–סאלאם שבטנזניה. יצאנו ב-07:00, הגענו לדאר ב 17:00 והשתכנו במלון Luther House Guest House שקרוב לנמל ולמעבורת. למחרת בבוקר יצאנו לסיבוב סידורים וטיול בעיר הטנזנית היחידה שנראה. דאר היא עיר מודרנית לחלוטין, מזכירה מאוד את ניירובי אך מלוכלכת יותר ודומה שכל הרחובות בה נראים כמו שוק. עם זאת מערכת הכבישים בה טובה יחסית ואפשר למצוא בה כמעט הכול או ליתר דיוק הכול מגיע אליך. כל שעליך לעשות הוא לצאת לרחוב הראשי ושם כבר תפגוש את הבסטיונרים השונים אשר מוכרים משרוכי נעליים ועד טלפונים סלולאריים...

לגבי כסף בזנזיבר חשוב לשים לב: כדאי מאוד לנסוע לזנזיבר עם מזומן בדולרים והרבה! טרוולרס ניתן להחליף אך ורק במקום אחד בדאר - NBC בנק. ניתן להשתמש בזנזיבר במטבע מקומי ובכרטיסי אשראי, אך דולרים הינם אמצעי התשלום המקובל ובכך תחסך הרבה טרחה. כמו כן חשוב לציין כי ניתן למשוך מטבע מקומי באמצעות כרטיסי אשראי בכספומטים רבים בסטון טאון, ולהחליף טרוולים גם ב- NBC שבעיר.

לאחר מסע ארוך ומייגע מצאנו גם אנחנו את ה NBC בנק, שלמעשה היה מתחת לאף שלנו כל הזמן, המרנו בשעה טובה את הטרוולרס שלנו ומהרנו אל משרדי המעבורת שפתוחים עד הצהריים כדי לרכוש כרטיסים למעבורת המהירה של הבוקר למחרת אשר יוצאת לזנזיבר. מכאן החלטנו, או יותר נכון זוגתי היקרה החליטה, שחייבים, אבל חייבים לראות את ה Sea Cliff, מקום שבחור זנזיברי שפגשנו במומבסה טען שלא להגיע לשם יהיה פשוט פספוס. אלא שאני חולה-מת עם התקררות שלא עוזבת אותי כבר שבוע. אז מה אתם חושבים שעושים?? הולכים, כמובן שהולכים.

Sea Cliff במילה אחת: א–כ–ז–ב–ה. המקום, כשמו כן הוא, בנוי על צוק מעל הים. רק חבל שהשמן ממומבסה שכח לציין שמדובר אחרי הכול אך ורק בבית מלון. אומנם בית מלון שממוקם באחת השכונות היותר יפות ועשירות של דאר אבל אם היינו רוצים לראות עושר ופאר לא היינו נוסעים לאפריקה מלכתחילה... אז מה עושים עכשיו, הרי כבר הגענו? ואפילו הגענו לכאן בדלה דלה בעמידה שהצלחנו לתפוס. החלטנו להישאר ולסייר קצת בבית המלון כאשר מכל פינה מציץ אלינו עוד פרצוף מוכר של אחד מאותם סלבריטאים רבים שפקדו את בית המלון ופרצופם מעטר את קירותיו, בניהם יכולנו להבחין כמובן באחת והיחידה אנג`לינה ג`ולי.

המשכנו לכיוון המרפסת החלטנו שנפנק את עצמנו באיזה משקה אלכוהולי מחמם לנוכח העובדה שהיה מאוד קר באותו היום (ולהזכירכם אני לא מרגיש טוב!). התענוג עלה כ"כ הרבה כסף שכבר החלטנו להתפרע עד הסוף והזמנו קינוח ממש טעים. בכל אופן באותו היום כבר לא עשינו הרבה חזרנו חזרה בדלה דלה הפעם בישיבה, תודה לאל. חוויה נוספת וממומלצת שאסור לכם לפספס היא המסעדה האתיופית `אדיס אין דאר` – אם לא יצא לכם לבקר באתיופיה המסעדה הזו תגרום לכם לרצות לרוץ ולבקר, לפחות מבחינת הטעמים, הריחות וטקס האוכל...

אל סטון טאון בירת זנזיבר

בבוקר למחרת יצאנו מלאי אנרגיות אחרי שנת לילה טובה לכיוונה של זנזיבר, אי החלומות שלנו, במעבורת המהירה. הגענו אחרי כשעתיים הפלגה לא נוראיות בכלל שאת רובן העברנו על הסיפון לאור השמש הנעימה. התרגשנו כמו שני ילדים קטנים, מתקשים להאמין שהחלום הופך למציאות, הרגשנו פשוט בעננים! ואז היא התגלתה אל מולנו, ציורית, מסתורית, מלאת צבע ושמש – סטון טאון, נראה שהזמן עצר בה מלכת. העיר מאוד מגוונת מבחינת אוכלוסיה. תוכלו למצוא בה אפריקאים הן ממוצא ערבי והן ממוצא סווהילי, הודים, פורטוגזים וכו`.

לפני שהגענו לסטון טאון סגרנו לנו מקום לינה רק לשני הלילות הראשונים והחלטנו שבהם נתפנק עד הסוף, וכך היה: ברגע שרגלינו נגעו באדמת זנזיבר החשנו את צעדינו לכיוון בית המלון העונה לשם Emerson & Green שהוא אחד מהיפים ביותר באי והייחודי שבהם. בית המלון, מבנה עתיק שהיה שייך פעם לאדם העשיר ביותר בזנזיבר אחרי הסולטאן, עבר שיחזור ומונה כ 16 חדרים בלבד, כאשר כל חדר שונה מהאחר ולכל חדר שם מיוחד אשר מתאים לאופי הקסום שלו. אנחנו שהינו בחדר העונה לשם Zenana שבנוי משני חדרים גדולים ומרווחים, ריהוט עץ כבד ועתיק, חדר אמבטיה מאבן ירוקה כהה (עם מים חמים אש), מיטת אפריון מדהימה ומרפסת שמשקיפה לסמטאות העיר. בערב אפשר לשמוע את המואזין ברקע והכול מקבל ניחוח כ"כ אוטנטי כאילו אנחנו נמצאים בעוד אחד מסיפורי אלף לילה ולילה....

החלטנו להעביר את השעות הראשונות שלנו בזנזיבר דווקא בחדר אבל בצהריים כבר לא יכולנו להתאפק ויצאנו לסיבוב בסמטאות המסקרנות של העיר המדהימה הזו. הכול כ"כ מיסטי וקסום פה, אפשר ללכת בה בקלות לאיבוד מה שיוצר אפילו יותר כייף, אבל האמת שהיא גם קטנה מאוד ולכן תמיד חוזרים לאותה נקודה. אחר הצהריים נפגשנו עם ג`ף ולינדה הפגישה הייתה ממש מרגשת לא התראנו איתם מ Sipi Falls (ראו הרחבה בפרק על אוגנדה) ובערב יצאנו לאכול במסעדה של Emerson & Green שנקראת Kidude על-שם מלכת הזמר הסווהילי.

ביום שלמחרת, אחרי ארוחת בוקר מפנקת על גג המלון שצופה על כל העיר, נפגשנו שוב עם ג`ף ולינדה ומאחר שירד המון גשם והיה מעונן העברנו חלק מהזמן בבית קפה מקומי נחמד. רק לקראת הצהריים התבהר, אז נסענו איתם ועם חברה נוספת שלהם ששכרה רכב לראות את קופי הקולובוס ב Jozani Forest. הקופים הללו, שמספרם הולך ופוחת עם השנים (היום פחות מ 3000), הינם אנדמים לאזור וחיים רק בזנזיבר. סיור ביער הינו חוויה כיפית בה אפשר לראות את הקופים מקרוב מאוד. אם מגיעים עצמאית כניסה עולה 8$. סיור מאורגן עולה כ $20 – 15. מאוחר יותר החלטנו שהולכים לראות את השקיעה מגג בית המלון שלא הייתה בשיאה מאחר והיה מזג אויר מעט סגרירי, אבל הבנו שכשיש ראות טובה השקיעה על הגג של Emerson & Green היא ממש מרהיבה. בערב נפרדנו מג`ף ולינדה בארוחת ערב טעימה עד שניפגש שוב בת"א או בלונדון.

למחרת היום עזבנו את Emerson & Green בצער רב והלכנו לשכן עצמנו במלון אחר – Hotel International. מלון סביר, הרבה יותר זול מקודמו, נוח ונעים. החלטנו לצאת לסיור תרבותי בעיר. שכרנו אופנוע, ויצאנו לסיבוב מוזיאונים בסטון טאון: היינו במרכז התרבות של זנזיבר (– נחמד מאוד מבחינה ארכיטקטונית, הביקור בו אינו כרוך בתשלום), במוזיאון הארמון (- שמציג את כל שושלת הסולטאנים בזנזיבר. הכניסה כרוכה בתשלום של $3), ובמוזיאון בית הנפלאות (- שמציג את ההיסטוריה וההתפתחות של זנזיבר ואת אורח החיים הסווהילי, הכניסה כרוכה בתשלום של $3). שני המקומות האחרונים שבהם ביקרנו הינם: שוק העבדים (או מה שנשאר ממנו) – שם ניתן לראות את תאי הכליאה והאחסון של העבדים לפני מכירתם, והקתדראלה הענקית והמרשימה שהייתה הכנסייה הראשונה בזנזיבר. הכניסה לשני האתרים הללו כרוכה בתשלום של $3 ביחד.

טיפ לגבי השכרת אופנוע/ג`יפ בסטון טאון – אפשר להשכיר אופנועים החל מווספה ועד XR250 במחיר של $20 – 15 ליום לאחר מיקוח וג`יפים במחיר של $30 – 20 ליום אצל עלי קייס. האופנועים מבוטחים ומתוחזקים וכך גם לגבי הרכבים. Ally Keys +255-777-411797 / 419377 , מייל: Allykeys786@yahoo.com

בערב החלטנו שבלתי נמנע לבקר בשוק פירות הים, ולכן לעת שקיעה, כשקיבותינו החלו להראות סימני חיים, מצאנו את עצמנו ב Forodhani Gardens שליד הים, שם מוכרים אוכל רחוב החל משיפודים ועד סרטנים... חוויה קולינארית מדהימה ומומלצת מאוד!!! את היום למחרת העברנו בסיור התבלינים. הסתובבנו בין חוות תבלינים במערב זנזיבר שמפיצות ניחוחות משגעים ולמדנו על תהליכי הגידול והעיבוד של תבלינים. התבלינים העיקריים שמגדלים בזנזיבר הם ציפורן, ג`ינג`ר, אגוז מוסקט, כורכום והל וכן: פלפל, קפה, קקאו, המון קוקוס וגם זעפרן, ווניל, וקינמון. הסיור בד"כ כולל גם ארוחת צהריים המתבססת על המטבח הסווהילי, ובילוי של כשעה בים. עלות יום סיור מאורגן כ $20 – 12.

חופי זנזיבר הצפוניים: נונגוואי וקנדוואה

אחרי ארבעה ימים מקסימים בסטון טאון המשכנו את מסענו לכיוון חופיה המדוברים של זנזיבר. נסענו לחוף הצפוני מערבי הנקרא נונגוואי (Nungwi) – מים בצבע טורקיז, חול לבן, הבדלי גאות ושפל לא חזקים במיוחד. חשוב לציין כי בשעות הגאות אין כמעט חוף. החוף מדהים אך מתוייר מעט יותר מהאחרים וכמוהו גם חוף קנדוואה (Kendwa) כ4 ק"מ דרומית. (בקנדוואה יש חוף גם בזמן הגאות). מבחינת מקומות לינה אנחנו לא היינו כ"כ בררניים ולכן לנו ב Salama Bungalows, אשר מציע חדר סביר בהחלט, מיטה זוגית + מיטת יחיד מרווחת עם רשתות ליתושים, שירותים מערביים ומקלחת ללא מים חמים. האווירה במקום נחמדה ואם תבקשו יפה ייתנו לכם להשתמש במטבח להכנת ארוחות ערב. חתך המחירים ללינה מסוג זה נע בסביבות $30 (כולל ארוחת בוקר) לחדר וביניהם ניתן למצוא גם את ה Jambo Bros ואת ה Union.

למי שמחפש מקומות יוקרתיים - אל דאגה. זנזיבר ונונגוואי בפרט מפנקות ביותר, ניתן ללון שם גם במחיר של כ $850 לחדר. בסך הכול מאוד נהננו ב Nungwi. החוף נראה כאילו נלקח מתוך תמונה של הנשיונל ג`אוגרפיק. השקיעות הן מהיפות בעולם ובמרחק 10 דק` נסיעה על אופנוע אפשר גם לראות את הזריחה מהחוף שליד מלון Rus Nungwi היוקרתי להפליא!

דברים נוספים שניתן לעשות בחוף הם:

• צלילה – אנחנו יצאנו לצלילה מ Nungwi לאי Mnemba שם ביצענו שתי צלילות. האתר נחמד, אלמוגים יפים, ראינו צבי ים אחד מהם ענק, דגי נפוליאון וברקודה. מספר מועדונים מוציאים צלילות לאתרים שונים בצפון זנזיבר ביניהם ה – Spanish Dancer Diving Center איתם אנחנו צללנו. ניתן לעשות קורסים במחירים טובים בדרגות כוכב אחד/שניים ומאסטר. לפרטים נוספים: www.spanishdancerdivers.com spanishdancerznz@hotmail.com
    Tel: +255-777-41-77-17, +255-777-43-00-05/6
    האי Pemba הוא אחד מחמשת אתרי הצלילה הטובים בעולם ולכן מומלץ ביותר, אך אליו לא הגענו מטעמים של תקציב. הגעה אליו מסטון טאון בסירה/טיסה ושם קיימים מס` מועדונים ואפשרויות לינה.
  • השכרת אופנוע/ג`יפ – בחופים ניתן להשכיר מחברה או מאדם פרטי רק בדקו היטב את הרישיונות, הביטוח ואת מצבו המכני של האופנוע/ג`יפ.
  • החוף Mtemwe – כ 30 ק"מ מזרחית ל Nungwi. ניתן להגיע בדלה-דלה מסטון טאון, אך אנחנו נסענו באופנוע ששכרנו ב Nungwi. החופים שם מדהימים: ארוכים ארוכים ולבנים, בשעות השפל (רוב היום) נוצרת לגונה עם מים בצבע טורקיז עד ירקרק בגובה הברכיים שם אפשר לשכשך (זהירות מקיפודי ים) ולראות איך הנשים המקומיות אוספות אצות לייבוש. חשוב לציין שבהשוואה לצד הצפון מערבי של זנזיבר החופים בצד המזרחי הרבה פחות מתויירים וממוסחרים ובהתאם לכך גם כמות האנשים על החוף, מה שמוסיף לאווירה. ההרגשה הרבה יותר אינטימית ורומנטית - לזוגות שבכם מומלץ מאוד!!!
  • מקלט לצבים – אטרקציה נחמדה. מדובר בצבים שבטעות נקלעו לתוך רשתותיהם של הדייגים והמקלט הוא למעשה המקום אליו מביאים הדייגים את הצבים על מנת שיוכלו ללמוד עליהם במסגרת מחקרים שונים שמבצעים. בתום תקופת הלמידה מסמנים את צבי הים ומשחררים אותם לחופשי באוקיינוס. המיוחד במקלט הוא שמבנה הבריכה בו מאוכלסים הצבים ממולא במי האוקיינוס כתוצאה מתעלה שחפרו המקומיים, המקשרת בין הבריכה למי האוקיינוס, וזאת על מנת לספק לצבים סביבה טיבעית ככל הניתן במשך תקופת המחקר. עוד ניתן לראות במקלט תינוקות של צבי ים קטנטנים חמודים. מומלץ למשפחות!!!
  • ליקוט צדפים וכקונכיות – עד כמה שזה נשמע משעמם, ברגע שתראו את המגוון המדהים שיש לחופי זנזיבר להציע לכם תבינו על מה אני כותב. שפע של קונכיות וצדפים שבחיים שלכם לא ראיתם. אפשר בקלות לאבד את הזמן, לאסוף אותם במשך שעות, ואחר כך גם נחמד ליצור מהם משהו.
  • שוק הדגים – גם אם אתם לא מבשלים לעצמכם או לא חובבי דגים מושבעים מומלץ כחוויה לקפוץ לשוק הדגים המקומי ולראות את כל תהליך המו"מ של מכירת הדגים.

חופי זנזיבר המזרחיים

אחרי 11 ימים ב Nungwi החלטנו שבא לנו לנסוע קצת לצד המזרחי, לחוף שנקרא Bwejuu, או בלשוננו - זנזיבר האמיתית. זה לא המקום לשחות בו מכיוון שהגאות והשפל חזקים ביותר ויש המון אצות, אך זהו בהחלט המקום להיזרק בערסל עם ספר טוב, לשתות, לאכול ולא לחשוב על כלום. אחחח אם רק היה אפשר להגיע לכאן פעם בשנה להתאוורר לשבוע...

המקום המומלץ ביותר ללון בו הוא ה Robinson`s - מקום מדהים על הים עם 6 – 4 חדרים. פה קובעת האיכות ולא הכמות: אין חשמל, אבל יש את אדי ואן שיארחו אתכם בחום וייתנו לכם להרגיש בבית רחוק מהבית. חוץ מחדר אחד, השירותים והאמבטיה משותפים, מה שלא מוריד מערכם או מניקיונם בהשוואה למלון 5 כוכבים. ארוחת הבוקר כלולה במחיר ותגיע אל השולחן במטה קסם. במידה ואתם רוצים לאכול במקום גם ארוחת ערב ולחלוק את הזכות לטעום ממטעמיי הבישול הסווהילי של אדי ההנאה כרוכה בתשלום נוסף. מעבר לטעם המשגע של ארוחות הערב ישנה אווירה מאוד אינטימית ונעימה מכיוון שהן מתקיימות במעין רחבה שבה יושבים כל השוהים במקום על מחצלות בסגנון משפחתי מקומי. חוויה שאסור לפספס... חשוב לציין שצריך להזמין מקום מראש וכמה שיותר זמן מראש (בחגים מזמינים גם חודשים מראש).

עוד אטרקציה של המקום הוא בית העץ הקרוי גם בקתת ירח הדבש. מדובר בבקתה שמשקיפה לאוקיינוס. חשוב לציין שהמבנה עצמו כולו פתוח, וברגע הראשון מי שלא רגיל מרים גבה, אך הבטחה שלי אתם תישנו כמו תינוקות לרחש הגלים. מעבר לזה הבקתה מעוצבת בצורה הכי פשוטה ויחד עם זאת מאוד רומנטית.

כל הפרטים: Robison`s Place, Bwejuu P.O. Box 3999, Zanzibar. Tanzania. טלפונים: +255-0-777413479, +255-0-777-595572. מייל: Robinsonsplace@hotmail.com. אתר: www.robinsonsplace.net

מי שמגיע ל- Bwejuu צריך להתכונן לכך שיותר מדי מה לעשות אין כאן. כלומר אם אתם מחפשים פעילויות, תיירים, פאבים מקומיים ומסעדות מפוארות אז זאת ממש לא הכתובת - סעו לנונגווי. יחד עם זאת, אחד ממלונות היוקרה לאורך הצד המזרחי נקרא Bellevue והוא במרחק הליכה של 10 דק` מ Robinsons ושם תוכלו לטעום מוס שוקולד בלגי אמיתי! שווה לקפוץ אם אתם כבר באזור.

לקראת סיום - המלצה חמה ביותר: קחו טיסה חזרה לדאר מזנזיבר. אומנם בדרך הלוך מדאר לזנזיבר ההפלגה עברה חלק, אך בכיוון ההפוך, מכיוון שמפליגים נגד הזרמים והרוח, ההפלגה עוברת כמו גיהינום. אנחנו דיברנו עם מספר ישראלים שפגשנו וכולם אמרו שההפלגה חזור עברה עליהם בצורה איומה - לכן חסכו לכם חוויות לא נעימות. ההפרש הכספי בין הפלגה במעבורת לטיסה הוא ממש לא משמעותי ושווה כל אגורה. שימו לב: הטיסה מדאר לזנזיבר והפוך היא במטוסים קלים ולכן יש הגבלת מטען, מומלץ לבדוק את הנושא לפני קניית הכרטיסים.

*** קצת קשה לסכם את הטיול שלנו למזרח אפריקה, כי הרי אין מילה אחת שתוכל לתארו, לכן אנחנו ממליצים בחום לכל אחת ואחד מכם לטעום ולחוות מהקסם המיוחד שיש ליבשת השחורה... בשלושת החודשים שבילינו באפריקה למדנו אני וזוגתי המון על הקשר בנינו ועוד יותר מזה על עצמנו כאנשים נפרדים. לא יכולנו לבקש חופשה יותר מדהימה מזו שהייתה לנו. ועכשיו, עכשיו נותר לנו לאחל לעצמנו שכל מסע בעתידנו יהיה מוצלח כמו זה ובייחוד מסע החיים...

הזמנת חופשה לטנזניה

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט