צפון ומערב ספרד - טיול של שבועיים בסתיו

לפניכם מסלול טיול בן שבועיים בתקופת הסתיו, טיול המתחיל בברצלונה וחלקיה הצפוניים של ספרד וממשיך עד לחלקיה המערביים. מבצרים, עיירות קטנות, מוזיאונים, ארכיטקטורה מקומית מקסימה ועוד הרבה, את כל אלה תוכלו למצוא בטיול מסוג זה.
אמיר טייג
תמונה ראשית עבור: צפון ומערב ספרד - טיול של שבועיים בסתיו

ימים 1+2  - ברצלונה ופארק Montseny

נחתנו בשדה התעופה של ברצלונה בערך ב-12:00 ויצאנו ממנו שעה וחצי אחרי הנחיתה, לאחר שאספנו את הרכב השכור. משדה התעופה עלינו על כביש C-32 לאורך החוף. זהו כביש יפה מאוד, הנוסע בין הצוקים של קוסטה בראווה, אך עם זאת הכביש איטי יחסית וקצת מסוכן. הוא עובר בין עיירות קטנות לאורך החוף, שבשתיים מהן בחרנו לעצור: האחת Tossa de Mar והשנייה Sant Feliu de Guixols. למעוניינים, אפשר להמשיך הלאה לאורך החוף לפיגאראס, בו שוכן המוזיאון של סלבדור דאלי. אנחנו עלינו על כביש GI-553 בדרך לבית המלון, שממוקם בחלק הצפוני של פארק Montseny.

מלון ומסעדות: בילינו את הלילה במלון בשם Husa Sant Marçal, שנמצא מדרום לעיר Viladrau. המלון הוא מנזר שעבר שיקום ושחזור. אנחנו היינו בחדר לא גדול, אבל יש גם חדרים יותר גדולים והאווירה נהדרת. יש בריכה בחצר ונוף הררי מאוד יפה. מומלץ לאכול שם ארוחת ערב. מסביב יש הרבה מסלולי הליכה. הצטערנו שלא נשארנו יותר מלילה אחד.

למחרת חזרנו לכביש C-25 ונסענו לכיוון Vic. משם ל-Ripol, שם עצרנו לשעה. לא שווה את העצירה. עלינו על כביש Gi-401, משם לכביש E-9 ל-N260 עד Sort. עיר נחמדה, שווה עצירה קצרה. משם ב-C-13 ל-Espot, הנמצאת בפתח פארק Aiguestortes. כדאי לקחת בחשבון שזהו יום נסיעה לא קצר. הכבישים לא רעים, מלבד N-260, שיכול להיות מפותל ואיטי.

מלון ומסעדות: ב-Espot לקחנו חדר במלון בשם Hotel Saurat, הנמצא ממש במרכז הכפר. קשה לפספס. מלון נחמד, חדרים גדולים עם מרפסות ואדניות גרניום. אכלנו ארוחת ערב במסעדה ברחוב הראשי, שמוביל לכפר כ-50 מטר מהמלון. מסעדה מקומית פשוטה, אך לא רעה בכלל.

ימים 3-5 - פארק Aiguestortes

מ-Espot מוביל כביש לתוך הפארק. בכניסה לפארק יש חניית רכבים. משם ניתן ללכת לסדרה של אגמים. ההליכה לא קשה, וניתן לבחור את אורך ההליכה לפי מספר האגמים, אליהם רוצים להגיע. המסלול אינו מעגלי. לפארק יש שירות ג`יפים, אשר יוצא ממרכז הכפר, ממש ליד המלון. אפשר לקחת ג`יפ במקום לצאת להליכה. אפשר לשלב בין השניים, כלומר לעלות עם הג`יפ ולרדת ברגל. למסלול של הגי`פ יש כמה תחנות, כך שאפשר לשלוט במרחק ההליכה ברגל. עשינו יום שלם בפארק וחזרנו למלון ללילה שני. במלון ניתן לקבל מידע והמלצות לגבי הפארק. הם אפילו יודעים קצת אנגלית.

למחרת חזרנו לכביש C-28 ונסענו צפונה ל-Vielha, משם ב-N-230 ממשיכים מזרחה ב-N-260 עד Castejon de sos ומשם צפונה לכיוון Benasque. בדרך עוברים באחת המנהרות הארוכות באירופה. ממשיכים צפונה בכביש, אשר נכנס לתוך פארק. בעונה שהיינו ניתן היה להמשיך בכביש שמספרו A-139 עד קצהו, בו יש חניון לא גדול ומספר ראשי שבילים. מאחר שהגענו יחסית מאוחר, עשינו טיול קצר יחסית של שעתיים, אך האזור נראה מאוד יפה ושווה עצירה ארוכה יותר. בתוך הפארק היה מלון מאוד יפה ודי גדול בשם Hospital De Benasque. נראה ששווה מאוד לעשות שם לילה אחד לפחות, גם אם לא מטיילים.

לא עצרנו שם, והמשכנו על N-260, דרך נקיק מאוד צר, לכיוון Aínsa. עצרנו שם לארוחה קצרה והמשכנו. Aínsa היא עיירה מאוד נחמדה. אפשר למצוא בה סמטאות צרות וכיכרות יפות. בכיכר המרכזית יש מספר מלונות קטנים עם מרפסות הפונות לכיכר. נראה ששווה מאוד לעשות שם לילה. משם המשכנו ל-Torla, הנמצאת בפתח של פארק Ordesa.

מלון ומסעדות: ב-Torla יש הרבה מלונות, אך מרביתם לא ברמה כל כך גבוהה. אנחנו ישנו במלון על הכביש הראשי, ישר בכניסה לעיר משמאל. יש שם כמה מלונות זה אחר זה, שרמתם לא בשמיים. בתוך העיר העתיקה יש מלון נוסף, גם הוא לא משהו. בחיפוש אחר מלון, מומלץ להמשיך בכביש לכיוון הפארק ולצאת מהעיר. עברנו לאורך הכביש מספר מלונות, שנראו טובים יותר. היה מלון נוסף בתוך העמק, מזרחית מהכביש, שנראה מצוין.

ב-Torla אין מסעדות טובות. בכל מקרה, אין מסעדה שנפתחת לארוחת ערב לפני תשע (במקרה הממש טוב- שמונה וחצי). כדאי לשקול לאכול במלון. מצאנו טאפאס בר נחמד אחד, באחת הסמטאות, היורדות מזרחה מהרחוב הראשי בעיר העתיקה. למטיילים, שרוצים להתחיל מוקדם את היום, יש בעיה. הסופרמרקטים בעיירה נפתחים מאוחר יחסית, כלומר ב-9:00. אם רוצים להצטייד בחומרים טריים לסנדביצ`ים (בעיקר לחם), צריך לקחת בחשבון שלא תתחילו לטייל לפני 10 בבוקר.

בעונה בה טיילנו ניתן היה לנסוע עם הרכב לתוך החניון הגדול בתוך פארק Ordesa. בקיץ יש אוטובוסים מ-Torla לחניון. המסלול המומלץ ביותר בפארק הוא המסלול הארוך, אשר מגיע עד מפל Cola de caballo. זהו מסלול הליכה לא פשוט, הנמשך יום שלם. שווה את המאמץ. יש בפארק מספר מסלולים נוספים קצרים יותר. בכניסה לפארק יש מודיעין, בו ניתן לקבל מפות. מומלץ מאוד לעבור דרך המודיעין ולקבל המלצות. אנחנו הסתובבנו בפארק יומיים שלמים, כלומר עשינו שלושה לילות ב-Torla.

ימים 7-8 - עוברים פמפלונה וסאן סבסטיאן

חזרנו ל-N260 ומשם המשכנו ל-N-240 ל-A-21 עד פמפלונה. בדרך עצרנו ב-San Juan de la Pena, הנמצאת דרומית ל-N-240, כמה קילומטרים מערבה מ-Jaca. מדובר במנזר משוחזר מאוד יפה. בדרך אליו עוברים ליד כנסייה עתיקה מאוד החצובה בסלע. עולים למעלה למנזר, קונים כרטיסי כניסה ואז עולים על מיניבוס שלוקח לכנסייה. אכלנו צהריים במסעדה טובה מאוד ב-Santa Cruz de la Serós - העיירה שמתחת למנזר. המסעדה נמצאת קרוב לכנסייה המרכזית בכפר, בצד השני של הנחל. כיוון שזו היתה שעת סייסטה, זו הייתה המסעדה היחידה שהייתה פתוחה, כך שהייתה מלאה באנשים.

לפמפלונה הגענו בשעות אחר הצהריים. לא רצינו להיכנס לעיר כי לא התכוונו לבלות שם יותר מערב אחד. המלון שלקחנו היה במרחק עשר דקות נסיעה ממרכז העיר. בכניסה לעיר העתיקה יש חניון גדול מתחת למבצר גדול בשם Ciudadela. ניתן לחנות גם בתוך העיר עצמה. יש חניון ממש מתחת לכיכר המרכזית. לפמפלונה כדאי להקדיש יום. יש מבצר גדול וככרות וסמטאות, בהן מתרחש מרוץ הפרים השנתי. נחמד מאוד להסתובב שם.

מלון ומסעדות: בפמפלונה לקחנו מלון קטן בשם Hotel Casa Azcona, הנמצא מחוץ לעיר, בכפר שנקרא Zizur Mayor. אם בכוונתכם להישאר שם יום שלם, מומלץ לקחת מלון על הכיכר המרכזית. ראינו שם מספר מלונות ברמה גבוהה מאוד. מלון אחד בשם Hotel La Perla נראה בולט באיכותו הגבוהה. במדרחובים שמסביב לכיכר המרכזית, בצד של מלון Perla, יש הרבה מסעדות טאפסים טובות מאוד.

למחרת עזבנו את פמפלונה מוקדם יחסית ועלינו על ה-A-15 בדרך לסאן סבסטיאן. הגענו בבוקר המאוחר, כך שהיה לנו כמעט יום שלם להסתובב. כדאי להסתובב על הטיילת, אך להתמקד בעיקר בעיר העתיקה. כדאי ללכת על הטיילת מסביב ל-Monte Urgull ולהגיע עד הנהר. יש שם מרכז קונגרסים גדול, שנבנה על ידי אדריכל ידוע. שווה לראות. בעיר יש בעיה של חניה. כדאי למצוא חניה טובה ולהסתובב ברגל או באוטובוס. אנחנו לקחנו אוטובוס מהרחוב המרכזי בשם Alameda, הנוסע לאורך הטיילת ועולה להר Igueldo. משם יש תצפית יפה על המפרץ וכל העיר. ירדנו משם ברגל וחזרנו לאורך הטיילת ומשם לעיר.

מלון ומסעדות: בעיר יש מבחר מלונות גדול מאוד הנמצאים בעיקר לאורך הטיילת ובאזור הרחוב San Martin. יש גם לא מעט פנסיונים ביתיים, אך רמתם נמוכה מאוד. זכור לי מלון בשם Hotel Europa, שנמצא בסביבת רחוב San Martin ונראה לא רע. בכל מקרה, מומלץ מאוד לבדוק את המלונות הקטנים בתוך העיר העתיקה, אבל צריך לקחת בחשבון שלא ניתן להגיע אליהם עם רכב. כדאי לקחת מלון קרוב לעיר העתיקה. עם זאת, ראינו מלון בשם Leku Eder, הנמצא קרוב לראש הר Igueldo, ויושב על צוק מעל האטלנטי. יש לו נוף מדהים. המלון קצת רחוק מהעיר, אבל ניתן להסתדר אם יש רכב והוא נמצא על יד תחנת אוטובוס לעיר.

כאמור, לא נוח למצוא חנייה בעיר. בעיר העתיקה, הנמצאת למרגלות Monte Urgull, יש המון מסעדות טובות וטאפסים. עליכם פשוט לחפש את המסעדות העמוסות ולעמוד בתור. אנחנו ישבנו בטאפס בר, שנמצא ממש למרגלות המדרגות של ה-Basilica of Santa Maria, על מדרחוב Calle Mayor. קשה לפספס. בפינת רחוב Calle Mayor והרחוב הראשי Alameda יש מעדנייה מצוינת, בה מגישים מנה הדומה לפודינג או יותר לקרם פטיסייר בגביע. מאוד-מאוד מומלץ. ממש בסמיכות למעדנייה זו יש גם גלידה לא רעה.

ימים 9-12 - ממשיכים לבילבאו עד לאון

יצאנו מוקדם יחסית לסאן סבסטיאן לכיוון מערבה. לא עלינו על הכביש המהיר לבילבאו (A-8), אלא לקחנו את הכביש הצדדי, אשר נוסע לאורך החוף האטלנטי ועובר בין כפרי דייגים רבים. הכביש מפותל מאוד, אך שווה את הנופים. עברנו בכפרים כמו Zarautz ,Ondarroa ,Lekeitio ואחרים. עצרנו רק בחלק קטן מהם. בכולם יש נמל דייגים יפה ומסעדות דגים. נוף הצוקים, שנופלים לים, מאוד מרשים. ניתן לחתוך לכיוון הכביש ראשי לבילבאו במספר הזדמנויות, הכול בהתאם ללחץ זמן. לבילבאו הגענו בצהריים. לצערנו, לקח לנו יותר משעה כדי למצוא חניון ציבורי. העיר כולה הייתה בשיפוצים. בילבאו היא עיר גדולה, שהסיבה היחידה להיכנס אליה הוא מוזיאון גוגנהיים. המוזיאון שווה את המאמץ, כמובן בשל הערך הארכיטקטוני שלו. לא בטוח שהתערוכות שהוא מציג שוות במיוחד. יש לזכור כי המוזיאון סגור בימי שני (אנחנו שכחנו. אופס).

מבילבאו עלינו על כביש המהיר A-8 לכיוון סאנטנדר, אך לא נכנסנו לעיר. המשכנו על ה-A-67 וירדנו לכביש מספר CA-131 לכיוון Santillana del mar, שהיא אחת העיירות היפות ביותר בהן ביקרנו. זה למעשה כפר קטן שהזמן בו עמד מלכת. מאוד תיירותי, אך מי שנשאר ללון שם יכול לקבל את כפר לעצמו בשעות הערב או הבוקר המוקדמות. מומלץ מאוד ללון במקום.

מלונות ומסעדות: אנחנו לנו במלון ביתי לא גדול, שנמצא על הכביש (CA-131) וחוצה את העיירה, בדיוק מול המדרחוב, שנכנס לתוך החלק העתיק. על הכביש יש עוד מלון, אך בתוך העיר העתיקה יש פראדור (Parador Gil Blas) מאוד יפה ושני מלונות (לפחות), הנמצאים בתוך בתים עתיקים (Hotel Casa del Marqués ו-Casona Solar de Hidalgos). כדאי להחנות את המכונית על הכביש ולהיכנס ברגל פנימה לרחוב הראשי של העיר העתיקה, לכיוון הפראדור. הכול מאוד קרוב. שווה לקחת מלון בתוך העיר העתיקה. ניתן גם להתקרב עם הרכב דרך כביש אחורי למלונות שנמצאים בעיר העתיקה. בעיר העתיקה יש מספר מסעדות טובות. אכלנו במסעדה של אחד המלונות. יופי של אוכל, בעיקר הקוסידו.

בבוקר שלמחרת המשכנו על ה-CA-131 לכיוון הים עד Comillas. העיר על ראש גבעה קטנה הצופה לים. יש שם בית של גאודי ומספר בתים אחרים מעניינים. נחמד להסתובב ברחובות. חניון נוח אפשר למצוא בכניסה לעיר. משם ניתן להמשיך על הכביש המהיר A-8 לאורך החוף ומשם ל-N621 לכיוון העיר Potes, הנמצאת ב-Picos de Europa. מאחר שהיה לנו זמן, אנחנו לא פנינו ל-Potes ב-N621, אלא המשכנו לאורך החוף עד Lastres ומשם נכנסנו לכיוון שמורת Picos de Europa. עלינו על ה-AS-260 לכיוון Cangas de Onís. כביש מאוד יפה, אך מפותל מאוד ואיטי.

משם עלינו ל-Covadonga. זו העיר ממנה התחילה הרה-קונקוויסטה של ספרד מידי המוסלמים. הכול יצא מתוך כנסייה מאוד יפה, הנמצאת בראש הר. מאוד קרוב לכנסייה יש פניה לשני אגמים קטנים - Lagos de Enol y la Ercina, הנמצאים לא רחוק משם. למרות שהומלץ מאוד להגיע לשם, אנחנו לא נסענו כי ירד גשם חזק מאוד. מ-Covadonga ירדנו ונסענו חזרה מזרחה על A114, התוחם מצפון את השמורה. בעיר Panes עלינו על ה-N-621 לכיוון Potes. הנסיעה בין Panes ל- Potes היא לא קלה, אך מדהימה. היא עוברת בתוך נקיק מאוד צר, לכן חייבים להיזהר שם מאוד. ב-Potes פנינו לכיוון לב הפארק לכביש מספר CA-185, אשר מסתיים בכפר Fuente Dé.

Fuente Dé הוא כפר קטן, ממנו ניתן לצאת למספר ימי טיול בסביבה. אנחנו לקחנו את הרכבל שעולה לראש ההר, ומשם ירדנו במשך יום הליכה חזרה לכביש. יום טיול מדהים, רק חבל שהעננות הכבדה חסמה לנו את הנוף בחלק הגבוה של המסלול. המסלול מסתיים בכפר Espinama, ממנו נאלצנו ללכת כשעה על הכביש חזרה ל-Fuente Dé, שם חנינו.

מלון ומסעדה: בחרנו במלון בכפר קטן הנקרא Cosgaya, הנמצא כעשר דקות נסיעה מ-Potes על ה-CA-185. שם המלון הוא Hotel del Oso ומומלץ לקחת חדר עם מרפסת בקומה השנייה. נוף נהדר. המסעדה של המלון הייתה מצוינת כמו המלון כולו. נשארנו שני לילות.

ביום למחרת, חזרנו מ- Cosgaya ל-Potes ומשם עלינו שוב על ה-N-621, לכיוון העיר Leon. בחלקה הראשון של הדרך הכביש עובר בתוך השמורה, ומטפס למעבר מדהים בין ההרים. מ-Leon עלינו על הכביש המהיר A-6 וממנו ל-AP-9 עד סנטיאגו דה קומפוסטלה. יום נסיעה מאוד ארוך, אולי הארוך ביותר בטיול שלנו. בדיעבד, הצטערנו על כך, שכן על פי לוחות הזמנים שלנו, היה עדיף להישאר עוד לילה באזור Picos de Europa ולטייל בו עוד יום.

מלון ומסעדות: על הכיכר המרכזית של סנטיאגו דה קומפוסטלה, ליד הכנסייה המרכזית, שהיא בעצם לב העניין התיירותי, שוכן המלון Hotel dos Reis Católicos. אין ספק כי זה המלון הטוב ביותר בעיר, ובטח גם היקר ביותר. אומרים שהוא המלון העתיק בעולם. הוא נמצא בתוך בניין מדהים, שנבנה במקור כאכסניה לעולי הרגל. בעיר העתיקה היו מספר בתי מלון קטנים נוספים. אנחנו גרנו במלון על Fonte de Santo Antonio בשם Hotel Avenida. המלון נמצא מרחק הליכה קצרה מהעיר העתיקה ומאוד קרוב לחניון ציבורי (מתחת ל-Plaza de Galicia). מאוד נוח. המלון עצמו זול יחסית, אך נקי ומומלץ.

העיר מלאה במלונות טובים בכל רמות המחיר. כדאי לקחת מלון הקרוב לעיר העתיקה או בתוכה. ברחוב Rua del Villar, אשר עולה לכיוון הכנסייה המרכזית יש הרבה מסעדות, מרביתן תיירותיות מאוד. ברחובות מעל הכנסייה, כמו Rúa da Conga יש בתי קפה ומסעדות, שנראות קצת טובות יותר. כדאי גם להגיע לשוק Mercado De Abasto, שנמצא קרוב מאוד ל- Rua da Fonte de Santo Antonio. הרבה דגים, בשרים, גבינות ולחמים.

ימים 13-14 - מגיעים לסנטיאגו דה קמופסטלה ומסיימים את הטיול

את המחצית הראשונה של היום בילינו בסנטיאגו דה-קמופסטלה ואז המשכנו מערבה על ה-AC-543 לכיוון Noya ומשם דרומה, לאורך החופים מתפתלים עד ל-Vigo. עברו את Vigo עוד דרומה לכיוון פורטוגל והגענו ל-Baiona, שהיא עיר מבצר מאוד נחמדה עם פארדור יפה. המשכנו עוד דרומה לעיר נחמדה בשם Guarda, הנמצאת מאוד קרוב לגבול עם פורטוגל. משם חזרנו צפונה ל-Vigo ממנה טסנו מאוחר בערב חזרה לברצלונה ואז לארץ. בדיעבד, היינו מוותרים על הקטע הזה. לא איזור מעניין במיוחד. מאוד תעשייתי ומיושב בצפיפות יחסית. עדיף לעשות עוד יום בסנטיאגו ולנסוע משם ישירות לשדה התעופה של Vigo. על הכביש המהיר זה אמור לקחת כשעה.

המלצות כלליות

השכרת רכב: העסקה הכי זולה הייתה דווקא באתר של הרשמי של Hertz. יש סוכנות השכרת רכב ספרדית בשם Sol-Mar. יש לה פריסה לא רעה בכל ספרד, עם זאת העסקה שהם הציעו לא הייתה יותר זולה, והביקורת על השירות שלהם הייתה מעורבת.

שעות עבודה: הסייסטה של הספרדים ידועה ומוכרת, אבל חשוב להדגיש זאת שוב כי בשל כך זמני הארוחות שלהם מעוותים לחלוטין. מאוד מעיק, אבל חייבים להסתדר מסביב לזה. ארוחת הערב היא מאוד מאוחרת. הברים של הטאפסים לא נפתחים לפני 19:30 (בעונה בה טיילנו) והמסעדות יותר לכיוון 20:30 אולי אפילו 21:00. מרבית הספרדים לא מדברים אנגלית, ולא קל להסתדר. הם מתורגלים בתיירות, אך מצפים לתקשר בספרדית בלבד. לא היתה לנו ברירה אלא ללמוד ספרדית.

מלונות: בהרים יש הרבה מלונות, הנסגרים בחורף. אם נוסעים מחוץ לעונה הבוערת, כלומר לא בחודשי הקיץ, ניתן להסתדר גם מבלי להזמין מלון מראש. עם זאת, ברוב המלונות, גם במקומות רחוקים יחסית, יש אינטרנט חופשי, כך שמאוד נוח לנסוע עם מחשב ולהזמין מלון באמצעות האינטרנט יום או יומיים מראש. בערים הגדולות כמו סן סבסטיאן ופמפלונה, כדאי להזמין מקום מראש, במיוחד אם הביקור נופל על סוף שבוע. כל המלונות, גם הפנסיונים הקטנים, מקבלים כרטיסי אשראי.

מזג אויר: נסענו בתחילת אוקטובר. מזג האוויר היה מצוין. בחלק הצפוני של הטיול לא ירד עלינו בכלל גשם ומרבית הימים היו שטופי שמש. בפארק Ordesa, בחלק האחרון של הטיול הרגלי, היה קר מאוד. מלבד מעילי גשם, לא יצאנו מהארץ עם מעיל. מבחינתנו, זו הייתה החלטה נכונה. באזור Picos de Europa היה לנו יום וחצי גשם.

טיסות: את כל הטיסות הזמנתי ישירות באתר של חברת Clickair. זו חברת Low cost ספרדית, אשר נמצאת בבעלות חלקית של איבריה. ההזמנה נעשית רק דרך האתר שלהם. יש להם יעדים רבים בתוך ספרד, וניתן די בנוחות לארגן טיסות פנים לכיוון אחד. למשל, לטוס מישראל לברצלונה, לטייל ברכב עד בילבאו או סאן סבסטיאן, ומשם לקחת טיסה בכיוון אחד חזרה לברצלונה. מאוד נוח וזול. אם מזמינים מספיק זמן מראש, ניתן למצוא מחירים זולים מאוד. אנחנו שילמנו 39 יורו בלבד עבור טיסת פנים מקצה הטיול (במקרה שלנו זה היה Vigo) לברצלונה. עבור המזוודה משלמים בנפרד, וברור שאין ארוחות על המטוס. עם זאת, הם דייקו בזמנים, והמטוסים היו נוחים יחסית. לסיכום - החוויה איתם הייתה חיובית מאוד ומשתלמת.