צפון יוון - מאי 2018

מנזרי מטאורה

טיול לצפון יוון 3-15 במאי 2018

3.5 יום חמישי

יצאנו מהבית בבקר בטיסת אגיאן היוונית לסלוניקי עם נחיתה קצרה באתונה. בשעת צהרים לקחנו את הרכב השכור סיטרואן c3 נוחה וחדישה ויצאנו לדרך, היעד הראשון העיר אדסה (Edessa) עיר המפלים המרוחקת 126 ק"מ מסלוניקי. אותות המשבר הכלכלי ניכרים ביוון, התשתיות אינן מתוחזקות כראוי, הכבישים והגשרים טעוני שיפור ובצידי הדרכים ניכרת עזובה. נראה שהיוונים חיים בצינעה ולפעמים התרשמנו שחלקם אף על סף דלות. הגענו לגסט האוס המיוחד וארוסי (Varosi 4 Seasons) ולאחר התארגנות קצרה יצאנו לתור את העיר. אדסה בנויה בינות למפלים מכל עבר שומעים את זרימת המים וההליכה היא על גשרונים כשמכל עבר זורמים יובלים וערוצי נחל. טיילנו בפארק ולאורך הנחלים עפ"י מפה ששרטטה לנו בעלת הגסטהאוס והגענו אל המפל הגדול והשוצף, ביקרנו במערונת נטיפים לא פעילה ולא מיוחדת ושוטטנו בעיר בחלק היותר תיירותי וההומה אדם. לעת ערב החשיך כאן בסביבות 19.30 אכלנו ארוחת ערב ולסיום ישבנו בפאב בגסטהאוס לכוס קפה ובירה.

4.5 יום שישי

לאחר ארוחת הבקר המצויינת ופרידה מהמארחת נסענו בדרך נופית ומוריקה לעבר אגמי פרספה. תחנה ראשונה הכפר אגיוס גרמנוס שבו קבלנו הסברים על האזור מהפקידה בלשכת התיירות. טיילנו קצת בכפר נכנסנו לכנסיה שנבנתה במאה ה 11 ונסענו אל האי הנמצא בתוך האגם שאליו מוביל גשר צף להולכי רגל. הלכנו לאורכו כשהשמים מתקדרים מעלינו ואח"כ התחלנו ללכת בתוך חורש נחמד, הלכנו כמעט עד סוף המסלול שבקצהו כנסיה הניצבת על ראש גבעה שהטיפוס אליה נראה לנו מאתגר מדי ליכולותנו והגשם איים להתגבר. ראינו עופות מים קורמורנים, שקנאים, שחפים, ברבורים וברווזים ושבנו על עקבותנו לרכב.

משם המשכנו לכפר פסרדס (Psarades) שהוא יעד הלינה הבא שלנו (Guesthouse Syntrofia – לא משהו מלהיב במיוחד). בשל מזג האויר והראות הגרועה לא עשינו כמעט עצירות בדרך. הגענו אל הכפר ויצאנו לשייט בסירת מנוע אותה השיט זקן חביב במקצועיות. בדרך ראינו איקונות של המדונות החקוקות בסלע ובסוף עצרנו ליד מערה שאליה טיפסנו בכ 100 מדרגות אל מול האגם המשתרע מולנו במלוא הדרו. כאן חיכה לנו מנזר זעיר שקירותיו מעוטרים בציורי קיר. מעבר לאגם נמצאות מקדוניה ואלבניה השכנות אך בשל תנאי הראות הירודים לא ראינו אותן. חזרנו בסירה אל פסרדס וטיילנו לאורך הטיילת ובין בתי הכפר. כשחזרנו למקום הלינה הגשם התגבר אך אנחנו סיימנו את תכניתנו להיום.

5.5 יום שבת

בבקר ערכנו טיול פרידה מהחוף היפה והסוער של פסרדס ואחרי ארוחת הבקר נסענו לעבר העיר קסטוריה (Kastoria) כשכל הדרך גשום ומעונן. הגענו ישירות למערת הדרקון שזו מערת נטיפים מהיפות ביותר לחופו של אגם קסטוריה.

לאחר הביקור במערה נסענו לאורך האגם, עשינו מספר עצירות לשם הליכות נעימות ולתצפיות על עופות המים,

בדרכנו ראינו שוק מקומי וניגשנו לקנות סלסלת תותים טריים שאותם רחצנו ואכלנו על שפת האגם. נסענו למלוננו מלון צ'ולו (Chloe Hotel) וחיכתה לנו קבלת פנים מחממת את הלב. המארחת מרגריטה קבלה את פנינו ואמרה שאנחנו כה רצויים כאן, ציידה אותנו בפרוספקט וספרון הדרכה בעברית על קסטוריה ויעצה לנו היכן לבלות את יתרת היום ואיפה לאכול. נציין שזה היה המלון הטוב ביותר בטיול חזרנו לאגם כדי לסייר בין בתי אחוזה שנשתמרו ושוחזרו בעיר תוך כדי מעבר לגדה שלא ראינו והגשם לא חדל. סיימנו את הסיור בארוחת ערב ושבנו למלון. שודרגנו לסוויטה בקומה העליונה עם שתי מרפסות וכל הנוחיות וסיימנו את הערב.

6.5 יום ראשון

בבקר נפרדנו בצער מהמלון המצויין שלנו והמארחות הנדיבות ולאחר ארוחת הבקר המצויינת נסענו לכפר משוחזר דיספיליו הנמצא כ 15 דקות מחוץ לקסטוריה. המבנים ותכולתם ממחישים כיצד חיו כאן לפני כ 7000 שנה, הם עשויים בוץ, קש ובמבוק והכלים מחימר עץ ומתכת. נחמד.

נסענו לעבר העיירה קוניצה שבחבל זגוריה ומאחר וקראנו שאין תחנות דלק בזגוריה קצת נלחצנו אך בפאתי קוניצה שתי תחנות דלק שאמנם היו סגורות בשל יום ראשון אך בהמשך מצאנו תחנה נוספת שהיתה פתוחה. כאן הגענו למסלול יפה שראשיתו בגשר עותומני. לאורך נהר ה Aoos שמימיו בצבע טורקיז והמסלול מרהיב ביופיו לאורך המצוקים הענקיים והפראיים ובצד בגשר מפל שוצף. ישנה אפזרות להמשיך בדרך ולטפס אל מנזר המשקיף אל הנוף, אבל ויתרנו.

המשנו אל מלוננו הבא בכפר אריסטי (Gamila Rocks Mountain Hotel - Aristi), עצרנו לצילומים בדרך בנוף המדהים. מרכז הכפר היה הומה באנשים שישבו בבתי הקפה ומזג האויר היה נעים. קבלנו את החדר, התקלחנו והחלטנו לצאת לאכול, טיפות גדולות החלו לטפטף ולאחר מספר צילומים מהיר נכנסנו אל המסעדה כשהגשם הפך להיות חזק ושוטף.

7.5 יום שני

התחלנו את היום בכפר ויקוס וממנו תצפית לקניון ויקוס. ערפילי בקר ועננים כיסו את ההרים והראות היתה ירודה, סיירנו בכפר המתעורר עד שהתפזרו העננים והמצוקים נגלו לעיננו במלוא הדרם. הכפר קטן ובמרכזו מספר מסעדות וחדרי ארוח ואנשיו נראו חרוצים ועמלים.

מכאן נסענו לכפרי פפיגו, למאגלו פפיגו היפה ולמיקרו פפיגו, בדרך עצרנו בנקודות תצפית יפות ואף בפולס אוף רוגובו שאלו גבי מים שהולכים בינהם כשהמים נובעים באמצע ויש לעבור מצד לצד תוך כדי הליכה. ההליכה בגבים לא היתה לנו פשוטה, אני עצרתי לאחר כברת דרך קצרה ובעז הגיע לקטע חלקלק ובוצי וחזר על עקבותיו.

משם עשינו מסלול הנקרא אייס אייג' שאורכו 4 ק"מ,הלכנו לאורך נהר הוידומטיס הליכה מהנה וכשהדרך נעשתה קשה עבורנו חזרנו לרכב.

המשכנו לא רחוק בדרך יפה אל מנזר שהומלץ לנו ע"י פקיד הקבלה במלון המנזר היה סגור אך הדרך נעימה. מכאן לגשר פפיגו הצטלמנו והלכנו לאורך הנהר במסלול קליל ונעים המסתיים בגשרון, מכאן נסענו לתצפית אוקסיה שהיא התצפית הגבוהה ביותר אל הויקוס, ובסמוך לה יער האבנים שבו אבנים המונחות זו על גבי זו, בתצורות מיוחדות. המשכנו לכפר מונודנדרי שבו תצפית נוספת אל הויקוס הלכנו לעבר אגיה פרסקבי ומנזר הנמצא לידה, הלכנו לעבר התצפית, צפינו אל המראות הפראיים של הקניון וחזרנו לכפר לארוחת ערב ולסיום היום.

8.5 יום שלישי

התחלנו את היום בנסיעה לקיפי ולגשרים העותומנים. הגשר הראשון גשר קוקולי, טיפסנו עליו והצטלמנו כשהנהר זורם מתחתיו ומולו מצוקים אדירים ומרשימים.

בסמוך אליו בהליכה קלה הגענו לגשר לאזאריד בפאתי הכפר קיפי. לשני גשרים נוספים הגענו בתוך הכפר גשר מילוס וגשר פטסיוני, השארנו את הרכב וצעדנו אליהם קלות בין צמחיה ירוקה ומים זורמים.

יעדנו הבא הכפר ורדטו והתצפית המרשימה אל הויקוס ורדטו סטפס. השארנו את הרכב וצעדנו לתחילת המסלול כשטיפות גשם מלוות אותנו כל הדרך, לאחר צילומים והתפעלות מהנוף הגענו למרפסת התצפית והנוף המדהים שנשקף ממנה.

חזרנו חזרה לרכב ועצרנו לצילומים ותצפיות במעבר ההרים. התלבטנו את לנסוע למפל איליחורי בשל הגשם, אבל מאחר והיה טפטוף הימרנו ונסענו אל הכפר המרוחק. מזלנו לא שיחק וכשהתקרבנו את הכפר הגשם התחזק וכשירדנו לחפש את המפל הלכנו כרבע שעה בגשם שוטף ולא מצאנו אותו, בחניה פגשנו סוג שחזר מהמפל רטוב כולו, והם יעצו לנו שלא ללכת בגשם וכך עשינו. סיימנו בארוחת ערב בקיפי ושבנו ללינה אחרונה באריסטי.

9.5 יום רביעי

הבקר עזבנו את אריסטי ואת זגוריה לאחר 3 ימים מהנים ביותר ונסענו לעבר מערת פארמה הסמוכה לעיר יואנינה. מדריכה דוברת אנגלית הובילה את הסיור במערה כשמלבדנו עוד משפחה ישראלית ומשפחה מהונגריה. המערה מאד מרשימה והסיור ארך כ 45 דקות. משםנסענו לעבר צומרקה, ההרים כאן גבוהים ופראיים יותר והכבישים מתפתלים במעלה/מורד ההר. הדרכים היו ריקות כמעט לגמרי ומדי פעם עצרנו לתצפיות אל עבר הנוף. בצהרים הגענו לעיירה פרמנטה (Pramanta) בו הזמנו לינה (Oikies Katogi – לא התלהבנו) וגשם עז קבל את פנינו. הכנסנו את חפצנו לצימר ולאחר שהגשם פחת יצאנו לעבר מפלי קואיסה, הדרך היתה ברמת קושי בינונית והאדמה הלחה והחלקלקה הקשתה על ההליכה. הגענו אל המפל הראשון צילמנו והמשכנו אל המפל השני ששוצף בעוצמה רבה יותר. מכאן המשכנו דרך טחנת המים אל המפל השלישי והעצום מכולם. הדרך היתה קשה עבורי אך המפל הרשים ביותר.

חזרנו לרכבנו אל עבר הכפר קסרטיס הנמצא בראש הכביש בגובה מרשים. הגענו לתצפית מרשימה ונסענו לאורך הכפר.

משם נסענו לכפר מצוקי המבודד עברנו על גשר ברזל שלצידו מפל שוצף, המשכנו אל הכפר וראינו מפלים נוספים יורדים מן ההרים.

הערב החל לרדת ואנו חזרנו בדרך מלאת המהמורות והכביש המשובש המלא שברי אבנים וסלעים שנשרו אליו לעבר פרמנטה ללילה היחיד שלנו בה.

10.5 יום חמישי

התחלנו בנסיעה לעבר קטרקטיס (אם לדייק, נוסעים לכפר Kriopigi הסמוך, ולפני הכפר יש מפל קטן ולידו גשר, ומשם רואים את המפלים הגדולים. נוסעים לפי כוון העיניים ולא לכוון הכפר עד שמגיעים לסוף הדרך שם יש מסעדה ושביל הליכה קצר למפלים עצמם) הנמצאת בקצה השני של הדרך. הגענו אל המפל הראשון וראינו את שטף המים הזורמים ואת העוצמה שלהם. המשכנו במעלה הכביש אל המפל השני הנמצא בפסגת ההר. מפל זה גבוה ועוצמתי מקודמו והלכנו עד לגשרון העץ המשקיף אליו.

רטובים מרסיסי המים חזרנו לרכב והתחלנו בנסיעה ליעד הבא הכפר מצובו. כאן הוויז איבד כיוון ולקח אותנו בדרכים לא סלולות בדרך שלא היתה לנו ברורה כלל. הפעלנו תושיה ולאחר התברברות של כשעה וחצי בכבישי צומרקה הגענו לפאתי יואנינה בדרכנו למצובו. כמה מילים על הכבישים בצומרקה. הדרכים בה מעבר לעובדה שהן פתלתלות ומלאות בורות ואבנים ושוליים חסרים ואף קטעי כביש שלמים שנסחפו, מאתגרים מאד לנסיעה. לא פעם גם נקרים בדרך עדרי פרות או עיזים המקשים על הנסיעה ומחייבים זהירות יתר. דרדרות אבנים וסלעים הם עניין שבשגרה ואין מפנים אותם מהדרך כך שהנסיעה רצופת מהמורות. הגענו לאחר תלאות בשעת צהרים למצובו וכאן נפתחו ארובות השמים וגשם עז החל לרדת. ישבנו במכונית כחצי שעה וכשנחלש הגשם יצאנו אל הכפר בניסיון למצוא את המוזיאון המקומי. נעזרנו במקומיים שהפנו אותנו אליו אך כשהגענו אליו היה סגור. הגשם התחזק שוב ונמלטנו לבית קפה במחשבה שאולי ירגע קצת, אך ההיפך קרה והגשם התחזק. הזמן שהקצנו למצובו הלך ואזל ובהחלשות הבאה שוטטנו קצת בין הדוכנים, נכנסנו לכנסיה שבמרכז הכפר ולאחר סיבוב בגשם בככר העיר והפנמה שמצובו הוחמצה החלטנו לנסוע ללינה הבאה במטאורה. ככל שהתקדמנו בדרך השמים התבהרו וכשהגענו למלון דאלאס (Dellas Boutique Hotel) המצויין מזג האויר היה סביר ביותר. פקיד הקבלה החביב והשרותי נתן לנו מפה של המנזרים והמליץ לנו על סיור אחר צהרים-ערב מסביב למנזרים כשהשיא הוא בשעת שקיעה בעמדת תצפית סמוך למנזר הנשים. התחלנו בנסיעה על כביש המנזרים המלווה בעצירות לצורך תצפיות אל המנזרים ואל הצוקים הפראיים שמסביב. סיימנו את הדרך והגענו לתצפית לקראת השקיעה, אמנם היה מעונן למדי אך יחד איתנו התאספו תיירים רבים שכיוונו לשעה זו והסעות מיוחדות הובילו אחרים לצפות בשקיעה המרהיבה. סיימנו את הערב בארוחה בכפר קסטקאקי (Kastraki) וחזרנו למלון.

11.5 יום שישי

קמנו לארוחת בקר מוקדמת במלון על מנת להגיע לסיור במנזר הגדול עם פתיחתו. המוני תיירים צבאו על שביל הגישה למנזר ואוטבוסים מגיעים בזה אחר זה ומורידים קבוצות נוספות. סיירנו במנזר יחד עם כל התיירים והתפעלנו מיופיו ומיכולתם של הבונים לבנות מנזר במרומי המצוק על כל חדריו ודרכי הגישה אליו. סיירנו כשעה וירדנו חזרה אל המלון ונסענו אל היעד הבא חצי האי פליון. החלטנו את חצי היום להקדיש לחלק המערבי והפחות אטרקטיבי ואת יום המחרת להקדיש לחלק המזרחי והיפה. קודם נסענו לכפר ויזיטצה שהיה ריק למדי, שוטטנו בין הסמטאות ויצאנו מתחומי המגורים אל החורש הסמוך, ניסינו לחפש את המפל ללא הצלחה והמשכנו אל הכפר מיליס הסמוך, גם כאן שוטטנו ואף ישבנו לקפה ועוגה בככר המרכזית והמשכנו אל קאלה נרה הנמצאת על חוף הים. טיילנו לאורך רצועת החוף יחד עם עוד כמה תיירים נהננו ממראה המים הצלולים של הים והחלנו בנסיעה את הלינה הבאה בפורטריה (Portaria) בה נשהה יומיים. בעלת המלון קבלה את פנינו בחביבות והקצתה לנו חדר נחמד במלון (Hotel Filoxenia)הנמצא בככר המרכזית. בערב נסענו למקריניצה שהוא הכפר הגבוה בפליון ונקרא המרפסת של פליון טיילנו בכפר החביב וצפינו בשקיעה לעבר העיר וולוס.

12.5 יום שבת

נסענו לעבר החוף המערבי של פליון, התחלנו בעיירת הסקי חאניה ונסענו לזגורה. החננו את הרכב וטיילנו בכפר. אח"כ לקיסוס ולמורסי שם חיפשנו ללא הצלחה מסלול נינוח אבל בדרך ראינו מפלונים נחמדים והכל סביב ירוק ופורח. משם לעיירת החוף חורפטו ולכפר צגרדה וצפינו בדולב העתיק שאומרים שגילו 1000 שנים.

לסיום ירדנו לחוף מילטפוטמוס הציורי טיילנו לאורכו ונהננו משלל צבעי הים והמצוקים.בעז נהנה מארוחת פירות ים שהמקומיים הפליגו בשבחם של מאכלי הים בפליון, חזרנו לפורטריה ללילה אחרון.

13.5 יום ראשון

נסענו לעבר העיירה ליטוכורו אל האולימפוס. ככל שקרבנו אל ההר הוא היה עטוף עננים והראות היתה בעייתית. נסענו לפריונה בפסגת ההר והלכנו מסלול קצר לאורך הנהר אל מפל ולכוון האחר על גשרון עץ.

ירדנו למנזר עתיק שהופצץ ושוקם חלקית הן ע"י התורכים והן ע"י הנאצים. עשינו מספר תצפיות אל ליטוכורו והסביבה וירדנו אל הכפר.

בדרך עצרנו במילו שם ישנה טיילת לאורך הנהר עם מפלונים קטנים ומסעדות לאורך הטיילת. טיילנו גם ברחוב הראשי ונסענו לעבר ורג'ינה (Vergina) שבה המוזיאון שמרכז אוסף ממצאים של פיליפוס השני בנו של אלכסנדר מוקדון. התפעלנו מהפריטים המיוחדים .לצערנו מתחם הארמון היה סגור לרגל שיפוצים למשך כ-5 שנים לדברי המארחת שלנו,ונשארנו בורג'ינה ללינה (Evridiki – לא משהו מלהיב במיוחד).

14.5 יום שני

לאחר ארוחת הבקר במקום הלינה נפרדנו ממארחנו ונסענו עפ"י המלצה מהאתר לנהר Aliakmon River. במקום: גשר, נהר גדול שנבנה עליו סכר לייצור חשמל וטיילת הליכה, טיילנו בשעת בקר לבדנו לאורך הטיילת והמשכנו עפ"י המלצת המארחת לאקדמיה של אריסטו, זהו אתר פתוח עם שרידי מבנים בהם רכש אלכסנדר הגדול את השכלתו מאריסטו הקדשנו למקום כחצי שעה שלאחריה

נסענו לעבר שדה"ת סלוניקי להחזרת הרכב, לקחנו מונית אל מלוננו מלון אולימפיה הנחמד, התמקמנו בחדר ויצאנו לתור את העיר. לחובבי שוקי פשפשים, המלון ממש סמוך לרחוב עם חנויות המציעות מיני עתיקות לא שימושיים. טיילנו ברחובות ובקרנו במספר כנסיות, אגיה דימיטריוס ואגיה סופיה. שוטטנו בעיר ולאורך החוף ובערב יצאנו לבילוי בטברנה פלטי המומלצת, בילננו ערב נחמד כששני נגני בוזוקי מנעימים בשירה ונגינה ובשולחנות הסמוכים ישראלים נוספים.

15.5 יום שלישי-היום האחרון

לאחר ארוחת הבקר העשירה במלון יצאנו לעבר המגדל הלבן, טיפסנו לראשו כשבדרך מספר תצוגות המספרות את תולדות העיר סלוניקי. מראש המגדל תצפית יפה על העיר והים. לאחר מכן התפצלנו, בעז הלך לבקר במוזיאון הארכיאולוגי של העיר ואני העדפתי לטייל לאורך הטיילת היפה שהחלה מתמלאת בתיירים ומקומיים. אח"כ הלנו לראות עוד מספר אתרי עתיקות, הפורום, שער הניצחון, טיילנו בשני שווקים שוק מודיאנו ושוק קאפני רכשנו כמה דברים לנשארים בבית ,

אכלנו גלידה טעימה ביותר מתוצרת עצמית אצל קונדיטוריית קונסטנטינידס (רחוב mitropolios 119 – קיבלתי כרטיס ביקור ביוונית, והשתדלתי להפוך לשפה מוכרת)

בקרנו שוב בכיכר אריסטוטאלוס Aristotelos היא הכיכר המרכזית בעיר סלוניקי מדובר באחת הכיכרות המרשימות והגדולות ביוון, היא מוקפת ארמונות ושבנו אל ללדיקה לארוחה אחרונה בטיול. שבנו למלון לקחת את המזוודות ונסענו לשדה"ת לחזרה ארצה.

לסיכום:

יוון יפה מאד, אנשיה מסבירי פנים ונדיבים, נופיה עוצרי נשימה, מאכליה ערבים לחיך, האוירה שמחה ונעימה במרבית המקומות בהם בקרנו, אך המשבר הכלכלי ניכר.
השילוט לרוב טוב, אולם בפינות הנידחות הוא מופיע ביוונית בלבד. אז תאמצו את זכרונכם משעורי החשבון, ותזכרו איך ניראית האותיות פאי, דלתא, סיגמא ועוד, ותנסו להסתדר. לנו הצליח לא רע.
ולחובבי הטיפה המרה. מומלץ משקה בשם ציפורו. קצת דומה לאוזו. מומלץ בלי אניס (לפעמים מציעים גם עם, לא ניסיתי) ועם הרבה קרח.
עלויות סבירות בהחלט לשרותי התיירות השונים.
סעו ותהנו!

רוצה לעקוב אחר הבלוג של bsayar?