קסם הפירנאים הספרדיים

שני אחים יוצאים למסע בפירנאים הספרדיים. הם מגלים מקום קסום ויוצאים למסלולי הליכה שחושפים בפניהם את יופיו של הטבע: אגמים, מפלים ושפע של ירוק והכל פרוש לעיניהם בלבד. לקינוח הם עוזבים את האזור הכפרי, מגיעים לברצלונה ומבקרים בכמה מאתריה המפורסמים אך מגלים שהנוף הפראי הוא שהותיר בהם חותם.
אלעד וטוביה רוזנברג
תמונה ראשית עבור: קסם הפירנאים הספרדיים
© ליאור כהן

מברצלונה לפסגות הפירנאים

בבוקר לח בשנת תשס"ז, (22 באוקטובר 2006) יצאנו אחי ואני (בני 34 ו- 36 בהתאמה) לטיול טבע ונופים בפירנאים הספרדיים. השארנו מאחורינו שתי נשים וחמישה ילדים (במצטבר) לחמישה ימים ברוטו. בגלל קוצר הזמן החלטנו להתמקד בטיולים רגליים, קצרים יחסית, ברמת קושי סבירה, כאשר הלינה הינה בבתי מלון מסודרים. להלן פירוט המסלול, כאשר בסוף כל יום אתן פירוט על בית המלון ותמונות מאותו יום.

יום א`
טיסת בוקר לברצלונה. טיסה ושירות סבירים בהחלט. איסוף הרכב משדה התעופה (ניסן מיקרה 1.2). התכנית הייתה לעלות צפונה בדרך המהירה ביותר, אל עבר שמורת הטבע Aguies Tortes. היציאה משדה התעופה קלה, דרך אוטוסטראדת A2 שמחברת את ברצלונה עם Lleida. מ- Lleida עלייה צפונה דרך כביש C13. ככל שהדרך מתקדמת, הנוף הופך להיות ירוק יותר, הררי, ומרשים מאד. לקראת ארבע אחה"צ החלטנו לסיים את היום, לאחר לילה ללא שינה, טיסה ונהיגה. מצאנו מלון על אם הדרך (מעט דרומה מהעיר Tremp) בשם Hotel Terradets. עלות: 60 יורו לחדר זוגי. המלון יושב על אגם מקסים ומוקף בהרים וניתן לשלב בו פעילויות (בקיץ).
פרטי המלון : www.hotelterradets.com/eng

יום ב`
השכמה בשעה מוקדמת ונסיעה צפונה לכיוון Espot שהיא שער הכניסה ל- Aguies Tortes. במשך הנסיעה, הנוף הופך להיות דרמטי עוד הרבה יותר: מרבדים ירוקים, הרים נישאים, עצים עם צבעי שלכת מדהימים, ואנחנו מתקדמים תוך כדי עצירות לצילומים. ברמקולי הרכב מהדהד קולו של הזמר יהודה פוליקר בשורות שכאילו נכתבו בשביל הרגע הזה : "עולם מושלם נשקף מולי... אבל זה לא העולם שלי..." ("גג העולם" - מילים: יעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר) – עוד על מערכת השמע ברכב ראו הערות כלליות. מגיעים ל- Espot בשעה תשע וחצי בבוקר, ומייד חונים במגרש החנייה בכניסה לעיירה מול משרדי שמורת הטבע. לוקחים שירות ג`יפים (שישה יורו לאדם עבור כרטיס הלוך ושוב. אנחנו שילמנו עבור ארבעה אנשים מכיוון שזהו המינימום ליציאת ההסעה ולא היינו מעוניינים לחכות לשני אנשים נוספים). הג`יפ מגיע לאגם Sant Maurici, כאשר מכאן מתחילים מספר מסלולי הליכה מפוצלים. אני ממליץ על המסלול המעגלי. עקבו אחרי השלט Cascade. ההליכה לא קשה, ועוברת בשולי האגם במראות מדהימים של טבע, צמחים, אגמים ועצים והכול בצבעים עזים (ובגשם שוטף במקרה שלנו...), כאשר פסגות גבוהות סובבות את האגם. באמצע המסלול מגיעים מרחק קרוב מאד למפל עצום.

בשעות הצהריים אנחנו נעים לפי התכנית לכיוון צפון מערב, בכדי להגיע לאזור Val De Aran. ההגעה היא דרך כביש C13 ואחר כך C28 והוא עובר בנופים מרהיבים, עד ההגעה ל- Vielha. ראוי לציין את העיירה המקסימה Salardu שבה התכוונו לצאת למסלול שנקרא Circ de Colomers אך וויתרנו עליו עקב הפסקת שירות הג`יפים לתחילת המסלול. כדאי לבקר ב- Tourist information בעיירה או ב- Vielha כדי לקבל חוברת מסלולים ומידע (המידע ב- tourist information זהה ב- 2 העיירות). לינה במלון Orla במרכז Vielha, המחיר 46 יורו לחדר זוגי. זול, נקי, חדר קטן, תאורה חלשה. סך הכל סביר. לא מומלץ במיוחד.

מסלולים רגליים

יום ג`
ביצוע שני מסלולים מתוך חוברת המסלולים שמחולקת ב- Tourist Information. המסלול הראשון אינו מומלץ, כיוון שהוא קשה למדי ולא מסומן כראוי, אך הוא יפהפה. המסלול מתחיל מהעיירה Les שנמצאת צפונית ל- vielha אחרי עיירת הגבול Bossost, ומטפס למעשה על מצוק שמשקיף על העיירה. לאחר מכן המסלול מגיע לעיירה מבודדת בהרים בשם Bausen ומשם יורדים מההר חזרה לכיוון Les – סך הכל שמונה ק"מ (תחילת המסלול בשביל שפונה שמאלה בקצה העיירה לכיוון צפון).

המסלול השני הוא גולת הכותרת של הטיול וזו לא הגזמה: מדובר במסלול מעגלי וקל (הליכה מישורית ומתונה) של שעה לערך באורך של 2 וחצי ק"מ. העניין הוא ההגעה למסלול: כשמגיעים ל- Vielha ישנו שילוט ימינה (אם אתה בא ממזרח) ל- Gausac, שהיא, למיטב הבנתי, עיירה שצמודה ל- Vielha. ממשיכים לנסוע ולטפס במעלה הכביש, ומחפשים כל הזמן שילוט ל- Artiga de lin. לא מצאתם? תשאלו מקומיים – לא לוותר! השילוט מוביל אתכם מחוץ לעיירה אל תוך יער מקסים. מכאן יש לנסוע כ- 16 ק"מ בתוך היער. זאת לא טעות. 16 ק"מ בנוף יער מהמם, עם תצפיות על האזור. במשך כל הנסיעה יש שילוט ברור ל- Artiga de lin. לבסוף, מגיעים לרחבת חנייה ומכאן מתחיל המסלול.

למנה ראשונה אתם מקבלים מפל שוצף ומדהים. לאחר המפל ממשיכים לצעוד בשביל מסודר, כאשר בשלב מסוים נפתחת תמונת נוף בלתי נשכחת – עמק ירוק, בו מסתובבים סוסים ובקר, מוקף פסגות הרים, כאשר ברקע מפלים ניתזים מראש ההר. מראה בלתי נשכח ומלא עוצמה. לאחר החוויה הזאת אנו שמים פעמינו אל היעד הבא: שמורת Posets maladata ממערב לנו כאשר במרכזה נמצא עמק Benasque ועיירה בעלת אותו השם. ההגעה לעיירה (כביש N230 ואחר כך כביש N260 עד כביש 139A), הייתה הדרך היפה ביותר שנסענו בה במשך הטיול (צבעי שלכת מרהיבים, כבר אמרתי?...). אחרי הביקור ב- Tourist Information מצאנו לינה במלון Arguelles בעיירה. מלון מצוין– 50 יורו לזוג + ארוחת בוקר (לא אכלנו מטעמי כשרות, לא לצפות ליותר מידי... בסיסי למדי).

יום ד`
ביצוע 2 מסלולים בשמורה: המסלול הראשון הוא Valle de Estos, שמתחיל כ- 3 ק"מ אחרי העיירה Benasque לכיוון צפון (פנייה שמאלה לפי שילוט). המסלול עובר בנוף פראי של יער, מפלים והפסגות הגבוהות ביותר באזור הפירנאים. אורך המסלול הוא שמונה ק"מ והוא אינו מעגלי. ניתן להסתפק גם בפחות. המסלול כולו הוא חלק ממסלול גדול עוד יותר, ה- GR11. המסלול השני מתחיל כ- 10 ק"מ צפונית לעיירה. פונים ימינה בשילוט Hospital de Benasque וממשיכים כחצי ק"מ עד למגרש חנייה. מכאן ישנם אוטובוסים לתחילת המסלול (בקיץ בלבד). בחורף ניתן להמשיך עם הרכב במקום האוטובוס (6 ק"מ) עד מגרש החנייה שנמצא ליד מזנון, ומכאן מתחיל המסלול. המסלול עצמו מתפצל לשני מסלולים: מסלול אחד מוביל לתצפית על קרחון, ומסלול שני לתצפית על מפל. אנחנו בחרנו אקראית (אולי הגיע הזמן ללמוד ספרדית?...) את המסלול של המפל (פנייה ל- Aigualluts). התצפית על המפל מעט רחוקה ומאכזבת, אך המסלול מספק נופים פראיים ודרמטיים של השמורה. אינני יודע את אורך המסלול אך הוא ארך כשעתיים (הלוך ושוב, כשעה לכל כיוון). כמו כן, בשני המסלולים מדובר בדרך שרובה מישורית, וחלקה עליות מתונות. לנו במלון El Pinar בעיירה Benasque, בקצה הצפוני של העיירה. 46 יורו לחדר זוגי, ללא ארוחת בוקר.

יום ה`
נהיגה כמעט רצופה של 4 שעות דרומה עד למנזר המונסראט (הגעה ב- 11 בבוקר). ביקור במנזר (ארבעה יורו חנייה לרכב) וציפייה לשעה אחת כדי לשמוע את מקהלת הילדים. בסך הכול הייתה אכזבה מהמקום, אולי בגלל שלא באנו מהעיר אלא מהנופים הבלתי נשכחים של הפירנאים. התכנית המקורית הייתה להחזיר את הרכב, להפקיד את הציוד בשדה"ת ולנסוע לברצלונה בתחבורה ציבורית עד לטיסה חזרה (שתיים בלילה). יצאנו מהמונסרט לכיוון שדה התעופה בברצלונה והחלטנו לחכות עם התדלוק כדי שיהיה קרוב יותר לשדה"ת (יש להחזיר את הרכב עם טנק דלק מלא). טעות. עד לשדה התעופה הגענו בקלות, אך לא נתקלנו בשום תחנת דלק. היינו עם רבע מיכל כאשר מולנו החניון של החזרת הרכב... החלטנו לשנות תכניות ונכנסנו לברצלונה עם הרכב. מצאנו תחנת דלק בפורט אולימפיק וצמוד אליה חניון של מקדונלדס` (חינם). תדלקנו, חנינו, ומשם לקחנו מטרו וביקרנו בסגרדה פמיליה, שדרת הרמבלאס ובקתדרלה. בשעות הערב חזרנו לחניון, החזרנו את הרכב וטסנו חזרה.

סיכום : טיול מופלא שאזכור אותו זמן רב. עם תכנון נכון והתמקדות, ניתן לטייל בפירנאים בזמן קצר כמו שאנו עשינו. אשמח להיות לעזר, ואף להעניק ללא תמורה מפות ומידע.

טיפים

תיירות – חשוב לציין שבעונה זאת של השנה אתרי הטבע נטושים כמעט לגמרי. ברוב המקומות כל הטבע האדיר הזה היה כמעט רק בשבילנו... ישנם כמובן יתרונות רבים לכך אך מי שאינו מרגיש בנוח, זאת לא העונה...

מוזיקה ברכב – ניתן לקנות ב- 100 ¤ משדר רדיו שמתחבר למצית של הרכב מצד אחד, ולנגן MP3 מצד שני ולשמוע את תכולת הנגן בתדר רדיו FM רגיל.  הסידור הזה הוכיח את עצמו לאורך 1000 ק"מ...

כניסה חינם – בכל שמורות הטבע והמסלולים הכניסה הייתה חינם למעט מקומות כמו AguiesTortes שהעלות בהם היא ההסעה בג`יפ לתחילת המסלול (ניתן גם לעשות זאת גם ברגל).

סיכום עלויות:
חבילה טיסה + רכב ל- 5 ימים: 5200 ¤
לינה: 1142 ¤
דלק: 353 ¤ (1000 ק"מ)
שונות: 500 ¤
סה"כ לזוג: 7195 ¤
אוכל הובא מהבית מטעמי כשרות.
יורו = 5.44 ¤.

תודתנו נתונה ליונתן ליבני, שמואל דביר, אריה לזרוביץ` וצביקה עציון על עזרתם בתכנון הטיול.