שוויץ קצת אחרת-מאי 2019

תמונה ראשית עבור: שוויץ קצת אחרת-מאי 2019 - תמונת קאבר
אגם Obersee

הקדמה:

יצאנו אמא ובת לטיול טבע של 5 ימים מלאים בשוויץ היפה.

הטיול הזה קצת פחות טיפוסי, לא תמצאו כאן מידע על האתרים הכי מתוירים בשוויץ, אבל כן תוכלו לגלות מחוזות חדשים, פחות מוכרים לתייר הישראלי.

בנוסף, אחת המטרות ששמתי לעצמי הטיול, היא להוכיח שאפשר לטייל בשוויץ וליהנות גם מבלי לקרוע את הכיס. לא חובה להעפיל אל הפסגות הכי גבוהות בעלות של מאות שקלים לכרטיס. אפשר לטייל גם אחרת, ועדיין לחזות במראות מרגשים, לעשות מסלולים מרהיבים ופשוט ליהנות ממה שיש לארץ הנפלאה הזאת להציע- ויש לה הרבה מאוד!

יומיים ראשונים הקדשנו לאזור סנט גלן הפחות מוכר לתייר הישראלי (שאגב, מבחינתי היה הכי יפה בטיול), יומיים לאזור האלפים והיום האחרון באזורים הקרובים לשדה התעופה של ציריך.

טיסות:

טיסות לציריך הוזמנו כחודשיים מראש דרך סקייסקנר.

האופציה שהכי התאימה לנו הייתה עם סוויס.

הלוך ב4:50 לפנות בוקר מנתב״ג, חזור ב22:20 מציריך. המחיר הכי נמוך יצא דרך אתר החברה עצמה, כ460 דולר לכרטיס כולל מזוודות וארוחות (אנחנו הזמנו כשרות).

מי שרוצה להוזיל עלויות יכול לנחות בבאזל או בג׳נבה.

הצ'ק אין האינטרנטי נעשה אוטומטית על ידם ופשוט קיבלתי את הכרטיסים למייל. הטיסות גם בהלוך וגם בחזור יצאו באיחור של כחצי שעה (גם כן ״שעון שוויצרי״). האיחור נגרם כתוצאה מתופעה שאף פעם לא נתקלתי בה באף טיסה קודמת, ואני טסה לא מעט, והיא של תור ארוך שמשתרך מפתח המטוס! עומדים בתור כ20-30 דקות בשרוול בהמתנה להיכנס למטוס. הסיבה, הדיילים תרים אחרי כבודת היד- תיקים/מזוודות/עגלות שאפשר להוריד לבטן המטוס.

חוץ מזה, הטיסה עברה בצורה מאוד נוחה יחסית.

רכב:

שכרנו דרך אופרן ביורופקאר בשדה התעופה של ציריך. רכב אוטומטי מקבוצה D, כולל ביטוח החזר השתתפות עצמית, ק״מ ללא הגבלה, מדבקה לכבישים המהירים (מי ששוכר בתוך שוויץ בד״כ מקבל זאת עם הרכב, מי שלא, צריך לרכוש בעלות של כ40 פרנק). קיבלנו סקודה אוקטביה חדשה. עמדת ההשכרה נמצאת בשדה עצמו ומשם יש דלת ישירות לחניון הרכבים. גם בחזור קיבלנו הנחיות מפורטות להיכן להחזיר את הרכב והגענו בקלות.

עלות ההשכרה ל5 ימים מלאים הייתה 916 ש״ח.

ניווט ונהיגה:

ניווטנו כרגיל באמצעות אפליקציית here we go המעולה! עובדת אוף ליין ללא צורך בחיבור לאינטרנט. מתריעה כשעוברים את המהירות המותרת. צריך רק להוריד את המפות מראש באמצעות חיבור לWIFI.

חיסרון- לא מעודכנת על פקקים.

הנהיגה בשוויץ יכולה להיות מאוד לא פשוטה. המהירות המותרת היא 50/60 קמ”ש בעיירות או בערים, 80 קמ”ש בדרך בין עירונית ו-100/120 קמ”ש בדרכים מהירות. המהירויות המותרות מתחלפות תכופות ובאופן מיידי, וזה הופך את הנהיגה למעייפת ומתישה.

בנוסף, חלק מהכבישים שנסענו בהם היו צרים מאוד ולא איפשרו מעבר של שני כלי רכב בכל כיוון, שדה הראייה היה מוגבל מאוד ונדרשה זהירות מירבית!

מזג אוויר:

מאי עדיין חודש גבולי מבחינת מזג אוויר. האביב בשוויץ מתחיל ביוני, מה שלא ידענו כשהזמנו את הטיסות. תחזית מזג האוויר השתנתה כל הזמן ולא היה ניתן להסתמך עליה מראש. למזלנו, למרות שהראתה בהתחלה שבכל הימים צפוי לרדת גשם, בפועל ירד גשם רק בימים שלישי ורביעי, אבל זה לא מנע מאיתנו לטייל ולהמשיך לפי התכנון המקורי שלנו.

בכל זאת היה יתרון לעונה, פחות צפיפות באתרים התיירותיים ואין בעיות חניה.

לינה:

את הלינה חילקנו ל3, לפי האזורים בהם טיילנו. העדפנו דירות. סגרנו הכל מראש דרך בוקינג.

וכאן חייבת להגיד כמה מילים לגבי חיפוש הלינה.

הלינה בשוויץ נחשבת יחסית יקרה והחיפוש היה די מייגע. התקציב שלנו היה בסיסי ואחרי שבטיולים הקודמים מצאנו מקומות לינה מדהימים ב150-250 ש״ח ללילה, קצת התקשינו להתרגל למחירים בשוויץ.

בנוסף, בהרבה מאוד מקומות חדרי הרחצה הם משותפים, מה שהקשה עוד יותר על החיפוש.

בסופו של דבר סגרנו במקומות די טובים ובמחירים סבירים ביותר.

הלינה הראשונה הייתה באזור סנט גלן ב- bed and breakfast Diemberg, Eschenbach.

קיבלנו חדר נחמד מאוד עם חדר רחצה פרטי, מיני בר וקומקום חשמלי. המארחים היו אדיבים ומסבירי פנים ברמה בלתי רגילה. מקסימים ביותר! בחצר זורם לו נחל קטן (טבעי לגמרי) ויש פינות ישיבה נהדרות כולל בריכה קטנה ליופי.

ארוחת הבוקר די עשירה, אבל אנחנו לא אכלנו מטעמי כשרות. למרות שביקשנו שלא יטרחו, הם בכל זאת ערכו לנו שולחן עם כל טוב.

במהלך שיחה עם המארחת (באנגלית מצוינת), היא סיפרה לנו שהיו לה כבר אורחים כמעט מכל העולם, אך אנחנו הראשונות שהגענו מישראל. אז הבטחתי להפיץ את הבשורה. מי שמחפש לינה באזור זו בהחלט הכתובת.

עלות- 120 פרנק ללילה.

לינה שניה הייתה בעיירה Alpnach בין לוצרן לאגם ברינץ במקום שנקרא Landgasthof Schlussel. המקום בסיסי ביותר. יכול להיות נסבל עבור לילה אחד, אבל לא הייתי ממליצה עליו. בטח לא ליותר מלילה. החדרים קטנים מאוד. התקרה מאוד נמוכה, על גבול הקלסטרופוביה. בחדר אין מקרר וגם לא קומקום. ממש מול המלון ממוקמת כנסיה שבכל חצי שעה מצלצלת בלי הפסקה (בשעות הערב והלילה פחות, גם בעוצמה וגם במשך הזמן), המקלחת הייתה עינוי-זרמים קרים וחמים לסירוגין. מה שכן יאמר לזכותם זה היחס. בגלל שהגענו ביום ששעות הקבלה מאוד מוגבלות, הם דאגו ליידע אותנו מראש ונתנו הנחיות ברורות לביצוע צ'ק אין עצמאי. גם בארוחת הבוקר היו מאוד אדיבים ואמרו שאם היו יודעים שאנחנו אוכלות כשר היו מנסים להתארגן בהתאם. המגוון אגב, היה רחב. בשירותיות הם קיבלו 10, בכל השאר פחות.

עלות- 130 פרנק ללילה.

בלינה השלישית נשארנו 2 לילות והיא גם הייתה הטובה ביותר. לנו בעיירה Iseltwald ב- Apartment Ferreira. דירה מקסימה, מאובזרת בכל ועם נוף מדהים לאגם ברינץ הנמצא במרחק דקת הליכה בלבד! תודה לגיל פקר על ההמלצה!

עלות- 125 פרנק ללילה.

המסלול:

*הערה: כל מחירי הכניסה מתייחסים למבוגר וללא כרטיסי הנחה.

יום א׳ 26.5.19:

מפלי הריין (Rhine Falls), אגם Obersee, אגם Klöntalersee

נחתנו בשדה באיחור קל, עברנו ביקורת דרכונים מהירה וכשהגענו לאיסוף הכבודה, המזוודות כבר היו על המסוע. אספנו את הרכב בתהליך שהיה די מהיר, ונסענו אל עבר מפלי הריין.

למפלי הריין יש שתי כניסות- דרומית וצפונית.

בצפונית הכניסה חינם, אבל החניה בתשלום- 5 פרנק לשעה הראשונה ו2 פרנק על כל שעה נוספת.

בדרומית, החניה חינם, אבל הכניסה היא דרך טירת לאופן שכניסה אליה עולה 5 פרנק לאדם. בכניסה הדרומית יש מרפסות תצפית על המפלים, אך מהכניסה הצפונית אפשר לשוט אל הסלע. כלומר, כל אחד צריך לבחור את הכניסה אליה יגיע בהתאם להעדפות. בכל מקרה, ניתן לשוט מהגדה הצפונית לדרומית וההיפך, או לעבור רגלית דרך הגשר שמחבר ביניהן. אנחנו נכנסנו דרך טירת לאופן. לנו שעה וחצי הספיקה, אך אפשר להעביר שם גם יותר.

כניסה:5 פרנק לאדם

חניה:חינם

ממפלי הריין נסענו לאגם Obersee ליד העיר Näfels שבמחוז סנט גלן, אחת היפות מבחינתי בטיול זה. זהו אזור שלא מוכר לישראלים וחבל כי הוא מהמם ויש בו כל כך הרבה מה לעשות. כבר כשהתקרבנו לאזור העיר יכולנו לראות את ההרים הגבוהים המזדקרים מעלה ומכוסים בשלג צחור. הכביש המוביל מהעיר אל האגם הוא כביש צר מאוד שלעיתים רק מכונית אחת יכולה לעבור בו. חובה להיות מאוד עירניים למקרה שרכב בא ממול! קרה לי שנסעתי ובא מולי רכב ושנינו נעצרנו וחיכינו שהשני יסע רוורס וייכנס למפרצון. הנהג השני התעקש שאני אעשה זאת, בסוף בא עוד רכב מאחורי ולכן לבחור השני לא נותרה ברירה אלא לנסוע רוורס בעצמו.

הכביש עצמו מקסים. עובר בתוך יער ולכל אורכו זורמים מפלים ויש מפרצונים לעצירה. מצד אחד מפל זורם, מצד שני מראה העיר הפרוסה מטה. פשוט יפהפה.

8201a6338f9b4e7590c9022f7233510e.jpg?l=6

כשהגענו לאגם נגלה לנו מראה לא פחות מדהים. כשמו כן הוא, אגם המראה. ההשתקפויות היו מושלמות. פרחים צהובים מכסים את הדרך ופסגות ההרים עדיין מכוסות במעט כתמים לבנים. יש מסלול קצר ונחמד שאמור להקיף בחלקו את האגם, אך הוא הוצף במים ורק השלט נותר כעדות. אז טיילנו קצת במסלול האדום עד שהעליות כבר נעשו קשות מדי עבורנו וחזרנו חזרה.

חניה: חינם (ליד המלון)

משם המשכנו לאגם Klöntaler הנמצא במרחק כחצי שעה נסיעה. האגם הזה גדול יותר מקודמו, ולא נופל ממנו ביופיו. יש אפשרות לחנות בשולי הכביש היכן שרוצים. ניתן גם להקיף את האגם עם הרכב. אנחנו ירדנו לשפת האגם לכמה תמונות ואז המשכנו לתצפית על האגם ממרומי ההר. ניתן להגיע לתצפית עם הרכב, יש לנווט ל- Bergrestaurant Schwammhohe ולחנות בחניות שליד המסעדה. משם יש תצפית נהדרת ומי שיכול ורוצה, יכול גם להתפנק במסעדה. יש לשים לב שכשמגיעים לצומת T הכביש מעגלי וחד סטרי- עולים מימין וחוזרים משמאל.

חניה: חינם

את היום סיימנו ב-Eschenbach.

יום ב׳ 27.5.19:

מפלי Seerenbach, תצפית Chapf, מסלול Swiss Path החלק של Seelisberg- Rütlihaus.

בבוקר יצאנו לעבר העיירה Betlis ממנה מתחיל המסלול למפלי Seerenbach.

הכביש עובר לצד אגם Walensee המהמם.

חשוב לדעת ש2 הק״מ האחרונים בכביש המוביל אל Betlis הם בכביש מאוד מאוד צר שהנסיעה בו מוגבלת לפי זמנים להלוך ולחזור כיוון שרק רכב אחד יכול לעבור בכל פעם. ישנה גם הגבלת גובה ורוחב, כיוון שהכביש עובר בחלקו ב2 מנהרות חצובות בסלע והן צרות באופן מפחיד. חובה לנהוג בזהירות יתרה!

כניסה לבטליס בכל 00:__ עד 05:__ ובכל 30:__ עד 35:__ (כלומר בכל שעה עגולה ובוחצי למשך 5 דקות)

יציאה מבטליס בכל 15:__ עד 20:__ ובכל 45:__ עד 50:__ (כלומר בכל ורבע וברבע ל, למשך 5 דקות)

לא יהיה שום מחסום, אלא רק שלט בגרמנית שמציין את הגבלת הזמנים וגודל הרכב. פשוט עוצרים ומחכים לשעה המתאימה.

מי שמעוניין להימנע מנסיעה בכביש הזה יכול להשאיר את הרכב לפני השלט- יש מפרצי חניה בתשלום- וללכת את 2 הק״מ הללו ברגל (פחות מומלץ כי זה די מסוכן) או לחלופין, להגיע עם הרכב לWeesen ומשם לשוט במעבורת אל Betlis, אך יש לברר את זמני הפעילות מראש, מאחר ויש תקופות שהפעילות מוגבלת.

כשהתייעצתי עם לשכת התיירות של האזור, נאמר לי שבבטליס יש חניה בתשלום של 2 פרנק לשעה. בפועל, לא ראינו את החניה הזו. הייתה רק חניה של מסעדה ונאמר לנו שאנחנו יכולים לחנות שם בחינם. בחניה מספר מקומות מאוד מוגבל, לכן רצוי להגיע מוקדם בבוקר. מהחניה יש שביל מסודר שעובר בתוך העיירה היפהפייה הזו ששוכנת ממש על שפת אגם Walensee (בימי הקיץ אפשר לרחוץ באגם), אל המפלים שאותם אפשר לראות ולשמוע כבר מתחילת הדרך. כמובן יש גם שילוט ברור. בדרך עברנו ליד מקום בו אפשר למלא מים, לעצור למנוחה/פיקניק ואפילו להדליק אש, עם נוף לעבר האגם. עלינו למרפסת התצפית הראשונה על המפל שזרם בצורה מרשימה ביותר וריסס אותנו לגמרי! לפי אתר לשכת התיירות שלהם, המפל נופל ב3 שלבים וביחד הם מגיעים לכמעט 600 מטר.

זה המקום לציין שאנחנו הלכנו בתקופה של הפשרת השלגים ולכן הייתה זרימה מאוד חזקה בכל המפלים שהיינו בהם. בעונות אחרות, יותר יבשות, הסיפור יכול להיות שונה.

עד כאן המסלול היה דרך עפר שטוחה יחסית. מכאן כל מה שאתאר זה בדרך קצת יותר סלעית. החלטנו לעלות לבדוק תצפיות עליונות יותר, אך הראות הייתה פחות טובה בגלל העצים ואת האמת, לא שווה את הטירחה לדעתי.

משם ירדנו חזרה לכיוון ממנו באנו ומעט לפני מרפסת התצפית יש שביל שיורד מטה לכיוון Quinten. זהו מסלול של בערך 5.5 ק״מ. אנחנו הסתפקנו במעבר על שני הגשרים הראשונים במסלול וחזרנו חזרה. את הגשר הראשון ממליצה לא לפספס.

רצוי בחזור לתאם את הזמן לפי זמן המעבר בכביש כדי לא להמתין סתם.

אחרי המפלים נסענו לתצפית על אגם ואלן. יש 3 תצפיות באזור אמדן:

1. Chapf

2. Durschlegi

3. Fallen

אנחנו בחרנו בראשונה. נסענו עם הרכב לעיירה Arvenbüel בדרך מדהימה ביופיה! אחת הדרכים היפות שנסענו בהם בטיול הזה. העיירה ממוקמת גבוה ולכן משמשת גם כעיירת סקי בעונה. חנינו בחניון הגדול המרכזי של העיירה בתשלום במדחן של 2 פרנק לשעתיים. משם הליכה של כ25 דקות לפי השילוט לתצפית. בחזור בהליכה מהירה אפשר לעשות זאת גם ברבע שעה.

העיירה עצמה פסטורלית מאוד והדרך לתצפית הייתה פשוט חלומית. כאילו נלקחה מהאגדות. בדרך עברנו ליד פרות שווייצריות טיפוסיות הרועות להן באחו הפורח בצהוב וברקע ההרים המושלגים.

שימו לב, לעיתים הדרכים חסומות בחוטים מחשמלים בגלל הפרות. יש לתפוס בידית הפלסטיק בלבד, לפתוח את המחסום, לעבור ולסגור חזרה.

התצפית עצמה הייתה נפלאה. היו גם ספסלים למי שרוצה לעשות עצירה ולהתענג על הנוף.

חניה: פרנק לשעה

לאחר התצפית עזבנו את אזור סנט גלן ושמנו פעמנו אל עבר אגם לוצרן.

המטרה הייתה לעשות מסלול שמתחיל מהעיירה Seelisberg אל עבר Rütli. המסלול הזה הוא חלק ממסלול שנקרא Swiss Path שאורכו כ35 ק״מ ולוקח כיומיים שלושה להשלים את כולו. אנחנו החלטנו לעשות את החלק הזה שאורכו כ4-5 ק״מ בלבד ומספק תצפיות אל אגם לוצרן לאורך הדרך.

תחילת המסלול הינה במפרץ החניה בכתובת Dorfstrasse 47-59, 6377 Seelisberg שם יש שילוט לעבר Rütlihaus.

המסלול מתחיל בירידה בתוך היער ובין העצים ניתן לראות את האגם מבצבץ בצבעי הטורקיז המעלפים שלו.

קצת התברברנו במציאת תחילת המסלול והיינו עייפות מכדי לעשות מסלול נוסף כשהבנו שאת הירידה הזו נצטרך גם לעלות, אז ויתרנו אחרי כ10 דקות וחזרנו חזרה.

ממליצה לעשות את המסלול הזה בתחילת היום, כי לפי התמונות הוא בהחלט שווה את זה.

חניה: חינם

את היום סיימנו בעיירה Alpnach.

יום ג׳ 28.5.19:

נקיק Rosenlaui, העיירה Lauterbrunnen, מסלול מ Grütschalp לעיירה Mürren.

קמנו ליום גשום, אך המשכנו בתכנון שלנו. נאמר שנקיק רוזנלאוי מתאים ליום גשום, אז הצטיידנו במעילי גשם ומטריות ונסענו אל היעד. הדרך הייתה מקסימה, שוב דרך יערות וכבישים צרים ומפותלים, אבל ככה זה כשעולים לגבהים. מכל עבר מפלים זורמים בשצף קצף היישר מפסגות ההרים. מחזה מרהיב ועוצר נשימה, במיוחד ביום גשום. כשהתקרבנו לאזור רוזנלאוי היה שלט שמורה לעצור ולשלם בעבור חניה לפי אזורים ושעות. אין מחסום, וכנראה אף אחד לא בודק אותך, פשוט סומכים עליך שתשמע להנחיות. לאזור רוזנלאוי בשעות היום התשלום הוא 8 פרנק. שימו לב שהמכונה לא מחזירה עודף.

חנינו בחניה הגדולה ליד הכניסה וקנינו כרטיסים. הפקיד שאל היכן אנו לנים וכשאמרתי ב-Iseltwald הוא אמר שמגיעה הנחה קטנה לכל מי שלן באזור, כך שילמנו 7 פרנק לכרטיס במקום 8.

הנקיק נפלא והזרימה ביום הגשום הייתה נהדרת. המסלול מעגלי ולוקח כ40 דקות בלי עצירות. היינו ה״משוגעות״ היחידות שהגיעו במזג האוויר הזה, כך שהיה לנו את כל הנקיק לעצמנו.

כניסה: 8 פרנק לאדם, 7 עם הנחה.

חניה: 8 פרנק לכל אזור רוזנלאוי.

משם המשכנו לעיירה לאוטרברונן. חנינו בחניון המרכזי הגדול בכניסה לעיירה. זהו חניון מקורה עם מספר מפלסים. אגב, לצאת ממנו היה מבוך שלא נגמר כי הוא כולו חד סטרי. תשלום בסיום החניה לפי שעות. הלכנו לתחנת הרכבל בכניסה לעיירה וקנינו כרטיסים- הלוך ברכבל לגרוטשלפ וחזור ברכבת ממיורן לגרוטשלפ ומגרוטשלפ חזרה ברכבל ללאוטרברונן. זה המסלול שהכי ציפיתי לו בטיול לאור כל הביקורות החיוביות שקראתי עליו. לצערי, נפלנו על יום מעונן וקצת גשום כך שהמסלול איבד את יופיו כמעט לחלוטין. גם כשהגענו לעיירה מיורן לא היה טעם להסתובב בה כי היא נמצאה בתוך ענן גדול שבקושי ראינו את ה100 מטרים הקרובים. מאחר והיינו באזור רק יומיים, לא הייתה לנו גמישות והחלטנו לעשות את המסלול בכל מקרה. בדיעבד, יכולה לתת 2 טיפים לגבי המסלול:

1) אם יוצא לכם יום מעונן, בהחלט שווה לשקול מחדש. גם אם זה אומר לוותר על המסלול לגמרי. כי לא ראינו כמעט שום נוף, רק עננים.

2) באופן כללי, אם אתם מתכוונים לעלות מלאוטרברונן ולחזור ללאוטרברונן, עדיף לעשות את המסלול הפוך ממה שאנחנו עשינו אותו. כלומר, לקחת רכבל ואז רכבת למיורן ולעשות את המסלול ממיורן לגרוטשלפ בירידה במקום בעליה.

כשירדנו בחזרה ללאוטרברונן עשינו סיור בעיירה החלומית הזו. מפלים יורדים מההרים מכל עבר, בין הבתים. באמת שקשה לתפוס את כל היופי הזה.

הלכנו למפל Staubach שנמצא במרכז העיירה והינו מרשים במיוחד! מי שרוצה יכול לטפס למעלה לתצפית מאחורי המפל, אך העליה נראית כרוכה במאמץ רב, ובכל מקרה, היופי של המפל בעיני הוא לראות את כולו. למי שמעוניין יש באזור גם את מפלי טרומלבך. אנחנו כבר הגענו לאחר הסגירה ב17:00.

כניסה: לאוטרברונן-גרוטשלפ 9 פרנק לאדם, מיורן-לאוטרברונן 11.2 פרנק לאדם.

חניה: פרנק לשעה עד השעה החמישית, אם עוברים את השעה החמישית התשלום הוא 11 פרנק עבור כל היום.

את היום סיימנו בעיירה Iseltwald.

יום ד׳ 29.5.19:

מפלי Giessbach, אגם Blausee.

גם היום היה גשום, אך פחות מאתמול.

השארנו את הרכב בחניה של הדירה והתחלנו במסלול רגלי שמתחיל בעיירה שלנו ומגיע עד למפלי גיסבאך. המסלול הנחמד ביותר הזה, עובר לאורך אגם ברינץ. אורכו כ6-7 ק״מ והוא לקח לנו כשעתיים בהלוך וכשעה וחצי בחזור. הדרך עצמה ברובה היא דרך עפר קצת סלעית, ומורכבת מעליות וירידות לסירוגין.

בדיעבד זהו מסלול מאוד יפה, אך ארוך מדי מכדי לעשות אותו הלוך ושוב. למי שמעוניין, ישנה אפשרות לחזור בסירה מגיסבאך אל העיירה וכך להרוויח גם שייט באגם ברינץ.

מפלי גיסבאך פשוט מרתקים! המפל נשבר 14 פעמים לפני שהוא נשפך אל האגם וגובהו כ500 מטרים. הזרימה הייתה פשוט מטורפת, הרסיסים הרטיבו אותנו אפילו ממרחק. עלינו על הגשר ולאחר מכן לתצפית שמאחורי המפל. חוויה מדהימה שלדעתי לא כדאי לפספס. כמובן שניתן להמשיך ולהעפיל מעלה אל תצפיות נוספות, אך אנחנו עצרנו כאן.

כניסה: חינם

חניה: במקרה שלנו חינם, למי שמגיע ישר למפלים חניה במלון גיסבאך בעלות 5 פרנק.

לאחר המפלים חזרנו לדירה והתכנון היה לנסוע אל אגם Oeschinensee. הסתכלתי במצלמות לייב של המקום כדי לבדוק אם יש ראות טובה כיוון שירד שם שלג במהלך הלילה, והראות הייתה נראית בהחלט סבירה.

נסענו אל האגם שנמצא בעיירה קנדרשטג, מרחק כשעה נסיעה מהעיירה שלנו. זה היה אמור להיות מבחינתי אחד משיאי הטיול, אך לצערנו המסלול בבוקר לקח לנו יותר מדי זמן ובכניסה לקנדרשטג נתקענו בפקק איום שעיכב אותנו ב40 דקות נוספות, כך שהגענו 10 דקות לפני 17:00- שעת הסגירה של הרכבלים. אמנם ישנה אפשרות לעלות ברכבל ולרדת ברגל כשעה וחצי, אך החלטנו לוותר.

נסענו לאגם Blausee שנמצא במרחק של כ10 דקות נסיעה. בכל מקרה הוא היה בתכנון, ככה שלא הצטערנו על הנסיעה. האגם נמצא בתוך שמורת טבע מקסימה וקסומה! תשלום לחניה מתבצע במדחן ותשלום כניסה במכונה אוטומטית. השהייה בשמורה הינה עד השעה 21:00. ישנם מספר מסלולי הליכה כשגולת הכותרת כמובן היא האגם שמימיו צלולים בצורה יוצאת דופן וצבעו כחול טורקיז משמים.

סיירנו באגם בנחת, שוב כמעט לבדנו, ונהנינו מהרוגע והשקט של המקום. בטוחה שביום בהיר יותר, בשעות מוקדמות יותר ובעונה תיירותית יותר- לא ניתן היה לחוות את המקום כפי שאנו חווינו אותו.

כניסה: 8 פרנק לאדם עד 16:30, לאחר מכן 5 פרנק לאדם.

חניה: 3 פרנק.

בדרך חזור אל הדירה השמים התחילו להתבהר לקראת מחר. פתאום נראו בשמים קרעי עננים צבועים בצבעי אש לקראת השקיעה וזאת על רקע פסגות ההרים המושלגות והאחו הזהוב. מחזה עוצר נשימה!

יום ה׳ 30.5.19:

העיר Lucerne, מסלול Horgen Aabach Ravine, אי הפרחים Mainau.

הבוקר קמנו לבוקר שמשי. ראינו פתאום איזה נוף נהדר הפסדנו כל הימים האלו, אז התארגנו מהר ויצאנו לסיבוב קצר בעיירה על שפת האגם לפני שממשיכים הלאה.

נסענו אל העיר לוצרן אל גשר הקפלה המפורסם של העיר. חנינו באחד החניונים הסמוכים, כשהירידה אליו הייתה מהצרות והמפחידות שנתקלתי בהן מעודי.

הסתובבנו בעיר באזור הגשר ובאזור רחוב החנויות, שכולן משום מה היו סגורות (יום חמישי ב11:00). אני חושבת שזה היה האזור הכי מתויר שהיינו בו. יותר מדי מתויר לטעמי. אז הסתובבנו כשעתיים ומיצינו, אבל אז התחיל הסיוט. יש לנו שטר של 50 פרנק אחרונים ואנחנו צריכות מטבעות כדי לשלם על החניה. במשך שעה שלמה (!) אנחנו מחפשות מישהו שיסכים לפרוט לנו כסף. אף אחד לא מסכים. עוברי האורח כנראה חוששים מכסף מזויף, בחנויות לא יכולים לפתוח את הקופה אם לא קונים כלום. עד שכבר מצאנו מה לקנות, יש תור שמשתרך עד מחרתיים...

בסוף עלינו למלון שהחניון משותף לו ושם למזלנו הסכימו לפרוט לנו את הכסף.

כניסה: חינם

חניה: שעה ראשונה- 3 פרנק, שניה- 5 פרנק, שלישית- 8 פרנק (מעבר לזה כבר לא הסתכלתי).

משם התחלנו להתקדם לעבר ציריך ונסענו למסלולון חמוד לאורך נחל ליד אגם ציריך.

למסלול יש 2 כניסות- אחת צפונית והשניה דרומית. המסלול אינו מעגלי. ניתן לעשות אותו הלוך וחזור או לקחת בחזור אוטובוסים למקום החניה.

אנחנו התחלנו מהדרומית שם יש חניה מסודרת וחינמית ועשינו את המסלול הלוך וחזור (לא את כולו מפאת חוסר בזמן).

המסלול הזה מזכיר מאוד את המסלולים שבארץ והוא מתאים לדעתי בעיקר למי שמטייל בציריך ורוצה גיחה קטנה לטבע קרוב.

המסלול מתחיל בחניון של מטווח הירי בכתובת Mühletalweg 6, 8810 Horgen, שווייץ.

בימים שהמטווח פעיל, חלק מהמסלול יהיה סגור ויידרש עיקוף קטן. הדרך היא דרך עפר שטוחה, אך עם עליות וירידות, לרוב די מתונות. חלקה בתוך יער, חלקה חשופה לשמש, ולאורכה הנחל הזורם.

מסלול חמוד וקליל. אנחנו הלכנו כשעה הלוך עד למפלון סביבו היו מקומות ישיבה לעצירה למנוחה/פיקניק. היה עוד המשך אך היינו קצרות בזמן.

חניה: חינם

משם נסענו אל אי הפרחים מיינאו שבגרמניה.

כן, התרחקנו מהשדה, ואולי זו לא הייתה ההחלטה הכי נבונה, אבל מאוד רצינו לכלול את היעד הזה בטיול הנוכחי.

בגלל תיקונים בכביש הדרך התארכה יותר מהמצופה. בנוסף, יש לעבור במעבר גבול משוויץ לגרמניה (והפוך). השוטרים מחליטים את מי לעצור לבירור ואת מי לא אותנו לא עצרו ב״ה, אך זה עדיין עיכב במעט. בסה"כ התעכבנו כ40 דקות מעבר לזמן שהיינו אמורות להגיע, כך שנותר לנו מעט מאוד זמן לשוטט באי.

הסתובבנו באי כשעה, כשאני מאמינה שרצוי להקדיש לו כחצי יום. מה שכן, מהחוויה שלי, ויתכן מאוד שהיא לא מייצגת, האי נראה הרבה יותר יפה ומושקע בתמונות מאשר במציאות. ציפיתי לראות הרבה יותר פרחים, אבל ראינו בעיקר מדשאות.

כניסה: 21.5 יורו לאדם עד השעה 17:00 ולאחר מכן 10.75 יורו לאדם (חצי מחיר).

חניה: 5 יורו אותם משלמים בקופה ביחד עם כרטיסי הכניסה, ומקבלים אסימון כדי לפתוח איתו את המחסום.

יצאנו מאי הפרחים ושמנו פעמנו אל שדה התעופה. הזמן היה קצת לחוץ, ונדרשנו גם לעצור לתדלק כדי להחזיר מיכל מלא. בדקתי מראש היכן יש תחנות דלק, ולבאים מהכיוון שלנו (גרמניה), האפשרויות מצומצמות יותר. היו שתי תחנות, לא כל כך רחוקות אחת מהשניה, אך האחת ממש על הכביש והשניה מצריכה סטייה קלה. תדלקנו בראשונה, מרחק של כ20 דקות משדה התעופה. בשדה עצמו עקבנו כל הזמן אחרי השלטים להחזרת המכוניות ולחניון p3, שם יורופקאר נמצאת. מצאנו בקלות רבה את המקום ושם היה נציג שקיבל אותנו ובדק את הרכב. לאחר שסיימנו עם ההחזרה לקחנו את המעלית מהחניון לטרמינל. הטרמינל פשוט ענק!!! לא מצאנו בו את הידיים והרגליים. ממליצה בכל צעד לאתר מישהו שעובד שם ופשוט לשאול.

לסיכום,

שוויץ מהממת ביופיה! אני חושבת שהיא המדינה הכי עשירה במים שהייתי בה עד עכשיו, כמו שאני אוהבת, אבל לא רק. יש בה מפלים שוצפים, אגמים תכולים, כרי דשא פורחים, פסגות הרים בכל הגבהים ובכל הצורות, עיירות מקסימות, ערים מתקדמות ואינספור אפשרויות!

עוד אשוב אליה, אני מקווה :)

מקווה שהייתי לכם לעזר. ניפגש בטיול הבא!

רוצה לעקוב אחר הבלוג של ortaliy22?

שלכת אהובתי - רומניה בסתיו 2018
מתוך הבלוג של ortaliy22
10-11-2018
לכל הפוסטים של ortaliy22 »