שייט תעלות בחבל בורגונדי, צרפת

יצאנו לשייט תעלות 2 הורים ו-3 ילדים: 21, 18, 15.5. זו הפעם השנייה שאנחנו בוחרים בטיול שכזה ובפעם הקודמת היינו בהולנד. זהו משפחתי ומגבש מאין כמותו. זו הזדמנות לבשל ביחד, לנהוג ביחד, לקחת אופניים ולצאת לרכב בכל הרכב מהמשפחה שבוחר לצאת.
לטובת מי שעדיין לא התנסה בטיול מסוג זה ארחיב ואומר שמשכירים סירה/יאכטה לשייט נהרות. בסירה עצמה בחלק התחתון יש מטבחון מאובזר היטב (הרחבה בהמשך על מה כדאי לקנות), חדרי שינה קטנים, חדרון של שירותים ומקלחת וחלל מרכזי בו ניתן לפתוח שולחן לארוחות ולמשחקי קופסא. ישנה אפשרות לנהוג מתוך החלל הפנימי אך מומלץ לעשות זאת רק כאשר מזג האויר מאוד סוער ואנחנו לא השתמשנו באפשרות הזו אף פעם. לא בטיול הזה ולא בקודם. בחלק העליון של הסירה יש ספסלים, כיסאות, שולחן המאפשר לאכול חלק מהארוחות בחוץ ועמדת הנהיגה בסירה. הפעם השכרנו שימשייה שהגנה מעט מהשמש ויש להקפיד ולשמור עליה. כאשר יש רוח מומלץ לקפלה ובאופן כללי לא הלשאיר לעת לילה שום דבר על הסיפון. רמז מקדם :) שילמנו קנס גבוה מאוד על שימשייה שעפה בליל סערה. הסירה נעה במהירות של כ- 20 קמ”ש. אנחנו נסענו פעמיים עם LA BOAT ובסך הכל היינו מאוד מרוצים. הסירה שלקחנו נקראת Continental, סירה ישנה יחסית ועדיין הייתה נהדרת. יש בה 3 חדרי שינה שהתאימו ל-5 נפשות. טלפונית נאמר לנו שהיא מתאימה ל-6 היו ויש מיטה זוגית באחד החדרים, בפועל היה צפף מאוד וכפי שציינתי, ל-5 הייתה נהדרת. ליד כל חדר היה חדרון שירותים ומקלחת. מקבלים מגבות, מצעים ושמיכות. אני ממליצה מניסיוננו, במידה וניתן לקחת לפחות חלק מהציוד בתיקים ולא במזוודות עדיף. המקום קטן ותיקים גמישים מאפשרים לאפסן אותם במגוון מקומות בסירה , מה שלא ניתן לעשות עם מזוודה.
בנוסף השכרנו כריות ישיבה על הסיפון (תשמרו עליהן היטב, קנס על חוסר הוא 70 יורו בעבור כל כרית. שערורייתי...ועדיין שילמנו. כן, אותה סערה שבה איבדנו גם את השימשייה ואפרט בהמשך). ההשכרה היא בדרך כלל לפרק זמן של שבוע. אנחנו נחתנו בז'נבה עם טיסה של אל על, ישנו במלון נובוטל הסמוך לשדה התעופה ובילינו יום וחצי בז'נבה המקסימה והיקרה להחריד. אחרי הנחיתה צעדנו ברגל אל המלון שלנו וכאשר היינו צריכים לעלות מפלס אל מתחם המלונות עשינו זאת במעלית מכיון שהיינו עמוסים בציוד. היה יום חם מאוד, במרבית המקומות עדיין אין מזגנים ושנייה אחרי שהמעלית החלה לעלות היא נתקעה. מדובר בסה”כ ב-2 קומות ונתקענו איפשהו באמצע.חיכינו כ-25 דק לחילוץ דובר צרפתית, מעט מלחיץ, חם ולפחות האור לא כבה. כך התחלנו את הטיול נירגשים מהחוויה ומברכים את הבכור שתפעל את הסיטואציה. רספ בצנחנים, כבוד.

בז'נבה עצמה אספנו רכב שהושכר עוד מהארץ, מתחנת הרכבת במרכז העיר. קיבלנו ג'יפ של חברת ג'יפ. משוכלל נוח, אך היה מאוד קשה להכניס בבאג' 5 מזוודות/תיקים ומשם יצאנו לדרך אל העיירה San Jean De Lonse ובה המעגן של הסירות, מרחק כשעתיים וחצי מז'נבה. מעבר הגבול פשוט מאוד ולולא ראינו את השלט שמסמן זאת לא היינו מבחינים שחצינו את הגבול. כבר בעצירה הראשונה באחת מהמסעדות בתחנת הדלק מבחינים באוירה שונה, מחירים סבירים ביותר ואוכל טעים. חשוב לי לומר שלאורך כל הדרך פגשנו צרפתים מקסימים, רובם לא מדברים מילה באנגלית אך עם המון רצון טוב לעזור. הגענו אל המעגן, קיבלנו את הסירה, יצאנו לתדרוכון קצר, אנחנו כבר מתורגלים, העמסנו את האופניים (שימו לב בבקשה שיש לכם מנעול, בידקו את הקוד ותשתמשו רק בו. לנו בטעות היה על הסיפון מנעול נוסף, השתמשנו בו באחד טיולים והקוד שנתנו לנו לא היה נכון. נזקקנו בסוף להזמין את אנשי השירות שינסרו את המנעול באחד מהסופרמרקטים בעיר מרוחקת אליה נקשרו האופניים אחר כבוד עם המנעול הסורר). השלמנו קניות בסופר המקומי (בקשו מהמוכרת אסימון ושמרו אצלכם, הוא בעבור עגלת הקניות) ויצאנו לדרך. אור יום יש כמעט עד השעה 22 בלילה והחלטנו להתקדם קצת לכיוון העיירה הסמוכה.

זה המקום להרחיב ולומר כי יש לבחור את המסלול בו תרצו להפליג. ישנה חוברת מסודרת מאוד עם הצעות למסלולים: בנהר, הרגוע מאוד, בתעלות קטנות ומקסימות, לעיתים אפשר לבחור במסלול מעגלי ולעיתים במסלול שעולים בו ואחכ יורדים. אנחנו בחרנו להפליג צפונה לכיוון GRAY ובמהמשך משחזרנו הפלגנו מעט דרומה. רוב הזמן מפליגים לבד, רק אנחנו, הברבורים והברווזים שמאוד אוהבים לחם (אנחנו מתורגלים ודאגנו לשמור בכל פעם שאריות לחם להאכלה היומית שמשמחת גדולים כקטנים). מידי פעם חולפת סירה עם זוג קשישים או משפחה, מנופפים לשלום ומתקדמים. לשייט בנהר יש כללי התנהלות מאוד ברורים, כמו בכביש. ישנה הגדרה ברורה באיזה צד מפליגים, כשיש גשרים מהיכן חוצים, באיזו מהירות ועוד. בתיק החומרים שמקבלים ביום ההגעה למעגן ישנו פירוט מדוייק של מסלולים, כללי התהלות, מרחקים וכל דבר שמסייע להתמצאות שהיא די קלה גם כך.

כאשר מפליגים יש אפשרות לעגון בכל מקום שנפשכם חפצה, בהתחשב בכללים: להיקשר לגדה ולא לעץ, למקום שהוא ציבורי ולא פרטי (יש הרבה מאוד אנשים שיש להם מעגנצ'יק פרטי ובוא הם חונים את הסירה שלהם). על הסירה יש 2 מוטות ברזל, פטיש וניתן פשוט לעצור, לתקוע את המוטות בקרקע ולהיקשר אליהם או לילופין להפליג עד לנקודת עגינה מסודרת. במעגנים ניתן למצוא בדרך כלל מקלחת מרווחת ומסודרת+שירותים, מכונת כביסה ומייבש, נקודת התחברות לחשמל ומים שממלאים את המאגרים של הסירה (המים משמשים לשירותים, מקלחת ומים במטבחון שלא מומלץ לשתות אלא רק לאחר הרתחה) ותמורת כמה יורו להתחבר לרשת הוייפיי. הנוער התנהג יפה בנושא כל עוד דאגנו לתדלק אותו אחת לכמה זמן ולאפשר זמן גלישה. אגב, העובדה שלא ניתן להשתמש בטלפון הנייד רוב שעות היום תורמת לגיבוש המשפחתי ולשיחות הנהדרות שמתפתחות.

עם קבלת הסירה ואחרי קניות החלטנו להפליג. השעה הייתה סביב 19 והחלטנו להתקדם לקראת נקודת העגינה הבאה. בסביבות השעה 21 עצרנו היות והגענו ללוק. הלוקים נסגרים בסביבות 19 בערב וניפתחים שוב בסביבות 8-9. עיקבו בחוברת שמקבלים מפורטות השעות. עגנו בצד הדרך, אכלנו ארוחת ערב, לקחנו את האופניים ויצאנו לרכב בשדות. מקסים, מקסים, מקסים. והלכנו לישון. אי שם בסביבות 3 התעוררנו כאשר הסירה מתנדנדת מעט. הייתה סערה מטורפת: ברקים, רעמים וגשם זלעפות. היות וחנינו בצד הדרך, ענף גדול מאוד של עץ התמוטט על סיפון הסירה ועקר את אחד המוטות שקשרו אותנו לגדה ולכן הסירה התנדנדה. מתורגלים מהולנד, בעלי והבן הגדול לבשו מעילי גשם, לא לאט איזנו אותנו באמצעות חבלים שמצויים על הסיפון וקשרו אותנו מחדש לגדה (על המוט הזה לא חוייבנו :) על הכרית והשימשייה שפרחו ברוח כן. אגב, ממליצה מאוד לעשות ביטוח נזקים במשרד ביום הקבלה. עובדה שמנעה מאיתנו לשלם הרבה יותר כסף כקנס). עם בוקר הסופה שכחה והתעוררנו ליום שימשי ומשמח. אני יודעת שהתיאור מעט דרמטי ואכן היה לא כל כך נעים אך באמת שלא נורא. מאותו היום הקפדנו להסתכל על מזג האויר והחלטנו שאם יהיה מצב דומה נעגון במעגן מסודר. משם המשכנו למעגן שנקרא H20 ליד העיר AUXONNE. עיירה קטנטנה של כמה רחובות. בדרך כל ניתן למצוא: פטיסרי ועל כך ארחיב המשך, מספרה ובית מרקחת. כל חנות נוספת היא בונוס. בעיר הספציפית הזו היו מספר בתי קפה, פיצריות, מתחם של 2 סופרים לא רחוק מהמרכז, חנות יצירה, חנות עם שוקולד בעבודת יד וגלידה...ועוד. החנויות נפתחות בסביבות -9-10. בין השעות 12-14 הפסקה ושוב עד סביבות 18. מעט מאוד חנויות פתוחות אחרי בכל העיירות בהן היינו ויש להיערך בהתאם. נישארנו לישון את הלילה ומשם הפלגנו הלאה. לא ארחיב על כל אחת מהעיירות שבהן עצרנו, אתייחס לדברים מרכזיים שכדאי לדעת.
לוקים
במסלול שאנחנו בחרנו היו כ-13 לוקים, אחרי פעם פעמיים לומדים איך לתפקד. יש ללבוש את חגורות ההצלה, אחד נמצא על ההגה ומכוון, 2 קושרים חבלים ומסתדרים. היו די הרבה זוגות של אנשים מבוגרים יחסית שתפעלו ברוגע ובנחת את הלוקים. חלקם לא מאויישים וחלקם כן ותמיד ישמחו להושיט עזרה אם צריך. בדרך חזרה מכיון ששטים עם כיוון הנהר (האיטי מאוד) הדרך לוקחת מעט יותר מהר) יש כללי התנהלות לקראת לוק ובתוכו, הכל מוסבר ביום ההגעה ובחוברת.

פטיסרי
ואולי הייתי צריכה בכלל להתחיל בזה :) כל בוקר קמנו הוא ואני והתחלנו את הבוקר בבחירת המאפה שנפתח איתו את הבוקר. הכל טרי וטעים. רק מה..לא בכל המקומות יש גם קפה. (מזכיר קצת את המים הקרים והחמים של האנגלים, אבל לא נורא). חשוב לדעת שבהרבה מקומות אין הפוך ולמדנו לבקש קפה עם חלב או שמנת ליד. בדרך כלל קנינו גם מאפים לנוער וכשחלק התעוררו היינו מפליגים הלאה. אגב, אל העיירות היינו נוסעים עם האופניים היות וישנו מרחק מה בין המעגן
או נקודת העגינה אל העייירה. במרבית המקומות יש גם שוקולדים נהדרים וכחלק ממחוייבות מקצועית, דגמתי ודגמתי ודגמתי. חייבת לומר שהשוקולד היה טעים אך מתוק יחסית. העדפתי את אלו של ז'נבה.

שעות פתיחה
הזכרתי את השעות השפויות עד קנאה שהצרפתים, לפחות באזורים בהם אנחנו הסתובבנו עובדים.חנויות נפתחות בסביבות 9.30- 10. נסגרות להפסקה בין 12-14 ושוב ניסגרות ב-18. מעט מאוד מקומות פתוחים עד 19. בעיירה GRAY עידכנו שבימי שני הכל סגור אחרהצ ובימי שלישי סגורים המוזיאונים. למה? ככה.
מקומות נחמדים וטיפים כלליים
1. אנחנו השכרנו רכב לכלהתקופה. לאחר בירור הגענו למסקנה שהכי משתלם מבחינת הזמן וכלכלית ליסוע ברכב מז'נבה לצרפת ואת הרכב השארנו במעגן. עובדה זו איפשרה לנו בהמשך לחזור למעגן וליסוע לאן שרצינו. בחרנו בדיז'ון.
2. דיז'ון מקסימה מקסימה, בילינו בה אחר צהריים והיינו שמחים לחזור ליותר. יש המון מה לראות והספקנו מעט מאוד. בנקודה זהו הגדרנו נקודת מפגש וכל אחד הלך לדרכו או אם אחר לפי תחומי העניין. כאן המתבגרת פרחה: חנויות, סטארבקס...מי צריך יותר.
אגב בכל טיול אנחנו עושים הגרלה. כל אחד מחברי המשפחה מקבל שם של מישהו, האחרים לא יודעים, מגדירים סכום קטן של כסף וצריך לקנות מתנה משמחת למי שהגרלת. אנחנו עשינו את ההגרלה לפני דיז'ון ואת קניית המתנות העיר עצמה והיה מקסים. בשלב מסויים נסענו לקנייון בפאתי העיר להשלים רכישה של סופר ועוד קצת בגדים.
3. קסדות – לא מקבלים קסדות עם האופניים. אני ממליצה מאוד להביא מהארץ
4. ביטוח רפואי – מבלי להרחיב יותר מידי, באחת העיירות הקטנטנות והמקסימות נפלתי מהאופניים, פתחתי את הראש וניזקקתי לטיפול. היה לנו ביטוח רפואי שמיד הנחו אותנו לאן להגיע והבטיחו להחזיר כל הוצאה כולל הוצאות מוניות. הבעיה הייתה אחרת. מכיון שהיינו בעיירה קטנה שגם בשעות הפעילות כמעט ואין כלום והעיר הסמוכה הייתה במרחק כ-45 דקות נסיעה נזקקנו למונית. בחברת המוניות אמרו שנהגים לא יגיעו למספר שאינו צרפתי. ובמשך כשעתיים וחצי ניסינו למצוא מישהו ברחוב ולבקש עזרה. חשוב לומר שכל מי שפגשנו בדרך, היה מקסים על אף שלא דיבר מילה באנגלי. הכל בתנועות ידיים והמון רצון טוב. המסר המרכזי, חשוב לוודא שכאשר נוסעים לטיול מסוג זה שהוא מרוחק מעט מהציויליזציה מומלץ לוודא שיש ביטוח שמעניק שירות של חילוץ. כלומר בעת הצורך מוסרים את המיקום ובחברת הביטוח דואגים לשלוח אליכם מה שצריך.
מי חשב על זה? :) :) אגב, מהר מאוד חזרתי לרכב על האופניים
בסוף הטיול חזרנו לעוד יומיים נהדרים בז'נבה.

סה”כ הטיול 11 יום

רשימת קניות מומלצת: סבון כלים, נייר סופג, שקיות אשפה גדולות, תה, סוכר, קפה, שמן, מלח, שקיות רב פעמיות עם סגירה, גומיות, נייר טואלט, קרם שיזוף, כמויות של בקבוקי מים וכל מה שאתם אוהבים מבחינת אוכל. לזכור לקנות לחם שיהיה במה להאכיל את הברווזים :)

רוצה לעקוב אחר הבלוג של hayaguy?