שלושה שבועות בקוסטה ריקה

קוסטה ריקה מלאה בהפתעות מיוחדות - מחוות פרפרים קטנות, עד הרי געש, עם לבה מתפרצת. אם חשבתם על חופשה מלאה אטרקציות ומקומות בטבע - קוסטה ריקה היא ללא ספק אחת האפשרויות, היותר מעניינות.
איריס אליאס ודני פיין
תמונה ראשית עבור: שלושה שבועות בקוסטה ריקה

ימים 1-2 - הר געש וחוות פרפרים

בת זוגתי ואני נסענו לטיול של שלושה שבועות בקוסטה ריקה במהלך חודש אוקטובר 2008. נחתנו בשדה התעופה של סן חוזה, אך במקום ללון בעיר (הנמצאת כ-40 דקות נסיעה מהשדה) המשכנו לכפר קטן שנקרא Alajuela. היתרון בלינה בכפר הוא הקירבה לאתרים כמו הר הגעש פואז (Poaz) וגני פז לה (Paz La). ב - Alajuela ישנו במקום מקסים, שנקרא Villa Pacande  - מומלץ מאוד. העלות לחדר היא 45$ (כולל ארוחת בוקר). יש אינטרנט חופשי והבעלים מאוד אדיבים.

ביום השני טיילנו בהר הגעש ובגני פאז לה. ניתן להגיע להר הגעש באוטובוס, אשר עובר ליד המלון בשעה 09:30, אך לא ניתן להגיע עם האוטובוס לגנים. משום כך, החלטנו להשכיר נהג מקומי (60$ ליום), שלקח אותנו להר הגעש ולגנים. הר הגעש פואז נחשב לאחד האתרים הפופולריים בקוסטה ריקה. אנחנו הגענו בבוקר וערפילים כיסו את הר הגעש, כך שלא ראינו יותר מדי. ההליכה מאוד יפה ועוברת דרך צמחיית יער גשם.

משם, המשכנו לגני פאז לה. מדובר בחוות פרפרים פרטית מדהימה. במקום ניתן לראות שפע פרפרים, משלב הגולם, ועד להפיכת הגולם לפרפר. כמו כן, יש במקום מגוון רחב של ציפורים, תוכים, זוחלים, צפרדעים, מפלים ועוד. המקום הוא פרטי ולכן הכניסה אליו יקרה - 32$ לאדם.

יום 3-4 - חוויות טבע בטורטגארו

לקחנו את האוטובוס של 9:00 מסן חוזה (מתחנת Terminal Del Caribe- שימו לב, שישנן כמה תחנות אוטובוס מרכזיות בסן חוזה). הגענו לקאריארי וקנינו כרטיס אוטובוס בתחנה (ליד המשטרה) לפאבונה (Pavona), היוצא בשעה 12:00 ומגי ע בערך ב - 13:30. מפאבונה ממשיכים בסירה לטורטגארו (Tortuguero) - חוויה מדהימה לכשעצמה.

ישנן שתי חברות, המפעילות סירות מפאבונה - קליק קליק (Click Click) וקומפנטראס (Compentrace). אנחנו נסענו עם קומפנטראס ודרך החברה הזו ניתן לרכוש ב - Cariari - כרטיס לאוטובוס ולסירה. אם החלטתם לנסוע עם קליק קליק, ניתן לרכוש את הכרטיסים לסירה רק בפאבונה. הנסיעה בסירה יפה מאוד ועוברת דרך יער גשם - תתכוננו לראות תנינים. הגענו לטורטוגארו אחר הצהריים והתאכסנו ב- Casa Marbella. המלון מומלץ ועוד יותר מומלץ לקחת דרכו סיורים וטיולים מודרכים באיזור.

האטרקציה המרכזית היא סיורי הלילה. רואים את הצבים מגיעים מהים להטיל ביצים. ניתן לראות זאת רק עם מדריך, מכיוון שישנם פקחים על החוף אשר מנווטים את הקבוצות שמגיעות, ומאפשרים רק לקבוצות מודרכות לגשת ולראות את הצבים. באותו יום כשהגענו לקחנו את סיור הלילה ($15) וראינו צבה ירוקה, שמגיעה לחוף להטיל ביצים. חשוב: יש הרבה יתושים על החוף ולכן מומלץ ללבוש בגדים ארוכים ולמרוח חומר דוחה יתושים.

ביום הרביעי לטיול לקחנו סיור בוקר (06:00) בקנו בג`ונגל עםIsabel , העובדת במלון (20$ + 10$ כניסה לפארק). היה מעולה וראינו המון חיות במהלך השיט בנהר ובתעלות של האזור. לדעתי, זו הדרך הטובה ביותר ללמוד על עולם החי של קוסטה ריקה. ראינו ציפורים רבות, מגוון קופים, קיימנים, צבים ועוד. לאחר סיור הבוקר, אכלנו ארוחת בוקר ב-Casa ויצאנו לסיור רגלי בפארק. כרטיס הכניסה, אותו רוכשים לסיור בסירה, תקף גם לכניסה הרגלית. את הסיור הרגלי בפארק ניתן לעשות עם או בלי מדריך. אנחנו בחרנו לעשותו בלי מדריך. חובה להגיע עם מגפים, שאותם ניתן להשאיל במלון. הכניסה לפארק הינה כ-15 דקות הליכה מה- Casa.

הסיור בפארק אורך כשעתיים והשילוט סביר. הפארק הוא דוגמא ליער גשם ורואים בו מגוון רחב של צמחיה. באמצע המסלול, יוצאים לחוף היפהפה של הפארק ובחוף ניתן לראות את עקבות הלילה: עקבות צבות, המגיעות להטיל ביצים וחוזרות לים, שריון של צבות שנטרפו ועוד. לאחר סיור קצר בחוף, חוזרים לג`ונגל ומסיימים בכניסה ממנה הגענו.

יום 5-8 - איזור פורטו ויחו

ביום החמישי עזבנו את טורטוגוארו והמשכנו דרומה לכיוון פורטו ויחו. הסירה ל- Moin יוצאת ב- 10:00 בבוקר ולפניה עוד הספקנו לקום מוקדם ולחפש צבצבים, שנולדים ורצים אל החוף, אך לא מצאנו. קנינו דרך ה-Casa כרטיס לפורטו ויחו, אשר עלה 45$ וכלל: 30$  - שייט ל - Moin, אשר לוקח 3 שעות ומונית לפורטו ויחו - 15$. השיט מאוד מרשים. רואים תנינים, ציפורים ועוד. כשהגענו למוין, נהגי המוניות, שממתינים במקום, לא ממש היו מסונכרנים עם ה- Casa בטורטוגארו והיינו צריכים להמתין כ - 30 דקות, עד שהדבר הוסדר בטלפון אל מול Casa Marbella. משום כך, המלצתינו היא לקנות רק את כרטיס השייט ולשלם למונית כבר ב - Moin.

הנסיעה במונית מ- Moin לפורטו ויחו נמשכת כ- שעה. פורטו ויחו הינו כפר קטן ומקסים, השוכן לחוף הים הקאריבי. יש בו אוכלוסיה גדולה של שחורים והאוירה היא ג`מיקנית. בערבים מנוגנת מוזיקת רגיי ולמרות שהמקום קטן ואינטימי, לדעתינו יש פה את חיי הלילה המגניבים ביותר במדינה. התאכסנו במלון בשם Cabinas Tropical , העולה 35$ ללילה, לא כולל ארוחת בוקר. המלון מטופח מאוד. הוא מנוהל על ידי ביולוג גרמני, אשר יכול לספק מידע רב על טיולים באזור.

בבוקר עשינו טיול אופניים לכפר קטן בשם Manzallinio, שנמצא 12 ק"מ דרומית לפורטו וייחו. השכרת אופניים עלתה 4$ לכל היום עד 18:00 (מדובר באופניים פשוטות ללא הילוכים וכו`). הנסיעה מאוד יפה, לאורך החוף, וזו דרך מצויינת להכיר את האזור (ולעשות קצת ספורט). ב - Manzellinio ישנה שמורה יפה, בה חופים טבעיים. ניתן להגיע לשמורה עם האופניים. בדרך חזור אכלנו צהריים במסעדה, הנמצאת בצידי הדרך.

יום למחרת, נסענו באטובוס (30 דקות) ל- Quita, הנמצאת צפונית לפורטו ויחו. Quita זו עיירה קטנה, אשר יש בה שמורה חופית וריף. ההליכה בשמורה יפה ורואים המון קופים. אנחנו עשינו מסלול של 3.5 ק"מ הלוך ו-3.5 ק"מ חזור. ישנו מסלול ארוך יותר, כשאנחנו היינו, ההמשך היה סגור לרגל שיפוצים. כדי לשנרקל בריף יש צורך במדריך (ויתרנו). לאחר הסיור בשמורה, נשכבנו בחוף היפה שבכפר ונהנו מהשמש והגלים.

יום 9 - מסן חוזה ללה פורטונה

תכננו לקחת את האוטובוס הראשון לסן חוזה (7:30), כאשר פנינו מועדות ללה פורטונה (Arenal) הנסיעה לסן חוזה לוקחת כ- 4.5 שעות ועולה כ- 10$. למרות שהיינו בתחנה שליד המזנון, עם שלט קוקה קולה, המוכר צעק את יעד האוטובוס, כאשר הוא הגיע. לא שמנו לב שהאוטובוס עבר ונאלצנו לקנות את הכרטיס שוב - אין החזר כספי, כך שלבסוף עלינו על האוטובוס של 09:00. בשלב מסוים נתקענו בפקק, כשעתיים, עקב תאונת דרכים (שכיח להיתקע בפקקים בקוסטה ריקה. המקומים לא מתרגשים מכך. שימו לב לכך כאשר אתם מתכננים נסיעות המשך). מסן חוזה לקחנו אוטובוס לסן קרלוס (כ- 2.5 שעות. האוטובוס יוצא כל שעה עד 19:00 מטרמינל אטלנטיק נורטה) ומסן קרלוס ללה פורטונה כשעה. האוטובוס האחרון מסן קרלוס ללה פורטונה, הוא בשעה 18:00. ישנו ב - Las Colinas, בעלות של 42$ ללילה + ארוחת בוקר. המלון חמוד מאוד, עם בעלים ידידותיים ונוף מקסים ל- Arenal

יום 10-11 - סיורים באיזור לה פורטונה

קמנו ואכלנו ארוחת בוקר, אל מול הנוף המרהיב של ההר. לאחר מכן הלכנו ברגל אל המפלים, הנקראים La Fortuna waterfalls. המרחק הוא 5 ק"מ והמסלול עובר למרגלות הר הגעש, בין חוות מקומיות. המסלול הוא בעלייה, כך שהדרך הלוך היא קצת קשה והדרך חזרה קלה בהרבה. ניתן לקחת מונית רק להלוך. המפלים שווים ביקור. ניתן לשחות בבריכה, שלמרגלות המפל. כמות המים והגובה גורמים לכך, שהמים גועשים, מה שהופך את השחיה למאתגרת מאוד. הכניסה עולה כ - 7$ ויש להביא בגדי ים.

בערב הזמנו דרך המלון את הסיור הלילי להר הגעש וכניסה למעיינות החמיםBladi . סך העלות היא 38$. הסיור היה מוצלח מאוד. ראינו לבה יוצאת מהר הגעש והחוויה לראות את זה מקרוב מרשימה. המדריך (Danny) סיפר לנו על ההיסטוריה של ההתיישבות סביב ההר והיה מאוד חביב. מומלץ להביא כמה שפחות דברים, מכיוון שבמעיינות מסתובבים עם מגבת ובגדי ים ומאכסנים את שאר הדברים בתא נעול.

בבוקר יום המחרת, חזרנו למפלים עם מונית ועשינו את המסלול ל - Cerro Chato Lagoon. המסלול ללגונה, אשר נמצאת למרגלות ההר, מאוד מאתגר ויפה. הדרך הלוך היא עלייה חדה, שעוברת תחילה באזור פתוח ולאחר מכן ביער גשם - שווה את המאמץ. ההליכה לכל כיוון לוקחת כשעתיים. המסלול הוא שמורה פרטית ועלות הכניסה היא 10$. לדעתינו, זה היה אחד מהמסלולים המאתגרים והיפים ביותר שראינו בטיול.

הזמנו דרך המלון את ה - Jeep - Boat - Jeep לסנטה הלנה (Santa Elena). הג`יפ הוא לא ממש ג`יפ, אלא יותר טרנזיט. הג`יפ אסף אותנו ב - 14:30 מהמלון. הנסיעה עלתה לנו 20$. נסענו לאגם ארנל, אשר נמצא למרגלות ההר ושם חיכתה לנו סירה, שלקחה אותנו לעברו השני של האגם. שם, חיכה לנו טרנזיט, שלקח אותנו לסנטה הלנה. כל הנסיעה ארכה כ- 4 שעות. זו הדרך הקצרה ביותר להגיע לסנטה הלנה והדרך מאד יפה, כולל השיט באגם שהוא גם מאוד רומנטי. בסנטה הלנה התאכסנו ב - Cabinas Eddy, שהפתיע אותנו במחיר הנמוך שלו (20$ לחדר זוגי) - מקום חמוד ובהחלט שווה את הכסף. יש מטבח מאובזר, אשר ניתן להכין בו ארוחות ולהשתמש במקרר.

יום 12-13 - אטרקציות באיזור סנטה הלנה

ישנם כמה פארקים, אשר יש בהם קנופי וגשרים תלויים. אנחנו בחרנו לעשות אצל Salvature. עשינו רק את הגשרים התלויים (20$ כולל איסוף וחזרה למלון). לדעתי אפשר לוותר. למי שמתכוון לעשות טיולים בג`ונגלים במקומות אחרים, הגשרים לא ירגשו במיוחד.

ביום למחרת עשינו סיור בשמורת Monteverde. זו אחת השמורות המרשימות ביותר בקוסטה ריקה. יש בה מגוון רחב של ציפורים ויונקים ותחנה קבועה של חוקרים. הגענו באוטובוס של 06:00, שיוצא ממרכז סנטה הלנה (5 דקות הליכה מהמלון). הנסיעה לוקחת 30 דקות והכרטיס לאוטובוס עולה 1.5$. יש להגיע מוקדם, מכיוון שבו זמנית כמות המבקרים מוגבלת ל-150 אנשים. לא ראינו הרבה חיות, אך היה שווה. השמורה היא יער טרופי עשיר, ויש בה שבילים מסודרים. כמו כן, יש בשמורה גשר תלוי מרשים. הכניסה לשמורה עולה 15$.

יום 14-16 - מנואל אנטוניו

היום עברו שבועיים לטיול ואנו נוסעים לפארק מנואל אנטוניו (Manuael Antonio). לקחנו את האוטובוס של 06:30 לכיוון Puntaarenas, כשהמטרה היתה לקחת ממנה אוטובוס ל - Quepos, הסמוכה לפארק. מכיוון שהדרך ל- Puntaarenas היתה חסומה עקב הגשמים, המשכנו עם האוטובוס ל- San Juse. עברנו מטרמינל לטרמינל קוקה קולה (4$ במונית) ולקחנו אוטובוס ל- Quepos. הגענו ל - Quepos לקראת ערב וישנו במלון El Malinche, שעלה 35$ ללילה - מלון נחמד (בקשו חדר עם מרפסת).

בבוקר לקחנו אוטובוס מהתחנה המרכזית, הנמצאת בסמוך למלון, למנואל אנטוניו (כ - 0.5$). ירדנו בכניסה לפארק, אשר בצמוד לה ישנם חופים יפהפיים, בהם ניתן לגלוש, לשחות, לשתות פינה קולדה, או סתם לתפוס צבע. המקום הוא מאוד תיירותי וישנם הרבה תיירים בחופים, דוכני מכירה ומלצרים, אשר מסתובבים על החוף. מקום טוב לנוח ולצבור כוחות. למחרת, חזרנו עם אותו אוטובוס, אך הפעם נכנסנו לשמורה. השמורה קטנה, אך מאד מרשימה. יש בה את החופים היפים ביותר שראינו: מפרצים טבעיים ובתוליים, ים נפלא וצמחיה טרופית, הנושקת לים. ניתן לעשות כמה מסלולים בפארק. ראינו איגואנות, עצלן, קאיוטי ואגוטי. כדאי להביא בגד ים וניתן גם לשנרקל.

יום 17-18 - קורקובדו

המשכנו לכיוון Puerto Jimenez, כדי לעשות את הקורקובדו. לקחנו את האוטובוס של 5:30 ל - San Isidro (כ- 4 שעות). הגענו ל - San Isidr והמתנו לאוטובוס מסן חוזה, אשר מגיע בשעה 15:30 וממשיך ל -  Puerto Jimenez. התברר, שאין לנו מקומות ישיבה ועשינו את הדרך ל- Puerto Jimenez (כ- 6 שעות) בעמידה!

Puerto Jimenez, הוא כפר קטן ומקסים. מקום רגוע ואותנטי. מעט תיירים מגיעים עד לכאן. התאכסנו ב- Cabinas Puerto Jimenez , שעלה לנו 30$ ללילה. המקום הוא ללא ספק המלון הטוב ביותר שהתאכסנו בו. המקום מטופח מאוד והנוף מקסים. למנהל המקום, בחור בשם כריס, מידע רב על הפעילויות באזור. ישנה פיצריה נהדרת ממש 2 דקות מהמלון.

כלקח מהנסיעה הלוך, קנינו כרטיסים מראש לסן חוזה (לשעה 05:00). קורקובדו הינו הפארק החשוב והגדול ביותר בקוסטה ריקה. מדובר באחד המקומות היחידים, אשר ניתן למצוא אוכלוסיה גדולה של יגוארים ובעלי חיים נדירים אחרים. ניתן לעשות מסלול של 3-4 ימים בפארק. יש להזמין מראש ב - Puerto Jimenez מקום לינה, בתחנה הראשונה בתוך הפארק Sirena. היום הראשון כולל נסיעה לקראטה (Carate) - ישנה משאית 4X4, היוצאת פעמיים ביום לקראטה - בבוקר ובצהריים. בקראטה בעצם מסתיימים הכבישים. הולכים חצי שעה על החוף, עד הכניסה לפארק וממשיכים ל - Sirena. בדרך עוברים מספר נהרות. בנהרות ישנם תנינים ויש לשים לב לזמני הגאות והשפל. ב - Sirena ניתן להישאר, או להמשיך לתחנה נוספת, ואז במסלול מעגלי לחזור ל - Puerto Jimenez.

אנחנו לא עשינו את המסלול של ה- 3-4 ימים, משום שטיילנו בעונה הגשומה. חלקים של הפארק היו סגורים ולא היה לנו את הזמן לחכות להפסקת הגשמים. לכן, עשינו מסלול של יום אחד בפארק. הלכנו לסוכנות מקומית ב - Puerto Jimenez והזמנו לילה ב - La Leona Eco Lodge, שנמצא בכניסה לפארק קורקובדו. בכניסה לפארק ישנם 2-3 מקומות, אשר ניתן לישון בהם. מדובר בלודג יקר (70$ לאדם, כולל 2 ארוחות). נסענו במשאית לקראטה ובמקום חיכה לנו אדם מהלודג, שהגיע עם סוס, אשר סחב לנו את התיקים. הלכנו חצי שעה על החוף (יפהפה) והגענו למקום. מדובר במקום מבודד לחלוטין ללא חשמל, כבישים ומסעדות. הלודג הוא חוויה מיוחדת והשינה היא בעצם באוהלים משודרגים אל מול הים.

קמנו בבוקר ויצאנו לכיוון הפארק (5 דקות הליכה על החוף). הגענו לכניסה לפארק בשעה שמונה בבוקר (10$ דמי כניסה לאדם). הפארק מדהים, לחובבי טבע צפויה חוויה מיוחדת במינה. קילומטרים על קלומטרים של חופים, ללא מגע יד אדם. כאן הטבע שולט. עשינו מסלול של 2.5 שעות הלוך (עד לנקודת Ponta La Chancha) וחזור. ראינו נחשים, קופים, קיוטי, טפיר ועוד. חזרנו עם המשאית של 16:00 מקראטה.

יום 19-20 - סן חוזה

יצאנו באוטובוס של 5 בבוקר לסן חוזה והגענו בצהריים. ישנו ב- Cacts - המלון נחמד (ולא יותר) וממוקם באזור טוב (15 דקות הליכה מהמרכז).

הרבה אנשים שפגשנו בדרך חזרו עם חוויות לא טובות מהעיר, אך אנחנו אהבנו אותה. זהו מקום מצוין לקנות בו מזכרות. המחירים זולים בשווקים השונים ב -Avanida Central . ביקרנו ב - Museo de Jade, אשר מתאר את ההיסטוריה הפרה קולומביאנית של קוסטה ריקה. בערב לקחנו מונית לאזור הבילויים El Pueblo - המון פאבים, דסקוטקים וצעירים מקומיים. בבוקר ביקרנו ב- Museo Nacional  (מעניין), ובצהריים המשכנו לשדה התעופה וחזרה לארץ. לסיכום, קוסטה ריקה יפה מאוד ונוחה לטיול. סעו, תהנו ושמרו על עצמכם.