שמורת הר מולאנג`ה - בנתיבי ערפל ומפלי מים

ברכס הרי המולאנג`ה במאלווי יש מסלול מעגלי היוצא מהעיירה ליקבולה. מטעי תה, כפרים קטנים, מפלים ופלגי מים - טיול קצת אחר במלוואי.
שי שרון. כתבה זו לקוחה ממגזין טבע דברים, גיליון "יבשות" מספר 9.
תמונה ראשית עבור: שמורת הר מולאנג`ה - בנתיבי ערפל ומפלי מים
Depositphotos/Kamchatka ©

על האיזור

נתיב: רכס הרי המולאנג`ה - מסלול מעגלי היוצא מהעיירה ליקבולה.
דרגת קושי: בינוני.
משך הטרק: 4 עד 6 ימים.
הצטיידות: בגדים חמים ועמידים בפני מים, מזון, לפחות בקבוק של ליטר מים לכל מטייל, כדורים לטיהור מים, שק שינה.

מלאווי נתפסת בתודעה של רוב המטיילים כארץ שתושביה צנועים וטובי לב, והמגיעים אליה מבלים את רוב זמנם בשהייה בכפרים הפרוסים לאורך אגם מלאווי, ששטחו חמישית מגודל המדינה. אך במלאווי יש גם שמורות טבע וכמה מסלולי טרקים מצוינים. אנחנו הרחקנו דרומה, ושם, סמוך לגבול עם מוזמביק, מעל המישורים שגובהם כ-600 מטר מעל פני הים, מתנשאים גושי גרניט תלולים ומבודדים, ביניהם הפסגה הגבוהה ביותר במרכז אפריקה - המולאנג`ה Mulanje

אל שמורת הר מולאנג`ה יוצאים מהעיר בלנטיר Blantyre, שהיא המרכז המסחרי הראשי של המדינה ובה כדאי לרכוש את מפת השמורה. למי שמטייל ברכב מומלץ לבחור בנתיב הארוך והסלול דרך הכפר תיולו Thyolo, ולא בדרך העפר העוברת בכפר תוצ`ילה Thuchila שהיא אמנם קצרה יותר בקילומטרים, אך הנסיעה בה איטית מאד, בעיקר אחרי הגשמים. המטיילים בתחבורה הציבורית יכולים לנסוע באוטובוס היוצא מהתחנה המרכזית שליד אכסניית דוגלס בבלנטייר, עד לעיירה מולאנג`ה שלמרגלות השמורה. מהעיירה נראה ההר, המתנשא מעל המישורים הירוקים שסביבו כדי 1,000 מטר ויותר בזווית כמעט אנכית, מרשים ביותר, מה גם שהוא מכותר במפלי מים ולראשו עטרת עננים.

תושבי העיירה ישמחו לכוון אתכם אל דרך עפר קצרה העולה צפונה, לאורך המדרון המערבי של ההר. הדרך חוצה כפרים קטנים ומטעי תה, שמאז שניטעו לראשונה בידי האנגלים בשנות ה-20, הם נמנים עם אחד מגידולי היצוא הרווחיים ביותר במדינה. אפשר לבקר במפעלי התה, ואף לקטוף עלים לחליטה.

15 ק"מ מהעיירה נמצאת "תחנת היערות" ליקבולה Likabula Forest Station, משם מתחיל הטרק. הטיול בשמורה מחייב להירשם מראש לבקתות הלינה. הרישום נעשה ב"תחנת היערות", ושם גם אפשר לשכור מדריך, המשמש גם סבל. מחיר הלינה בבקתות הוא כדולר ללילה לאדם, ושכר המדריך הוא כחמישה דולר ליום. היות ששבילי ההר תלולים וחמקמקים, יציאה לדרך עם מדריך מוסמך בהחלט מומלצת.

מסלול הטיול

היום הראשון
הגענו לליקבולה בצהריים, ומראה המצוקים התלולים עטורי המפלים שכנע אותנו להתחיל ולטפס עוד באותו יום. וכך, מלאווים במדריך ששמו ביליאט, יצאנו לכיוון בקתת צ`מבה Chambe Hut. ההליכה, שתחילתה ביער טרופי, הפכה עד מהרה לטיפוס במדרון תלול והייתה ארוכה ומפרכת למדיי. בגובה 1,800 מטר נתקלנו לראשונה במחנה חוטבי עצים. תלילות המדרונות אינה מאפשרת סלילת דרכים, ולכן מעבירים החוטבים את העצים באמצעות רכבל, ובמקומות מסוימים אף נאלצים לשאתם על ראשם. בגבהים אלה ניתן למצוא גם את ארז המולאנג`ה הנדיר שניחוחו נעים במיוחד, אם כי כריתת העצים המסיבית מביאה בהדרגה להכחדתו.  עם אור אחרון הגענו אל בקתת העץ צ`מבה, הממוקמת בגובה 1,860 מטר, ומייד הבערנו אש באח. השומר, המתגורר בבקתה קטנה סמוכה, נמצא במקום שבועיים בכל חודש, ודואג להספקת עצים להסקה ולמים טריים מהפלג הסמוך.

היום השני
מבקתת צ`מבה ניתן להמשיך לשני כיוונים, מזרחה לכיוון בקתת תוצ`ילה בנתיב החוצה את ההר ממערב למזרח, או דרומה לעבר בקתת ליצ`ניה Lichenya במסלול מעגלי המסתיים בליקבולה. אנו בחרנו בדרך המובילה לליצ`ניה. מזג האוויר היה ערפילי מאוד והדרך, שעברה ביער סבוך המנוקד בפרחים ענקיים ועמוס נחלים ומפלים, הייתה תלולה, חלקלקה ובוצית. רוב היום צעדנו בתוך ערפל, מהלכים כמו בארץ פיות, כשברקע נשמעות מפעם לפעם קריאותיהם של קופי הגונון. את דרכנו ליוו שפני סלעים, ולא פגשנו מטיילים אחרים בכלל.
אל בקתת ליצ`ניה, הממוקמת בגובה של 1,840 מטר, הגענו בשעות הצהריים המאוחרות, ותשושים למדי י התמקמנו מול האח הבוערת. לקראת ערב החל הערפל להתפזר ועד שירד הלילה ישבנו בחוץ, מתענגים על היער והשדות המקיפים אותנו.

היום השלישי
בוקר יפהפה קידם את פנינו. הערפל הכבד התפזר והשמש הייתה נעימה. התחלנו לטפס לכיוון בקתת המיסיון C.C.A.P הסמוכה, הממוקמת בגובה של 2,000 מטר. ההליכה ארכה שעה בלבד, וכשהגענו לבקתה השארנו בה את הציוד, ויצאנו לפסגת צ`ילמבה Chilemba בגובה 2,355 מטר, שממנה ניתן לראות את פסגת סאפיטווה Sapitwa, הנקודה הגבוהה ביותר בהר מולאנג`ה - 3,200 מטר מעל פני הים, ולמעשה הנקודה הגבוהה ביותר במרכז אפריקה. פירוש שמה בשפת הצ`יצ`ווה Chichewa, שפתם של התושבים המקומיים, "אל תלך לשם"... לטענת תושבי המקום, ביום בהיר ניתן לראות מסאפיטווה את האוקיינוס ההודי המרוחק 450 ק"מ.

שבנו לבקתת המסיון לארוחת צהריים ולאחריה יצאנו לבריכות לינג`י Linji Pools. הבריכות המצויות במרחק כשעה הליכה קלה ונינוחה מהבקתה, ממוקמות בקצה המצוק הנופל 1,400 מטר מטה, אל המישורים. מתחתינו הסתחררו עננים, וצפינו בנחל לינג`י הקטן ובמפלים שנעלמו מעבר לשפת המצוק. לעת ערב שבנו לבקתה ופגשנו זוג מטיילים מדרום אפריקה, האנשים הראשונים שראינו מזה שלושה ימים.

היום הרביעי
בבוקר עזבנו את בקתת המיסיון, מלווים בערפל כבד, והתחלנו את דרכנו בחזרה לליקבולה. לאחר שירדנו כ-200 מטר, התפוגג הערפל ומתחתינו נפרסו שדות התה שלמרגלות ההר, המרוחקים 1,200 מטר מאיתנו. הירידה הייתה תלולה מאוד וחלקה, ולא מעט פעמים העדפנו לגלוש בישיבה. לאט לאט נפרדנו מהגבול הסבוך, ממפלי המים ומהנחלים הקטנים, ובשעת הצהריים הגענו למפל ליקבולה הגדול ולבריכה שמתחתיו, מרחק שעה קלה מהג`יפ שלנו.