תאילנד, לאוס וקמבודיה - לא לצעירים בלבד!

תאילנד, לאוס וקמבודיה הן מדינות של נופים נפלאים ותרבויות עשירות ומגוונות שקל כל כך להתאהב בהן. אבל הן ממש לא רק יעדים לתרמילאים - לפניכם רשמיהם של זוג מטיילים מבוגרים, שממליצים לכם בחום לצאת בעקבותיהם.
בוריס ואנה גלנסקי
תמונה ראשית עבור: תאילנד, לאוס וקמבודיה - לא לצעירים בלבד!

הקדמה

אנחנו זוג בשנות ה - 50 אחרי ששמענו המון סיפורים על המזרח החלטנו לעשות טיול בתאילנד, לאוס וקמבודיה. מאחר ואנו מאמינים מושבעים ביתרונות של טיול עצמאי מול טיול מאורגן, גם הפעם החלטנו לטייל לבד, למרות חשש קטן מהקשיים הנובעים מכך. בסופו של דבר כמו בטיולים הקודמים באזורים יותר מסורתיים גם הפעם יצא לנו טיול מוצלח ומרתק ולהלן כמה טיפים ופרטים לכל המתעניינים בטיול מסוג זה.

לתכנון הטיול השתמשנו במידע מהאינטרנט, יש המון אתרים ופורומים (כמובן "למטייל" הוא אחד מהם) ואפשר למצוא בהם כמעט כל פרט על כל דבר. הקצאנו בערך שליש מהזמן לכל מדינה, כאשר מטעם אילוצי הזמן בחרנו בתאילנד רק את אזור הצפון, בלאוס התכנון היה סביב לואן פרבנג ובקמבודיה – אזור אנגקור. מאחר ואוקטובר לא נחשבת לתקופת שיא התיירות באזור לא הזמנו מראש כמעט שום דבר על מנת לשמור על גמישות מרבית. למדנו גם שיש יתרון אדיר בלראות מול העיניים את מה שאתה הולך להזמין.

על מנת לעבור ממקום למקום תכננו להשתמש בכלי תחבורה ציבוריים (רכבות, אוטובוסים) והזמנו מראש רק טיסה של לאו אירליינס מוינטיין (בירת לאוס) לסיאם ריאפ בקמבודיה. את ההזמנה עשינו דרך האתר הרשמי של החברה: www.laoairlines.com

מבנגקוק לצ`אנג מאי

כבר בטיסה מישראל לבנגקוק החלטנו לא לעצור בבנגקוק אלא להמשיך מייד ברכבת לילה לצ`אנג מאי. לפני הטיסה בדקנו זמינות כרטיסים לרכבת דרך אתר www.seat61.com וראינו שיש המון כרטיסים ל 2nd class sleeper כך שלא אמורה להיות כל בעיה. רק כשהגענו משדה תעופה לתחנת הרכבת בבנגקוק כמה שעות לפני יציאת הרכבת, התבשר לנו שנשארו רק מספר כרטיסים בודדים ל 1st class sleeper במחיר מופרע לחלוטין. לא ברור האם המידע באתר היה לא עדכני או שאיכשהו עבדו עלינו, אבל מאחר וכבר קיבלנו החלטה לא להישאר בבנגקוק ללילה, לא הייתה לנו כל ברירה וקנינו כרטיסים לרכבת הקרובה.

לצערנו רק כשנכנסנו לקבינה הפרטית שלנו ברכבת הבנו עד כמה המציאות רחוקה מהתמונות היפות המוצגות באתר. אפילו כשנסענו ברכבת מעיר המולדת שלנו בסיביר למוסקבה לפני המון שנים התנאים היו פי כמה טובים יותר. צפוף, מלוכלך, שירותים זוועתיים ואוכל נוראי. הדבר המצחיק ביותר הוא שאיש שרות שבא לסדר את המיטות שם מסיכת מיגון על הפנים... בסופו של דבר המטרה הראשונה שלנו הושגה ואחרי לילה ברכבת הגענו לצ`אנג מאי.

טיול בצפון תאילנד - איזור צ`אנג מאי

כבר בתחנת הרכבת קיבלנו הצעה להסעה לגסט האוס במרכז העיר. הגסט האוס היה מוכר לנו מהמלצות ב"למטייל", אך לא אהבנו אותו (היה ריח של עובש בחדר – בעיה של הרבה גסט האוסים שראינו במשך הטיול). בעלת הבית מייד הציעה לנו אופציה אחרת – מלון Winner Inn Hotel שנמצא במרחק שתי דקות מהמקום והכל במרחק הליכה קצרה משוק הלילה. קיבלנו חדר טוב ונקי במחיר סביר ויצאנו לטיול בעיר. תכננו לחרוש את העיר ברגל אך התחיל גשם ונאלצנו להיכנע לאחד מהטוק-טוקים. בסופו של דבר זה יצא רק לטובה מאחר והבחור בשם טום היה מאוד נחמד ועזר לנו בהמשך תכנון הטיול שלנו בצפון.
כשהסברנו לטום שאנו מתכננים טיול פרטי של 4-5 ימים הוא הביא אותנו לסוכנות של TAT (ר"ת: Thailand Authority of Tourism) בטענה שזאת אופציה הכי בטוחה ומשתלמת.

ישבנו עם בחורה מהסוכנות והסברנו לה בגדול את המסלול שחשבנו עליו: מצ`אנג מאי לפאי, טיולים באזור פאי, המשך לתה טון עם לינה שם, טיול באזור הגבול עם בורמה ולאוס עם תחנה אחרונה בצ`אנג ראי. בצ`אנג ראי תכננו להיפרד מהנהג ולהמשיך באוטבוס לכוון מעבר הגבול עם לאוס.

הבחורה מאוד השתדלה אך ביררה כל דבר קטן בטלפון וזה לקח המון זמן. בסוף ביקשנו ממנה לעשות שעורי בית ולתת לנו הצעה מגובשת כשנחזור אליה אחרי זמן מה. בינתיים ביקשנו מטום להביא אותנו לסוכנות אחרת. תוך כמה דקות עצרנו לייד סוכנות בשם "פאפא", שם נפרדנו מטום כוון שהחלטנו מראש שנקבל רק שתי הצעות ונבחר ביניהן. ב"פאפא" דיברנו עם בחור בשם צ`רת שהוא מדריך טיולים מוסמך. צ`רת היה מאוד נחמד ונראה מבין עניין. עם ההצעה של צ`רת ביד חזרנו לבחורה מ-TAT שגם הכינה כבר את ההצעה שלה. הופתענו לגלות שהצעה של TAT משמעותית יקרה יותר וגם בעצם לא ראינו את האדם שאיתו אמורים לטייל 4-5 ימים. כמובן חזרנו ל"פאפא" וסגרנו איתו את העסקה. למרות שצ`רת רצה את כל הכסף מראש, שילמנו לו רק חצי ואת החצי השני סיכמנו לשלם בסוף הטיול. הפרטים של הסוכנות: PAPA Tour&Travel, כתובת: 212/1 Ratchaphakinai R. T.Sripoom A.Muang Chiangmai, במרחק הליכה קצרה מסוכנות TAT, טלפון: 081-882-2398, סלולארי: 081-1115695, מייל: Papa-gs@hotmail.com.

טיילנו 4 ימים עם צ`רת, האח הצעיר שלו בשם בן וחבר של בן בשם חום ונהננו מאוד. שלושת החבר`ה היו מתחלפים בנהיגה כאשר שניים שלא נוהגים היו נחים בחלק האחורי, הנפרד מהקבינה של הטנדר. סה"כ רוב המקומות והאטרקציות שביקרנו בהם היו די מוכרים ומתויירים, אבל עשינו הכל בקצב שלנו ובכיף. מהר מאוד התחברנו לכל החבר`ה מ"פאפא" ובערבים יצאנו ביחד למסעדות ולפאבים מקומיים ולמדנו המון מקרוב על ההרגלים והמנטאליות של התאילנדים.

בפאי ישנו שני לילות בגסט האוס בשם Unicorn עם בונגאלוס נחמדים ובריכה יפה, כתובת הגסט האוס: M4 Wiangtai מספר 98, Pai, Mae Hong son Tel: (053)698068, (081)5940356 , unicorn_pai2007@yahoo.com.

לתה טון הגענו די מאוחר וישנו לילה אחד במלון הראשון שפגשנו בדרך, בצ`אנג ראי לפני שנפרדנו מצ`רת הוא הביא אותנו למלון מצויין וזול בשם Nim See Seng . גם מיקום המלון היה מעולה: ממש לא רחוק משוק הלילה ותחנת האוטובוס.

לאוס - מלואנג פרבנג לוינטיין

אחרי לילה בצ`אנג ראי ניסינו לברר במספר סוכנויות את שעות הפעילות של מעברי הגבול מתאילנד ללאוס באזור צ`אנג קון. מאחר וקיבלנו תשובה שונה בכל מקום החלטנו לא לקחת סיכון ומייד אחרי ארוחת הבוקר נסענו לתחנת האוטובוס בצ`אנג ראי. הגענו לתחנה רבע שעה לפני יציאת האוטובוס לצ`אנג קון. היינו התיירים היחידים באוטובוס ובזמן הנסיעה קיבלנו עדכונים ראשונים מנוסע מקומי לגבי היעד הבא שלנו. הבחור התאילנדי סיפר שלפני זמן מה החליט לבקר במדינה השכנה אך אחרי יום אחד בלבד ברח משם מאחר ולא היה מסוגל לסבול את הלכלוך המחפיר שהיה בכל מקום. נזכרנו בשיחה עם הבחור לא מעט פעמים בזמן הטיול בלאוס ולצערנו היינו חייבים להודות בצדקתו.

מעבר הגבול היה חלק והכל התנהל בדיוק לפי התיאורים באתרים ופורומים רבים שנעזרנו בהם: צ`ק אאוט בצ`אנג קון, סירה לצד השני של מקונג, ויזה ב 30$וצ`ק אין בחואו סאי. (שימו לב שמעבר הגבול באמת נסגר יחסית מוקדם - עם ירידת החשיכה). Chanpeng Boua-Aphone, הגסט האוס הראשון שנכנסנו אליו התאים לנו ונשארנו בו ללילה. בערב יצאנו לסיבוב במקום ומצאנו את עצמנו בחגיגות היום האחרון של פסטיבל סירות מקונג. היה מאוד מעניין לראות את הטקס עם הרבה מוזיקה וריקודים, תפילת נזירים לכבוד מקונג וסגל שופטי התחרות המורכב ממי שנראים כפעילי המפלגה הקומוניסטית.

לפי המלצה של בעלת הגסט האוס שינינו את התכנון המקורי להמשך הטיול: במקום שייט של יומיים על נהר מקונג עד לואנג פרבנג עם עצירה ללינה בכפר פקבנג הזמנו נסיעה של 10-12 שעות במיניבוס עד ללואנג פרבנג. למרות הנסיעה הארוכה היינו מאוד מרוצים מהבחירה שלנו מאחר וראינו נופים עוצרי נשימה לאורך כל הדרך, כפרים עם בתים מקש על עמודים וחיי יום-יום של תושבי הכפרים שלרוב מתנהלים מתחת לבית. לקראת השקיעה ראינו ילדים ונשים מתרחצים בבורות מים מגודרים. בשעות הערב נסענו בחושך מוחלט מכוון שאין תאורה מחוץ לבתים ואנשים מסתובבים בחושך בשולי הכביש כי עדיין מוקדם ללכת לישון והחיים ממשיכים.

הגענו ללואנג פרבנג בשעות הערב המאוחרות והלכנו לפי אחת מההמלצות ב"למטייל" לגסט האוס פילאילאק וילה. פגשה אותנו ילדה חמודה ואמרה שכרגע אצלה הכל "full" אך היא מוכנה ללוות אותנו לגסט האוס של קרובת המשפחה שלה שבו יש מקום פנוי. את הגסט האוס פסלנו מאותה הסיבה שדובר עליה למעלה: ריח חזק של עובש. הלכנו לחפש מקום אחר מאחר וכל הרחוב היה מלא בגסט האוסים. בסוף שכרנו חדר יחסית קטן אך נקי וללא ריח מחניק בגסט האוס רטאנא. למחרת עברנו באותו גסט האוס לחדר יותר גדול ומרווח שעלה 15$ ללילה ונשארנו בו שלושה לילות. הגסט האוס מנוהל ע"י משפחה מאוד נחמדה ולהלן הפרטים שלו: Rattana Guest House, כתובת: Koksack st. 4/2 Ban What That, Luang Prabang, Lao P.D.R, טלפון: (856-71) 252255, מייל: tisouk@yahoo.com, אתר: www.rattana.laopdr.com

טיילנו בעיר, ראינו מקדשים מאוד אותנטיים (העיר נמצאת בחסות יונסקו), בערב הסתובבנו בשוק הלילה הססגוני ועשינו טיול של חצי יום למפל קואנג סיא הנפלא. בסניף המקומי של לאו אירליינס אישרנו את הטיסה מוינטיין לסיאם ריפ ויצאנו לנסיעה של 10 שעות באוטובוס VIP לוינטיין. הרמה של האוטובוס לא חרגה בהרבה מרכבת בנגקוק-צ`אנג מאי אך הדרך שוב הייתה מהממת והגענו למסקנה חד-משמעית שמבחינת הנופים לאוס היא המדינה הכי יפה שראינו אי פעם.

בשדה התעופה בוינטיין התברר לנו שמכוון שבטיסה לסיאם ריאפ יש נחיתת ביניים בפקסה, היא נחשבת לטיסה מקומית ויוצאת משדה תעופה מקומי. למזלינו שדה התעופה המקומי בוינטיין זה פשוט מבנה אחר סמוך למבנה הבינלאומי.

קמבודיה - ארבעה ימים באיזור סיאם ריפ

בסיאם ריאפ חיכה לנו בשדה תעופה נהג בשם סייה צ`ים שאת שרותיו שכרנו מראש לפני הטיול. בדיעבד זה לא היה הכרחי וגם כאן כמו במקומות אחרים אפשר היה להסתדר במקום, פשוט תוך כדי הכנת הטיול נתקלנו באתר של סייה ובכמה המלצות טובות עליו ושלחנו לו e-mail לבירור ראשוני. תוך זמן קצר קיבלנו תשובה עניינית עם הצעת מחיר מאוד הוגנת ואחרי מספר בירורים טכניים סגרנו איתו עסקה.

הבחור הציע לאסוף אותנו משדה התעופה ולעזור למצוא גסט האוס או מלון מתאים ללא תשלום נוסף. הוא לא התרגש אחרי שפסלנו שני גסט האוסים (כן-כן מאותה סיבה של ריח עובש), שאל האם אנו מוכנים לשלם קצת יותר ובסוף הביא אותנו למלון חדש בשם Thunborey Hotel שנמצא לייד old market. אחרי מיקוח קצר סגרנו במלון חדר מצויין לארבעה לילות ב-26$ כולל ארוחת בוקר. (בסוף נשארנו במלון לילה נוסף). להלן פרטי המלון: Thunborey Hotel, טלפון: 63761990 (855+), מייל: reservations@thunboreyhotel.com, אתר: www.thunboreyhotel.com

טיילנו עם סייה ארבעה ימים: יומיים במקדשי אנגקור, יום אחד בבנג מליאה ומקדשי קבוצת רולוס ויום נוסף בפנום קולן באחד המפלים הכי יפים שראינו בכל הטיול. סייה היה צנוע, ידע כל פרט לגבי המסלול, תנאי הדרך, דמי כניסה ועל כל דבר הודיע מראש אפילו אם זה יכול היה לפגוע בפרנסה שלו. כל פעם שחזרנו אחרי סיור במקדשים לאוטו עם מיזוג פתוח הסתכלנו ברחמים על תיירים אחרים שהשתמשו בטוק-טוקים מטעמי חיסכון או סתם חוסר ידע. גם שיחות שקיימנו עם סייה תוך כדי הנסיעות היו מעניינות והוסיפו הרבה צבע לטיול כולו. להלן פרטי הנהג סייה צ`ים: Chhim Seiha, מחברת Tourism Car Rental, טלפון: 12825771 (855+) או 016251562 (855+), מייל: Chhimseiha2005@yahoo.com, אתר: www.angkorwatdriver.blogspot.com

בקמבודיה ממש התאהבנו באנשים. הם מאוד פתוחים עם המון אופטימיות למרות מצב כלכלי קשה ביותר ומלחמת אזרחים נוראית שהסתיימה רק לפני עשור אחרי שגזלה חיים של 3 מיליון אנשים. קיבלנו המון חיוכים ברחוב אפילו מצד שוטרים ואנשי ביטחון, שמענו המון סיפורים על המשבר בין קמבודיה לתאילנד (כמובן בגרסה שונה לחלוטין ממה ששמענו בתאילנד), נכחנו בקונצרט רוק ברחוב המרכזי של סיאם ריאפ בליווי עבודות בנייה המתרחשות סמוך לבמה. סייה דאג לנו למונית לפויפט (גבול עם תאילנד) והגיע במיוחד למלון בבוקר הנסיעה על מנת לוודא שהכל בסדר ואח"כ התקשר לנייד של נהג המונית באמצע הדרך כדי לבדוק שוב שלא קרתה תקלה כלשהי.

האמת, הדאגה של סייה לא הייתה סתמית וכאשר כעבור שלוש שעות נסיעה בדרך המפורסמת (שיש אתר שלם שמודגש אך ורק לה) הגענו שלמים ובריאים לפויפט - הבנו שקרה כאן נס קטן. נהג המונית לא השתתף בהתרגשותינו, קיבל 35$ שמגיעים לו ושידר אדישות מרבית ועסקים כרגיל. מעבר גבול, אוטובוס לבנגקוק - שוב חלק ובדיוק לפי התיאורים באתרים והפורומים.

חזרה בבנגקוק, וסיכום

אח קאוסן - קאוסן... התקהלות של כל התיירים מכל העולם, אווירה קסומה, ריח משגע של האוכל שמכינים ברחוב, ופיתויים פיתויים... כל שתי דקות: שלום-שלום, סבאבה, טוק-טוק וכמובן: "אהלן, איפה נפגשנו? אולי בלואנג פראבנג?" - "נכון ואחרי זה עשיתי את כל הלאוס" - "אדיר, ואנחנו עשינו את חצי מקמבודיה" - "וואלה, איך בקמבודיה?"

דבר אחד שלא הצלחנו להבין: בכל פעם שאתה הולך למקום כלשהו (לא משנה מהו) אתה תמיד פוגש מישהו (מורה לבודהיזם, סטודנט להיסטוריה, איש ביטחון) שמודיע לך שהמקום סגור כעת (יום חג, טקס ממלכתי, שיפוצים) ושולח אותך לכיוון הפוך. ואז אתה ממשיך ליעד שלך ומגלה ש"איזה טקס ואיזה נעליים", הכל עובד כרגיל ופשוט עבדו עליך. למה?

להלן פרטי מלון טוב ולא יקר באזור הקאוסן: New Siam 111 Guest House , כתובת: 7 Soi Rambutri, Cha-ka-Pong RD., Chanasongkram
Bangkok 10200, Thailand, טלפון: 0-2629-4844, 0-26294846 (66), אתר: www.newsiam.net

לסיכום:

1. דעה די רווחת שלמזרח עדיף לעשות טיול מאורגן (מטעמי קשיי תכנון, תקשורת, תחבורה וכו`) הופרכה כפשוט מטעה. לא נתקלנו באף אחד מהקשיים הנ"ל!
  2. חיסונים – כמובן, לפי המלצת משרד הבריאות.
  3. פגשנו המון אנשים נחמדים בכל מדינה שביקרנו בה (אולי רק בלאוס מרגישים קצת יותר מתח באוויר ופוגשים יותר אנשים קודרים).
  4. אין ספק שבטיול עצמאי רואים הרבה יותר דברים שקשורים לחיים האמיתיים של האנשים.
  5. לא חייבים להזמין הכל מראש, במאמץ מסוים תמיד אפשר להסתדר במקום (כמובן יש חשיבות רבה לעונה, אנו טיילנו לא בעונת השיא).
  6. גם אחרי 50 זה אפשרי.

הזמנת חופשה לאסיה

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט