תאילנד - ארבעה ימים נפלאים בצפון

רק בתאילנד תוכלו לצאת לטיול פילים, לשוט בסירות במבוק, ללמוד בישול תאילנדי אותנטי ולבצע רכישות מוצלחות בשווקי הלילה. אין פלא, אם כך, שהגעגועים לתאילנד מתחילים כבר בשדה התעופה, עוד לפני שעוזבים אותה.
ורד ואלדד
תמונה ראשית עבור: תאילנד - ארבעה ימים נפלאים בצפון
© איתמר ברק

איך לארגן נסיעה לשבועיים

אחחחח.... מה עוד לא נאמר על הארץ הנפלאה הזו? הגעגועים חזרה לתאילנד מתחילים כבר מבידוק הדרכונים ביציאה מהמדינה, ממשיכים בדיוטי פרי התאילנדי כשאתה נתקל במחירים מופקעים וחושב מיד על מחירי צ'אנג מאי ובנגקוק (איך, לעזאזל, שקית פירות יבשים עולה בשדה התעופה 130 באט ובעיר עצמה 40 באט?), ובעצם, הגעגועים רק מתגברים כשאתה מגיע לישראל, עמוס חוויות וצילומים. חברתי ואני בילינו שבועיים בתאילנד במהלך חודש מרץ 2010. פעם ראשונה שלה בתאילנד, פעם שניה שלי. אנחנו זוג בני 43/37 וכיוון, שמסיבות שונות זמננו הוגבל לטיול של שבועיים בלבד, חילקנו את הטיול למקטעים הבאים:

• צפון (צ'אנג מאי) – 4 ימים
  • איים (ריילי ביץ', קו פיפי) – 7 ימים
  • בנגקוק – 3 ימים

לפני שאמשיך בתיאור הטיול, כמה מילים כלליות: תאילנד מגוונת מאד ומאפשרת לכל אחד למצוא מה שהוא רוצה. חשוב לקרוא הרבה חומר, טיפים וכתבות לפני שניגשים לתכנון. כל כתבה מתוארת, כמובן, מתוך נקודת המבט של הכותב, מה שאהב ומה שלא אהב. המלצה טובה של תייר מסוים על מקום מסוים לא מבטיחה שתייר אחר יהנה באותה מידה. כיוון שהטיול שלנו היה קצר, העדפנו לבצע את כל ההזמנות המשמעותיות (טיסות/מלונות) מהארץ, ולכך יתרונות וחסרונות. אם אתם מתכננים לשהות זמן ממושך כדאי לקרוא על ויזה לתאילנד. אינפורמציה נוספת תוכלו למצוא בטיפים שכתבתי בנוסף לכתבה הזו. יאללה, לטיול.

פאשלה בשדה התעופה

טיולנו מתחיל בפאשלה שביצעו דיילי הקרקע של אל-על. פאשלה שכמעט עלתה לנו באיחור לטיסת ההמשך. התכנון שלנו היה לטוס עם אל-על ישירות לבנגקוק ומשםלקחת טיסת המשך עם אייר אסיה לצ'אנג מאי. בניגוד למידע שנמסר בפורום חופשה בתאילנד באתר "למטייל", דיילת הקרקע של אל-על התעקשה שניתן לבצע צ'ק-אין למזוודות עד צ'אנג-מאי (!). אנחנו, כמובן, שמחנו לגבי העדכון ושלחנו את המזוודות. כשהגענו לבנגקוק התחילה הסאגה: אל-על נוחתים בטרמינל טיסות בינלאומיות ולכן יש לצעוד מרחק גדול לכיוון הטרמינל של הטיסות הפנימיות. משוחררים ממזוודות, שמנו פעמינו לכיוון דלפקי אייר אסיה, רק כדי לגלות שלא ניתן לבצע צ'ק אין ללא המזוודות שלנו. היינו חייבים לרוץ חזרה לאיזור המזוודות כדי להוציא אותן ולהביא אותם בעצמנו לבידוק של אייר אסיה. הבעיה הייתה שאל-על כבר תייגו את המזוודות כממשיכות לצ'אנג מאי ולכן הן לא הופיעו על המסוע. לאחר בירורים ממושכים בדלפק המודיעין בשדה התעופה, הגיע איש מקומי חביב, שלקח אותנו אחר כבוד לאיזור שמור בשדה התעופה, שם זיהינו את המזוודות ופתחנו בריצה מטורפת לדלפקי אייר אסיה כדי להספיק והלגיע לטיסת ההמשך. מסקנה: אל תאמינו לדיילי אל-על שמבטיחים לכם צ'ק-אין לכל הדרך. תאמינו רק למה שכתוב בפורום "למטייל". עם הגיעכם לשדה התעופה יש לבצע בידוק דרכונים, לקחת את המזוודות ולעלות לקומה רביעית, לדלפקי הבידוק של הטיסות המקומיות.

נחתנו בצ'אנג מאי בשעה 20:00 והגענו למלון דקות לאחר מכן עם הסעה של המלון. התאכסנו במלון Centara Duangtawan. מלון מעולה ובמיקום מצויין: על שוק הלילה. תמורת 48$ ללילה קיבלנו חדר גדול, נקי ועם אמבטיה מצויינת (אני מציין זאת, כי בהמשך חווינו דברים אחרים), כולל ארוחת בוקר מכובדת ביותר. להלן פרטי המלון:

• כתובת: 132 Loykroh Road, Chang Klan, Muang, Chiang Mai, 50100
  • טלפון: 66-5390-5000
  • פקס: 66-5327-5429

לאחר שהתארגנו בחדר, צלצלנו למשה שיבוא. משה הוא בחור ישראלי החי בצ'אנג מאי הרבה שנים ובבעלותו סוכנות טיולים, מכבסה, אינטרנט ועוד. יצרנו איתו קשר עוד מהארץ וקבענו שיבוא אלינו למלון כדי שנארגן מסלול לשהותנו בצפון (chiangmai.com@gmail.com, טלפון מקומי: 053-449045). משה הגיע חיש קל, העמיס את שנינו על האופנוע שלו ודהר איתנו למשרדו. לאחר חצי שעה נקבע המסלול הבא.

יום 1 – מופע פילים, שייט במבוק, שבט ארוכות הצוואר וארוחת קנטוק

בשעה 08:30 הגיעה ההסעה, אספה אותנו והמשיכה לאסוף עוד מספר תיירים ממספר מלונות וגסט-האוסים עד שהתמלאה. נסיעה צפונה של כשעתיים הביאה אותנו לכפר הפילים Maetang. הטיול מתחיל בהיכרות עם פיל תינוק שאך זה נולד ולאחריו הולכים כולם לראות את רחצת הבוקר של הפילים. לאחר שהפילים רחצו את עצמם (וגם את התיירים המשקיפים עליהם), מתחיל המופע שלהם, הכולל מספר אטרקציות אמנותיות (ציור) וספורטיביות (כדורגל). לאחר סיום המופע עולים על כרכרת שוורים ומנווטים דרכינו באיטיות דרך השדות אל איזור הרכיבה על הפילים.

התאילנדים אינם מפספסים שום הזדמנות למכור את מרכולתם ולכן, גם כאן, תמצאו שורה של דוכנים למכירת תיקים, אביזרי נוי, צמידים, עגילים וכל טוב. לאחר מכן, עולים על הרמפות וממתינים לפילים שיגיעו. במהלך הרכיבה עוברים ליד כחמש תחנות בהן אתם מתבקשים לקנות לפילים בננות וקני סוכר תמורת 20 באט. גם אם תסרבו לקנות, הפילים יקבלו אוכל, אך באיכות נמוכה יותר. אם הבאתם איתכם מצלמה (חסר לכם שלא!), נהג הפיל יעצור ויצלם אתכם. הרכיבה מסתיימת ומשם ממשיכים לארוחת צהריים (בופה תאילנדי ומערבי), אשר לאחריה מתחיל השייט. רפסודות עשויות במבוק ממתינות לכם. הרפסודות מאכלסות 2, 4 או 6 אנשים. השייט מאד רגוע וארוך (עד כדי שיעמום) ומסתיים בשעות 14:00-15:00 לערך ומשם יצאנו בדרכנו חזרה למלון.

בדרך חזרה עוצרים לביקור בשבט ארוכות הצוואר. העניין הוא שזה לא בדיוק שבט, זה יותר סדרה של דוכנים ממוסחרים לממכר התוצרת המקומית המאוכלסים על-ידי ארוכות הצוואר. בכל מקרה, הביקור מומלץ. ניתן אף לנסות לשים את הטבעות על הצוואר שלכם (זה כבד, רבאק!). התחנה הבאה בדרך חזרה היא חוות הסחלבים והפרפרים. חצי שעה, שני פרפרים, ארבעה סחלבים, משעמם ומיותר לחלוטין.

לאחר התרעננות קצרה במלון הגיעה ההסעה לקחת אותנו לארוחת קנטוק. זוהי ארוחת ערב המלווה במופע תאילנדי מסורתי. הארוחה והצפייה במופע מתבצעות בישיבה על הרצפה. התפריט קבוע וכלול במחיר ההופעה, ניתן לקבל תוספות ללא הגבלה, אך משלמים בנפרד על השתייה. ברחבי צ'אנג מאי קיימים מספר מקומות של ארוחת קנטוק. העיקרון זהה, המופעים יכולים להיות שונים במקצת. בכל מקרה, ההופעה כוללת מספר ריקודים ממחוזות ושבטים שונים בתאילנד. מומלץ לילדים ולמבוגרים כאחד. עלות: 1,200 באט לאדם – דרך משה.

יום 2 – קורס בישול תאילנדי

לכל מי שאוהב לבשל, היכונו לאחד הימים היותר מוצלחים וחוויתיים בתאילנד. בית הספר לבישול של Permpoon Nabnian – הוא ולא אחר. אני לא יודע איך נראים קורסי הבישול האחרים, אבל הקורס איתו הוא פשוט חוויה. הבן-אדם חם, לבבי, מצחיק וכמובן, מקצועי. הרכב שלו יאסוף אתכם מהמלון (ובדרך כמובן יאסוף עוד כמה) וייקח אתכם לשוק מקומי בו יסביר לכם Permpoon על ההבדלים בין סוגי הביצים, איך קונים אננס, מה ההבדל בין קרם קוקוס לחלב קוקוס ועוד ועוד. לאחר הביקור הזה נוסעים לביתו של Permpoon ושם, בחצר האחורית, מתבצע קורס בישול של יום שלם. תמתין לכם שם עמדה אישית הכוללת: מבער גז, מחבת ווק, סיר בישול, משטח חיתוך, סכין, ספר מתכונים וסינר. לאורך כל היום תבשלו מספר רב של מנות, החל ממרקים, דרך תבשילי קארי, אטריות ומנות אחרונות. בבוקר, לפני הביקור בשוק, אתם נדרשים לסמן אילו מאכלים אתם רוצים לבשל (וזאת כדי ש- Permpoon יוכל להכין את כמויות חומרי הגלם). אם אתם מגיעים בקבוצה, כדאי שכל אחד מכם יסמן מאכל אחר וכך תוכלו לכסות את כל המאכלים בספר. הבישול עצמו הינו חוויה המלווה בהומור רב ובהעשרה מקצועית. אתם תאכלו את כל מה שתבשלו, וזה הרבה! בסוף היום ניתן לקנות אצלו מוצרים. אני קניתי ווק וסכיני מטבח (הווק התאילנדי שונה לגמרי ממה שמוכרים אצלנו בסופר) במחיר מצחיק של 100 ש"ח. מומלץ בחום!
פרטי ההתקשרות:

• The Best Thai Cookery School  Run by Permpoon Nabnian
  • כתובת: 189/177 Chokwaree home T.Nongchom A.Sansai,  Chiang Mai 50210
  • טלפון: 089-7552632, 087-3055284
  • מייל: pp_nabnian@hotmail.com
  • עלות: 850 באט – דרך משה

יום 3 – דוי סוטפ, מפעלים ומעיינות חמים

את היום הזה עשינו עם נהג פרטי של משה, שהיה אמור לקחת אותנו לכל המקומות. היום התחיל ברגל שמאל, לאחר שהנהג איחר בשעה והגיע רק לאחר שהתקשרנו למשה. התחנה הראשונה הייתה דוי סוטפ. הרבה נכתב על המקום הזה. כשאנחנו היינו שם, חלקו של האתר היה בשיפוצים, אבל זה לא הפריע לחוויה. דוכנים עמוסי כל טוב ממתינים לבאים ומלווים אותם עד לגרם מדרגות ארוך המוביל לכניסה למקדש. ברחבת הכניסה למקדש מופיעות נערות תאילנדיות בריקודים מסורתיים, בצידה הימני של שורת פעמונים ארוכה. השלט שאומר "נא לא לצלצל בפעמונים" אינו מונע מהתאילנדים עצמם לעבור ולצלצל בכל הפעמונים. בהמשך, רחבת תצפית לכיוון צ'אנג מאי (מי שאוהב לצלם, כדאי שלא יגיע בבוקר כי אז יש אובך רב ולא רואים כלום). בפתח הכניסה למקדש יש לחלוץ נעליים. שורה ארוכה של פסלי בודהה מוזהבים ילוו אתכם עם היכנסכם פנימה. טקסים שונים מתרחשים שם, ביניהם, קבלת ברכה וצמיד מזל מנזירים. הסיבוב בפנים לא לוקח יותר מ-20 דקות.

מדוי סוטפ המשכנו למפעלים. בנקודה זו, הרשו לי בבקשה לכפור במושגים "מפעלים", "כפרים" ובמידת האטרקטיביות שלהם. זהן רחוב אחד, בקצה של צ'אנג מאי, המכיל מספר חנויות (כן, חנויות לכל דבר. לא מפעלים, לא שבטים, לא כפרים ולא נעליים). ה"מפעל" לייצור עור התגלה כחנות מצוחצחת ומפוארת אשר בסופה, מעבר לדלת, יושבים שלושה תאילנדים עם שלוש מכונות תפירה. ברור שהם לא עושים שם כלום והמכונות רק לצורך תצוגה. בהמשך הרחוב, חנות מלוקקת לתכשיטי כסף. אתם קולטים? שום מפעל ושום כפר. הדבר היחיד ששווה ברחוב הזה הוא ה"מפעל" למטריות. האטרקציה כאן היא לאו דווקא המטריות, למרות שאפשר לראות איך מכינים אותן וניתן לרכוש אותן בחנות המקומית. האטרקציה האמיתית כאן היא הציור על חולצות, תיקים, כובעים וכל מה שבא לכם. שורה של ציירים יושבת ומאחוריהם תלויות תמונות אותן אתם יכולים לבקש מהם לצייר עבורכם על כל מה שתרצו.

אם לא הבאתם חולצות איתכם, תוכלו לקנות אותם בחנות ממול (לבן ושחור בלבד). אנחנו ציירנו פרפר על מכנסיים ושני דרקונים על תיק וחולצה. התשלום? כמה שבא לכם (זה לא בצחוק. הוא באמת אומר לכם "תשלמו לי כמה שבא לכם"). לאחר רחוב ה"מפעלים" המשכנו לאכזבה הגדולה של היום. בפורום חופשה בתאילנד ב"למטייל" קראנו על מטיילים שהיו במעיינות החמים ומאד נהנו. הבעיה היתה שהנהג של משה לקח אותנו למקום אחר לחלוטין. 20 קילומטר מצ'אנג מאי, מקום שרק תאילנדים עם בעיות רפואיות מגיעים אליו. נוסף לכל הצרות, הנהג הוריד אותנו שם ונעלם למשך ארבע שעות. לאחר עשר דקות במקום הבנו שלא הגענו למקום שרצינו, אבל הנהג שלנו כבר נעלם ולא היה עם מי לדבר. בקיצור, חוויה לא נעימה בכלל. לזכותו של משה יאמר, שלאחר שהבענו בפניו את אכזבתנו מהיום הזה הוא החזיר לנו את כל הכסף ששילמנו לטיול. מסקנה: בדיעבד, אני ממליץ על חצי יום בדוי סוטפ ובמפעל המטריות וחצי יום בשמורת דוי איתנון, עליה שמענו דברים טובים.

שוק הלילה וחווייה במסעדת סושי

המלון בו ישנו נמצא ממש על שוק הלילה. ביציאה מהמלון פונים ימינה ולאחר 40 מטרים מגיעים לשוק הלילה. מה כבר יש להוסיף על כל מה שנכתב? השוק מדהים, כיפי ואפשר לטייל בו שעות. השוק מורכב מרחוב ראשי אחד אשר באמצעו רחוב קטן, המוביל לרחבת דוכנים מרכזית ולאחריה לרחבת אוכל. הקניה בשוק היא חוויה בפני עצמה (ראו בטיפ שכתבתי בעניין). נקודה מעניינת: אם אתם טסים עם אייר אסיה, קחו בחשבון שכל מה שתקנו בצ'אנג מאי יעלה את משקל המזוודות שלכם וזה יעלה לכם הרבה כסף כשתגיעו לשדה התעופה. עד עכשיו מהדהדים לי בראש הקולות של הצפרדע מהעץ שמנסים למכור בכל פינה בשוק.... דרך אגב, לכל אוהבי הסושי ממתינה חוויית אכילה במסעדת Shabushi בקצה הרחוב הראשי של שוק הלילה. מאות צלוחיות סושי ושאר ירקות מסתובבות על מסועים ואתם רק צריכים לקחת ולאכול. זוהי מסעדת all you can it ב-282 באט. לאחר שהמארחת תושיב אתכם (ותדאגו שהיא תושיב אתכם בצד הימני של המסעדה כיוון שמשם מתחילים המסועים לזוז), לרשותכם עומדת שעה ורבע כדי לאכול כמה שאתם רוצים ויכולים. אתם מקבלים מרק אישי בו אתם יכולים לבשל את מגוון הבשרים, הירקות ופירות הים שמגיעים על הצלוחיות. בנוסף, קיימות במסעדה עמדות שתיה, עמדת טמפורה וגיוזה (כיסונים ממולאים) ועמדת גלידה. חוויה אמיתית.

הזמנת חופשה לצ'אנג מאי

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט