10 ימים בקזחסטן

תמונה ראשית עבור: 10 ימים בקזחסטן - תמונת קאבר
אחד מ-3 אגמי Kolsay

אחרי חודש טיול במונגוליה ובקירגיזסטן – בהן הצטרפתי למטיילים אחרים והיינו בטבע – החלטתי להמשיך בקזחסטן, כדי לראות גם תרבות (ערי דרך- המשי ואסטנה) וגם טבע.

הגעה

התחלתי ב-Shymkent, אליה הגעתי באוטובוס לילה מבישקק: 21:30 עד 6:30, עולה 30 ש”ח. מעבר גבול בחצות: לא צריך ויזה לקזחסטן, אך אם תרצו לעשות את המסלול הפוך, ולהיכנס לקירגיזסטן – צריך ויזה תקפה. לא יתנו לכם בגבול! אפשר להגיע גם במונית (אם תרצו נסיעת יום) – שימו לב: בעת מעבר הגבול החפצים שלנו נשארו באוטובוס, והנהג עבר איתם את הגבול והמשיך אתנו. לא קל להתנייד בגבול עם החפצים. אם הם נשארים במונית, וביחוד אם שילמתם מראש, מה מונע מהנהג להסתובב ולחזור לבישקק? נסיעה ברכבת: יעצו לי להימנע (סכנת שיכורים).

הזמנתי דירה שנקראת City Center הבעלים, דאולט ודיאנה, דוברים אנגלית רהוטה.הציעו לי שמכיוון ואני מגיעה בשעה מוקדמת, יקחו אותי מהאוטובוס לביתם, שם אנוח, ובצהריים יקחו אותי לדירה – הכל תמורת 11$.

Daiana +7-701-730-1672 Daulet +7-7073252413 אפשר להתכתב איתם בווטסאפ. יש להם כמה דירות לתיירים

Shymkent, Sayram, Turkistan

אחרי מנוחה קצרה, דאולט (עו”ד במקצועו) הציע: מכיון שהגעתי בשבת ואינו עובד, יקח אותי בו ביום ל-Sayram ולשמורת הטבע הסמוכה, ולמחרת לטורקיסטן, עם עצירות רבות בדרך. הסכמנו על המחיר ויצאנו לדרך.

ב-Sayram יש קברים מוסלמיים עתיקים – לא משהו. כנ”ל גם לשמורת Sayram-Ugam הסמוכה/ אם השמורה Aksu-Zhabagyly הסמוכה, שלונלי-פלאנט ממליץ עליה, ג”כ יבשה – עדיף לוותר.

למחרת, בדרך לטורקיסטן, עצרנו בכפר בו יש מוזיאון למתארף שזכה בזהב באולימפיאדות – מאוד מוערך בקזחסטן. נחמד. אח”כ הגענו לנחל עליו נבנה גשר לרגל ביקורה של המלכה קתרינה. משם נסענו לחורבות העיר Otrar – עיר משגשגת, שהרשתה לעצמה לרצוח 450 סוחרים שג'ינג'יס חאן שלח כדי לכרות איתה ברית. ב”תמורה” הוא שלח את הצבא הגדול ביותר שלו, והרס/הרג הכל. נוגע ללב. קרוב לאוטרר יש מיתחם קברים מוסלמיים Arstan-Bab – באים לשם עולי-רגל.

בצהריים הגענו לטורקיסטן. היה חם, אולי 35 מעלות. אכלנו בחלק העתיק במיתחם אוכל ונחנו.

טורקיסטן עיר מעניינת, על האוניברסיטאות וכו'. בעיר העתיקה ישנו Yasaui Mausoleum: בניין גדול מצופה קרמיקה עם צלבי-קרס (אומרים שמכאן היטלר לקח את הסמל). מזכיר את ערי אוזבקיסטן ומשתווה להן ביופיו. מסביבו הרבה מוזיאולומים ודומיהם.

הדרך חזרה דאולט אמר שהוא יודע שיש כפר ובאחד הבתים השתמר פסל של סטלין, דבר שאסור לעשות בקזחסטן. הגענו לכפר, ואכן – בדרכים עקלקלות הגענו לפסל.

Shymkent – למחרת, יום שני, הקדשתי לשימקנט. גן לרגל 20 שנות עצמאות – Altyn Shanyrak – יפה. בראש תל. חיפשתי את המוזיאון – אינו בכתובת שבלונלי-פלנט (כמו הרבה כתובות אחרות שהשתנו), ובכלל: בימי שני הכל סגור, פרט ל: Museum of Victims of olitical Repression : בעברית: יד לניספים ע”י הסובייטים. יש רק פסל ועלון באנגלית. בכ”ז נותן מושג על מה שהיה. ממול יש גן גדול עם פסלים להנצחת הקזחים והסובייטים שנפלו מלחמת העולם השניה.

למחרת נסעתי ברכבת לאלמאטי: 11 שעות. נוף לא משהו. לפחות נסעתי בקרון שינה, עם 2 בחורות אקדמאיות דוברות אנגלית, אחת מהן חגגה את חתונתה בערב הקודם עם משפחתה, ונוסעת לחגוג עם משפחת החתן, בעיקר לרצות את חמותה, איתה תגור מעכשו והלאה.

Almaty

הגעתי ב-23:00. לקחתי נהג “מונית” להוסטל. אלמטאי עיר גדולה, רחובות שתי-וערב. התניידות – עצירת רכב פרטי והסכמה על מחיר, בד”כ 5 ש”ח – זול, מהיר ובטוח. (תחבורה בקזחסטן מאוד זולה). פעם בקשתי “פארק פנפילוב” עם ה”קתדרלה” – הנהג לא הבין אותי (הם מדברים רוסית בד”כ), ועשה סיבובים איתי ועם אישתו ובתו עד שמצא.

זו עיר רוסית, בת 150 שנה בסה”כ, דומה לבישקק ולשימקנט: רחובות רחבים/ עצים עבותים מצידי הרחוב, מה שמסתיר את הבתים ואת פנסי-הרחוב, אם ישנם. ביום יש צל, אך בלילה חשוך. לא להיבהל: ציינו לפני שהעיר בטוחה.

הזמנתי חדר בהוסטל Amigo: ההוסטל מרוחק מהמרכז, אך בסביבתו יש הכל, ותודות לשיטת התחבורה מגיעים לכל מקום תוך זמן קצר. ההוסטל מרופט, בהתחשב ביתרונות האחרים – נשארתי בו. היתרון הכי גדול: מקשר אותך לטיולים. רציתי להגיע ל-2 אתרי טבע יפהפיים (Charyn canyon, Kolsay lakes). שכירת רכב+נהג ליום עולה 80-100$, קצת יקר כשאני מטיילת לבד ולא מוצאת שותפים. בהמשך – על 2 הטיולים.

ישנם טיולים נוספים לאגמים שונים – רק בסופ”ש!!! מרבית המשתתפים הם קזחים (דוברי רוסית, רובם), מעט מאוד תיירים!!! מכאן המועד והמחיר הזול (150 ש”ח ליומיים, כולל לינות ואוכל). סוכנות שמכוונת לטיולים: Grande Tours

בעיר 2 מוזיאונים: National – אם תבקרו באסטנה, המוזיאון דומה. מרבית המימצאים הארכיאולוגיים המקוריים – באסטנה. מוזיאון אומנות (ציור, פיסול) – מדהים. Kok-Tobe:תצפית יפה על העיר וההרים המושלגים מסביב. עולים ברכבל.

פארק פנפילוב: בסדר. עם הקתדרלה ופסלים ללוחמי מלחה”ע ה-2.

חצי יום טיול לשמורת Chimbulak – יפה. הגעה בקו 12, לא קו 6 הכתוב בלונלי-פלנט, מול מלון קזחסטן.

Charyn canyon

מכיוון שבסופ”ש נרשמתי לטיול לאגמים, הייתי צריכה למצוא שותפים לטיול לקניון צ'ארין. הכתובות של סוכנויות ושל Tourist Information בלונלי-פלנט היו שגויות. במלון Dostyk יש סוכנות, ומכאן גם יוצאים טיולי Free Tour באלמטאי (בד”כ אני הולכת לטיולים כאלה, אך אלמטאי היא עיר חדשה, והחלטתי לוותר). רשמו את בקשתי והבטיחו שיטלפנו אם יהיה משהו מתאים. ליתר בטחון הגעתי לשם ב-19:00. התברר שיש תייר שנוסע לקניון למחרת, ולא התכוונו להודיע לי… מייד נרשמתי לשמחת שנינו.

הטיול יפה – 4 שעות נסיעה לכיוון. מטיילים בקניון – גם לתצפיות מלמעלה וגם למטה (יש רכב של השמורה שמסיע למעלה). חווייה!!!

Kolsay lakes

ההוסטל הציע טיול ל-Kolsay: האגמים רחוקים. יוצאים בשישי 21:00±, מגיעים ב-3:00 לכפר -כנראה Saty- מתחלקים לבתים וישנים עד 7 בשבת, אז אוכלים ארוחת בוקר ונוסעים לאגם 1. בימים בלי גשם, מי שרוצה הולך 9ק”מ לאגם 2 – הליכה קשה. אנחנו נשארנו באגם זה – אפשר להקיף אותו בהליכה. ביום ראשון נוסעים לאגם 3. מטיילים כמה שעות. חוזרים דרך תצפית על הקניון השחור – יפה.

האגמים – מהיפים שראיתי בחיי (הארוכים).

Astana

טסתי מאלמטאי לאסטנה, כ-100$: ישבתי להגיע ברכבת, אך לזה מזמינים כרטיסים מראש מספר חודשים.

הגעתי בצהריים להוסטל בשם Hostelland: הוסטל חדיש, כנראה אין דורמיטורי. בחלק ה”ישן” של העיר, אך יש ממנו תחבורה נוחה, למרות ששיטת ה”טרמפ” לא רווחת.

אומרים שהנשיא הכל-יכול נוזרבייב התערב עם מישהו שיוכל לבנות עיר מודרנית שוקקת על אדמת הביצות, בנה וניצח. מזה 20 שנה זו עיר הבירה. דומה אולי לאבו-דאבי: ארכיטקטורה מדהימה.

יומיים מספיקות לעיר: יום לשדרה המרכזית ויום למוזיאון הלאומי+בניינים בסביבתו.

חשבתי לטייל בסביבה, אבל הבנתי שאין מה שראות – אדמת ביצות שטוחה. יש שמורת פלמינגו – דורש אישורים ויומיים טיול. במרחק 240 ק”מ צפונה יש יערות – מקום מומלץ.

היתה בעיר תערוכת EXPO, ובזה סיימתי את ביקורי, לא לפני שהתגאתי בביתן הישראלי.

צפיה במפה צפה במפת הפוסט

רוצה לעקוב אחר הבלוג של rivkapi?