אודנוולד: לטייל בתוך סיפור פנטזיה גרמני

שבילי הליכה ודרכי נוף בהרים, תרבות גרמנית עתיקת יומין ואתרי טבע מרהיבים עם תצורות גיאולוגיות ייחודיות. קפצנו לביקור באודנוולד, ממלכת הריזלינג של אירופה והמקום היחיד בגרמניה בו אם תיכנסו לבר תקבלו יין במקום בירה, וחזרנו עם שלל סיפורים, תמונות ורגעים בלתי נשכחים!
אביב בצון
תמונה ראשית עבור: אודנוולד: לטייל בתוך סיפור פנטזיה גרמני
depositphotos/longo68

ברוכים הבאים לאודנוולד (Odenwald) שבמרכז גרמניה, אחד מאזורי הטבע היפים ביותר באירופה, "האח הקטן" של היער השחור וחבל אלזס . באודנוולד ("ההר המיוער" בתרגום מגרמנית) תוכלו לחוות את אחת הפעילויות המסורתיות ביותר בגרמניה, טיפוס הרים, בצורה האותנטית והמרהיבה ביותר. האזור מציע למעלה מ- 500 ק"מ של שבילי הליכה מסומנים שעוברים בין הרים ירוקים, כפרים ציוריים, כרמים שופעים, מנזרים עתיקים ושפע בלתי נגמר של אטרקציות, מסעדות ויקבים.

מהרי געש רדומים ועד סיפורי האחים גרים

אודנוולד הוא רכס הרים מיוער ואזור תיירותי מתפתח, השוכן במרכז גרמניה, כ- 90 ק"מ דרומית לפרנקפורט (קצת יותר משעה נסיעה). האזור היפהפה נמתח בין נהר הריין לנהר הנקאר ומרביתו במדינת הסן (Hessen), אף על פי שחלקים מהרכס נמצאים בתחומי המדינות בוואריה ובאדן-וירטמברג.

כמה מפסגות הרכס, כולל הפסגה הגבוהה מכולן, קאצנבוקל, הן למעשה הרי געש רדומים, ולכן האזור מפורסם בייחודיות הגיאולוגית שלו, מהקרקע הגעשית ועד תצורות הסלע המיוחדות שמשתלבות בנוף הירוק והפסטורלי. מאות אלפי מטיילים מדי שנה מגיעים מכל רחבי אירופה, להתרשם מפלאי טבע מרשימים ושבילי הליכה מרהיבים ביופיים.

ההיסטוריה העשירה של האזור והנופים המהפנטים שימשו במשך דורות רבים קרקע פורייה לכותבים ומשוררים גרמניים, וגם למאות אגדות מקומיות וסיפורי פולקלור, כאשר הידועים מכולם הם סיפורים המעשיות של האחים גרים שהתגוררו באזור ושאבו השראה מהקסם של אזור אודנוולד.

מה עושים באודנוולד? טבע, טבע ועוד קצת טבע

האטרקציה המרכזית באודנוולנד היא, כמובן, הטבע המהנפט והירוק. פארק הטבע של אודנוולנד, או בשמו המלא: Bergstrasse-Odenwald Geo-Nature Park, הוא לא בדיוק הפארק העירוני שיש לכם ליד הבית. מדובר במחוז שלם בגודל 3,800 קמ"ר, שמוכר כולו כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. לשם השוואה, שטחו של כל אזור הצפון בישראל הוא כ- 3,300 קמ"ר, כך שהמילה "פארק" בהחלט אינה הולמת את חבל הארץ המרהיב.

הייקינג בהרים היא הפעילות הפופולרית כאן, ויש שביל הליכה מסומן באורך 500 ק"מ עם שפע של נקודות עצירה נהדרות בדרך. אלו התחנות הכי מומלצות בשביל של הרי אודנוולד:

Felsenmeer – ים של סלעים

המקום המפורסם ביותר באודנוולד והאטרקציה התיירותית מספר 1 באזור. פלסנמיר, או בתרגום מגרמנית: ים של סלעים, כשמו הוא- צלע הר מכוסה בסלעים געשיים ענקיים. מי שרוצה לחוות טיפוס הרים גרמני בצורה היפה והמהנה ביותר, מוזמן להגיע לכאן ולטפס במסלול תלול של סלעי געש עצומים, כאשר בכל מאה מטר הדרך הופכת להיות תלולה וקשה יותר.

המקום מרהיב ביופיו ומאתגר לא פחות, וכמו בכל אזור בגרמניה, גם כאן יש אגדה עתיקת יומין מרתקת שמספרת על היווצרות המקום: לפני שנים רבות, חיו בשתי צלעות ההר שני ענקים- הענק מהונשטיין והענק מפלסברג. השניים רבו ונלחמו אחד בשני באמצעות זריקת סלעים ענקיים מעבר לפסגת ההר. הענק מהונשטיין ניצח בקרב את יריבו, שנקבר תחת הסלעים, ויש שיגידו שעד היום, כאשר מטפסים על הסלעים האפורים, אפשר לשמוע את קולו הנאנח.

Tromm – מגדל טרום

הר טרום הוא אחד ההרים הגבוהים באודנוולד (577 מטרים), ושם אפשר לטפס על מגדל גבוה (33.60 מטרים), הנוטה מעט מעל מצוק אימתני, וליהנות מנוף פנורמי 360 מעלות על האזור הפסטורלי והיפהפה. המגדל המקורי נבנה בשנת 1890 וגובהו היה 23 מטרים. בשנת 2013 נסגר לשיפוצים, נוספו לו קורות מתכת המחזקות אותו ולמעלה מעשרה מטרים נוספים, שהביאו לכך שגובה מרפסת התצפית עומד על 626 מטרים מעל פני הים.

הטיפוס למגדל לא פחות מאתגר מההליכה אליו. 192 מדרגות שקופות ומפותלות מובילות את המטפסים לפסגה, לא פחות משש עשרה קומות, כאשר בכל “קומה” שעולים, המגדל נוטה יותר ויותר לכיוון התהום. לא מומלץ למי שיש פחד גבהים.

Solardraisine – רכבת סולארית

הסולארדרייזין, או רכבת ההרים הסולארית, היא אחת האטרקציות המהנות ביותר באודנוולד. אלו קרונות רכבת עם גג סולארי, בהם אתם נדרשים לדווש על מנת לייצר חשמל ולהניע את הרכבת על המסילה. הקטע הכי טוב? המסילות ממוקמות בהרים הירוקים והשופעים של המחוז, ובנסיעה בת שעה תוכלו לדלג בין כפרים ציוריים, אגמים יפים, מרבדים ירוקים, מנהרות אבן ולהשקיף מלמעלה על נופים עוצרי נשימה.

הרכבות מתאימות לעד 8 אנשים וכל אחד יכול לעלות עליהן. הן נוסעות במהירות של עד 15 ק”מ (כמו קורקינט חשמלי) ועוברות 10 ק”מ של יער קסום ומסתורי שמדי פעם מבצבצים ממנו נופים קסומים פנורמיים של אודנוולד. חוויה מומלצת לכל מי שמבקר באזור ורוצה לספוג כמה שיותר מהמראות המהפנטים של המחוז היפהפה.

המחיר נע בין 85 אירו ל- 4 אנשים ועד 125 אירו ל- 8 אנשים באמצע השבוע. בימי שבת וראשון המחיר הוא 99 אירו ל- 4 אנשים ו- 169 אירו ל- 8 אנשים. לפרטים »

יקבים באודנוולד: המקום בו שותים יותר יין מבירה

חוץ מהטבע הירוק, חבל אודנוולד מפורסם בזכות דבר אחד שהקנה לו שם עולמי- יין הריזלינג המשובח. עד כמה היין המפורסם פופולרי באזור? אם תיכנסו לבר ותבקשו כוס מהמשקה המקומי, סביר להניח שתקבלו כוס יין ולא בירה. כן, בבר גרמני מסורתי יעדיפו להגיש לכם יין ולא בירה.

לאורך האזור יש מספר מקומות בהם תוכלו לראות כיצד מכינים את היין המפורסם, אך אם אתם מחפשים את החוויות הקסומות ביותר שקשורות לריזלינג, תמצאו אותן במקומות הבאים:

מנזר אברבך (Kloster Eberbach)

מנזר אברבך הוא אחד המקומות הקסומים באודנוולד. זהו מנזר גותי עתיק שהוקם בשנת 1136 בסמוך לביתו של הארכיבישופ של מיינץ, שנבנה עשרים שנה מוקדם יותר.במהרה הוא הפך לאחד המנזרים הפעילים ביותר באירופה, כאשר על פי ההערכות, בשיאו הגיע לאכלוס של כמאה נזירים ועוד 200 נותני שירות שחיו בתחומי המנזר ועסקו, בין היתר, בייצור יין ריזלינג.

במהלך המאה ה- 16 ושלהי תקופת ימי הביניים, היה המנזר לאחד מיצרני היין הגדולים באירופה. האגדה מספרת כי בשנת 1525, במהלך מלחמת האיכרים של גרמניה, הייתה במרתפי היין של המנזר חבית ענקית שהכילה עד 100,000 ליטר ריזלינג.

כיום משמש המנזר היפהפה כאתר תיירות ומוזיאון פתוח למבקרים הרוצים להגיע, לראות את התנאים הצנועים בהם חיו הנזירים בעבר, להתרשם ממכונות הפקת היין העתיקות ובעיקר – ליהנות מטעימות של יין ריזלינג איכותי למד פרעצל וגבינה מקומית.

לצד המנזר יש מסעדה המגישה אוכל גרמני מסורתי, כולל “ארוחת נזירים” המדמה את הארוחות אותן היו אוכלים הנזירים לפני מאות שנים. התפאורה הגותית הנפלאה של המנזר שימשה לסט הצילומים של הסרט “בשם הוורד” (1986), בכיכובו של שון קונרי.

לפרטים נוספים »

Bergstrasser Winzer

ברוכים הבאים לאזור הכרמים הקטן ביותר בחבל הריזלינג – וגם הקסום ביותר. הסיסמה של הפנהיים, עיירת היין המקומית בה גדלים הענבים, הוא “כרמים קטנים, תשוקה גדולה!”, והתושבים שם זוכים להתעורר בכל בוקר לתפאורה מפעימה של כרמים ירוקים שופעים.

שיטוט בשבילי העיירה הפסטורלית יביא אתכם אל הכרמים הקסומים, בהם תוכלו לנשנש ענבי ריזלינג ישירות מהשיח ואפילו להריח בעצמכם את זני הריזלינג השונים, באמצעות עמדות “הסנפה” שיש במרכז העיירה:

יקב Bergstrasser Winzer שממוקם בלב העיירה הצנועה הוא מעין “מפעל” שעובדות בו 335 משפחות מגדלות יין שגרות בהפנהיים ומתעסקות בגידול ענבי ריזלינג לצורכי הפקת יין. אי אפשר להגיע לכפר הציורי מבלי לבקר במרכז המבקרים היפהפה של Bergstrasser, לרדת למרתף חביות היין הקסום, לטעום את מגוון סוגי הריזלינג המופקים באזור וכמובן, לקנות בקבוק או שניים הביתה.

איך מגיעים לאודנוולד?

אם אתם מגיעים לטיול עצמאי באזור אודנוולד, מומלץ בחום לקחת רכב שכור ולהסתובב בחופשיות בין העיירות, הכפרים והאטרקציות. אפשר לטוס מישראל לפרנקפורט בטיסות ישירות של חברות התעופה לופטהנזה או אל על, ומשם לקחת רכב ולנסוע כשעה-שעה וחצי עד אודנוולד, תלוי באיזה אזור תבחרו ללון. אפשרות נוספת היא לטוס בטיסה ישירה לשטוטגרט, המרוחקת כשעתיים נסיעה מאודנוולד.