מסלולי טיול בלימסול: להכיר את קפריסין האמיתית

יש לנו חדשות בשבילכם. קפריסין זה ממש לא רק יעד לבטן-גב. בסביבות עיירת הנופש האהובה לימסול, בחבל קומנדריה, תמצאו מסלולי הליכה מהנים בכל דרגות הקושי. מחובבי טיולים קצרים ורגועים ועד לאוהבי אתגרים. תמצאו כאן גם יקבים קסומים וכפרים פסטורליים. כל ההמלצות, ממש כאן
לירון בונאנו שטרן | בשיתוף לשכת התיירות של לימסול
תמונה ראשית עבור: מסלולי טיול בלימסול: להכיר את קפריסין האמיתית
© לשכת התיירות של לימסול

לימסול היא עיר נמל בדרום קפריסין שמשלבת בין היסטוריה, תרבות, אוכל טוב, ים וקניות. במהלך חופשה של כמה ימים תוכלו להספיק להתרשם מהעיר העתיקה שרחובותיה הצרים משובצים במבנים היסטוריים לצד אמנות גרפיטי צבעונית, ללכת לאורך הטיילת שמחברת את העיר מקצה לקצה, לבלות ולאכול טוב בשפע המסעדות, בתי הקפה והברים הפזורים ברחבי העיר, לרחוץ בים ולהשתרע על החוף, לבקר בנמל ובמרינה החדשה, להמר בקזינו הנוצץ, לצאת לטיולים עם נוף עוצר נשימה, בדרגות קושי שונות ולגלות את חבל היין המפתיע, ביקבים הפזורים בסביבות העיר.

טיול יום ל-PAREKLISIA – שביל גיריסמטה

הכפר היפהפה פארקליסיה הוא יעד תיירותי מיוחד במינו. הכפר ממוקם כחצי שעה ומציע נופים ציוריים ואותנטיים. מתוך הכפר תוכלו לצאת לטיול מעגלי בשביל גיריסמטה. השביל ייקח אתכם דרך אזור היער מקורות מים רבים, כמו נהר שיש לחצות ומפלים קטנים בנקודות שונות.

בתקופה העתיקה, נעו אנשים במסלול זה עם חמורים, סוסים וברגל כמובן. בצידי הדרך תוכלו להתפעל מהחי והצומח המגוונים המאפיינים את האזור ואם יהיה לכם מזל, תתקלו בנשר בונלי המפואר והנדיר. בדרך תוכלו לחקור את החי והצומח העשירים של האזור ואם יתמזל מזלכם תתקלו בנשר בונלי המפואר והנדיר. לפני שתגיעו לסוף השביל, תוכלו לגלות נקודות תצפית יפהפיות על הנוף הציורי מסביבכם.

מדובר בשביל מעגלי שנקודת המוצא שלו היא בכפר פארקליסיה והוא נמשך כשעה וחצי בדרגת קושי קלה.

מסלול היין של קומדריה (Commandaria)

צאו למסע בזמן וגלו את סודות היין העתיק והמפורסם ביותר של האי - יין הקינוח המתוק של קומנדריה - שזכה לשבחים ולמוניטין עולמי. המסלול עבור דרך ארבעה עשר כפרי קומנדריה באזור לימסול, חוזר לשנת 1192 לספירה כאשר אבירי סנט ג'ון שיכללו את ייצור היין הראשון בעולם. היין המתוק לקח את זהותו מהמקום שבו הופק בעיקר - 'La Grande Commanderie'. כל כך מפורסמת הייתה קומנדריה שהיא אפילו זכתה בתחרות “קרב היינות” - שהתקיימה במאה ה-13, ונערכה על ידי המלך הצרפתי פיליפ אוגוסטוס.

ענבי Mavro (אדום) ו-Xynisteri (לבן) המקומיים נקטפים בסוף העונה, מיובשים בשמש כדי להעצים את הטעמים המתוקים הטבעיים שלהם, ומעניקים למשקה את טעמו הייחודי. לאחר מכן, הענבים המיובשים נדחסים ומותססים במיכלים או בצנצנות חרס ענקיות - בדומה לאלה ששימשו בזמנים עברו.

ישנם יקבים רבים במסלול זה, והביקור באזור אינו שלם מבלי לעצור ליד בית היין המשופץ של Laneia, אשר נשמר לאורך מאות שנים, ומשמש כתזכורת לעברה המפואר של ייצור היין בקפריסין. אתר פופולרי נוסף הוא גם טירת קולוסי מימי הביניים - או "La Grande Commanderie" כפי שהיה ידוע בעבר.

המסלול ההיסטורי הזה עובר ב: לימסול, קולוסי, ארימי, מונאגרי, אגיוס גאורגיוס, סיליקו, דורוס, לאניה, טרימילקיני, אגיוס מאמאס, קפיליו, זוופיגי, קאלו צ'וריו, אגיוס פבלוס, אגיוס קונסטנטינוס, לוואראס, גראסה ואפסיאו.

מסלול היין של לימסול

כפרי היין של לימסול ידועים בהיסטוריה הארוכה של גידול גפנים, כמו גם היינות המקומיים המצוינים שלהם והנוף המדהים של האזור שמייצר אותם. החבל ממוקם על המדרונות הדרומיים של רכס הרי הטרודוס, בשום מקום אחר בקפריסין לא ניתן למצוא נוכחות כה גדולה של יקבים! יחד, הכפרים ידועים בשם "Krasochoria", המורכבת משתי המילים היווניות ל"יין" ו"כפרים" - שם המספר את סיפור ההיסטוריה העשירה של ייצור היין שלה בפני עצמו.

המסלול מציע אקלים יבש בשילוב עם גיאולוגיה ייחודית, המביאים ליצירת יינות מהשורה הראשונה, העשויים ברובם מזני הענבים המקומיים Xynisteri (לבן) ומברו (אדום), כמו גם כמה זנים מיובאים, כולל קברנה סוביניון, מאטרו, גרנאש וסירה. בסך הכל עשרים ושלושה זנים שונים.

בסך הכל עשרים כפרים מקסימים בתוליים מהווים את המסלול הזה עם יותר מחמישה עשר יקבים ביניהם. הכפרים שווים ביקור, לא רק בגלל היקבים שלהם, אלא גם בגלל הארכיטקטורה המסורתית, המעברים הצרים המרוצפים באבנים והסביבה המענגת. הם גם ביתם של כמה מהטברנות הידועות ביותר באי.

מסלול מסעיר זה עובר ב: לימסול, קולוסי, ארימי (מוזיאון היין של קפריסין), קאנטו, סוני-זנקיה, פאנו קיווידס, אגיוס אמברוסיוס, לופו, וווני, קוילני, פרה פדי, מנדריה, קאטו פלטרס, אומודוס, ואסה, מליה, ארסוס , פצ'נה, אנוגירה ואבדימו.

מסלולי הליכה בכפרי קומנדריה

מסלול לכל המשפחה העובר דרך הכפרים מונאגרי ודורוס.

מסלול זה מתאים למטיילים המעוניינים לחקור את שני הכפרים הקטנים והציוריים מונאגרי ודורוס. המסלול קרוב למנזרים ויקבי האזור. המסלול עובר בין צמחייה צפופה עם גפנים והדרים והוא משתרע משני צדי ההר, שביניהם עובר נהר קורריס.

תחנה נוספת במסלול היא המנזר המרשים Panagia Amasgous ומסביבו תמצאו גם קפלות קטנות יותר. הכנסייה הגדולה של הכפר מונגרי מוקדשת לאגיוס גאורגיוס בעוד שבדורוס אפשר לבקר בכנסיית אפיפניוס מהמאה ה-14.

אורך המסלול הוא כ-7 קילומטרים בהליכה והמסלול משתנה מרמת קושי קלה לבינונית, עם כמה עליות וירידות קטנות וקשות.

מסלול העובר דרך Silikou, Lania, Monagri, Agios Georgios ומסתיים בכפר סיליקו.

המסלול מתוכנן בקפידה לא רק למטיילים מנוסים, אלא גם למטיילים מתחילים, המעוניינים לחקור את הכפרים הקטנים והציוריים של האזור. במסלול זה, תגלו מנזרים, כנסיות ומוזיאונים המאפיינים את האזור.

הסיור מתרכז בחלקו המערבי של אזור קומנדריה והכפרים סיליקו, אגיוס גאורגיוס, לאניה ומונגרי. בין צמחייה צפופה עם גפנים, עצי זית והדרים, המסלול משתרע משני צדי ההר שביניהם עובר נהר קורריס.

תוכלו לבקר במוזיאון קומנדריה, מוזיאון הנפט, בית בד ומוזיאון חקלאי קטן.

מוזיאון קומנדריה בכפר סיליקו כולל עדויות יקרות ערך של יקב לוסינן המלכותי. הכנסייה המרכזית בכפרים סיליקו וגם בכפרים אגיוס גאורגיוס מוקדשת לאגיוס גאורגיוס. שיטוט ברחובות הצרים והמרוצפים של שני הכפרים הללו יקסים אתכם, במיוחד אם תבקרו כאן במהלך חודשי הסתיו. בעונה זו, תהיה לכם הזדמנות לטעום מעדן פאלוז טהור ומסורתי (פודינג העשוי ממיץ ענבים).

אורך המסלול הוא כ-13.8 קילומטרים ורמת הקושי שלו בינונית עד קלה, עם כמה עליות וירידות קטנות ומאתגרות.

מסלול למטיילים מנוסים דרך הכפרים Lania, Agios Mamas Trimiklini. מסתיים בחזרה בכפר לאניה.

המסלול מתוכנן בקפידה עבור מטיילים מנוסים שרוצים לחקור את הכפרים הקטנים והציוריים של האזור. המסלול עובר קרוב לכנסיו ומוזיאונים מיוחדים. המסלול מאתגר אך נעים ומשתרע להרים שמעל לאניה ואגיוס מאמאס, כאשר בטרימיקליני תטיילו ליד נהר קוריס.

בכפר לאניה תוכלו לבקר במוזיאון החקלאי, בית הבד, מוזיאון יצרן הנעליים המסורתי, בית האמן ומספר אנדרטאות דתיות יפות וראויות להערצה. הכנסייה Panayia of Valana ממוקמת במרכז הכפר וכנסיית אנליפסאוס נמצאת בקרבת מקום.

ברחבי הכפר תיתקלו במזרקות רבות עם מי מעיינות שכן האזור מבורך בשפע מים כל השנה. בהליכה דרך לאניה תוקסמו מהסמטאות המרוצפות המסורתיות שלה, סדנאות האמנות, הארכיטקטורה והגנים המענגים של המקומיים.

גם היקב המקומי וכנסיית אגיוס מאמאס במרכז הכפר אגיוס מאמאס שווה ביקור. בטרימיקליני תוכלו להתרשם מהגשר בן שתי הקומות היחיד בקפריסין ומשוק הפירות המקומי הפופולרי. למבקרים במהלך הסתיו תהיה הזדמנות לטעום פאלוז טהור ומסורתי (פודינג עם מיץ ענבים).

מרחקו כולל של 17.7 קילומטרים. רמת הקושי של מסלול זה היא בינונית, עם כמה עליות וירידות קטנות ומאתגרות.

מסלול קומנדריה למטיילים מנוסים – מגראסה ועד טרימיקיני ובחזרה

המסלול מתוכנן בקפידה למטיילים מנוסים שרוצים לחקור את הכפרים הקטנים והציוריים של האזור ולבחון את כושרם בדרכים קשות בעלייה. מסלול זה דורש מאמץ ממטיילים מנוסים וחזקים, אך הוא בהחלט הופך למהנה למדי שכן הטבע המדהים של האזור מתגמל את המטיילים על המאמץ. המסלול מציע נופים נפלאים, וריח היער הקסום, החושף את היופי והתרבות של אזור קומנדריה. מדובר בבריחה אמיתית אל חיק הטבע הקסום ובמרחק נסיעה קצר מהעיר לימסול! שימו לב למסלול המעגלי הארוך העובר בין הכפרים: גראסה - לובארס - קאלו צ'וריו - זוופיגי - אגיוס מאמאס - טרימיקיני - פרה פדי - סיליקו - סנט ג'ורג' - אלאסה - קורפי - אפאסיה - ובחזרה לגראסה.

בין צמחייה צפופה עם גפנים והדרים, המסלול משתרע אל ההרים בין כפרים יפים עם רחובות ציוריים וארכיטקטורה מסורתית. כמעט בכל הכפרים, הכנסייה היא המבנה הסמלי ביותר. נקודות עניין כוללות את הקפלה של אגיוס גאורגיוס בג'רסה, את הקפלה של אגיוס מאמאס והמקדש הקדוש של טימיוס פרודרומוס בלוואראס, הקפלה של פנגיה קירה, מנזר אגיוס גאורגיוס וקפלת פנגיה סירקאס. אל תפספסו את ההזדמנות לבקר גם במוזיאון ההיסטורי של קומנדריה בזופיגי, במוזיאון קומנדריה בסיליקו, בעץ טרמיטוס בן המאה ובטחנת הזית בכפר אפאיסיה.

אורך המסלול המלא הוא 70.6 קילומטרים ורמת הקושי שלו גבוהה, עם עלייה וירידות מאתגרות.

לתחילת הכתבה »

מתארגנים לטיול: ציוד, ביגוד, המלצות וטיפים לדרך

ביטוח נסיעות לחו"ל: כל מה שצריך כדי לטוס בראש שקט

מגזין החיים הטובים: לייפסטייל והשראה לחופשה

פסח 2024 -לאן לטוס לחופשה הבאה?