תמונה מתוך אתר למטייל

היי אני חן, צלמת חובבנית בצבעים זעקניים כ-4 שנים. ההתעניינות שלי בצילום בשחור ולבן הגיעה רק בשנה האחרונה, מאז תחילת משבר הקורונה שגרם לי ולכולם לחפש שעשועים חדשים.

בשלהי סגר הקורונה בפסח 2020 אני ובעלי הגענו למצב שכבר לא יכולנו לצפות יותר בנטפליקס - המפלט שעד לפני הקורונה היה לונה פארק בשביל אנשים רגילים כמונו. חשבתי לעצמי שאולי יהיה לי סוף סוף זמן להתעסק עם תחביב הצילום שזנחתי בחודשים האחרונים, גם לזה לא הייתה לי אנרגיה.

בערב קורונה אפרורי עברתי על התמונות שצילמתי וכמעט חטפתי "סכרת צבעים" מרוב שהצילומים שלי היו צבעוניים. זאת כי יש לי נטייה להעלות את הרוויה של התמונות בעריכה (saturation). באותו הרגע חשבתי שאולי כדאי להפוך את התמונות לשחור לבן? מהרגע הזה חזר לי הליבידו של תחביב הצילום.

אז במהלך סגר הפסח עברתי על התמונות שצילמתי משנת 2016. לצילומים שנראו לי מתאימים שמתי פילטר של שחור ולבן ובנוסף העליתי את הניגודיות בחלק מהתמונות.

תמונה מתוך אתר למטייל

חלק מהתמונות לא התאימו בכלל למצב מונוכרומי, חלק מהתמונות פרצו מחדש.

הרבה תמונות מאבדות את הקסם ללא צבע, ישנן תמונות ש"נרדמות" כי הצבע בצילום תורם להגדרת גבולות. צבעי השקיעה המהפנטים והאהובים לא שורדים את התופת של הפילטר שנקרא Black and White .

אבל מה כן? נגלה אליי עולם חדש, תמונות בשחור לבן הן שיר ללא מנגינה, אין בהן צבעים או לחן שמאפיל על התוכן. תמונות בשחור לבן מביאות את הצורה והתוכן ישר ולעניין בלי צבעים שיסיחו את הדעת.

תמונה מתוך אתר למטייל

יש לי עוד המון ללמוד בנושא, אבל מה שלמדתי בינתיים אתאר כאן ואדגים לפי תמונות שצילמתי. כל מה שכתוב כאן אלו דעות והנחות סובייקטיביות שלי, חלקכם יסכים עם מה שכתוב, חלקכם לא.

תמונות סילוהט (צלליות):

תמונות סילוהט מתאימות מעולה הן לשחור ולבן וכן לתמונות צבעוניות. אותן מצלמים כאשר הרקע מאחורה בהיר מאד ואז מעלים את הניגודיות וההצללה בעריכה. בתמונות מהסוג הזה אני אוהבת להביט בשפת הגוף של האנשים, לא מעניין אותי איך הדמויות נראות במציאות.

תמונה מתוך אתר למטייל

אישית אני אוהבת יותר צילומי סילוהט מאשר צילומים שבהם רואים את האנשים בבירור.

תמונה מתוך אתר למטייל

גם חיות מצליחות להיראות טוב כצלליות ולפעמים אפילו יותר מבני האדם, כך ניתן להבחין בצורתם היחודית ולהתרכז רק בה.

תמונה מתוך אתר למטייל

לפני הקורונה ככה נראו אתריה התיירותיים של איטליה בשחור ולבן - אנשים אנשים ואנשים

פסים וקווים ניגודיים:
פריימים המכילים צורה מוגדרת, קווים מנוגדים, אלכסוניים או בעלי מעבר חד בין צל לאור, עוברים מצוין בשחור ולבן. אין את הצבע שיסיח את הדעת מהצורה והתוכן הייחודיים.

צילומי אדריכלות / מבנים:

תחום נוסף שמאד פוטוגני לו השחור והלבן זו האדריכלות. מבנים וצורות גאומטריים מתכתבים יפה מאד בשחור ולבן, הקווים והמרקמים פורצים החוצה כשאין צבעים.

מגדלי עזריאלי פוטוגניים ונראים קצת אחרת בכל זוית צילום:

תמונה מתוך אתר למטייל

מזהים את בניין עיריית ת"א בצד? ככה זה כשמצלמים עם עדשה בזוית רחבה.

תמונה מתוך אתר למטייל

את התמונה הבאה כבר צילמתי בלונדון, עיר עם טיסות ללא הפסקה (נו טוב, אולי חוץ מתקופת הקורונה)

ניגודיות של מקורות תאורה ליצירת אקשן:

ניגודיות של מקורות התאורה בפריים יכולה לגרום לתמונה להיות מאד רועשת על אף מנעד הצבעים הצר. אמנם אין צבעים, אבל ישנם אינסוף גוונים של אפור.

לפעמים חשוב שיהיה נושא לתמונה:

תמונה מתוך אתר למטייל

אבל לפעמים דוקא היעדר הנושא בתמונה יכול להפעיל את הדמיון . תמונות "ללא נושא" דוקא כן עובדות בשחור לבן

הולכת עין:
תמונות שיש בהן הולכת עין לכיוון אובייקט גם נראות טוב בשחור ולבן, זה מתקשר לסוגיית הקווים האלכסוניים בפריים שמתכתבים טוב מאד בצילום מונוכרומטי.

שחור לבן ותמונות פורטרט:

בעלי חיים הם מושא הצילום האהוב עליי.
אני פחות אוהבת תמונות "דוממות", אבל השחור והלבן מיטיבים עם תמונות דיוקן או תמונות דוממות שבהן אין אקשן.

תמונה מתוך אתר למטייל

בכל מקרה מעדיפה לצלם את החיות כשהן באמצע פעולה כלשהיא או אינטראקציה. פריימים אלו גם עובדים בשחור ולבן כל עוד הגבולות ברורים ואין אובייקטים שממלאים את הפריים בפרטים מסיחים.

נוף עירוני

אני מאד אוהבת לצלם תמונות נוף עירוני, הבעיה היא שרוב התמונות נרדמות תחת פילטר השחור והלבן. התמונות שכן שורדות הן אלו שיש ניגודיות / הפרדה בתאורה או בין האובייקטים המצולמים.

צילום בתנועה (פאנינג):
צילום בתנועה "פאנינג" גם יכול להשתלב טוב בשחור ולבן. כאמור, הקווים שנוצרים ברקע משתלבים היטב עם המונוכרומטיות. שחור לבן אוהב קוים ולהפך.
הפאנינג לא חייב להיות מושלם בשביל לצאת מעניין.

צילום רגשות:

אהבה עוברת גם בשחור ולבן, היא לא חייבת צבע בשביל לבוא לידיי ביטוי, להפך. אישית אני מעדיפה לצלם "כימיה" כאשר האובייקטים המצולמים לא שמים לב אליי. לדעתי אהבה עוברת טוב יותר כשהיא לא מבוימת.

אני אוהבת לצלם בע"ח גם כי הם לא מבינים מה זו מצלמה

תמונה מתוך אתר למטייל

התחלתי לצלם כאשר גרתי במרכז ת"א, בכל מקום יש חתולים וכלבים שישמחו לקבל תמונה.

צילומים בחשיפה ארוכה:
לצילומים מסוג זה נדרשת חצובה, רוב התמונות שצילמתי בחשיפה ארוכה יצאו לי פחות טוב לאחר שהפכתי אותן לשחור לבן.

מינימליזם:

תמונות שאין בהן הרבה פרטים עוברות טוב בשחור ולבן. חלק מהתמונות הופכות למינימליות יותר כאשר מגדילים בעריכה את הבהירות ואת הניגודיות. כמובן שהתוכן המצולם צריך להיות מינימלי מלכתחילה.

תמונה מתוך אתר למטייל

תמונות "שרופות" כן מתכתבות עם שחור ולבן כי הניגודיות צועקת בהן.

תמונה מתוך אתר למטייל

לא ניתן לראות את צבעי השקיעה המהממים, אבל כשהשמש לקראת שקיעה וגבולותיה ברורים זה נחמד להפוך את התמונה לשחור ולבן. השמש הופכת לדרמטית פתאום.

צילום אנשים:

בהמשך לסוגיית תמונות הפורטרט, צילום אנשים בשחור ולבן בפורטרט מחמיא אפילו יותר מאשר צילום בצבע, לדעתי כמובן.
מי שאוהב לצלם אנשים יכול לחגוג עם תמונות בשחור לבן, אני מאלו שלא אוהבים לצלם אנשים, אלא אם כן הם לא יודעים שאני מצלמת.

תמיד אפשר לצלם את הגב של האנשים, יש בזה את אלמנט המסתוריות שהעין אוהבת

עצים:

מרוב עצים לא רואים עץ אחד-  הבעיה בצילום עצים היא שהעצים בד"כ לא מבודדים וקשה ליצור תמונה טובה של עץ. לעומת זאת, אם מצלמים חלק מהעץ והופכים את התמונה לשחור ולבן, אפשר ממש לשים לב לצורה המהממת והייחודית של חלקי העץ.
כמובן שבעריכה צריך להגדיל את הניגודיות אם רוצים תמונת סילוהט.

דרמטיות:
מה יותר טוב מאשר צילום בשחור ולבן ליצירת תחושה של דרמטיות?  לפני הקורונה חוף שומם או עיר שוממת הלהיבו אותי במיוחד בתור דיירת שגרה בעיר הרועשת. נכון לתקופה זו שבה אסור להתקהל בגלל הקורונה, אני כבר לא מתלהבת משממה אנושית.
התמונות נראות הרבה יותר דרמטיות בשחור מלבן מאשר עם הצבעים השמחים שהיו במקור.

עם המצלמה בפארק:

אני מאד אוהבת לצלם בפארקים, כמעט כל צילומי הנוף שצילמתי בשטחים ירוקים לא נראים טוב בשחור ולבן. מה שכן הפארקים בארץ מלאים במים ואיתם בעלי הכנף הפוטוגניים בכל צבע.

תמונה מתוך אתר למטייל

גם העורבים המעצבנים בכל מקום.

מים:
הדגמתי כאן הרבה תמונות שצולמו בים, אבל לא התייחסתי למה שיש בים והופך אותו כה פוטוגני, המים.
כשגרתי במרכז ת"א נהגתי לחזור מהעבודה, לשתות קפה חזק וללכת לצלם, בחורף, בקיץ בסתיו ובאביב. זה כיף שהתברכנו במדינה עם חופים שמחים ונגישים.

מים בשחור ולבן פחות יפים ממים בגווני כחול טורקיז מרגיעים, אבל גם שחור ולבן זורמים עם הים.

תמונה מתוך אתר למטייל

יכול להיות שלא שמתי פה מספיק תמונות של כלבים בים?

השתקפויות:

בהמשך לסוגיית המים, צילום עם השתקפות זה הטריק הכי מוכר בספר בשביל לצלם תמונה שתמשוך את העין, כולנו נמשכים לסימטריה. בכל מקום שיש בו ים/מים/שלולית אפשר לבצע צילום עם השתקפות.

טקסטורות

צילום טקסטורות בשחור לבן גם נראה טוב, השחור והלבן מדגישים את הטקסטורה של האלמנט/ים בתמונה בלי להיות מוסחים ע"י הצבע..

צילומים עם נושא בפוקוס ורקע מטושטש:

צילומים עם הרבה פרטים בתמונה הם צילומים קשים יותר, זאת כי צריך להפעיל את הראש לגבי הקומפוזיציה, במיוחד בשחור ולבן כשאין תיחום גבולות של צבעים.
לעומת זאת הרבה יותר קל לעשות צילומים עם אובייקט ברור ורקע מטושטש, לרוב הם עוברים שחור ולבן.
בשנים האחרונות גם המצלמות של הטלפונים הניידים מאפשרות צילום עם עומק שדה רדוד. אלו הם הפריימים הכי "קלים" כיוון שהמצלמה עושה את העבודה בשבילנו, רק מה שמתפקסים עליו בולט בתמונה ומקבל סוג של הילה מטושטשת מהרקע.

תמונה מתוך אתר למטייל

לפעמים הנושא או האובייקט שנמצא קדימה לא חייב להיות בפוקוס. לפעמים כל התמונה יכולה להיות מטושטשת, אין חוקים. זה גם עובר בשחור ולבן.

תמונה מתוך אתר למטייל

הפרחים הם כמעט הדבר הכי צבעוני שמביא לנו הטבע וחבל להפוך תמונות של פרחים לשחור ולבן, יחד עם זאת לפעמים השחור לבן מדגיש את צורתם היפה של הפרחים מבלי להיות מוסחים מהצבעים שלהם.

תמונה מתוך אתר למטייל

לסיום, אני רוצה להודות לדבר שבזכותו יש לי אנרגיות להתעסק בצילום. הוא לא כ"כ עובר בשחור ולבן, אבל תודה לך קפה  :)

תמונה מתוך אתר למטייל

אם אתם צלמים חובבנים כמוני, צלמו מה שבא לכם וכמה שבא לכם בלי להתייחס כל הזמן לחוקי צילום. כל עוד אתם לא עובדים בזה, הדבר היחידי שחשוב הוא ליהנות מהצילום. ביקורות תמיד היו ותמיד יהיו, העיקר שתצלמו מה שאתם מתחברים אליו. הסוד להנאה מצילום לדעתי הוא "להתחרות" רק עם עצמכם.