לרנקה קפריסין, סיור מודרך מומלץ בשכונת סקאלה ומקנזי , שילוב ישן בצד חדש.

Skala and Mackenzie neighborhood in Larnaca

בפעם האחרונה טיילנו בשכונת מקנזי, רובע אופנתי של העיר לרנקה בקפריסין. כעת נעשה את דרכנו דרך שכונת סקאלה, המחברת את מקנזי למרכז העיר.

ראשית, בואו נשרטט את גבולות שכונת סקאלה.

מכיוון שהשכונות אינן פורמליות, גם גבולותיהן אינם יציבים. בואו נסכים ששכונת סקאלה מתחילה מרחוב Faneromeni (כלומר הרחוב של גבירתנו שהופיעה) ונמתח לאורך סוללתו של פייאלה פשה (אדמירל טורקי וכובש קפריסין) עד לסמטה עם אותו שם.

אזור סקאלה מוקף בים מצד אחד ושדרת Artemis Artemidos in genetive מצד שני.

מסתבר שזהו רובע ארוך, מגודר ברחובות "יוונים אורתודוכסים", שני רחובות "טורקיים" ו''עובדי "אלילים".

המסע שלנו יתחיל (ויסתיים) ליד מבצר לרנקה והמסגד הגדול.

נתחיל לנוע לאורך סוללת פיילה פשה לעבר אזור מקנזי ושדה התעופה.

אם טיילתם לאורך חוף פיניקודס בעבר, תוכלו מיד להבחין כיצד בתי החוף למגורים השתנו לאחר צםיתם בהם ממבצר לרנקה.

מקום מלונות יקרים, אינספור מסעדות וברים, במקום דירות יקרות, אתה מוצא את עצמך בין בתים עניים, בנויים זה לזה. רבים מבתים אלה דורשים תיקונים דחופים, וחלקם אינם ניתנים להצלה בשיקום כלשהו.

כן, זהו רובע ייחודי של לרנקה, שריד לאותה קפריסין הישנה שזוכרים תושבי העיר.

מדוע הסקאלה נלכד בעבר, בעוד שהאזורים הסמוכים נבנים ומודרנים באופן פעיל?

נדבר על זה, אבל ראשית, בואו נרגיש את אווירת העיר באמצע המאה ה -20.

מרבית תושבי חלק זה של הרובע והבתים הישנים הם בני הדור המבוגר.

הם אוכלים ארוחת בוקר מדי בוקר במרפסותיהם עם שחר, כאשר השמש הדרומית-ים תיכונית פשוט עולה מעל גבעות דקליה הבריטית. אחר כך הם מבקרים אחד את השני, מבקרים בחנויות ובחנויות מקומיות, צופים בטלוויזיה בערבים ושותים הרבה קפה. ילדיהם הבוגרים מגיעים אליהם ומשאירים נכדים קטנים לסוף השבוע.

אורח חייהם דומה ... אם לא כפר קפריסאי ... אז עיר קטנה מאוד עם הבדל אחד בלבד - הם גרים במרכז העיר הקפריסאית "הגדולה", וסוללה זו מלאה בתיירים בעונת הקיץ.

מסתבר שזו תמונה מדהימה.

אלפי זרים, אמהות עם עגלות תינוק, הולנדים צעירים, פנסיונרים בריטים הולכים לאורך הים.

יש אמריקאים, סינים וסקנדינבים רבים. רבים מצלמים את הים ואת הסוללה החדשה, או של הבתים העלובים המוזרים האלה. בינתיים תושבי הבניינים האלה חיים חיי כפר מדודים אופייניים.

רק דמיינו, בקיץ. דלתות וחלונות הבית פתוחים לרווחה.

יש שולחן עגול בפנים, הטלוויזיה דולקת. תושבים ותיקים אוכלים ארוחת ערב. כולם לבושים בבגדי בית או אפילו בפיג'מה.

בבי הכל פתוח גם בגלל החום, גם אם יש סכסוך משפחתי. בבית הבא, כל המשפחה צופה בטלוויזיה. זקן ישן במרפסת, בקומת הקרקע, מרחק חצי מטר מסינים או שוודים מהלכים, שקצת מזועזעים מ"רובע התיירים".

הבתים החד קומתיים בסקאלה מעורבבים במסעדות נחמדות. לדוגמא, כאן ב"טברנת הדגים סטפנוס" תוכלו לקבל מרק דגים נפלא במחיר של 5 אירו בלבד.

נראה כי המקומיים כלל לא מבחינים בהמוני התיירים וחיים את חייהם בעצמם.

הם לובשים בגדים פשוטים (בואו נקרא, "כפריים") בעת ביקורם בחנות סמוכה, מתקנים כאן את מכוניותיהם הישנות, הולכים למספרה ומבלים את ערבם בקפיטריה.

בנוסף לעובדה שרוב התושבים הם בני הדור המבוגר, יש להם עוד דבר משותף - כולם חוו טרגדיה איומה ששינתה את חייהם.

חייהם חולקו ל"לפני "ול"אחרי" לפני ארבעים שנה. לכן נראה כי אזור זה קפוא בזמן.

כאן, על סוללת פייאל פשה באמצע אזור סקאלה, נמצא מבנה עם הכיתוב ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΚΟΝΤΕΑΣ (בית קונטאה). זה המפתח שיעזור לנו לפתוח את הסוד הראשון של האזור.

קונטרה Kontea הוא כפר שנמצא בין לרנקה לפמגוסטה.

מלחמה איומה הגיעה לשם בשנת 1974. שטח הכפר נכבש על ידי חיילים טורקים, האוכלוסייה המקומית דוברת היוונית נאלצה לאסוף את חפציהם האישיים ולברוח לדרום האי, לרנקה, לסקאלה, שם רבע שלם. הוקמה עבור פליטים שנאלצו לפנות מאזורי הצפון.

הם עזבו את השדות המשפחתיים שלהם, חוות, עזבו את בתיהם ואת קברי הוריהם.

הם התיישבו בדירות שלעולם לא היו שייכות להם. לכן, אין להם אלא זיכרונות בהירים מחייהם הקודמים. בגלל הזיכרונות הללו, חייהם נעצרו בשנת 1974 הנוראה.

זה לא הסוד היחיד של הסקאלה.

נדבר על אחרים קצת אחר כך. עכשיו אנחנו מגיעים לצומת קטן, הכביש החד סיטרי הופך לכאן דו כיווני. שדרת פיאלה פשה שלנו הופכת רשמית לשדרת טאסוס מיצופולוס, פוליטיקאית קפריסאית שמתה בטרם עת בשנת 2014. הוא הצליח להיות סגן הפרלמנט מעיריית לרנקה, שר התקשורת, ואז מונה לראש משרד הביטחון, שבוע לפני מותו הבלתי צפוי.

עם זאת, השם חדש, כך שהתושבים המקומיים עדיין מכנים את החלק הזה בשדרה פייאלה פשה.

אבל זה לא כל כך חשוב עבורנו. חשוב יותר שכאן סוף הסקאלה העתיקה, הרובע לקורבנות המלחמה, ורבעים מודרניים (או כמעט מודרניים) מתחילים כאן, הם נראים כמו בניינים באזור מקנזי האופנתי הסמוך.

אזור מקנזי גדל מאוד בעשורים האחרונים, אך לא כל כך קל לו לגדול (יש שדה תעופה מצד אחד, מצד שני - סולט לייק עם שטח פארק, מהשלישי - הים). לפיכך עליו לקלוט את השכונות של סקאלה.

אז בניינים חד קומתיים כאן הם ליד בניינים מרובי דירות בן חמש קומות או אפילו בניינים רבי קומות.

ייבנה כאן בניין חדש נוסף, וסקאלה החדשה תתקרב מאוד לזה הישן.

מבנים צפופים מופיעים כאן. בבתים רבים עדיין יש דירות שלא נמכרו.

סמוך לגבול עם מקנזי, מתחילים לבנות את אחד הפרויקטים הגדולים בסקאלה - NAOC. עכשיו המקום הזה נראה ככה.

כפי שאנו רואים את פעילותם של המקומיים, הפרויקט מושך תשומת לב גם בשלב הבנייה הראשונית.

שני גורדי שחקים יופיעו כאן בעתיד.

ואו נחשוב שוב. התחלנו עם הבתים העלובים של התקופה שלפני המלחמה (ונחזור אליהם בהמשך), שם גרים פליטים קפריסאים גרקיים, ועכשיו אנו רואים נדל"ן מובחר, ממנו ניתן לצפות בנופים מדהימים של החלק העתיק של העיר נראה.

הקרבה לשדה התעופה היא אחד המאפיינים של סקאלה.

מיד מאחורי המתחם החדש נמצא משרד הזרים וההגירה במחוז לרנקה. רחוב פייאלה פשה, המפריד בין סקאלה למקנזי, ממוקם כאן. המסע שלנו לאורך הסוללה הסתיים, אבל אנחנו יכולים להיכנס למשרד ההגירה.

אם תעבור למחוז לרנקה ותגיש בקשה למסמכים קפריסאים (מגורים זמניים או קבועים), סביר להניח שתצטרך לבקר במשרד זה.

"הארגון הבינלאומי להגירה בקפריסין יעזור לך לחזור הביתה בשלום ובכבוד." אם אתה נשאר קצת יותר בלי מסמכים משפטיים.

גם על גבול סקאלה ומקנזי מתחיל מרינת לרנקה (כלומר נמל קטן) ושוק הדגים המקומי.

כמו בכל חלקים מסוימים בקפריסין, "אוכלוסיית החתולים" בסקאלה גדולה בהרבה מזו ה"אנושית".

הנמל משקיף על מרכז לרנקה: סקלה חדשה עם בניינים חדשים, סקאלה העתיקה הנמוכה ואזור המרינה (בניינים רבי קומות מרחוק), נדבר על אזור המרינה בפעם אחרת.

כעת נגלה סוד נוסף - מה פירוש 'סקאלה' ולמה למילה זו שתי משמעויות בשפת תושבי קפריסין.

סקאלה הוא שם ישן, וכנראה משויך ל'איסקלה '(הנמל) הטורקי.

אזור זה נקרא כך מאז תקופת השלטון העות'מאני, אז לרנקה חולקה לשני חלקים: סקאלה וטוזלה. יתר על כן, שני אזורים אלה יכולים להיות מסומנים כיישובים שונים במפות ישנות. במקרה זה, לרנקה הייתה טוזלה (זה השם הטורקי של העיר), אבל סקאלה הייתה עיר נפרדת!

ואז המונח סקאלה החל לספוג את שמות האזורים האחרים ואפילו את שם העיר בדיבור מדבר, ועד מהרה התושבים המקומיים (קפריסאים יוונים וטורקיים כאחד) החלו לקרוא לכלל לרנקה סקאלה. אל תתפלאו אם תחליטו ללמוד יוונית ואז תשמעו כי המקומיים מכנים אזורים אחרים בעיר סקאלה. זה בסדר.

עכשיו נמשיך בנסיעה. הלכנו לאורך כל הסוללה, הגענו לסקאלה החדשה ולגבול עם מקנזי. עכשיו בואו ניכנס עמוק לאזור סקאלה ונראה את הבניינים החדשים והיפהפיים.

בשל הקרבה למקנזי, רבים מהמתחמים כאן נקראים גם מקנזי.

זה לא מפתיע! לאזור השכן יש שם מפורסם, שמוכר לא רק על ידי תושבי האי, אלא גם על ידי משקיעים זרים ואפילו קונים רגילים.

לכן, חלק מהנכס שנקרא "מקנזי" נמצא כאן בסקאלה.

אבל האזור הזה לא גרוע יותר (ולא טוב יותר). ההבדל היחיד הוא שאין חוף בו אתה יכול לשחות (אתה צריך ללכת 10 דקות), אבל יש טיילת מעולה בה אתה יכול ללכת, לרוץ, לרכוב על אופניים או, למשל, קטנוע.

אם תבחרו נדל"ן בבנייני סקלה החדשים, אתם תיתקלו באותה הבעיה שיש לתושבי מקנזי - יש הרבה מסעדות, בתי קפה, ברים, אך אין כמעט תשתיות לקהילות חדרי שינה: חנויות מזון וחומרי בניין גדולים, תרבות מוסדות.

זה לא כל כך קריטי עבור תושבי בניינים חדשים, מכיוון שכמעט לכולם יש מכונית (או אפילו מכוניות). עשר דקות לאורך שדרת ארטמיס ואתם בסופר. חמש דקות נוספות - ותוכלו לקחת את הילד לבית הספר. תושבי החלק הישן של סקאלה רגילים למתקנים קטנים מקומיים: חנויות קטנות, מרכזי תרבות (כמו זו שראינו לעיל) ובתי מלאכה קטנים.

סיור מודרך בעברית בשכונות סקאלה ומרנזי היא חוויית. יוצאת דופן של שילוב חדד עם ישן.