צפון קפריסין, ביקור באתר ארכיאולוגי ''אפנדריקה'' אפנדריקה, אחד המקומות האהובים ביותר בחצי האי קארפז.

Afendrika, Aphendrika, Karpaz, North Cyprus

אפנדריקה הוא אתר של עיר הלניסטית גדולה, לתקופה מהתקופה הנוצרית הקדומה, ושמעולם לא נחפרה, אם כי היא נבדקה בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים.

השרידים המעניינים ביותר הם אלה של שלוש כנסיות, שתיים מהן נרחבות למדי. יש גם התבוננות מרתקת לקצוות האבנים המסותתות, והמבצבצות מהצד, ושרידי כמה בניינים שעשויים אבנים מהמבנים העתיקים, ככל הנראה על ידי חקלאים שעיבדו את האדמה בתקופות מאוחרות יותר.

יש גם מצודה שנחצבה אל מצוק סלעי מעל הכנסיות, אבל לא הצלחתי למצוא אותה בביקור. אחת מני רבות וסיבה טובה לחזור פעם נוספת .

תיארוך הכנסיות היה קשה כיוון שבוצעו תוספות ושיפוצים לאורך השנים, אך חושבים שמקורם במאה השישית.

החל ממאי 2018, ישנן תוכניות לבצע עבודות שימור נחוצות באתר זה, וגם באיוס פילון ואגיה טריאס:

PANAGIA CHRYSIOTISSA

רוב מה שניתן לראות בכנסייה זו כיום הוא מהמאה ה -16, כאשר כנסייה קטנה יותר נבנתה בתוך שרידי בניין עתיק בהרבה, מהמאה ה -6, אם כי ניתן לראות גם חלקים קטנים מכנסייה קודמת זו.

עבודות הבנייה נעשו גם במאה ה -8. זו הייתה במקור הגדולה מבין שלוש כנסיות אפרנדריקה. במקור היה בו אולם מרכזי ושני מעברים, שהגיעו לשלושה אולמות.

מבט במעבר הדרומי של Panagia Chrysiotissa אל אגיוס ג'ורג'יוס מציג את הקשתות של שלב המאה ה -8, שולבה בקפלה המאוחרת של המאה ה -16. הקשתות מוחזקות על ידי עמודים מכוונים מהכנסייה המקורית מהמאה השישית תוך השלב הוונציאני של Panagia Chrystiotissa.

כנסיית אגיוס אסטומטוס

AGIOS ASTOMATOS

כנסייה זו, מדרום לפנאגיה כריסטיוטיסה, מורכבת גם ממספר שלבי בנייה, כאשר גם השלב הראשון נחשב במאה ה -6.

כנסיית איוס ג'ורג'יוס

AGIOS GEORGIOS

זו הקטנה והפחות משומרת מבין שלוש הכנסיות. ההנחה כי כיפתה היא הכיפה העתיקה ביותר ששרדה בסוגה בקפריסין. הוא מתוארך למאה ה 6

אנו רואים תוצאות תוצאות של שיתוף פעולה ועבודת צוות!

הודות למימון שניתן על ידי האיחוד האירופי לתמיכה מטעם UNDP, הוועדה הטכנית למורשת תרבות הגישה שוב תוצאות מדהימות בשלוש הכנסיות באתר הארכיאולוגי באפנדריקה, בכנסיית פנאגיה אוונגליסטריה ובכנסיית אגיוס אווליוס. בדוק את התמונות המהפנטות האלה של כדי להעריך באמת את הישגי הצוות באתרי מורשת תרבותית אלה.

באתר הארכיאולוגי Afendrika, כנסיית Panagia, כנסיית Asomatos ו- Agios Georgios נהנו מניקוי אינטנסיבי, כולל פינוי צמחייה ועבודות גיבוש מבניות לאבטחת המבנים. הוקמו מערכות טובות יותר לניהול מי גשמים וכל הפתחים כוסו.

- מגדל הפעמונים של כנסיית פנאגיה אוונגליסטריה נזקק לתיקונים דחופים. תוקנו סדקים ועקירת אבנים וטופלו באלמנטים מברזל, הוחלפו אבנים חסרות שעלולות להיות מסוכנות והמשטחים אטומים.

- באגיוס אווליוס, רצפות הפסיפס נחשפו, אוחדו והוגנו על ידי צוות המשמרות, בעוד שהושלמו שיפורי חירום כולל פינוי צמחייה והחלפת אבנים שהידרדרו

הגעה: אפרנדריקה נמצאת על החוף הצפוני של חצי האי קרפס. מגיעים אליו על ידי כביש מטופח גרוע ממזרח לאיוס פילון, צפונית לדיפקארפס.

ישנו מסעדה עם חדרים להשכרה באייוס פילון, והיא מסומנת מכיוון דיפקארפס. המשך מעבר לאיוס פילון עוד כמה קילומטרים. הדרך, המוצגת באדום למטה, היא נוחה אך יש להיזהר מהמורות.

Karpas peninsula. It is reached by taking a poorly maintained road east of Ayios Philon, north of Dipkarpas.