קפריסין, הבסיס הבריטי להאזנה וביון

בפסגת הרי הטרודוס

The RAF British base for listening and intelligence, Troodos Mountains

מטיילים העולים בדרך מלימסול להרי הטרודוס לא יכולים לפספס את שתי כיפות המכ''ם הלבנות הנצבות בפסגת הר האולימפוס.

גבוה ב 2000 מטר בהרי הטרודוס בקפריסין קיים בסיס בריטי בשם RAF Troodos, המקום משמש בין היתר כתחנת האזנה וביון שעוקבת אחרי הנעשה במזרח התיכון,

בבסיס הזה ובעוד בסיס בבריטניה GCHQ סוכנות ביון בריטית, והNSA המקבילה האמריקאית עשו מבצע משותף, במבצע הזה ששמו ''אנרכיסט'' ריגלו ביחד אחרי מדינת ישראל, לא פחות ולא יותר.

במשך 18 שנים פיצחו את מערכת ההצפנה המיוחדת של צה"ל לתקשורת בין מטוסי קרב, מל"טים ובסיסי צבא,

"גישה זו הכרחית לשמירה על הבנה של האימונים והמבצעים הצבאיים הישראליים, ובכך לתובנה להתפתחויות עתידיות אפשריות באזור", נכתב בדו"ח GCHQ.

"בעת משבר הגישה הזו היא קריטית ואחת הדרכים היחידות לספק מידע עדכני ותמיכה לפעולות של ארה"ב ובעלות הברית באזור."

מי שחשף את כל הסיפור היה אדוארד סנודן לשעבר בCIA שהדליף המון מידע סודי על קהילת המודיעין של ארה''ב, וכיום חי לו אי שם ברוסיה.

ישראל אמרה שהיא מאוכזבת אך לא מופתעת מהגילויים.

תחנת הטרודוס של חיל האוויר המלכותי, הידועה בכינויה RAF Troodos, היא תחנת חיל האוויר המלכותי בקפריסין. RAF Troödos היא תחנת איתות מרוחקת המנוהלת על ידי 27 אנשי מדור הקשר, יחידת איתות שירות משותפת, ומכילה גם את תחנת המכ"ם של הר אולימפוס.

תחנת טרודוס היא הבסיס הצבאי הבריטי העתיק ביותר שנשאר בקפריסין, משנת 1878.

בתחילה שימשה כבית חולים שדה קריר בקיץ לחיילים מהמערכה המצרית. הצבא הבריטי ופקידי ממשל השתמשו בו גם כמקום נופש לקיץ.

במרכז החלל הלאומי הבריטי סטארברוק נמצא טלסקופ רחב שדה תצפית מאז 2006. הוא יכול לזהות עצמים סובבים בגודל של 1.5 מטר