קפריסין, אחד המקומות בעולם שניתן למצוא בהן את ''צלב הדרך''.

Cyprus, where you can find the wayside crosses

המטיילים בדרכי קפריסין, יתקלו לא אחת בצלבים המוצבים בצד הדרך, או בהרים במקומות המשקיפים על מראות פנורמיות או על גבעות בקרבת הים.

במדינות בהן הנצרות היא אמונה מועדפת, כולל קפריסין, לעתים קרובות ניתן למצוא את מה שנקרא צלב הדרך.

מדובר במבני אבן, מתכת או עץ שמטרתם עשויה להיות תעלומה למי שאינו מומחה להיסטוריה דתית.

המסורת של הצבת צלבים על גבעות או שטחים פתוחים מתוארכת לתקופת השליח אנדרו.

באופן ספציפי יותר, זה קשור לאגדת שהותו בהרי קייב. הוא האמין כי השליח ניבא את הקמת העיר קייב, ברך על הגדה ההררית הנטושה של נהר הדנייפר והקים עליו צלב.

קשה לומר אם זה אכן קרה, אך עם זאת, במשך מאות שנים, נוצרים הקימו צלבים בצד הדרך מסיבות שונות.

למשל, כדי להגן על ההתנחלויות, לרגל היפטרות מהמצוקה, לכבוד ניצחונות צבאיים (סוג זה של צלבים נקרא הנצחה), במקום המוות ההמוני של נוצרים, או, לרוב, באתר של כנסייה חדשה או הרוסה. לפיכך, צלבים בצד הדרך היו דרך לסמן מקומות קדושים.

באופן מסורתי, צלבים בצד הדרך הם גם מקומות תפילה. הם יכולים להיות בגבהים וצורות שונות, בעלי אלמנטים דקורטיביים, כיתובים או קישוטים מסורתיים כלשהם.

לעיתים נעשית הגבהה למרגלות הצלב המסמלת את מקום צליבתו של ישו - בגולגולתא.

ועכשיו, לעובדה מעניינת על ימי הביניים. באותה תקופה, במרכז ומערב אירופה, היה פעם סוג אחר של צלב. זה נקרא צלב הפיוס, והוא הוקם כסימן לתשובה מרצון על רצח.

על פי חוקי התקופה, הרוצח נאלץ לא רק לפצות את קרובי משפחתו של קורבנו אלא גם להציב צלב בצד הדרך, קרוב ככל האפשר ל"זירת הפשע ".

המטרה הייתה לשמש תזכורת לקרובי החיים. מאוחר יותר, אנשים היו מתפללים עבור נפשות הנפטרים במקום הצלב.