קפריסין, ביקור במוזיאון אריגת הסלים בכפר אינייה, מחוז פאפוס

Ineia Basket Weaving Museum, Ineia village, Paphos district

חובה לבקר.במוזיאון אריגת הסלים בכפר אינייה Inia, מחוז פאפוס.

למרות שאנו אוהבים את כל הדברים ההיפים והמתרחשים כאן בתוך האי, איננו יכולים שלא להתאהב גם בקסם הנצחי של כפרי קפריסין ובכל המקומות הקטנים והבלתי רגילים שמסתירים אינספור סודות מימים עברו.

צאו לכפר אינייה ברמת לאונה המדהימה במחוז פאפוס, ולא רק שתוצפו בנופים מדהימים על פני חצי האי אקמאס, אלא תוכלו גם לקבל הצצה נדירה להכנת הסלים המסורתית של האי.

הכפר השוכן בין כרמים קיבל את שמו מהמילה 'inos' - המילה היוונית העתיקה ליין.

מה שאנשים רבים לא יודעים הוא שהכפר מפורסם גם בעבודת יד מסורתית של אריגת סלים, שעדיין נהוגה בדרך המקורית.

הכנסו למוזיאון השזירה הזעיר בסלסלות ותגלו אינספור סלים ופריטים קלועים אחרים המוצגים, אשר שופכים אור על מסורת ומיומנות שהועברה מדור לדור.

כל האזור מעניק השראה לאמנים מקומיים וזרים כאחד, הקפידו לטייל גם בכפר ובאזור הכפרי שמסביב, מקום בו לעיתים קרובות נצפים צלמים עם מצלמותיהם וחצובותיהם.

איך להגיע ?

Ineia Village,

30 km north of Paphos. Tel:

(+357) 26- 332562 (+357) 99 077363

ההיסטוריה של קליעת בלי קש בקפריסין :

קליעת סלים, שמשמשים מגוון רחב מאוד ומגוון של שימושים היתה מלאכה עממית שהיתה נהוגה ברציפות על האי במשך מאות שנים רבות, ללא שינויים מיוחדים והכל בזכות עבודתם של אינספור דורות.

אריגת חומרים צמחיים טבעיים היא אחת הצורות המוקדמות ביותר של כישורים שפיתח האדם, והפכה בשלב מסוים למלאכה תובענית, הנהוגה בדרך כלל ברחבי העולם. זה נחשב הרבה לפני הופעת עבודות עץ ומתכת.

סוגים שונים של בתי מגורים מוקדמים, אכסניות עתיקות, כסאות, שטיחים, מחצלות, חבלים וגדרות, כלים, הנעלה ובגדים - אלה היו למעשה הפריטים הארוגים הראשונים שעמדו לרשות האדם.

ביניהם היו

משאבי הטבע של האי, עושרם, גיוונם וכתוצאה מכך, זולם, הם כל הגורמים שאפשרו לקפריסאים לעסוק באופן חופשי במלאכות עממיות, כולל שזירת סלים, הן באופן עצמאי והן בקנה מידה גדול. אחרי הכל, דלעת ואגמון מצוי גדלים בשפע ברחבי האי כולו (על מישורי שיטפון, על גדות הנהרות העונתיים והשפלה), בנוסף לגפנים (ענבים פראיים ותרבותיים צומחים לאורך גבעות) ומיני עצים שונים (טרפנטין, ערבה, בר) זית, וכו'), שענפיהם הגמישים הם חומר מלאכה נוסף המשמש עובדות מיומנות.

המאמץ הקולקטיבי של אריגת סלים ושטיחי קש הפך בהדרגה לסוג של פעילות חברתית: נשים וילדים נפגשים במעמקי חצרות או גן מוצל; בעוד שלא שוכחים לדון בענייניהם ובחדשות המקומיות במהלך העבודה, הם מרבים לשיר ולהירגע יחד בהפסקותיהם.

פריטים כאלה התאימו למגוון רחב של מטרות מעשיות, החל מאחסון והובלה של מוצרים חקלאיים וכלה בבקבוקי מעטפת - זאת כדי להבטיח שיינות לא ידלפו ושינו את תכונות הטעם שלהם בהשפעת אור השמש .

עד שנת 1985, על פי נתונים רשמיים, קהילות כפר כמו אסטרומריטיס, פאנו לקטמיה (חלק מניקוסיה המודרנית), אקרוטירי וקמינריה, היו שקועות באומנות האריגה.

כיום, ייצור סלים ואריגת פריטים אחרים מסיבים טבעיים ומחומרי גלם, היא מלאכה מקצועית בליבדיה, עם רק כמה אורגות שנותרו בליופטרי ובקהילות אחרות באי.

מעניין לציין כי החוקרים מציעים שתושבי ליוודיה התחילו לאמנות של אריגת סלים במהלך המאה ה -19.

שזירת הסלים החלה כאן כמקצוע גברים במיוחד אך במהרה הפכה לבלעדית לנשים, מכיוון שגברים העדיפו להיות מועסקים כעובדים או להיות אדונים במלאכות אחרות. מקור הכנסה משותף זה איפשר למשפחות לחיות בבטחה.

אגב, מועצת העיר הנוכחית של ליבדיה מקדמת באופן פעיל את המלאכה המסורתית הזו, בשאיפה להגן ולפתח אותה הלאה.

עד עצם היום הזה מיוצרים סלים בסגנון מסורתי בכפר אינייה (מחוז פאפוס), באקרוטירי (לימסול) ובכפרים קסילוטימפו ואבגורו, הממוקמים במחוז פמגוסטה.

הם מיוצרים גם במרכז האומנות של ניקוסיה וגם בסדנאות אחרות שנפתחו בסיוע מהמדינה.

סוגי חומרי גלם וסליםמ:

מבין כל חומרי הגלם המשמשים בקפריסין, הקנה המצוי הוא הקל ביותר לרכישה והחומר הפשוט ביותר לעבודה: כל שעליך לעשות הוא להשרות אותו בכדי להפוך אותו לגמיש יותר! חוץ מזה זה מגיע באורכים שונים.

ענפי עצים דקים, או שיחים, מתאימים לעיתים לארוגים ספציפיים, מכיוון שניתן לשלב אותם עם קנה רגיל קשה יותר ולהוסיף אותם לסלים או פריטים ארוגים אחרים.

בחלק מהכפרים שזורים סלים גדולים ומעטפות בקבוקים באמצעות ענפים בלבד. בסלים אלה בעיקר ענבים, מכיוון שיש צורך בכלי זכוכית לאחסון שמן זית, יין וזיבניה.

הם מגיעים בכל הצורות והגדלים: בימינו, מגשים שטוחים, צבעוניים, ארוגים הם הצורה הפופולרית ביותר של קישוט פולקלור לקירות הבתים. "טלריה" - סוג של סלסלה רכה - משמשים כיום בקפריסין להסרת מי גבינה (מסננים) וכדי להוסיף גבינות.

השטחים המישוריים של האי הנפוצים בשימוש בסלים ארוגים קנים: הצורך ב"אריזות "לאיסוף יבול ולהעברת פירות וירקות שונים, הוביל ליצירת פריטים מעשיים וזולים, שניתן להשתמש בהם ללא הרף בבית. לדוגמא, רצועות ושזירת עלים קשורות, כמו גם גבעולי קנה או עלי תמרים, הם כל החומרים ששימשו זמן רב לייצור סלים רכים לתחבורה מסחרית או למטרות יומיומיות.

המגוון של צורות סלסילת נצרים היה כמובן מותנה בתכלית השימוש בהן: אם מאכלים רגילים אוחסנו בסלים רחבים או על מגשים ארוגים שטוחים, בעוד שיבולת שועל נרכשה ופירות היו מיובשים על מחצלות, אז השתמשו בסלים צרים לנשיאה. אבן גיר מחצבה ואחסון גבינות רכות. סלים עם צמרות פתוחות שימשו להובלת ציפורים לשוק וכו'.

מלבד זאת, כפרים במסאוריה מרחו לעתים קרובות חימר בחלק הפנימי ובחוץ של סלים גדולים (לאחסון קמח) ואז מפזרים עליהם סיד על מנת לתת מראה של סיר חרס. כמו כן עוצבו לוחות קנה, אשר הוצמדו במהרה לקורות עץ לבניית חיפויי גג. "סקארקס" - רשתות שנודעו בלכידת דגים - נרקמו מענפים עצי זית צמודים.

מגשי קש מסורתיים ("פאנריה" או "צסטי" - סלים צבעוניים ארוגים גיאומטרית, מעוטרים במומחיות בקנה צבעוני או ברצועות בד צבעוניות - היו אחד הסוגים העיקריים של קישוט הקירות הפנימיים בבתים הכפריים של מישור מסאוריה; סוגים אחרים, אשר בעלות מארגים פשוטים יותר וגודלן קטן יותר, תמיד ימצא יישום כלשהו בסביבה ביתית.

כדי לייצר סלים, אורגות נקבות דורשות רק כמה מכשירים פשוטים. כיום, באקרוטירי, האורגים עובדים בבית: נשים שוזרות סוגים שונים של פריטים, כשהפופולריים ביותר הם סלים קטנים וצבעוניים ו"טאליות" אלגנטיות, ששניהם מבוקשים כאן.

זכור: פריטים שזורים מגפנים וממכות הם זולים יותר באקרוטירי מאשר באזורים אחרים ... עם זאת, אם אתה גר באזור אחר, שווה בעלות לדברים שאתה יכול למצוא ליד הבית שלך בחנויות מזכרות ומלאכות.

סלים גדולים, המכונים "פארטי", שימשו בעיקר להובלת סחורות קלות, ואילו "זמביליה", וריאציה שלהן, שימשה להובלת זיתים ומוצרים מבוססי זיתים. סל כפול (אוכף) (סיריזות) שהובילו מלח שהופק מהאגמים הועמסו על גבם של חמורים. העובדים היו נושאים את ארוחת הצהריים הפשוטה שלהם (לחם, זיתים וגבינה) ב"קורוקוליוס"- סלים קטנים וממלאים. עלי דקל וחבלי קש (צמות) שימשו בקפריסין גם לייצור מגוון פריטים ארוגים. כך, למשל, נאגר לחם בסלי חבלים קטנים ושרוכים, שנתלו במטבח מוו מחובר לתקרה.

"צסטי" תמיד ניתן היה למצוא בבתים ונועדו לייבוש מאכלי מכולת מקומיים בשמש, כגון: אטריות "fides" ו- "tarhana" (גריסי חיטה ספוגים בחלב עזים מקופלת - יסוד מרק ממלא); וכל סוגי הלחם, כולל "פלאונות" של חג הפסחא (מאפים פתוחים ומלאים בגבינה). מטרתם העיקרית הייתה לשמש מקום אחסון ללחם, מאכל רב-תכליתי: הוא שימש לאירוח אורחים בחג הפסחא והזמנות לחתונות, וכן לקישוט הבית במהלך הפגנות של נדוניה של כלה לאורחי החתונה (

שזירת שטיח קש היא מיומנות שהשתנתה מעט עם הזמן והיא נהוגה עד היום. ניתן לעצב סוגים שונים של סלים, כמו "קופינה" הגדולה או סלים ארוגים אחרים, המשמשים לאיסוף ונשיאת פשתן ותוצרת חקלאית, בנוסף לסייע לדייגים בהבטחת תפיסתם.

מלבד זאת, האוכלוסייה הקפריסאית ייצרה מה שנקרא "קלמוטות" ו"פסאטארקים "זהים למזרני קש ארוגים גס.

הם שימשו כמעשה גמר לחללי הפנים, לבידוד חום ולקירוי בתים מסורתיים; הם היו שימושיים גם בהצלת טרסות ובגינות או מקדשים.

מחצלות קפטי ריד מאטס.

מחצלות אלה נרקמו על ידי נשים ילידות הכפר הכבוש קאפוטי, שנמצא 7 ק"מ מצפון-מזרח למורפו,

המחצלות דורשות ידע מומחה בתכונות הצמח ("פלודי", למשל, הוא סוג של משטח), כמו גם ניסיון ומיומנויות בייצור נולים וחפצים מקומיים שונים.

אומנות שזירת השטיחים (המכונה כיום אריגת פיטו) הועברה מדור לדור, כמו גם הנול המיוחד.

ייצור שטיחים ושטיחים החל מוקדם מאוד בבוקר. כל המשפחה הייתה משתתפת בתפקיד: בעוד הגברים עוזבים לחפש את התוף המתאים (הם היו גוזרים, קושרים ואז מביאים אותו הביתה לייבוש), הנשים היו שוזרות מחצלות מחומרי גלם שהוכנו בקלות, בילדות סייעו ולמדו את הכישורים בעצמם.

ראשית, היה צורך להרכיב ולהתאים את הנול. לאחר מכן הם החלו ליצור את הבסיס למוצר העתידי. לאחר הנחת רגליהם מתחת לנול. שוזרות נשים נהגו לעבוד בזמן שישבו על הרצפה, שטיח או כרית.

מעניין כי ילידי קפוטי לא שכחו את האמנות העממית הקדומה הזו וממשיכים לשמר את סודותיה, ויוצרים פריטים יפים ועמידים בתנאי העולם המודרני. למזרני ריד יש יישומים שונים, אך באופן מסורתי הם יכולים לשמש כשטיחי רצפה, מצעים או מזרני מיטה פשוטים. אתה יכול גם לייבש עליהם עדשים או להשתמש בהם למטרות אחרות: מחצלות קטנות יכולות לשמש מגשים או מחצלות לייבוש סוגים שונים של מוצרי מזון (למשל, בתהליך ייבוש חיטה למרק טרנה; כמו גם עבור זיתים ודגנים שונים וכו').

הם שימשו גם כמזרני תקרה שהוחדרו בין קורות הגג לאריחים על מנת לשמור על חום בתוך דיור מגורים ובניינים אחרים.

איך זה נעשה:

עצים וגפנים, אותם תוכלו להכין בעצמכם אם תרצו, הם חומרים זולים וזמינים גם מעבר לאי. ניתן להכין איתם כל מיני פריטים בסגנון פולקלור דקורטיבי, כמו גם חפצים לשימוש יומיומי: סלים, צלחות ומגשי לחם, אגרטלים מתוקים, כובעים, לוחות וכן הלאה. אגב, כמו שאומרים החכמים והמנוסים: הכנת ביתן מסתירה קשיים מסוימים: עליכם להכין את החומר בצורה נכונה כך שהוא לא יתפורר לחתיכות או יחתוך את הידיים. כמו כן, אם אתם מתכוונים לייצר חפצים גדולים, עליכם לבחור במקץ קנה

כמעט בכל מוזיאון היסטורי עממי עירוני או כפרי, ניתן למצוא דוגמאות לא רק לאריגת גפנים, אלא למקרים של חומרים כגון ביתן, גפן וקש המשמשים לבנייה ולחיי היומיום. למשל, התערוכות במוזיאון בסטני.

כולנו יודעים שלהשפעה לטווח הקצר של אור השמש אין השפעה חזקה מאוד על היין, אך הנוזל דורש אחסון מקום חשוך: אם יש לו אינטראקציה ממושכת עם אור וחום בהירים, היין יהיה להזדקן במהירות וללכת.

לבסוף, המוסלמים, כולל טורקים-קפריסאים, השתמשו בהם באופן מסורתי בטקסי הלוויה (המנוח היה עטוף בהם)