קפרייסין, מנזר טימיוס סטברוס באומודוס, אחד המנזרים העתיקים וההיסטוריים ביותר באי, שנוסד לפני 327 לספירה.

Timios Stavros Monastery, Omodos village

מנזר טיומיוס וזואפוי סטאברוס Timios and Zoopoi Stavros ממוקם באומודוס, בלב הקהילה.

זהו מנזר בעל ערך מורשת תרבותי משמעותי של קפריסין מכיוון שהוא אחד המנזרים העתיקים וההיסטוריים ביותר באי, שנוסד לפני 327 לספירה.

על פי המסורת, ממש ליד הכפר אומודוס היה כפר בשם קופיטרה Koupetra שכיום אינו קיים.

תושבי הכפר הזה ראו שריפה לילה אחד במקום בו המנזר שולט כיום. בבוקר הם הלכו והסתכלו על המקום אך לא מצאו דבר. תופעה זו חזרה על עצמה מספר לילות.

הם טיפסו בחזרה למקום והחלו לחפור עד שגילו מערה עם צלב בתוכה.

למען האל, נבנתה בית תפילה מעל המערה והוצב שם הצלב. עם הזמן התרחבה הקפלה והפכה למנזר בו התגוררו נזירים רבים.

מנזר זה, מנזר הצלב הקדוש, על פי המסורת, נוסד לפני הגעת סנט הלן לקפריסין בשנת 327 לספירה. תאריך הקמתו המדויק נותר לא ידוע.

מנזר הצלב הקדוש בתקופות הקשות של השליטה העות'מאנית הצליח לשמור ולהתרחב.

בסביבות 1700 הוא הבטיח קשר של חסינות וחסינות מהסולטן. בשנת 1757 הועברו מים למנזר והמיכל והמזרקה בקצה הדרומי מערבי של המנזר נבנו על ידי הנזיר הגרמני.

בשנת 1917 כל רכושו של המנזר ניתן לאומודים בני הכפר.

כעבור כמה שנים הוא נשלל מהנזירים האחרונים והפך לחלק מהקהילה.

במאה ה -19 שופץ לחלוטין על ידי הבישוף של פאפוס כריסנטוס, עם בן זוגו אומודיטי אקונומוס ממנזר דוסיתאוס.

על פי כתובת שנמצאת במנזר, נבנו האגף המערבי והחלק המערבי של האגף הצפוני.

בשנת 1817 הוא בנה את איקונוסטזיס הזהב של הכנסייה, הסינדיקון הגדול ושאר האולמות והמסדרונות של המנזר עוטרו בפיתוחי עץ בסגנון רוקוקו.

הפעמון שנשמר עד היום היא תרומה מדוסיתאוס מאז 1812 והוא הפעמון הראשון שנשמע בקפריסין בתקופת השלטון העות'מאני.

בשנת 1850 שופצה הכנסייה, והתרחבה משני הצדדים וקיבלה את צורתה הנוכחית.

הארכיטקטורה של המנזר וירושותיו

מנזר הצלב הקדוש הוא בניין ענק בן שתי קומות בצורת האות היוונית Π. הכנסייה ממוסגרת על ידי התאים והקשתות המקומרות.

הכניסה מקומרת והיא ממוקמת בצד הצפוני ממנו נכנסים לחצר. הכניסה המערבית שקיימת היום בצד הכיכר נפתחה לאחרונה.

בחצר יש מזרקת שיש.

כנסיית המנזר הוא בסגנון בזיליקה בעל שלוש תעלות שנבנה על פי מסורות מקומיות, ממש מעל המערה בה נמצא הצלב הקדוש.

בחלקו הפנימי של המקדש תוכלו לראות את האיקונוסטזיס המוזהב שנוצר בשנת 1817, עם מארז הצלב הקדוש וסמלים עתיקים בסגנון רוסי.

הסינדיקון, עם התקרה המופלאה וכסאו של הצלב הקדוש, מגולף על עץ אגוז.

הכס משמש גם כקריפטה של ​​הצלב הקדוש. כיום אולם הסינדיקון הוא אנדרטה עתיקה. בחדרים האחרים נמצאים מוזיאון האייקונים הביזנטיים, המוזיאון לאמנות עממית, הגלריה, תערוכת התצלומים הישנים והחדשים ומוזיאון המאבק בשנים 1955-59 בו חומרים רבים, פריטים אישיים, מדים, מסמכים ותצלומים של הלוחמים. נשמרים.

בנוסף למנזר ישנם שרידים בעלי ערך לא מבוטל כמו הצלב הגדול עם אגיוס קנבוס, צלב עץ עם כיסוי זהוב מכסף, שמוצב בחופה מיוחדת במקדש המקדש.

צלב שני, שלדברי קוסטאס ניקולאידס בצלב זה, "הוא הצלב הקטן" שנמצא במקור במערה. הצלב של פנארטו הוא הצלב הישן של אנוגירה, שהוא עתיק מאוד ונשמר במנזר מימי הביניים של הצלב הקדוש מחוץ לכפר אנוגירה והועבר למנזר טימיוס סטאברוס שם הוא קיים עד היום.

הגולגולת של השליח פיליפ נשמרת בתוך שקית פירמידה מצופה כסף. צלב עץ של 15 ס"מ מעוטר באבנים יקרות. התפעלות נובעת מיצירות האמנות המצוינות שהיא מציגה. כמו כלי קודש רבים אחרים, 26 שרידי קדושים, תכשיטים יקרים ומחוות אחרות.

כנסיית הצלב הקדוש חוגגת ב -14 בספטמבר בכל שנה את יום העלאת הצלב הקדוש.