על המפה:

Monterey היא עיירה קטנה אליה צמודות, מצפון לדרום, העיירות הבאות: Marina, Sand City, Seaside ו- Pacific Grove. כל העיירות נמצאות על קו החוף והמעבר ביניהן הוא רציף ולא תמיד מורגש. בנסיעה ברכב ניתן לחצות את כולן בכחצי שעה.

מונטריי מחולקת לשלושה איזורים כלליים, מונטריי החדשה, מונטריי הישנה ו-Cannery Row. האיזור התיירותי במונטריי הישנה הוא רחוב Alvarado ורציף הדייגים (Fishermen’s Wharf). במונטריי החדשה מרכז העניינים הוא סביב רחוב Lighthouse ו-Cannery Row שנמצא צמוד למונטריי החדשה הינו מרכז בפני עצמו. גם בפסיפיק-גרוב הרחוב הראשי נקרא Lighthouse ובסיסייד תמצאו ברחוב הקצרצר Broadway Ave כמה מסעדות/פאבים נחמדים.

מזג אוויר:

אמנם מונטריי היא עיירת חוף בקליפורניה אבל האקלים בה ייחודי ומזג האוויר בה נע בין קריר לקר, עם הרבה רוח, ובחודשי הקיץ מתאפיין בערפל כבד בחלק נכבד מהיום. דווקא חודשי החורף הקרים הם לרוב שמשיים ויבשים. אנחנו למדנו שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם השינויים במהלך היום היא פשוט לצאת מהבית גם עם כובע וגם עם מעיל.

מי האוקיינוס צלולים וקו החוף מתחלף בין צוקי אבן לחול ים אבל טמפרטורת המים נמוכה (10-16 מעלות,

תלוי בעונה). זה לא מפריע למקומיים להגיע לחוף ולשחות. לאמיצים בלבד.

פארקים:

*בקליפורניה נפוץ מאוד בטבע צמח ה-Poison Oak שעלול לגרום לגירוי בעור. כדאי להכיר ולהימנע ממגע.

לאברס פוינט (Lovers Point)- פארק ציבורי קטן ונחמד על החוף בפסיפיק-גרוב, יש חופי שחייה, דשא, מגרש כדורעף, מנגלים ושולחנות. יש שירותים.

שמורת פרפרי מונרך (Monarch Sanctuary)- למבקרים בסתיו-חורף (סוף אוקטובר עד פברואר), יש בפסיפיק-גרוב שמורה קטנטנה של פרפרי מונרך שמגיעים פעם בשנה להעביר בה את החורף. יש חניה קטנה צמודה לכניסה ושירותים. מסלול קצרצר של 100 מטרים בערך עם שלטי הסבר. בימים טובים ניתן לראות אשכולות של אלפי פרפרים. מומלץ להביא משקפת. הכניסה חינם.

חוף אסילומר (Asilomar)- רצועת חוף קצרה עם השקיעות הכי כתומות באיזור. הליכה בשביל על צוק נמוך שלמרגלותיו בריכות שפל (רק בזמן שפל) בהן ניתן לחקור חיות ים קטנות וחופים חוליים. החנייה לצידי הכביש לפי השילוט. יש ספסלים לאורך השביל. השירותים הקרובים ממוקמים ב-Crespi Pond ליד מגרש הגולף.

כביש 17 מייל- קטע נסיעה קצר שלאורכו נקודות עניין חופיות. הכניסה בתשלום. בעיניי, מיותר לממשיכים דרומה על כביש 1 או למי שמתכנן לעצור בפוינט לובוס.

פוינט לובוס(Point Lobos) - סטייט-פארק קטן עם מסלולי הליכה קצרים לאורך החופים. ציפורים, צוקים, יונקי-ים ועוד. חמוד ונחמד. הכניסה בתשלום- בגלל שמדובר בסטייט פארק התשלום תקף לכל הפארקים בהם תבקרו באותו היום (לדוגמא סטייט-פארק ביג סור שנמצא דרומה משם על כביש 1). למי שהגיע מאוחר והחנייה הפנימית התמלאה- ניתן לחנות בשולי הכביש הראשי לפני ואחרי שער הכניסה ולהיכנס לפארק ברגל. שימו לב לשילוט. המקום עמוס מאוד בסופי שבוע.

גרפאטה סטייט פארק (Garrapata)- אחד מהאהובים עלינו. פארק הממוקם על כביש 1, בערך 4-5 מייל דרומה מהכניסה לפוינט לובוס. יש בשולי הכביש חניית עפר קטנה (ללא תשלום, כולל שירותים כימיים, בצד המזרחי) המשמשת כנקודת יציאה לשני איזורים: 1. לכיוון הים- מסלולים קצרים מעל לחופים צוקיים עם עלייה לגבעונת קטנה עם ספסלים בראשה ותצפית מדהימה על הים. למי שמעדיף לא לטפס, אפשר לסגור מעגל עם השביל גם בלי לעלות. 2. לכיוון ההרים- מסלול הליכה (Soberanes Canyon) שמתחיל בהליכה קצרה בקניון בין הגבעות, כולל עצי רדווד ודילוג מעל מספר מעבריי מים רדודים. טכנית, בסוף הקניון מסתיים השביל ותמצאו שלט שבו כתוב שההמשך סגור (נכון לחודש יוני 2022). למי שעוצר כאן, זה הזמן להסתובב. לפני כמה שנים החליטו לסגור את מסלול ה-Rocky Ridge שבהמשך בגלל בלייה של השביל. בפועל- כל מי שרוצה יכול להמשיך בלי בעיה ורבים עושים זאת. מיטיבי הלכת יגלו טיפוס חד בגבעה מלאה בשיחי תורמוסים (והרבה סוגי פרחים אחרים באביב), בסוף הטיפוס יש הליכה קצרה על הרכס ולאחריה ירידה תלולה עם נוף לים. המסלול יתחבר בסוף הירידה לתחילת השביל ממנו יצאתם למסלול, קרוב לחניה. בערך 7 ק"מ של הליכה. השביל מתאים למיטיבי לכת ומומלץ להשתמש במקלות הליכה.

נקודות עניין:

מונטריי היא מעין בירת המחוז אז כדאי לבדוק לפני שמגיעים האם יש פסטיבל או אירוע מקומי אחר בזמן הביקור, כל המידע באתר של מונטריי.

מונטריי ביי אקווריום- נראה לי שזו האטרקציה מספר אחת במונטריי ושם דבר בקרב התיירים והמקומיים. אם אתם חובבי בעלי חיים וים זה נחשב ליעד מבוקש מאוד. ממליצה לתכנן מראש את הביקור בו כי התורים בחוץ ארוכים מאוד.

בעיניי, אפשר בכיף להעביר יום או יומיים רק בהליכה על הטיילת ממונטריי לאסילומר. מצפון מונטריי ועד אסילומר ישנה טיילת מסודרת להולכי רגל ורוכבי אופניים. לאורך הטיילת תוכלו למצוא חופים, ספסלים, ברזיות, צוקים, יונקי-ים (נראים בעיקר בחופים באיזור הוורף וליד התחנה הימית ע"ש הופקינס השייכת לאוניברסיטת סטנפורד), יש מספר נקודות בהן תוכלו לשכור אופניים (לאחד או אופני טנדם לשניים או למשפחה כולה), החלק הצפון-מזרחי קרוב יותר לרחוב אלוורדו ולחלק ההיסטורי של מונטריי, שם ניתן לשוטט בין המבנים והגנים ההיסטוריים, וצמוד לוורף ממנו אפשר לצאת לשיט לוויתנים או סתם להסתובב בין החנויות. תלוי בעונה ובחגים, אבל זהו מוקד האירועים של מונטריי. בהמשך ובצמוד לטיילת תגיעו לרחוב Cannery Row המפורסם המלא חנויות, מסעדות ואטרקציות שונות. בקצהו הדרום-מערבי תגיעו לאקווריום. מעט אחרי האקווריום מתחילה הטיילת את חלקה מפסיפיק-גרוב ועד אסילומר, חלק זה הוא יותר טבעי בנופיו והשביל צמוד לחוף לאורך כל הדרך. כמעט בלי חנויות ומסעדות. כן יש שירותים ציבוריים בערך בכל 2 ק"מ, חיפוש פשוט בגוגל מפס יפנה אתכם לשירותים הקרובים.

קנדי קיין ליין (Candy Cane Lane)- למגיעים באוקטובר-ינואר- ישנה שכונה שלמה בפסיפיק-גרוב שמתקשטת לכבוד האלווין וחג המולד. היא רחוקה ממרכז העניינים אבל למי שנייד- מומלץ-מומלץ! בשעות הערב.

כרמל ביי דה סי(Carmel By The Sea) - עיירה קטנה בחלקו הדרום-מערבי של הגוש. יש בה חוף חולי יפיפה ומסודר עם טיילת ושירותים. לעומת מונטריי, בטיילת הזו אין אטרקציות וחנויות. נקודה נחמדה להליכה קצרה או לצפייה בשקיעה. העיירה עצמה מטופחת ויפה ויקרה בהתאם. יש כמה חניות ציבוריות ללא עלות וללא הגבלת זמן, הנה אחת מהן.

סופרמרקטים:

מוסיפה פה פירוט קצר על סופרים כי זו שאלה שנתקלתי בה בעבר ברחובות מונטריי. יש הרבה סופרים בסביבה ואלו המתניידים ברכב יוכלו להגיע בטווח של רבע שעת נסיעה לוולמארט, טרגט, טריידר ג'ו, סייפווי ועוד. לאלו שמטיילים ברגל, או סתם צריכים משהו מעכשיו לעכשיו באמצע היום:

באיזור לייטהאוס אפשר למצוא סופר שנקרא אנדרוניקוס (יש בו אפילו מדף של אוכל כשר שמשתנה לפי החגים. חוץ ממצות- מצות יש תמיד) וסופר/בית מרקחת של CVS שפתוח 24 שעות ביממה. מי שמתגעגע לאוכל ים תיכוני יכול לבדוק גם את ה- International Market and Deli, חנות קטנטנה ומשפחתית שמוכרת מוצרים מיובאים מכל רחבי המזרח התיכון וגם מוכרת מנות פלאפל/שווארמה (בסגנון אמריקאי וקצת פחות כמו שאנחנו רגילים מהארץ).

באיזור רחוב אלוורדו אפשר למצוא סניף של Trader Joe’s וסופרים/בתי מרקחת של  Walgreens ו-Rite Aid.

אוכל ושתייה:

בכל המטרופולין הקטן הזה סביב מונטריי יש המון מסעדות- מגורמה ועד הפאסט-פוד הכי נחות. האיזור הוא דיי מנומנם ועסקים, כולל מסעדות, נסגרים מוקדם (למצוא מסעדה אחרי שמונה בערב זוהי משימה כמעט בלתי אפשרית). בחלק מהסופרים יש גם "מעדנייה" שאפשר לקנות בה סלטים, סנדוויצ'ים וסושי מוכנים או במשקל. הנה כמה מקומות שיצא לנו לבקר בהם ואהבנו (שהם לא פאסט-פוד):

Dust Bowl- מבשלת בירה מקומית נחמדה שנמצאת במרחק הליכה קצר מאלוורדו ומהוורף. יש למבשלה חצר גדולה עם ספסלי פיקניק ופטריות חימום כשקר. מתאימה גם לקבוצות או משפחות. ידידותית לכלבים. המבשלה עצמה לא מוכרת אוכל אבל בצמוד אליה ובשיתוף איתה (עם גישה ישירה מהחצר) יש פוד-טראק של אוכל מקסיקני טעים.

El Torito- מסעדה מקסיקנית גדולה שנמצאת בקצה המזרחי של הקנרי-רוו, עם נוף לים. כדאי להזמין מקום בסופי שבוע וחופשים.

Gianni’s Pizza- מסעדת פיצה גדולה על רחוב לייטהאוס. מגישים פיצות מעולות אבל לא רק. אתם כבר תריחו את ריח הפיצה מרחוק.

Wave Street Cafe- בית קפה קטן ופסטורלי שממוקם על הטיילת. אמנם לא נמצא ממש על החוף אבל יש נוף לים וחצר מטופחת עם שולחנות. מתאים לבראנץ' מפנק. בשעות העומס ייתכן תור קצר.

Salty Seal- פאב. מעוצב קצת בסגנון היסטורי. ממוקם במרכז הקנרי-רוו. יש חצר פנימית קטנה, מוזיקה חיה ומשחקי פאבים (חצים, שולחן פול וכדומה). נשנושים שליד הבירה ואוכל אמריקאי. נראה ידידותי גם למשפחות.

טי זון (TZone)- נמצא ברחוב אלוורדו. לחובבי הבאבל-טי. אייס-טי ושייקים עם תוספות של פירות, ג'לי וכדורי מיץ. ממליצים בחום. ובקור.

כמה מילים על חנייה וזהירות בדרכים:

מונטריי יכולה להיות מאוד עמוסה בכלי רכב ובהולכי רגל. לצערי גם כמות התאונות היא בהתאם (לא סטטיסטיקה רשמית, רק תצפיות וכמה כמעטים) כדאי להקפיד על חוקי התנועה גם כנהגים וגם כהולכי רגל (לא תמיד יתנו לכם זכות קדימה במעבר חציה). גם בטיילת יש סימון ברור היכן מותר לכם לצעוד כהולכי רגל והיכן מותר לרכב על אופניים.

חניה- ברוב האיזור התיירותי החניה היא בתשלום ו/או מוגבלת בזמן, חפשו את השלטים והסימונים על המדרכה. מי שמעוניין לחנות ללא הגבלות יכול להתרחק קצת מהים ולעלות רחוב או שניים לתוך שכונות המגורים.

יאללה תהנו! אני זמינה לשאלות נוספות..

*לקחתם ספר לטיסה ולא מעוניינים בו יותר? נשמח לקבל ואולי אפילו להציע ספר אחר לטיסה חזרה :)