לכבוד יום הולדתי, החלטנו לצאת לחופשה קצרה וכיפית בפראג,

ולחוות בפעם הראשונה את אווירת הטרום-כריסמס המיוחדת.

emoji אז הצטיידו במעיל חם, כפפות וצעיף...אנחנו יוצאים לדרך. יהיה כיף ! emoji

========================================

emojiכרטיסי טיסה – חברת smartwings , טיסת צ'ארטר ללא ארוחה, אך כוללת מזוודה של 15 קילו וטרולי לכל נוסע. 4 ימים מלאים – נחיתה בפראג ב- 9 בבוקר, טיסת חזרה ארצה בחצות. העלות 320$ לכרטיס (2,300 ש”ח לזוג).

emojiהעיתוי הנבחר – השבוע הראשון של דצמבר, בו ”הדליקו” את עץ האשוח בכיכר העיר העתיקה של פראג, שהייתה אפופה באווירה קסומה וצבעונית.

emojiכסף – המטבע המקומי בפראג הוא קורונה. אף שניתן להמיר כסף בעיר, בחרנו להשתמש בשירות ההמרה של גרופון מט”ח. יום לפני הטיסה, המרנו 860 ש”ח ל- 5,000 קורונה צ'כית. את הכסף מקבלים בדלפק בנק הפועלים בדיוטי פרי בנתב"ג. הדלפק פתוח 24 שעות, 7 ימים בשבוע. לטעמנו - מאוד נוח. לפרטים נוספים : https://groupon.flymoney.co/ . את השאר שילמנו בכרטיס האשראי.

emojiמחשבון המרה – כדי לחשב בקלות את ההמרה בין ש”ח, יורו וקורונה הורדתי לסלולרי אפליקציה בשם XE, שהינה מחשבון המרת מטבע חינמי שעובד באוף ליין. בוחרים את סוגי המטבעות הרלוונטיים, רושמים את הסכום באחד המטבעות, והאפליקציה מחשבת מיד את ההמרה לשאר המטבעות שנבחרו. פשוט ונוח ! kiss

emojiסים מקומי – קנינו בקניון פלדיום, 1.2 ג'יגה בעלות 30 ש”ח. במשך 4 ימים מלאים ניצלנו בקושי 400 מגה (כולל ניווט יומי בעיר, הודעות וואטצאפ).

emojiמלון Grandior, חמישה כוכבים, נמצא במיקום מעולה במרכז העיר (קרוב לקניון הפלדיום, ומסביבו בתי קפה וסופרים). החדר מרווח, והמיטות מאוד נוחות. העלות: 1650 ש”ח לזוג עבור 3 לילות פלוס ארוחת בוקר עשירה (כולל פינת אומלטים, פינה להכנת וופל בלגי ופנקייקים, ואפילו פסנתרן שמלווה בנעימותיו את הסועדים). מול המלון ישנם קווי חשמלית ואוטובוס, ובמרחק כמה דקות הליכה יש תחנת מטרו. מומלץ no
 הנה הקישור לביקורות ב- booking.
** למעוניינים יש במלון ספא עם טיפולים שונים (כן, גם ספא בירה) וקזינו **
emojiהגעה – שאטל פרטי מחברת Prague Airport Transfers. מכיוון שהיינו עם עוד זוג חברים, הזמנתי מראש מיני וואן גדולה שהכילה בקלות את מזוודותינו (סה”כ 4 מזוודות בינוניות ו- 2 טרולים), בעלות של 590 קרונות לכיוון (23 יורו לכיוון).
** באתר מוצגים מחירים גם לזוג או לקבוצה גדולה יותר.
 גם בנסיעת ההלוך וגם בנסיעת החזור הנהג הגיע בזמן, נסע בצורה זהירה, והיה אדיב. בהלוך הוקרן לנו בוואן סרט באנגלית על העיר (חביב ומכניס לאווירה wink), וכן קיבלנו מפה מפורטת של פראג ושובר ל- free tour של 4 שעות (אותו לא ניצלנו).
emojiמזג אוויר – כאמור, הייתה זו הפעם הראשונה שהיינו באירופה במזג אוויר חורפי, והיה לנו חשש קל איך נתמודד עם הקור המקפיא של פראג. הטמפרטורה נעה סביב ה- 0 מעלות, והשמיים היו בהירים, ובדיעבד אוכל לומר שהקור היה סביר לגמרי. אז נכון שמזג אוויר זה גם עניין של מזל, אבל כמאמר הפולניות “אם מתלבשים טוב, זה לא נורא בכלל” angel מעיל טוב, כפפות, צעיף מחמם וכובע גרב הם Must. לרגישים לקור מומלץ גם טרמי. אני אישית, לבשתי מכנס טרמי רק ביומיים הקרים יותר, ביומיים האחרים לא נזקקתי לכך. קחו בחשבון גם שבכל המקומות הסגורים (קניונים, סופרים, חנויות, מסעדות וכו') יש חימום, כך ששיטת הבצל הכרחית blush.
 את התמונה הזו צילמתי בטיסת ההלוך לקראת הנחיתה בפראג, אך במרכז העיר לא היה שלג. למזלנו גם גשם לא ירד, פרט למעט מאוד טיפטופים ביום האחרון emoji, שהיו קצרים ולא הפריעו לשוטט בחוץ בכיף.

אז קדימה...מתחילים !
(** בסוף הפוסט, הוספתי רשימה של מסעדות מומלצות בפראג **)
יום שישי, 1/12/2017
 למלון הגענו ב- 11 בבוקר, איפסנו את המזוודות ויצאנו לתור את העיר. עצירה ראשונה בקניון פלדיום (Palladium) הענק, שכולו היה מקושט לקראת החג. מגוון חנויות מקומיות ורשתות אירופאיות. לרוב, המחירים היו כמו בארץ. יש קומת מסעדות גדולה (כולל פאסט פוד כמו מקדונלדס, פיצה האט, ועוד) במחירים זולים.

אחרי סיבוב קצר בקניון, התחממנו, ויצאנו לכיכר הרפובליקה (Náměstí Republiky), לשוק הכריסמס הראשון שלנו. המקום מלא דוכנים של צעיפים, כובעים, ממתקים, מזכרות, וכמובן איך אפשר בלי דוכני הקיורטוש והסיידר החם.

משם המשכנו לבית העירייה המפואר (Obecní dům), שכולל קומפלקס אולמות קונצרטים ובתי קפה, ואח”כ למגדל אבק השריפה (Prašná brána), שנבנה ב- 1475, והיה אחד מ- 13 השערים המקוריים של העיר. במאה ה- 17 הוא שימש לאיכסון אבק שריפה, ומכאן שמו. היום, המגדל הוא אחת מנקודות הכניסה הפופלאריות ביותר לעיר העתיקה.
** ניתן לעלות במדרגות לתצפית יפה על העיר.

ברחבי העיר פזורות מכוניות עתיקות, שנהגיהן מציעים סיור מקיף בעיר במכוניות הפתוחות. במקרה של מזג האוויר החורפי בו היינו, זו חוויה לאמיצים בלבד angel

אנחנו ממשיכים ללכת ברחובות מלאי התיירים, ונחשפים להמוני חנויות המזכרות, הבבושקות והבובות שבעיר.

חולפים על פני כנסיית טין המרשימה (Týnem), על שני צריחיה המרהיבים. אף ששני המגדלים נראים מרחוק סימטריים, זה לא המצב – יש בהם שוני, כאשר עפ”י מאפייני הארכיטקטורה הגותית, אחד מהם הוא המגדל “הנשי” והשני הוא “הגברי”.

בהמשך הרחוב אי אפשר לפספס את אחת האטרקציות המוכרות של פראג – השעון האסטרונומי (Pražský orloj), הניצג בחזית מגדל בית העירייה הישן. האגדה מספרת כי מועצת העיר מאד התפעלה מעבודתו של השען יאן רוז', וציוותה לעוור אותו על מנת שלא יבנה שעון מדהים כזה בעיר אחרת. כנקמה על המעשה הוא זרק את עצמו על השעון ושנים רבות המנגנון לא עבד, עד שמצאו שען אחר שהצליח להבין את המנגנון המורכב של השעון ותיקנו.

החלקים הראשונים של השעון נבנו בשנת 1410, וכמה עשרות שנים מאוחר יותר נוספו לחזיתו דמויות גותיות. במאה ה- 17 נוספו לשעון דמויות השליחים של ישו. וכך, בכל שעה עגולה מתאספים המוני תיירים מול השעון, לראות כיצד דמויותיהם של 12 השליחים יוצאות במעין “ריקוד”. מעבר להצגת הדמויות, השעון מציג את השעה והתאריך במגוון צורות – זמן גרמניה עתיק, זמן צ'כי עתיק, זמן בבלי וזמן הכוכבים. סביב השעון מוצגים גם 12 המזלות האסטרולוגים. אין ספק – שעון מתוחכם laugh

בדיוק כשהגענו לשעון האסטרולוגי, הייתה שעה עגולה, והדמויות החלו לזוז. האמת, די סתמי, ואם אתם לא עוברים שם בדיוק בזמן ההצגה, לא הפסדתם הרבה. אך בכל מקרה, כדאי לעבור לראות את השעון המרהיב, ואת אזור עצמו.

כשכולם התמקדו בדמויות הרוקדות שבשעון האסטרונומי, את תשומת הלב שלי משך דווקא זוג ביום חתונתו emojiemojiemoji

כל הצעידה ברחובות הפכה אותנו לרעבים למדי, והחלטנו לעצור לנישנוש קצר wink

חזרנו לדוכני הכריסמס. ברקע
כנסיית ניקולס הקדוש (Kostel sv. Mikuláše, שנחשבת לאחת מכנסיות הבארוק היפות ביותר באירופה. אי אפשר שלא להתפעל מהמבנה העצום הזה, שמשווה למקום הוד והדר.

משם המשכנו למסעדת Kolkovna Celnice בה מגישים, בין השאר, מרק תפו”א בלחם.
** יש גם גירסה בשרית.

אחרי ששבענו והתחממנו, שמנו פעמנו חזרה למלון. הפעם דרך רחובות אחרים, בכדי לראות את בית הכנסת הירושלמי (Jerusalem Synagogue).

אמנם לא יכולנו להיכנס לתוכו, כי הוא פתוח לציבור המבקרים רק עד אוקטובר, אך יכולנו להתפעל מאוד מצורתו החיצונית המרהיבה. פרטים על בית הכנסת, כולל שעות פתיחה ומחירים, ניתן למצוא פה.

חזרנו למנוחה במלון, ולעת ערב יצאנו שוב לקניון הפלדיום, לשיטוט בין החנויות ולארוחת ערב קלה במתחם המסעדות שבקומה העליונה.

את היום סיימנו בדוכן קיורטוש blush

יום שבת, 2/12/2017
 היעד הראשון של היום היה מצודת פראג (Pražský hrad), שנרשמה בספר השיאים של גינס כטירה העתיקה הגדולה ביותר בעולם (באורך של 570 מטר ורוחב ממוצע של 130 מטר). ישנן מספר דרכי הגעה למצודה, כמפורט כאן. התכנון שלי היה להגיע באמצעות טראם מספר 22 לחלקו העליון של המתחם (ירידה בתחנת Pražský hrad ).
וכך, אחרי ארוחת הבוקר המצויינת במלון, התייעצנו עם הפקידה בקבלה, שהמליצה גם היא על שני טראמים – הראשון מספר 15, המגיע לתחנת Malostranská , ומשם בטראם 22 המגיע לכניסה למצודה.
 יצאנו לדרך, מחפשים את תחנת טראם מספר 15. אחרי דקות לא מועטות, הצלחנו למצוא את התחנה ואף לקנות כרטיס לתחבורה הציבורית. אציין כי בפראג קיימים מספר סוגי כרטיסים על פי משך הנסיעה, התקפים לכל סוגי התחבורה. הפירוט נמצא כאן וגם כאן. אך שימו emoji : לפני שאתם רוכשים כרטיס ליום אחד ומעלה, בידקו את כדאיות הרכישה, שכן האטרקציות בעיר קרובות אחת לשנייה. במהלך ארבעת הימים שלנו בפראג השתמשנו בתחבורה הציבורית רק פעמיים…בכל מקרה את מפת המטרו והטראם תוכלו למצוא בלינק הזה.
 ונחזור אלינו – לאחר שקנינו כרטיס לחצי שעה (בעלות 24 קורונות), ירדנו בתחנת Malostranská וחיפשנו את קו 22, אך לפי השלטים במקום, נראה שהוא בוטל או לא עובד זמנית. פתאום הגיח מעבר לרחוב טראם 22, ועצר בתחנה בקרבת מקום. רצנו אליו, הספקנו לעלות (אין צורך להחתים שוב את הכרטיס במכונה), אך באופן מפתיע תחנת Pražský hrad לא הופיעה ברשימת התחנות הבאות של הקו smiley...מוזר.

שאלנו את אחד המקומיים היכן לרדת, והוא אמר לנו שעדיף לרדת בתחנה הבאה, כי אנחנו מתרחקים מהמתחם. שורה תחתונה – לא ברור מדוע הטראם לא הגיע לתחנה של המצודה. לנו לא נותרה ברירה אלא לעלות את רחוב Nerudova רגלית emoji

אבל בסיום העלייה יש בונוס ...תצפית יפה על העיר surprise

כיום, המצודה משמשת כמעונם הרשמי של נשיאי צ'כיה, ומקום מושבה של הממשלה, כאשר מדי שעה עגולה מתבצעת החלפת משמרות, ופעם אחת ביום, בשעה 12:00 בצהריים, מתקיים טקס מורחב הכולל תרועת חצוצרות והנפת דגלים. למרות ההסתבכות הקלה שהייתה לנו בהגעה למצודה, הספקנו להגיע לחילופי המשמרות של 12:00, וכך זה היה נראה:

הכניסה הראשית למתחם המצודה היא דרך שער ברזל מרשים, שמשני צדדיו עומדים חיילי משמר הכבוד של המצודה. התכנון המקורי היה לקנות כרטיסים למסלול B, הכולל 4 אתרים במתחם:

• קתדרלת ויטוס הקדוש (St. Vitus Cathedral ,Katedrala Svateho Vita)
  • בזיליקת ג'ורג' הקדוש (Bazilika Svatejo Jiri)
  • ארמון המלוכה הישן (Stary Kralovsky Palac)
  • סמטת הזהב (Zlatá ulička)

אך מכיוון שבסיום חילופי המשמרות השתרך מייד תור עצום לקניית הכרטיסים, החליטה “רוב הקבוצה” לוותר על כניסה למצודה frown...חבל, אך הרוב קובע...וכך הסתפקנו ארבעתנו רק בצפייה בחלקה החיצוני. מבחינתי זו סיבה לחזור בעתיד שוב לפראג angel אבל בכל מקרה, המלצתי החמה היא להגיע מוקדם בבוקר, ולרכוש כרטיסים למתחם המצודה מבעוד מועד. הפירוט והמחירים מופיעים פה.

אחרי שטיילנו לנו קצת ברחבת הכניסה, והתפעלנו מהמבנים, ירדנו מגבעת המצודה חזרה למרכז העיר. לא לפני שצילמנו את מגדל רוזהלדנה (Rozhledna), הבנוי כדגם מוקטן של אייפל שצופה לו מגבעת פטרין (אליה נגיע למחרת).

עברנו דרך גני וטרובסקה (Vrtba garden). גנים קטנים ומקסימים, הממוקמים על צלע גבעת פטרין, בלב רובע מאלה סטרנה (Mala Strana). הגנים בנויים בצורה סימטרית מדויקת על צלע הגבעה במספר מפלסים עם מדרגות, והנוף הנשקף מלמעלה על פראג אמור להיות ממש מיוחד. אך גילינו ש- ”זה לא כ”כ נעים לראות גן סגור...” indecision

במידה ואתם באים במהלך חודשי הפעילות (אפריל עד אוקטובר, מ- 10:00 עד 18:00), זה המחזה שתצפו לראות:
התמונה לקוחה מאתר האינטרנט של הגנים

הנה אתר האינטרנט - הכניסה (בתשלום של 65 קרונות למבוגר) הינה דרך חצר בית מספר 25 ברחוב Karmelitská .

משם המשכנו לקיר של ג'ון לנון. הקיר מכוסה בכתובות וציורים צבעוניים המבטאים שאיפה לחופש, לשלום ולאהבה, והוקדש לג'ון לנון לאחר הרצחו ב- 1980. אנשי המשטר הקומוניסטי ניסו למחוק את גרפיטי המחאה מספר פעמים, אבל אחרי שהבינו שכל פעם הקיר מתמלא בכתובות חדשות במהלך הלילה, התייאשו. אמנם הוא מאוד מקושקש ופחות פוליטי משהיה, אבל עדיין חביב למדי.

וגם פה ראינו צילומי חתן-כלה emoji. אמנם לא עקבתי אחריהם, אך אני בטוחה שהיעד הבא שלהם היה גשר המנעולים הרומנטי, עליו תלויים מאות מנעולים שזוגות קשרו וזרקו את המפתח לנהר שמתחתם, כסמל לאהבתם שננעלת לנצח.

באזור יש גם מסעדות נחמדות, כמו שתי אלה:

משם המשכנו, איך לא, לשוק כריסמס קטן, לנשנש קיורטוש וסיידר חם emoji

ירדנו לכיוון האי קמפה (Na Kampě), שנוצר על ידי תעלה מלאכותית שנועדה להפעיל את תחנות הרוח שהוקמו במקום. הנוף של הנהר והגדה השנייה – מקסים emoji

המבנה המרשים שנראה באופק ומעליו כיפת זכוכית וזהב, הוא התיאטרון הלאומי של פראג (Národní divadlo) . הוא נחשב למוסד התרבות החשוב ביותר בצ'כיה, מדינה אשר תושביה אוהבים מאוד אומנות ותיאטרון. מוצגים בו הצגות, אופרה ומופעי בלט.

צעדנו לאורך הגדה
של נהר הוולטאבה (Voltava), נהנים מהנוף של העיר. זהו למעשה הנהר הארוך ביותר בצ'כיה, שחוצה את פראג לשניים...והגענו לסמטה הצרה ביותר בפראג, שנמצאת במאלה סטרנה   (Mala Strana) , ברחוב Cihelna, בין גשר קארל למוזיאון קפקא.

הסמטה כל כך צרה, עד ששני אנשים אינם יכולים לעבור בה בו זמנית. לכן, על מנת להכווין את תנועת הולכי הרגל, הותקנו רמזורים משני צידי הסמטה. בכדי לעבור צריך ללחוץ על הכפתור ולחכות לאור ירוק laugh
אז ככה היא נראית כשהיא ריקה :

וככה היא נראית כשעוברים בה:

כמה פסיעות משם והגענו לרחבת מוזיאון קפקא (Franz Kafka Museum), בה מוצב אחד הפסלים מעוררי המחלוקת של האמן הצ'כי דויד צ'רני – פסל המשתינים (Peeing Statue). מדובר על שני פסלי גברים, שניצבים מעל בריכה רדודה, המעוצבת כמפת צ'כיה, ומשתינים לתוכה.

המשכנו לטייל ברחובות הסמוכים, נהנים ללכת לאיבוד בין הסימטאות הקסומות של פראג.

ולפני שחצינו את הגשר לגדה השנייה, עצרנו לאתנחתא מתוקה בסניף Amorino...יאמי !! emoji

אז אחרי שראינו את גשר קארל (Karlův most) מרחוק, הגיע הזמן גם לחצות אותו wink
זהו הגשר העתיק ביותר בפראג, ואי אפשר שלא להתפעל מפסלי הבארוק המרשימים הניצבים לכל אורכו.

הנוף מהמם, וכמות האנשים שחוצים אותו נראית אינסופית emojiemojiemoji

אנחנו ממשיכים לכיוון המסעדה בה נאכל ארוחת צהריים, לא לפני שעוברים ליד עוד פסל מפתיע של דויד צ'רני – האיש התלוי. אי שם בין הבניינים במפגש הרחובות Husova ו-Skorepka נמצא פסל בדמותו של פרויד, הנתלה באצבעותיו מעמוד….מעניין איך פרויד היה מפרש את זה? blush

אחרי כמה דקות הליכה אנו מגיעים למחוז חפצנו – Vapiano – מסעדה איטלקית בעיצוב מדליק, שמאוד אהובה עלינו. סניפיה פזורים ברחבי אירופה, וכבר דגמנו אותה בלא מעט ערים (מינכן, ברלין, בודפשט...) והנה הגיע גם תורה של פראג. הסניף חדש יחסית, נפתח רק לפני כמה חודשים, ובהחלט מצדיק את ההגעה אליו.
 למי שלא מכיר את הקונספט של הרשת אספר כי בכניסה ל- Vapiano מקבלים כרטיס אלקטרוני איתו עוברים בין מגוון הדלפקים ברחבי המסעדה - סלטים, פיצות, ריזוטו, פסטות, קינוחים. כאשר בכל דלפק בוחרים מה להזמין, ואיזה מרכיבים להוסיף למנה (גבינות, פטריות, חריף וכו'). השפים מכינים את המנות מול עיניכם, וטוענים את הכרטיס במחיר המנות שהוזמנו. עם סיום הארוחה, מגישים את הכרטיס לקופאית ביציאה, ומשלמים. כל המנות טריות, טעימות מאוד ובמחירים זולים. ת ע נ ו ג ! broken heart
 אז אחרי שמילאנו את ביטננו במטעמים איטלקיים, יכולנו להקדיש זמן לשופינג blush
 רשת בתי הכולבו והסופרים הבריטית, TESCO, בה נמצאת המסעדה, מקושטת וחגיגית כולה, כיאה לימי טרום הכריסמס. יש שם ארבע קומות של מבחר חנויות צעצועים, הנעלה, הלבשה וסופר גדול בו תמצאו מגוון מוצרים רחב.

ממש סמוך ל- TESCO ניצב פסלו המרהיב של הסופר היהודי צ'כי פרנץ קפקא (Franz Kafka's head). פסל מכני, שעשוי שכבות פלדלת בגובה 11 מטר, ועוצב גם הוא ע”י דויד צ'רני. השכבות מסתובבות ויוצרות כל פעם מחדש את תווי פניו של הסופר. לא להחמיץ ! emoji

יעדנו הבא בערב זה, היה מופע תיאטרון שחור. בפראג יש כמה תיאטראות המציגים מופעים כאלו. המופע מתקיים בחשיכה מוחלטת ומשלב בין ריקודים מודרניים לבין פנטומימה, וכל זאת בעזרת תאורה אולטרה סגולה ליצירת אפקטים מיוחדים. אולם, כשביקשתי המלצות בקבוצות הפייסבוק וב”למטייל” על מופע מומלץ, הדעות היו חלוקות. רוב המגיבים טענו שזה ממש ביזבוז זמן ומיעוטם אהב angry
 אז נכנסתי לאתרי האינטרנט של כמה תיאטראות, ראיתי סרטונים שהעלו, ובחרתי לפי תחושת הבטן את המופע The Best of Image של Image Theatre – התיאטרון השחור המפורסם ביותר בפראג. את הכרטיסים הזמנתי מראש בארץ בחצי מחיר blush. שימו emoji שמכיוון שהמושבים אינם מסומנים, יש להגיע לפחות חצי שעה לפני תחילת ההצגה על מנת לתפוס מקום טוב באמצע האולם (בכדי לראות את האפקטים בצורה מיטבית, מומלץ לא לשבת קרוב מידי לבמה).
 בעיניי המופע היה יפה ומאוד נהנתי broken heart. עם זאת קטעי הקישור בפנטומימה היו פושרים – חלקם מוצלחים יותר ואחרים פחות, אך הם היו החלק המשני. למען ההגינות אציין שבן הזוג והחברים ניצלו חלק מהזמן לנימנום, אבל לדעתי הם פשוט היו עייפים מהיום הארוך “שעבר על כוחותינו”… בכל זאת ישבנו באולם חשוך לחלוטין, בכיסאות נוחים, והפיתוי להירדם – גדול blush.
 בשורה תחתונה, אני בהחלט חושבת שזו חוויה מיוחדת למגיעים לפראג, ולכן ממליצה (גם עם ילדים). מצרפת לכם את הלינק למופע כדי שתוכלו לשפוט בעצמכם אם אתם בעניין. שימו לב שהתיאטרון מציג כמה מופעים. הנה לוח המופעים עפ”י הימים. באתר יש פירוט, תמונות וסרטונים. כדאי להציץ בהם לפני שאתם מחליטים איזה מופע לבחור.
 המופע נמשך 90 דקות, ובסיומו צעדנו למלון, לא לפני שעברנו שוב בכמה דוכני שוק חג מולד מקסימים. אף על פי שהיה כבר מאוחר וקר למדי, האזור הומה אדם, והרחובות הצבעוניים והמקושטים משרים אווירה מיוחדת emoji

אנחנו עוברים לראות את עץ האשוח הזוהר והחגיגי שנמצא ליד קניון הפלדיום. מהמם emojiemoji

משם אנחנו ממשיכים לכיכר העיר העתיקה (Staroměstské náměstí) , בה ניצב עץ האשוח המרכזי של פראג. והוא עצום ומרהיב ! emojiemoji שוק הכריסמס גדול מאוד ומשופע בעשרות דוכנים צבעוניים, המציעים למכירה מאכלים מסורתיים, קינוחים, סיידרים חמים, רקמות, תכשיטים, צעצועים וכמובן קישוטי חג מולד רבים ומנצנצים. והכיכר, הווווו הכיכר….היא פשוט מהממת. צריחי כנסיית טין שברקע מוסיפים עוד נופך “אגדתי”. WOW ! surprise

אנחנו משוטטים בין הדוכנים, מסביבנו המון אנשים, ונהנים מאוד מהאווירה הקסומה של המקום. עוד מיני קיורטוש קטן, לסיום מתוק של היום blush וזהו...אנחנו חוזרים עייפים ומאוד מרוצים למלוננו.

יום ראשון, 3/12/2017
 אז אחרי הקילומטרים הרבים שגמענו אתמול רגלית, שינת הלילה הייתה ערבה במיוחד emoji. לאחר ארוחת הבוקר העשירה שבמלון, יצאנו אל היעד הראשון של היום - גבעת פרטין (Petřín). קנינו כרטיס לתחבורה הציבורית שתקף ל- 90 דקות, עלינו על הטראם וירדנו בתחנת Ujezd . קווי הטארם שמגיעים אליה הם 9, 12, 15, 20, 22.

משם ניתן לטפס רגלית במעלה הגבעה (עלייה די תלולה) או לעלות ברכבל שיניים (פוניקלור), שאליו תקפים כרטיסי התחבורה הציבורית הרגילים. אין צורך לתקפם בשנית בעמדת הכירטוס. באביב עושה רושם שהגנים בדרך לפיסגת הגבעה ירוקים ומטופחים, ואולי כדאי להשקיע את המאמץ ולטפס רגלית, אך זה לא היה המצב בחורף. אנחנו מחליטים להשתמש בשירותי הפוניקולר, שיוצא למעלה הגבעה כל 10 דקות לערך, ולחסוך את כוחותינו להמשך היום. הנה האתר לבדיקת ימי ושעות הפעילות של הפוניקולר. התור לכניסה היה ארוך למדי, אך 20 דקות לאחר מכן אנחנו כבר בדרך לפיסגת הגבעה.
 ** שימו emoji שלפוניקולר יש שתי תחנות. יש לרדת בתחנה הסופית ולא באמצע הגבעה.

ירדנו בתחנה השנייה (הסופית) ופנינו ימינה למגדל רוזהלדנה (Rozhledna)  - דגם מוקטן של מגדל אייפל, ממנו ניתן לראות נוף פנורמי של כל העיר.

אם ברצונכם לעלות לראש המגדל ברגל באמצעות 300 מדרגות, יש לשלם 120 קורונות, ואם תרצו לעלות במעלית (אליה נכנסים 4-5 איש בכל פעם) יש לשלם 180 קורונות. לאורך כל המדרגות ישנם ספסלים למנוחה. כל הפרטים – דרכי הגעה, מחירים ושעות פעילות - נמצאים פה. בכל מקרה, אל תחמיצו את האטרקציה הזו, כי היא מאפשרת את אחת התצפיות המרהיבות על העיר no

את הדרך חזרה אפשר לעשות בפוניקולר או רגלית דרך הגנים. לנו נשארו עוד כמה דקות לסיום תוקף כרטיסי התחבורה, ובחרנו לרדת בפוניקולר. משם צעדנו לבית הרוקד (Tančící dům). זהו הכינוי שניתן לבניין משרדים בעיצוב מאוד מיוחד. מקור ההשראה של האדריכל היה צמד הרקדנים המפורסמים ג'ינג'ר רוגרס ופרד אסטר, ולכן נקרא במקור "בניין ג'ינג'ר ופרד". ייחודו בולט עוד יותר, בכך שהוא ניצב לצידם של בנייניה המסורתיים של פראג.
 זו הדרך לבית הרוקד. חדי העין ביניכם יוכלו להבין בו מרחוק laugh

אנחנו עוברים ליד התיאטרון הלאומי של פראג (Národní divadlo), והפעם יש לנו הזדמנות לראות את המבנה המרשים הזה מקרוב.

כשחוצים את הגשר ומביטים לאחור, רואים באופק את מגדל רוזהלנדה, הניצב על גבעת פטרין.

הרחוב יפייפה, בנייניו מעוצבים בקפידה ומעוטרים בפסלים מרהיבים. בסוף הרחוב אנחנו מגיעים לבניין הרוקד. הבניין סגור למבקרים, והכניסה אליו מותנית בביקור עסקי באחד המשרדים או בסעודה במסעדה הצרפתית שנמצאת על גג המגדל (בקומה שביעית), ואורחיה נהנים מתצפית פנורמית על העיר.

הלאה...צועדים ברחובות של פראג המקסימה, ומתפעלים מיופים של הביניינים. הכל כ”כ אירופאי ומעוצב.
 איזה יופי surprise והנה הגענו שוב לשוק כריסמס, הפעם יש עוד אור יום ואנחנו מתחילים במסע שופינג ממוקד, כי חייבים לחזור עם מתנות לילדים שמחכים בבית emoji רחוב Na Příkopě משופע בחנויות – ZARA, H&M, Bershka, New Yorker, Mango, Adidas – רוב המחירים מעט נמוכים מהארץ, אבל בהחלט שיש גם מציאות והתחלת סיילים. יצאנו בשלל blush

כשסיימו את הקניות, כבר ירד הערב, התפאורה החלה מנצנצת, והרבה אנשים התגודדו סביב דוכני החג.

לארוחת הערב בחרנו הפעם במסעדה האיטלקית המומלצת “Green Tomato”, שנמצאת בתוך בית אבן מיוחד. היה מאוד טעים, ומאוד זול ! kiss וכך עוד יום בא לסיומו. מחר יום אחרון.
יום שני - 4/12/2017

התכנון ליום האחרון שלנו בפראג היה ביקור ברובע היהודי (Jozefov), אליו מגיעים דרך – איך לא – כיכר העיר העתיקה wink הרובע היהודי, שהוקם במאה ה- 13, ממוקם בין נהר הוולטובה לכיכר העיר העתיקה, וזהו האזור היחיד בו הותר ליהודים להתגורר בעיר. ב-1848 נפתחו שערי הגטו והרובע היהודי, ושנתיים מאוחר יותר שונה שמו לרובע יוזפוב (Josefov), על שמו של השליט יוזף השני, אשר הרפורמות שקבע (כמו אפשרות לקניית קרקע, מגורים מחוץ לגטו ואפשרות לימודים באוניברסיטה) שיפרו את חיי היהודים, והם מצידם גמלו לו בכך שקראו לרובע המגורים שלהם על שמו.
אך קודם, כאמור, אנחנו עוברים בכיכר העיר העתיקה (Staroměstské náměstí) . הכיכר נראית שונה באור יום, אך עדיין מאוד מאוד מרשימה. יש הרבה פחות אנשים מאשר בערב, אולי כי זה יום חול, ואולי כי קצת טיפטף בבוקר (לא טפטופים שמפריעים לטייל בנחת). אבל לנו זה ממש לא שינה. התמוגגנו מהמראות. מכל זווית שהסתכלנו על הכיכר, היא מרהיבה surprise רמקולים השמיעו נעימות חג, וקבוצות ילדים הגיעו עם הגננות לסיורים במקום.

במרכז הכיכר, האנדרטה שנבנתה לציון 500 שנה למותו של יאן הוס, המנהיג הצ'כי הדתי והרפורמי הראשון שיצא בגלוי נגד הכנסייה הקתולית, ושילם על כך בחייו.

מבט אחרון על כיכר העיר העתיקה, ואנחנו ממשיכים לרחוב Pařížská לכיוון בית הכנסת פינקס (Pinkas Synagogue) שברובע היהודי.

התור ארוך למדי, ובסופו הגענו לקופה בה יש אפשרות רכישה של כמה סוגי כרטיסים. בחרנו את כרטיס Jewish Museum in Prague , הכולל כניסה לבית הכנסת מייזל, בית הכנסת הספרדי, בית הכנסת פינקס, בית הכנסת קלאוזן ובית הקברות העתיק (הכרטיס אינו כולל את Old-New Synagogue – אלטנוישול). שעות הפעילות של בתי הכנסת, מחירי הכרטיסים ופרטים נוספים נמצאים באתר הזה.
בית הכנסת פינקס (Pinkas Synagogue) הוא בית הכנסת השני העתיק ביותר בפראג, והביקור בו היה המרגש ביותר עבורנו, שכן הוא מאוד מיוחד. אין בו “תפאורה” רגילה של בית כנסת. אחרי מלחמת העולם השנייה הוא הפך לאתר זיכרון ליהודי צ'כיה שנרצחו על ידי הנאצים במחנה טרזין. על קירותיו חקוקים שמותיהם של כ- 80,000 קורבנות יהודיים, תאריך לידתם ופטירתם ושמות הקהילות מהם הגיעו. מצמרר ומרגש בו זמנית.
 בקומה העליונה של בית הכנסת מוצגים ציורים שצויירו ע”י ילדים יהודיים שהיו במחנה הריכוז טרזין. רובם ניספו במחנות הגזים באושוויץ-בירקנאו. הציורים מתארים את החיים בגטו, התעללות הנאצים, הרצון לחזור הביתה, החלום לעלות לא”י ועוד. אי אפשר להישאר אדישים ! פשוט מכה חזקה לבטן enlightened
 בסיום הביקור בבית הכנסת פינקס, מגיעים לאתר השני – בית הקברות היהודי (Old Jewish Cemetery), מהעתיקים ביותר באירופה. הוא מכיל 12,000 קברים, אך ההערכה היא כי מתחת לפני האדמה מצויים כ־ 100,000 קברים. בין הקברים הרבים מצוי גם קברו של המהר"ל - יוצר הגולם מפראג - רבי יהודה בן בצלאל ליווא.

האתר הבא היה בית הכנסת הספרדי (Spanelska Synagoga). פנים בית הכנסת מרהיב, וכולל עיצוב מפואר, כיפת זכוכית וויטראז'ים יפיפיים. כיום הוא אינו משמש לתפילה, אלא חלק מהמוזיאון היהודי בפראג, ולעיתים נערכים בו גם קונצרטים.

בכניסה לבית הכנסת (קרוב למקום הולדתו) ניצב פסל נוסף של פרנץ קפקא (Franz Kafka statue) שבהחלט מושך תשומת לב רבה – פסל ברונזה בדמות הסופר, הנישא על גבה של דמות עצומה.

אנחנו ממשיכים לטייל ברחובות הרובע היהודי, עד שחוזרים שוב לכיכר העיר העתיקה, שממראותיה אין שובע. פשוט מהממת surprise

מסתובבים שוב בשוק הכריסמס שליד קניון הפלדיום, ובוחרים לארוחת צהריים לחזור למסעדת Vapiano.

סיבוב אחרון לשופינג, וכבר יורדת החשיכה על רחובות פראג. למרות זאת, המוני אנשים ברחובות, אוכלים, שותים ונהנים, אווירת טרום כריסמס במיטבה emojiemojiemoji

אחרי ארוחת ערב, אנחנו צועדים למלון, אוספים את מזוודותינו ומחכים לשאטל הפרטי של חברת Prague Airport Transfers , שמגיע בדיוק בזמן לאסוף אותנו לשדה התעופה בפראג. בדרך, מחוץ למרכז העיר, אנחנו רואים שהכל מושלג emoji איזה יופי !
 זהו, הגענו לשדה התעופה, שגם הוא התקשט לכבוד חג המולד. אוטוטו ממריאים emoji
חופשתנו הקצרה והממצה בפראג הקסומה הגיעה לסיומה.
נהנינו מאוד !
 כנראה שזו תחילתה של התמכרות לקונספט “חופשות טרום כריסמס”... yes
** גללו מטה לרשימת המסעדות המומלצות בפראג **

וכמובטח, הנה רשימת מסעדות מומלצות שאספתי כהכנה לטיול (מעבר לאלה שצויינו בפוסט):

• Zebra express – מסעדה אסייתית מומלצת. ממוקמת ליד מגדל אבק השריפה.
  • TGI Fridays – מסעדה בשרית. מגישה סטייקים, מרקים, המבורגרים, קינוחים. מחירים כמו בארץ.
  • ליד מסעדת Green Tomato בה היינו, נמצאת מסעדת קונספט מיוחדת בשם Spejle, שמגישה בופה, בו הסועדים בוחרים מבין הכריכים, מאפים, מיני בורגרים, קינוחים ועוד. הכל על שיפודים, ובסוף הארוחה סופרים כמה שיפודים נלקחו לשולחן, ולפי זה מתבצע החיוב. תפריט משתנה בהתאם לעונה. מבחר טוב של אלכוהול.
  • מסעדת בייגלים – Bohemia Bagel
  • Pizza & Pasta Factory
  • COMO Restaurant
  • Crazy Cow Steakhouse – לאוהבי הסטייקים מסעדה בפראג עם עיצוב מיוחד, הנמצאת באחד הרחובות בעיר העתיקה. הסטייקים מעולים והמחירים זולים במיוחד יחסית לארץ.