דמיינו שאפשר יותר

"אימג'ין אפריקה" מציעה למטיילים ישראלים, לצאת לטיול משמעותי עם ערך מוסף ולהתנדב בפרוייקט יחודי לטובת השגת שינוי משמעותי אמיתי
נטע מייזלס
תמונה ראשית עבור: דמיינו שאפשר יותר
עמותת אימג'ין אפריקה

תינוק באפריקה נולד עם משאבים נמוכים בהרבה מחברו במערב בכל ההיבטים, כלכלי, רפואי, חינוכי, אין שוויון בעולם. בדיוק בשביל זה, סימה ואלון חובב יזמו את עמותת אימג'ין.

אלון חובב, יזם העמותה פעיל עסקית באפריקה מעל 20 שנה, וחי עם משפחתו בטנזניה למעלה מ 10 שנים, מכיר היטב את המנטליות האפריקאית. סימה מוטבינגוואה חובב, טנזנית ואשת עסקים, שבכל שנותיה במוסדות חינוך ( 22 שנים) התחנכה בבתי ספר ואוניברסיטאות ממשלתיים בטנזניה.

"עמותת אימג'ין (אי"א) הוקמה מתוך נתינה חזרה ומתוך אהבתנו לאפריקה, לא רק לנופים ולטיולים המרגשים, אלא גם לאנשים, לשבטים ולתרבות האפריקאית".

חזונה של אימג'ין להעניק לאותם ילדים וקהילות, חכות ולא דגים ולכן הם מזמינים מתנדבים ישראלים להגיש את החכות, כל אחד בתחומו, כל אחד בכישוריו ולהצטרף למסע התנדבות ייחודי זה.

אימג'ין מציעה למטיילים לצאת למסע משמעותי ולהצטרף לפרויקט ארוך טווח לטובת השגת שינוי משמעותי ובר קיימא בקהילות הנידחות של אפריקה. ב- אי"א דוגלים בגישה המתבססת על עקרון של אחווה אנושית וערבות גלובלית.

"חשוב מאד לא לבוא עם כל התשובות והפתרונות אלה לחשוף את הקהילה בצורה הדרגתית, לא מלמעלה ולא בכפית, בשיתוף איתם לבנות גשר אמיתי. חייבים להקשיב וללמוד גם מהם בתוך התהליך. צריך לבוא עם ענווה" כך מספר אלון חובב.
 על כן העמותה חרטה על דגלה להביא קידום אמיתי ולא פתרון זמני!

עקרונות העמותה:

• אימג'ין דוגלת בהמשכיות ותלווה לעד את הקהילות שתיכנס אליהן
  • אימג'ין עוסקת בחינוך אפורמאלי, ויוצרת עם הקהילה תכנית קהילתית הוליסטית, ארוכת טווח המותאמת לצרכי הקהילה ובשיתוף איתה
  • התכנית מתמקדת בכל תחומי החיים -תזונה, חינוך לבריאות, אומנות,קמפוס קהילתי, תנועת נוער יזמות ,העצמת הדור הצעיר
  • אימג'ין מתמקדת בחינוך והעצמת הדור הצעיר תוך מתן כבוד לתרבות והמסורת המקומית, מבלי לפגוע בזהותם
  • אימג'ין דוגלת בלתת חכות במקום דגים. (נשמע טרוויאלי, ומי שיבוא ישמע את זה הרבה. אבל זו המהות. כמובן שבדרך צריך גם לתת כמה דגים)
  • אימג'ין תפעל במקומות בהם הקהילה מגוייסת למען עצמה
  • אימג'ין פועלת בהתנדבות בישראל

"הצוות החינוכי שותף לתהליך ולבנייתו, המהות שלנו היא ליצור דור מנהיגותי שלוקח יוזמה, מונע ממוטיבציה פנימית ודואג לכלל " אומר אלון בהתרגשות!

להביא לשינוי אמיתי ובר קימא

המייחד את החזון של העמותה (אי"א) הוא שהנגיעה בקהילות אינה חד פעמית אלא פרויקטים המתמשכים לאורך שנים הן בקהילה עצמה והן במוסדות החינוך. החזון נולד מתוך היכרותו האישית של אלון עם התרבות המקומית, ומתוך התפיסה שהדור הצעיר הם הכוח לשינוי אמיתי ומשמעותי!

" את ההשראה למודל קבלתי מתנועות הנוער בהם פעלתי בצעירותי. אני גאה להביא את היצירתיות, האחריות ואת מודל המנהיגות הישראלית לאפריקה בהתאמה. חשוב לי לעשות טוב באפריקה ולעשות טוב למדינת ישראל שאני מאד אהב ובה גרים ילדי " (אלון חובב).

עבודה בשיתוף הקהילה המקומית

"פעילות העמותה משפיעה על חייהם של אנשים ולכן יש חשיבות בחשיפת הדרך שלי, שיכירו אותי אישית ומאיזה מקום אני מגיע, בניית אמון עם הקהילה וביחד להשיג מטרות משותפות. לכן אני גאה בייחודיות של עמותת אי"א שההתנדבות אינה חד פעמית אלא לטווח ארוך. בכדי ללמוד ולהעמיק בנושא ההתנדבות בטנזניה, נפגשתי עם הרבה מנהלים ומנהלות מנהלת בתי ספר כמו כן ראשי קהילות ואת הידע שצברתי זיקקתי לעקרונות העמותה.

לדוגמא, גיליתי שפעילות התנדבותית חד פעמית לא תביא לשינוי משמעותי; אחד מבתי הספר שראיתי ובו חדר עם מגוון משחקי קופסה שהיו נעולים בארון זכוכית יפה. מכיוון שהארון היה נעול ומסודר שאלתי לתומי את המנהלת, האם אתם משתמשים במשחקים האלה? המנהלת ענתה לי, 'לא. קיבלנו אותם, שיחקנו מעט, ואז הם עזבו ולא חזרו, אז לא ידענו להעביר את זה יותר' " (אלון חובב).

החינוך הא-פורמלי של הדור הצעיר

העמותה פועלת בסביבת בתי ספר אבל לא מתערבת בתוכניות לימודי הליבה, אלא נמצאת לאחר שעות לימודי בית ספר, ופועלת אחר הצהריים במסגרת החינוך הבלתי פורמלי. התוכנית מסייעת במגוון נושאים בהיקף רחב לחיזוק ההתפתחות האישית של הילדים והנוער. חלק מהנושאים שהעמותה נוגעת בהם באופן קבוע הם: ספורט, אומנות, טבע וסביבה, בריאות ועזרה ראשונה, גיאוגרפיה, זהירות בדרכים והקמת תנועת נוער, כל זה לשם העצמת הביטחון העצמי, כושר התבטאות, עבודת צוות, קהילתיות ושייכות, מנהיגות וחשיבה מחוץ לקופסא.

העמותה גם מקבלת ומאפשרת לקדם רעיונות שיגיעו מצד חברי המשלחת, אם זה תחומי עיניין או תחומי ידע מסויימים של חברי המשלחת, ואפיל רעיונות "מהפכניים" שהעמותה לא חשבה עליהם לפני כן. למשל פרוייקט הכיתות התואמות שכבר יצא לפועל ומגובה תקציבית ע"י משרד החינוך בישראל. כיתות תואמות בין משאטי (יישוב בטנזניה), כפר סבא וטובה זנגריה.

"אנו עמלים עכשיו על הקמת תנועת נוער בשיתוף תנועת הנוער העובד והלומד" (אלון חובב).
 אחת החוזקות של מדינת ישראל לשיטתו של אלון חובב הן תנועות הנוער והמרכזים הקהילתיים. דהיינו החינוך הבילתי פורמלי שהולך יד ביד יחד עם החינוך הפורמלי.

חניכים מצטיינים, בוגרי התוכנית, מאותרים והם אלו שעליהם תוטל בהדרגה האחריות להמשך הפרויקט, הם יהיו מדריכי העתיד וכך יתקיים הרעיון של שינוי אמיתי ובר קיימא. המצטיינים עצמם יהיו חלק מהמתנדבים בפרויקט ובתמורה יקבלו מלגת לימודים באקדמיה. בכך מקבעים את השינוי, הלכה למעשה!

הראייה ארוכת הטווח של העמותה מביאה אותה לפעול דרך העצמת הדור הצעיר. העמותה מעודדת אותם לקחת אחריות ולהוביל שינויים חברתיים משמעותיים ויזמויות לטובתם ולטובת הקהילות בהם הם חיים.

למה חכות ולא דגים?

קל יותר לתת סעד ותמיכה, אך התלות בו גדלה. לתת כלים והזדמנויות נותן מסוגלת, דבר שכסף לא קונה.

"בפעילותי באתיופיה העסקנו מאות עובדים מקומיים באחד האיזורים העניים ביותר באתיופיה, כאשר רבים מתושבי המקום סירבו להיות מעוסקים על ידינו, כי פחדו שיאבדו את הקריטריון לקבל סעד של מזון ובגדים מעמותה בינלאומית גדולה מאוד" (אלון חובב).

תהליך כזה דורש שנים רבות ויכול להגיע רק דרך חינוך וחיזוק הדור הצעיר תהליך הדורש זמן והתמדה שאותם אימג'ין חרטה על דיגלה.

קצת פרקטיקה

כאמור, המטרה העיקרית של אימג'ין ישראל אפריקה, היא לאפשר מרחב נתינה וקבלה עם דגש על שיתוף הקהילה בעשייה (כולל התלמידים, הוריהם וראשי הקהילה) ולוויה לאורך זמן. זאת מתוך הכרות מעמיקה של אלון וסימה את הצרכים האמיתיים של האוכלוסייה ומתוך מטרה לעזור באמת איפה שצריך, לקיים תוכנית עבודה לאורך שנים והבאת קידום אמיתי. כדי להשלים את התהליך פועלות המשלחות ההתנדבותיות גם במימד הנראות והתחזוקה כדי לאפשר לתלמידים חווית לימוד בסביבה מכבדת ונאותה.

העמותה מתרכזת בשני אזורים עיקריים: באזור הקילמנג'רו במחוז רומבו, ואזור ארושה למרגלות הר מרו.

העמותה מביאה משלחות מישראל ומדינות מפותחות אחרות שבאות לתרום במסגרת חינוך בלתי פורמלי בקהילה אחת. התוכנית נמשכת לאורך שנים רבות, כאשר ההמשכיות מתבססת על משלחות המגיעות כל חודשיים לאותה הקהילה, לתקופה של שבועיים כדי לקחת חלק בתהליך המתמשך.

בין משלחת למשלחת מתבצעות חפיפות בתחום התוכן והשיפוצים במוסד החינוכי. קבוצת המתנדבים מונות כ- 25 – 35 איש ואישה, מגילאים החל מ 18 – 120 וממגוון האוכלוסיות, דתיים, חילונים, מוסלמים, דרוזים, נוצרים… המשלחת מגיעה להתנדבות בת 14 יום. כחודשיים לפניכן המשלחת מגבשת את כל התוכניות במגוון הנושאים ומגיעים מוכנים לעשייה, בתמיכה של צוות אימג'ין בישראל וטנזניה, והמשלחות שקדמו לה.

את כל אחת מהמשלחות מוביל מנהל משלחת מנוסה שהוביל פעילויות קודמות של העמותה. כל מתנדב שהחל את דרכו באחת המשלחות, הופך להיות חלק מקהילת אימג'ין המורחבת. מחניכה של משלחות חדשות בעולם התוכן והשיפוץ, דרך פעילויות התנדבותיות בארץ בהובלת אימג'ין ועד הובלת פרוייקטים מיוחדים.

תיירות עם משמעות

חלק חשוב מפעילות העמותה הוא החיבור בין המתנדבים לאוכלוסייה המקומית ועל כן במהלך תקופת ההתנדבות והשהות בפרויקט המתנדבים יבקרו בקבוצות קטנות את משפחות התלמידים, יתארחו אצלם לארוחות ערב, יערכו טיולים משותפים בסביבה המקומית וייחשפו לחיי היום יום מזווית מקומית אמיתית. במהלך השהות יום אחד יוקדש לחופש הכולל טיול האחת מאטרקציות הטבע הסמוכות למיקום הפעילות.

יותר ויותר ישראלים בוחרים לטייל בצורה שונה לצאת למסע משמעותי בעל ערך מוסף שמתרכז סביב תרומה לקהילה ולא רק חוויה תיירותית של צופה מהצד, מספר המשלחות גדל וכך גם מספר הפרויקטים החדשים שמתחילים.

עבור אימג'ין אחד מאבני היסוד להצלחת הפרוייקט הוא חיבור מלא לקהילה ושהקהילה תעבוד גם כן למען המיזם. את ניצני השינוי כבר ניתן לראות בכפר משאטי למרגלות הרי הקילימנגארו

כי כל שינוי גדול מתחיל בהבאת הטוב, כדי שבעתיד לא נצטרך לדמיין עולם יותר מוצלח אלא פשוט נחייה בו.

אם תרצו לקחת חלק בהבאת הטוב הזה כנסו לאתר של אימג'ן והרשמו IMAGINE AFRICA ISRAEL .

אטרקציות בטנזניה

מתארגנים לטיול: ציוד, ביגוד, המלצות וטיפים לדרך

ביטוח נסיעות לחו"ל: כל מה שצריך כדי לטוס בראש שקט

מגזין החיים הטובים: לייפסטייל והשראה לחופשה

פסח 2024 -לאן לטוס לחופשה הבאה?