חופשה באיי סיישל: האם מה שכולנו חולמים עליו אכן אמיתי?

כמה פעמים בחיים יוצא לכם להגשים חלומות? מה עובר לכם בראש כשאתם שומעים על סיישל? כתבתנו יצאה לאיים החלומיים לבדוק האם כל מה שכולנו פינטזנו עליו הוא אמיתי והנה התשובות הנה המסקנות והחוויות שלה, כולל מפגש עם ג'ורג' המקסים, שחוגג השנה 120!
לירון בונאנו שטרן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: חופשה באיי סיישל: האם מה שכולנו חולמים עליו אכן אמיתי?
צילום: לירון בונאנו שטרן

לגלות את איי סיישל

המטוס מנמיך טוס ומבעד לעננים אני מבחינה במים בצבע טורקיז ועצי קוקוס ודקל, תמירים יותר מכל גורד שחקים שבסביבה. הטיסה הישירה של חברת התעופה אייר סיישל, מביאה אותי מקץ שש וחצי שעות בלבד, ישירות אל לב-לבו של האי מאהה (Mahe) – האי הגדול בקבוצת הארכיפלג של איי סיישל ואני כבר מתחילה להתרגש ומבינה מיד, איי סיישל (Seychelles) הם מסוג המקומות שיפים על אמת ולא רק בתמונות.

הנה תזכורת קצרה לטובת מי שנרדם בשעורי גאוגרפיה: ארכיפלג הוא כינוי לקבוצת איים קטנים וסמוכים. ארכיפלג סיישל מורכב מ-116 איים קטנים, זעירים ובינוניים, חלקם בלתי מיושבים. האיים מאופיינים בצמחיה נדירה ובעלי חיים מיוחדים שגדלים בעיקר שם. האי הגדול ביותר, עליו ממוקם שדה התעופה הבינלאומי ועיר הבירה ויקטוריה, נקרא מאהה וכאן גם שוכנים חלק ניכר מבתי המלון ואזורי התיירות המבוקשים.

התייירות בסיישל היא עניין מורכב. מצד אחד, זהו אחד מענפי ההכנסה העיקריים של הרפובליקה העצמאית של סיישל. מצד שני, במטרה לשמר את יופיו הנדיר של הטבע, הצמחייה העשירה ובעלי החיים, הממשל המקומי מקדם בזהירות רבה מיזמי תיירות ולא מרבה בבנייה לגובה.

ביג בן קטן ומפרץ הרפתקאות קסום: האי הגדול מאהה

קשה לחשוב על אי יותר ידידותי מסיישל. התושבים המקומיים נעימים ואדיבים, דוברי ניב צרפתי מקומי שנקרא “קריאולית” אבל מבינים ודוברי אנגלית מצוינת. גם בעלי החיים באיי סיישל מאירי פנים. זהו אחד המקומות היחידים על פני כדור הארץ, בו לא תמצאו חיות ארסיות או מסוכנות לאדם. כאן גרים בשלווה ואהבה ציפורים נדירות, צבי ענק (אנחנו עוד נחזור אליהם), עופות מים וכמובן שלל דגים מרהיבים וצבעוניים במיוחד.

הכבישים במאהה צרים ומתפתלים, שעת לילה מאוחרת וקשה להבחין בנופים המרהיבים, אבל האווירה משוחררת, משרה ביטחון ונעימה. אנחנו עושים דרכנו במעלה ההר אל באיה לזרה (Baie Lazare), התחנה הראשונה שלנו במסע לסיישל – מלון ה-Four Seasons. הריזורט הגדול והמרשים בנוי על צל הר, עשוי אבן גרניט כהה.

כל החדרים במלון הם וילות פרטיות, המשקיפות אל מפרץ עוצר נשימה, בגווני תכלת וטורקיז. בריכות השחייה הפרטיות של כל חדר וחדר, משקיפות אל מימי הים, החול רך וזהוב והירוק מסביב? ירוק מאוד. אפשר לצלול למעמקים בין שוניות אלמוגים מרהיבות או פשוט לקחת שנורקל ולהיכנס לים. אפשר גם לעשות יוגה או מדיטציה אל מול השקיעה ואפשר פשוט להירגע עם ספר על מיטת שיזוף בבריכה היפהפייה.

במרחק נסיעה קצר משדה התעופה הבינלאומי, ממוקמת עיר הבירה הקטנה בעולם – ויקטוריה (Victoria). בדרכנו אליה אנו חולפים בחופי הים ציבוריים, יפהפיים גם הם ועמוסים במיוחד במשפחות ובבלונים צבעוניים. כאשר אנו שואלים את הנציגה המקומית שלנו לפשר העניין, אנו מגלים כי היום חוגגים בסיישל חג דתי וזהו יום חופש עבור התושבים, שרובם נוצרים קתולים.

מסתבר שלא משנה היכן אתם נמצאים בעולם, אם באי טרופי מרהיב או במדינה ים-תיכונית לחה, אם יש לכם יום חופש, אתם תחגגו אותו בעל האש על שפת הים. אצלנו אמנם צולים בעיקר בשר ולצדו פיתות וחומוס, בסיישל לעמות זאת ייצלו לכם ירקות, פירות ים ודגים שנמשו זה עתה מהים. ליד יגישו סלט טרי, מלבבות של דקל (שמכנים אותו כאן “סלט המיליונרים”) וצ'יפס פריך, עשוי מבננה מקומית.

עיר הבירה ויקטוריה, הממוקמת בצפון-מזרח האי מאהה, מקדמת אותנו בהמולה עירונית נעימה, קצת הפוגה מכל הטורקיז והשלווה הזאת מסביב (למי שחייב קצת אקשן ורוצה לצאת מגן העדן השליו). בכיכר המרכזית ניצב בגאון מגדל שעון דמוי הביג בן, זכר לשלטון הבריטי ששלט באיים עד לכינון הרפובליקה העצמאית של סיישל בשנת 1976.

במרחק הליכה קצר, במעלה רחוב Albert ניצב שוק מקומי מקורה קטן, עם בננות צהובות קטנות, אגוזי קוקוס (שבאמת מתגלגלים פה ברחובות), פירות אקזוטיים נוספים, מקלות וניל וקינמון ודגים טריים. לצד השוק תמצאו חנויות זעירות ומאפיות מקומיות ומומלץ מאוד לצאת לסיבוב קצר, צבעוני ומרתק, עם ניחוחות וטעמים מקומיים אותנטיים.

מי שמתגעגע לקצת שופינג, או נתקף בתשוקה לאכול המבורגר עסיסי על שפת המים, מוזמן לקפוץ למתחם הכי חדש ונוצץ בסיישל – Eden Island Seychelles, אי מלאכותי שהוקם בשנת 2000 על ידי משקיעים מדובאי.

המתחם כולל בתי מגורים יוקרתיים, בתי מלון מפוארים ומעוצבים להפליא, מרינה יפהפייה עם יאכטות ענקיות ולמרגלותיה מסעדות ובתי קפה. נסו את ההמבורגר המצוין של Bravo Resturant, מסעדה צבעונית וכייפית, היושבת ממש על קו המים של המרינה או שבו לדרינק בבר היפהפה של מלון Marlin Bleu Restaurant at Eden Bleu Hotel.

יש כאן אפילו קניון פתוח, קטן אבל יעיל. איי סיישל אם תהיתם, אינם יעד לשופינג, זאת אינה מהות החופשה כאן, אבל מי שחייב מזכרת קטנה מהחופשה, מרכז Eden Plaza הוא המקום עבורו. אתר אינטרנט: www.edenplaza.sc

לפגוש צב בן 120 שנה: מסע אל האי המופלא דרוש

לצד שייט, צלילה ושנורקלינג, אחת הפעילויות האהובות על הנופשים בסיישל היא Island Hoppping, כלומר לקפוץ במרחק קצר של שייט או טיסה, לאחד האיים הסמוכים לאי הגדול ולגלות את הטבע, בעלי החיים והחופים המרהיבים שבאיים השכנים.

שניים מהאיים הפופולריים ביותר על התיירים הם פרלין ולה-דיג, אליהם גם ניתן להגיע בקלות רבה במעבורת, לטיולי יום. האי פרלין (Praslin) הוא האי השני בגודלו בסיישל. כאן תמצאו את שמורת הטבע ואלה דה מה (Vallée de Mai) המתפארת בעצי קוקוס מרהיבים ובתוכי השחור המקומי. באי לה דיג (La Digue) לעומת זאת, נמצאים כמה מהחופים המפורסמים והיפים ביותר של סיישל, שאתם בוודאי מכירים היטב מהתמונות.

אבל אנחנו הרי הגענו לאיי סיישל על מנת להגשים פנטזיות ועל כן אנו עושים את דרכנו במטוס קטן, עם 20 מושבים בלבד, אל אי בתולי, בודד ומרהיב. על האי הקטן שוכן מלון ריזורט נופש אחד ויחיד, Four Seasons Resort Seychelles At Desroches Island, ועד מהרה אנו מגלים, שכל האי עומד לרשותנו.

מהרגע שיורדים מכבש המטוס הקטן (אחרי שהודינו לאל שנחתנו בשלום כעבור 40 דקות טיסה), מבינים שהגענו בטיסה ישירה אל גן-העדן. במרכז האי הקטן ניצב מסלול המראה יחיד, בו נוחתת פעמיים ביום טיסה סדירה המביאה אספקה ונופשים אל האי. מסביב, בכל כיוון שלא תסתכלו, תמצאו חופי ים שיותירו אתכם פעורי פה, עם מי טורקיז שקופים וצלולים, פינות נחבאות, מפרצים קטנטנים ואפילו מגדלור אחד מרשים. הכירו את אי האלמוגים המושלם דרוש (Desroches), המקום הכי קרוב לגן-עדן, שתגיעו אליו בימי חייכם.

אז מה יש לנו כאן? בתי נופש פרטיים, שלכל אחד מהם רצועת חוף פרטית וקיאק משלו, למקרה שתרצה לשוט הישר לארוחת הבוקר. מרכז צלילה וספורט ימי, שגם ילמד אתכם שיעור מרתק על הצמחייה ובעלי החיים שעל האי ובסביבתו. מגדלור לבן מהסרטים, עם נקודת תצפית מרהיבה ומסעדה נפלאה שפרושה תחתיו (מומלץ במיוחד לקראת שעת השקיעה), אתר צפייה בכוכבים בשעות הלילה, כשמעל רק הירח זורח ועשרות זוגות אופניים העומדים לרשותכם בכל פינה באי, כי כאן לא נוהגים ברכבים פרטיים אלא רק ברכבי שירות (וגם אין ממש כבישים).

בכל רחבי דרוש תמצאו מפרצים פרטיים ושקטים עם אזורי צלילה ושנורקלינג מוסדרים, עצי דקל יספקו לכם צל טבעי וגם תוכלו לשבת לפיקניק חלומי על החול הרך. רק אתם ומי שאתם אוהבים. אפילו ג'ונגל טרופי פראי, תמצאו כאן, הוא ניצב לו באין מפריע, במרכז האי הקטן (ששה קילומטרים אורך בסך הכל) וההרפתקנים שביניכם מוזמנים ללכת לאיבוד בין שביליו הירוקים. השקט והשלווה יהממו אפילו את הרגועים שביניכם, משום שדרוש, הוא באמת האי הבודד מהחלומות.

זה אולי המקום לומר שחופשה בסיישל מיועדת בעיקרון לכולם, זוגות, חברים ומשפחות. אולם, בתי המלון כאן אינם מציעים אטרקציות דוגמת פארקי מים או מגלשות צבעוניות, האווירה הרבה יותר רגועה ושלווה וכדאי לתאם מראש ציפיות עם הילדים או לחילופין, להשאירם אצל סבא וסבתא ולטוס לחגוג יום נישואין.

בין שחייה בים או בבריכה, מדיטציה ויוגה על המזח, שייט וצלילה או סתם טיול אופניים לעת ערביים, תוכלו גם לפגוש את הדייר הוותיק ביותר של האי. הצב הענק ג'ורג'. זה אולי המקום להרחיב קצת על צבי הענק של סיישל. צבי יבשה ענקיים מסוג Aldabra, שהובאו אל האיים לפני מאות שנים.

בסיישל נמצא מרכז מחקר המוקדש כולו לצבים הנדירים וכאן דואגים לבריאותם ולהמשך ההתפתחות והגדילה שלהם. המושבה הגדולה ביותר ממוקמת באי הצבים Curieuse, אולם גם בדרוש גדלה לה מושבה חביבה של צבים מתוקים וחכמים. מכיוון שנשיכתם עלולה להיות חזקה,יש לנהוג בהם בכבוד ובעדינות, אפשר להאכילם בזהירות בעלים ירוקים ואפילו (כך גיליתי בעצמי) ללטף אותם בעדינות מתחת לסנטר, הם יתמסרו אליכם באהבה רבה. הצב ג'ורג' הוא בן 120 וחי על האי מאז שנולד. מדובר בצב צעיר כך גיליתי, משום שצבי הענק יכולים להגיע גם לגיל המופלג של 300 שנה! ובהתאם לגילו הוא גם נמרץ למדי (יחסית לצב כמובן) וידידותי ביותר. אם ייצא לכם לפגוש אותו באי, תמסרו לו ד”ש ושאני עדיין מתגעגעת.

לפצח את סוד הקסם: המדריך הקצר להגשמת החלום

בחודש דצמבר 2019 החלו לראשונה טיסות ישירות וסדירות בין תל אביב לסיישל. חברת התעופה אייר סיישל חנכה טיסה שבועית חדשה (שכבר היתה מלאה לגמרי) ואם הביקוש יימשך, תושק גם טיסה שבועית נוספת. אם בעבר הדרך אל סיישל היתה ארוכה, עם עצירת ביניים אחת או שתיים, היום תוכלו להגיע ישירות אל החלום, בתוך שש וחצי שעות בלבד. לחיפוש והזמנת טיסה ישירה לחצו כאן »

לא כל האיים בשרשרת איי סיישל מתאימים למגורים, בחלקם תוכלו רק לבקר. ברחבי האי הגדול מאהה, תמצאו שני אזורים מומלצים במיוחד, עם מלונות ריזורט ברמות מחיר שונות. מי שאוהב את החופשה שלו יוקרתית ומפנקת, יעשה את דרכו אל ריזורט ה-Four Seasons, הממוקם במפרץ Anse La Liberte.

אזור נוסף באי הגדול, עם מבחר גדול יותר בתי מלון מפנקים, אך במחירים פחות גבוהים, תמצאו ב-Beau Vallon אשר במזרח האי. כאן תמצאו גם מסלולי הליכה מרהיבים בלב יערות הגשם, חופי ים זהובים ושוק מקומי בימי רביעי, עם דוכני אוכל אותנטיים, פירות ואגוזי קוקוס טריים. מי שירצה להגשים את החלום של האי הבודד והיוקרתי דרוש, יצטרך להוציא קצת יותר עבור החופשה שלו, אבל יזכה להיכנס בשערי גן-העדן שעלי אדמות.

איי סיישל הם גם לא יעד ספונטני, בכניסה למדינה אמנם יקדמו את פניכם בברכה, אבל יבקשו לדעת באיזה מלון אתם מתכוונים לשהות ולראות את ההזמנה המודפסת שביצעתם מראש. לכאן באים לחופשה חלומית מתוכננת ולא קופצים על הדרך, אז לא כדאי לנסות.

העיקרון המנחה כאן הוא שמירה על קיימות ככל האפשר. איי סיישל יקדמו אתכם במלוא יופיים והדרם (והם באמת מדהימים, אפילו יותר ממה שמספרים) ובתמורה הם מבקשים מכם שתעזרו להם לשמור על הקיים. אז הנה כמה כללים קטנים, שלא צריך להיות גרטה תונברג על מנת למלא אותם:
 אל תשתמשו בקש פלסטיק אלא רק בקשיות עשויות נייר ממוחזר ובכלל העדיפו לשתות מבקבוקים רב-פעמיים. אין צורך להחליף מגבות מדי יום במלון, השתדלו תמיד לאסוף אחריכם, אל תפגעו בצמחייה המקומית ועל אף הפיתוי, אל תסחבו איתכם קונכיות וצדפים במזוודה חזרה הביתה. החופים האלה נחשבים לחופים היפים ביותר בעולם והם יישארו כאלה אם רק נמשיך לשמור עליהם.

מבחינת עונות השנה, הטמפרטורה בסיישל קבועה ונעה לרוב בין 25-30 מעלות. הלחות כאן גבוהה למדי וכדאי להצטייד במגבת קטנה לספיגת הזיעה, אתם עוד תשתמשו בה רבות. העונה הגשומה ביותר נמשכת מחודש מאי ועד חודש נובמבר ועונת התיירות העמוסה וחודשי הצלילה האידאליים, הם בין חודש מרץ לנובמבר. טמפרטורת מי הים הצלולים נותרת נעימה וקבועה – 24 מעלות לאורך כל השנה, כך שתמיד אפשר לשחות, אפילו אם יורד עליכם קצת גשם.

מכיוון שמדובר באי בעל מזג טרופי, כדאי גם לארוז אמצעים להגנה מפני יתושים: תרסיסים או צמיד הגנה מפני יתושים, שיספקו לכם לילות שקטים וימים נטולי גירודים. המטבע המקומי הוא רופי סיישלי ועצה מאיתנו? אל תחליפו יותר מדי ממנו, שלא תתקעו עם מט”ח לא שימושי. בכל מקום תוכלו לשלם בכרטיס אשראי, בדולרים ובאירו. בנוסף, תארזו קרם הגנה, ספר טוב או שניים והכי חשוב – את מי שאתם הכי אוהבים. איי סיישל היפהפיים כבר יספקו לכם את כל השאר.

וכך זה נראה ממעוף הרחפן:

הכותבת היתה אורחת חברת התעופה Air Seychelles ורשת המלונות Four Seasons.