אמל״ק - מסלול מפורט של שבוע במדיירה (אולי מפורט מדי), כולל מסלולי הליכה, הרבה קישורים ל-Google Maps, מקווה שיעזור לכם בתכנון!

באפריל 2024 טסתי עם זוגתי (שבמהלכו הפכה גם לארוסתי) ל-7 ימים מלאים (לא כולל טיסות) באי מדיירה. מדיירה היא אי קטן באוקיינוס האטלנטי, שייכת לפורטוגל על אף הריחוק, ויש בה טבע מגוון: חופים, הרים, מפלים ולבדות - מעין תעלות מים המשמשות להובלת מים ברחבי האי. כמה מדיירה קטנה? מעיר הבירה של מדיירה, פונשל, ניתן לרוב האי בנסיעה של שעה, שעה וחצי לנקודה הרחוקה ביותר. בגלל הנופים הטרופיים שלה, מכונה ״הוואי של אירופה״.

למה מדיירה?

מדיירה היא הזדמנות לחוות אי טרופי בטיסה לא ארוכה מדי מהארץ. כל אחד יכול למצוא מה לעשות שם - מרחצה בחופים ובבריכות, שוטטות בערים, מסלולי הליכה יפים בכל רמות הקושי, מלונות במגוון רמות, נסיעה בין נקודות תצפית ואפילו שיט לצד דולפינים ולוויתנים. למרות הגודל היחסית קטן של מדיירה, הנופים מגוונים - חופים ומצוקים בקרבת האוקיינוס, והנוף נעשה הררי יותר ככל שמתקרבים למרכז האי. בכל איזור נהנים מנופים ותוואי שטח אחרים, וגם אחרי שבוע הנופים המשיכו להפתיע אותנו. המחירים בה זולים יותר ביחס לארץ, ומעט יותר זולים ממערב אירופה. הגודל הקומפקטי של מדיירה מאפשר לעשות טיול כוכב נינוח, ולהחליט כל יום מה רוצים לעשות. בגלל הקרבה לקו המשווה מזג האוויר נעים שם רוב השנה, ולא חייבים להגיע בשיא עונת התיירות ביוני-אוגוסט.

תיאום ציפיות חשוב - מדיירה היא יעד תיירותי

כשנחשפים למדיירה ברשתות החברתיות, במיוחד שהיא לא יעד נפוץ מדי אצל תיירים ישראלים, עלולה להתעורר תקווה שמדובר ביעד בתולי ושומם בלי הרבה תיירים שאתם עומדים להיות מהראשונים שמגלים. אז כדאי לתאם ציפיות ולמנוע אכזבות - במדיירה יש לא מעט תיירים, הרבה מהם מאנגליה וצרפת.  את העומס הזה מרגישים בעיקר במסלולי ההליכה המוכרים, כשהחניות שלהן יכולות להתמלא בשעה מוקדמת כמו 10. גם בתחילת מסלולי ההליכה מרגישים היטב את העומס, עד שלאורך המסלול הצפיפות קצת מתפזרת. מאוד נהנינו מהחופשה ולא רואה בזה סיבה לוותר על מדיירה, אבל חש לי שכדאי לצפות את זה מראש. גם כשהחניות מתמלאות, בדרך כלל מוצאים חניה איפשהו לצד הכביש לפני המסלול.

טיפים כלליים -

• לדעתי שבעה ימים מלאים באי (להוציא ימי טיסות) זה זמן טוב להיות באי, שיאפשר לכם לחקור אותו בקצב שלכם. לא הייתי מגיע לפחות מ-5 ימים, ואפילו בשבוע לא הספקנו לראות את כל מה שתכננו. במקור תכננו לשהות יומיים יותר, אבל בגלל שיבושי הטיסות המרובות של 2024 נאלצנו לקצר את הטיול ביומיים.

• בכל טיול אני נעזר באתר/אפליקציית Wanderlog לתכנן את הטיול, ובטיול כמו במדיירה זה מאוד עוזר. אפשר לסמן נקודות שרוצים לבקר במפה, ולחלק את הנקודות לימים. כשרואים את כל הנקודות על המפה בעיניים, הרבה יותר קל להבין איך לחלק את הימים, ובאיזה סדר לבקר את הנקודות.

• ממליץ לשריין טיסה, רכב, ומקומות לינה כמה שיותר זמן מראש שניתן. המחירים היו משמעותית טובים יותר כי הזמנו הכל 8 חודשים מראש, ככל שמקדימים להזמין יש סיכוי טוב יותר למצוא מחירים טובים יותר בכל אחת מהקטגוריות. יש בהרבה סוכניות רכב מצוקת רכבים אוטומטיים, אז ממליץ לשריין מראש.

• כמו שנאמר החניות של מסלולי הליכה מוכרים יכולות להתמלא באיזור 10. אם תרצו להקדים את המון המטיילים, מומלץ להגיע עד השעה הזו.

• אולי בקונסטלציה מסוימת אפשר להסתדר ללא רכב באי, אבל מאוד ממליץ לשכור רכב. הנהיגה באי היא חלק מהחוויה, וברחבי האי פזורות לא מעט נקודות תצפית (Miradouros) שנחמד לעצור בהן עם הרכב.

• האי, כולל פונשל עיר הבירה, מאוד תלולים. לקחת את זה בחשבון בבחירת רכב - אם לא נהגתם על ידני במשך תקופה, אז מדיירה היא לחלוטין לא המקום להתאמן על ידני. לשים לב להפרשי גבהים במסלולי הליכה, גם אם בתוך העיר.

• האתר https://visitmadeira.com/ מאוד אינפורמטיבי ויכול לעזור עם תכנון טיול ובחירת מסלולי הליכה.

• כשרוצים להגיע לאיזור מאתגר מבחינת חניה ולהשאיר את האוטו בחנייה - אפליקצית המוניות Bolt עובדת בפונשל, ו-TAXIIN היא אפליקצית מוניות שעובדת ברחבי מדיירה.

טיסות

באופן לא מפתיע, אין טיסות ישירות מהארץ למדיירה. הדרך המהירה ביותר להגיע למדיירה היא דרך קונקשיין בליסבון. אנחנו מצאנו טיסה במחיר טוב דרך Lufthansa שעשתה קונקשיין דרך ציריך בהלוך, ומינכן בחזור, וארוכה רק בכ-40 דקות מטיסה דרך פורטוגל. ממליץ לשבת על מנוע חיפוש טיסות כמו Google Flights ולבדוק קומבינציות של כמה תאריכים אפשריים.

לינה

אנחנו ישנו בעיר הבירה פונשל בקרבת החוף. היתרונות של לינה בפונשל היא קרבה למגוון של מסעדות, מקומות בילוי וקניונים. פונשל ממוקמת במיקום נוח לראות הרבה מהמקומות באי (אולי להוציא האיזור הצפוני-מערבי, שאליו זה כבר נסיעה של שעה וחצי). בגלל מרחקי הנסיעות הקצרים אפשר להתמקם כמעט בכל נקודה באי, ואפשר למצוא מקומות שקטים וזולים יותר מחוץ לפונשל.

אם ישנים בפונשל ושוכרים רכב - ממליץ מאוד לחפש מקום עם חניה, בהרבה מקומות בפונשל מציאת חניה היא משימה לא פשוטה.

אנחנו ישנו במלון Porto Santa Maria. המלון מיועד למבוגרים בלבד, ממוקם על החוף ונמצא בלב העיר העתיקה ליד הרבה מסעדות. יש אופציה לארוחת בוקר טעימה, ויש קטגוריה של חדרים גדולים עם מטבחון קטן שהופכים את השהייה לנוחה יותר. הרבה מהחדרים פנוים בקו ראשון לאוקיינוס שזה תמיד נחמד. יש בריכות קטנות וכמה ג׳קוזים פזורים במלון, אחד מהם במרפסת בקומה העליונה שפונה לאוקיינוס. המחירים בו היו טובים ביחס למלונות אחרים בסגנון שבדקנו. המלון מכיל רק 3 קומות, אם חשוב לכם נוף לאוקיינוס, תבקשו חדר בקומה השלישית.

רכב

תזכורת - ממליץ על אוטומט למי שלא בקיא בידני בגלל הכבישים התלולים, ובהרבה סוכנויות נגמרים הרכבים האוטומטיים באיזשהו שלב, כדאי לשריין מראש.

המחירים של סוכנויות הרכב הבינ״ל בשדה״ת במדיירה היו לא זולים, מה שהוביל אותי לחיפוש בגוגל אחרי סוכנויות מקומיות. בחיפושים מצאתי את Drive On Madeira - Rent A Car. הייתה לנו אחלה חווית השכרה - אין להם סוכנות פיזית בשדה״ת, אבל גם בהלוך וגם בחזור פגש אותנו נציג נחמד שהסביר לנו את כל הפרטים בסבלנות, ההשכרה עברה חלק, הרכב היה במצב טוב, והמחירים היו הוגנים.

תכנון המסלול

כדי להנות מהגודל של מדיירה וכדי לא להגיע לנסיעות מופרזות, ממליץ לבקר בכל יום באיזור אחד של האי. אני אצרף פה את מסלול הטיול שלנו כדי לתת השראה ולעזור עם תחילת תכנון הטיול. רוב מה שעשינו מוכר וידוע, ויש בכל איזור שבו ביקרנו עוד הרבה אפשרויות לפעילויות, מסלולי הליכה ונקודות תצפיות נוספות שאפשר לבקר בהם. חלק מהימים היו רגועים יותר, וחלק מהימים היו אינטנסיביים יותר. לדעתי מסלולי הליכה במדיירה מוסיפים הרבה לטיול וכדאי לעשות כמה, אבל בהחלט אפשר להנות באי גם בלעדיהם.

חלוקת הימים שלנו:

יום 1 - פונשל

יום 2 - מזרח האי ומסלול Ponta de São Lourenço

יום 3 - איזור עמק הנזירות

יום 4 - מערב האי, ומסלול Fontes hike & Levada do Risco

יום 5 - מסלול Levada do Caldeirão Verde

יום 6 - יום מנוחה בפונשל

יום 7 - מסלול Pico do Arierio To Pico Ruivo Hike

יום 8 - חזרה לארץ

יום 1 - פונשל

ביום ה-1 נחתנו מוקדם בבוקר בשדה״ת על שם כריסטיאנו רונאלדו (כן, כך קוראים לשדה התעופה הבינלאומי של מדיירה על שם יליד האי המוכר ביותר שלה). הנחיתה בשדה״ת הקטן היא חוויה בפני עצמה. לקחנו את הרכב משדה״ת, ונסענו למלון שלנו בעיר הבירה פונשל.

הנסיעה הראשונה על הכיש ההיקפי של האי מפתיעה - נופי אוקיינוס מצד אחד, מדרונות ירוקים מלאות צמחיה טרופית מצד שני, ובתים בנויים עליהם בבלאגן.

אחרי התמקמות במלון יצאנו לשוטטות בפונשל. התחלנו מהעיר העתיקה של פונשל שמכילה רחובות צרים וצבעוניים ויפים עם הרבה מסעדות. בקרבה לעיר העתיקה יוצא הרכבל של פונשל, שבנסיעה מטפס מעל פונשל אל פרבר בשם Monte. הנסיעה ברכבל יפה ומטפסת מעל כל פונשאל, ומובילה לנקודת תצפית ממנה אפשר להמשיך לכמה אטרקציות, כמו הגנים הבוטניים והגנים הטרופיים (שניהם בתשלום נוסף). אנחנו הסתפקנו בשוטטות סביב התחנה העליונה של הרכבל, צפינו באנשים שבחרו באטרקציה התיירות של לרדת חזרה לפונשל במזחלת, וחזרנו למטה ברכבל. חוויה נחמדה, אבל מעט תיירותית ואולי הייתי מוותר עליה אם הזמן מוגבל ואין עניין בביקור בגנים. חזרנו למטה, הלכנו לסופר Pingo Doce - רשת סופרים גדולה עם מחירים טובים להצטיידות, וחזרנו למלון. הצטיידנו בפירות טרופיים כמו אננס, פסיפלורה, קיווי צהוב, בננות ועוד - כולם טועמים מעט שונה לטובה ממה שאנחנו רגילים בארץ. ממליץ להעשיר את הטיול בפסיפלורה כשיש הזדמנות.

אחד היתרונות של פונשל זה שיש בה המון מסעדות משלל מטבחים - הודי, מקסיקני, פורטוגזי (בעיקר בשרים ו-Espetada - המנה הלאומית שהיא  לא אחרת מ.. שיפוד), איטלקי, יפני, וכנראה כל מטבח אחר שתחפשו.

עוד בפונשל -

בלב העיר העתיקה יש את הגן המונציפלי של פונשל  - גן יפה (וחינמי) עם הרבה צמחים טרופיים. נחמד מאוד לסיבוב והפסקה.

מאפיית Pastelaria Mariazinha - מאפייה קטנה ומסורתית בעיר העתיקה, קפה ומאפים טעימים, בין היתר את פאסטל דה נאטה - בצק עלים ובפנים מילוי של רפרפרת ביצים - יותר טעים מאיך שזה נשמע

Forum Madeira - קניון נחמד עם ריכוז של רשתות מוכרות

שוק האיכרים של פונשל  - שוק שמיועד בעיקר לתיירים שמציע פירות וירקות ושלל מזכרות. הסתפקנו בביקור קצר

Casa Mexico - מסעדה מקסיקנית טעימה ומרגישה אותנטית בעיר העתיקה.

שקיעה מחוץ לקניון בפונשל, כל שקיעה במדיירה היא חוויה
ארוחה מקסיקנית ב-Casa Mexico

יום 2 - מזרח האי ומסלול Ponta de São Lourenço

התחלנו את היום בנסיעה למסלול Ponta de São Lourenço - מסלול לנקודה המזרחית ביותר באי. ממליץ מאוד על המסלול - הנופים בו יפים ומאוד ושונים ממסלולים בשאר האי. הליכה על מצוקים צחיחים, כשהמסלול מוקף באוקיינוסים מכל הצדדים, עד שמגיעים ל״שפיץ״ הצר של האי. הייתי אומר שהמסלול בדרגת קושי בינונית - 7.2 ק״מ של הליכה סה״כ, עם טיפוס מצטבר של 448 מטר. המסלול הוא הלוך-חזור, כך שאפשר להרים ידיים ולחזור בכל שלב. ישנה דרך לקצר את המסלול, ומהקפיטריה שנמצאת לקראת סוף נקודת החזרה של המסלול בנקודה רחוקה מהחניה, מציעים את האפשרות לחזור בסירה לתחילת המסלול. הסירות מציעות מספר מסלולים, חלקם ארוכים ומקיפים יותר, ומתחילים באיזור ה15 יורו לאדם - אפשרות נחמדה למקרה שהתעייפתם ואין לכם כוח לחזור את כל המסלול. פרטים נוספים בלינק הזה

הנופים במסלול דרמטיים, וככל שתתקדמו במסלול תראו מצוקים גבוהים יותר ואוקיינוס מכל כיווון. המסלול חשוף לרוחות, אז כדאי שתהיה שכבה קלה שתגן מרוח.

זהו אחד המסלולים הפופולרים באי ומצוקת החניה מורגשת כאן היטב - הגענו מעט מאוחר ונאלצנו להחנות לצד הכביש כקילומטר לפני תחילתו. אם מתאפשר, מומלץ להקדים כדי להקל את עניין החניה.

לאחר המסלול המשכנו לנקודת תצפית קרובה שאפשר להגיע אליה ברכב - Miradouro da Ponta do Rosto, משם נגלים החופים הצפוניים של האי.

בדרך חזרה לפונשל עצרנו בנקודת תצפית נוספת, Miradouro do Pico do Facho. הנקודה הגבוהה משקיפה על החוף הזהוב Praia de Machico, שדה״ת ועל העיר Machico.

עצרנו במסעדת IKURA SUSHI  מסעדת סושי קטנה, פשוטה אך טעימה עם אופציה לתפריט טעימות חמוד.

מסלול Ponta de São Lourenço
מסלול Ponta de São Lourenço, תמונה פנורמית
נקודת תצפית Miradouro do Pico do Facho
סעודת סושי ב-במסעדת IKURA SUSHI

יום 3 - איזור עמק הנזירות

התעוררנו מעט עייפים אחרי המסלול, ומזג האוויר המעט סגרירי עודד אותנו לעשות יום רגוע יותר שחלקו בעיר, וחלקו בנסיעות לתצפיות שמשקפיות על עמק הנזירות - עמק מוקף בהרים תלולים.

נקודת התצפית הראשונה הייתה ב- Miradouro Eira do Serrado - מהחנייה יוצא שביל שמגיע למרפסת המשקיפה על העמק וההרים. ליד החניה יש מלון וחנות מזכרות.

המשכנו לנקודת תצפית נוספת Miradouros do Paredão, גם היא משקיפה לאותו נוף מנקודה מעט גבוהה יותר.

לאחר מכן המשכנו למסעדה בעמק הנזירות עצמו - Sabores do Curral. המסעדה מגישה בין היתר מנות מיוחדות המבוססות על ערמונים בגידול מקומי - מרק ערמונים, ערמונים קלויים עם מטבל קנה סוכר, ועוד. מהמסעדה יש נוף יפה של העמק. חוויה נחמדה לחובבי ערמונים. חזרנו חזרה לפונשל ליום רגוע במלון.

עמק הנזירות המוקף בהרים
מנות ראשונות על טהרת הערמונים ב- Sabores do Curral

יום 4 - מערב האי, ומסלול 25 Fontes hike & Levada do Risco

את היום הזה הקדשנו לצד המערבי של האי, האיזור המרוחק ביותר מפונשל. בדיעבד יצא יום מעט עמוס (כ-4 שעות נהיגה סה״כ שזה די הרבה), אבל ללא ספק היה יום יפהפה ומאוד מגוון. בהנתן יותר זמן הייתי מקדיש עוד יום לפחות כדי לחקור את האיזור. הנופים מאוד מגוונים ומתחלפים לאורך הנסיעה.

התחלנו ממסלול PR6 25 Fontes hike & Levada do Risco - מסלול בינוני גם הוא שלוקח אותך מהחניה, אל תוך יער טרופי לצד לבדה. זהו גם אחד המסלולים הפופולריים באי, וגם כאן צפו להמון שגודש את המקום משעה יחסית מוקדמת. המסלול מעט תלול ומכיל לא מעט מדרגות.  המסלול המלא באורך 11 ק״מ, אבל יש אפשרות לקצר אותו.

החנייה היא הנקודה הגבוהה ביותר במסלול, ונשקף ממנה נוף הרים מכל כיוון. לדעתי החניה של המסלול היא נקודה יפה שווה עצירה גם אם לא מתכננים לעשות את המסלול.

המסלול מתחיל בשביל אספלט בירידה שמוביל אל בית קפה שנמצא בסופו. החלק הזה של המסלול לא מרהיב במיוחד.

מבית הקפה אפשר השביל מתפצל לשני שבילים שמגיעים ל-2 מקומות שונים - 25 Fontes, בריכה שממולאת על ידי 25 זרמים דקים, או מפל ריסקו, מפל טרופי בגובה 100 מטר. החלטנו לוותר על בריכת 25 Fontes כי השביל אליה היה עמוס מאוד, והלכנו אל מפל ריסקו. בהליכה של כ2 ק״מ מבית הקפה, בתוך יער ולצד לבדה, מגיעים אל המפל הגבוה והמרשים.

חזרנו אל בית הקפה, ומשם נתקלנו בשאטל שעולה דרך שביל האספלט חזרה לחניה בעלות של 5 יורו לאדם. בעיניי מאוד שווה את זה, וחוסך עלייה ארוכה ומעייפת שכבר עברנו בה בדרך הלוך.

חניית מסלול 25 Fontes hike & Levada do Risco, נקודת תצפית יפה גם אם לא עושים את המסלול
הדרך אל מפל מפל ריסקו
בסוף המסלול, פרות חיכו לנו בחניה

משם נסענו ליער פאנאל, יער של עצי דפנה בני מאות שנים, לרוב ערפילי, שנותן אווירה קצת אפלה ומכושפת. יצאנו לסיבוב קצר בתחילת היער.

יער פאנאל - תמונה מעט לא מחמיאה, עצים גדולים ועתיקים מכל עבר

משם נסענו לנקודת התצפית Miradouro da Eira da Achada שמשקיפה על הצוקים הצפוניים של האי. בנסיעה של כמה דקות מגיעים ל- Miradouro Ilheus da Ribeira da Janela  - נקודת תצפית על האוקיינוס, המשקיפה לסלעים וולקאנים שחוריים.

השביל שמוביל אל Miradouro Ilheus da Ribeira da Janela

מכאן נסענו לעיירה פורטו מוניז לארוחת צהריים מאוחרת, ולאחת מהאטרקציות המוכרות שלה - בריכות השחייה של פורטו מוניז. מדובר במתחם של בריכות טבעיות על סף האוקיינוס, מוקפות בסלעי בזלת שחורים. עלות הכניסה - 3 יורו לאדם. המים היו קרים, אבל החלטנו להיות אמיצים ולהיכנס. אחרי כמה דקות ראשונות הלם מהקור, התרגלנו למים ונהנו מהחוויה. שימו לב שתאי ההלבשה והשירותים בשעות החורף נסגרים מוקדם יחסית - בשעה 17:00.

בריכות השחייה של פורטו מוניז

משם המשכנו בדרך ארוכה לפונשל דרך כמה נקודות תצפית. כולן פונות לכיוון מערב, כולן יפות וכולן יכולות להיות נקודות נהדרות לצפייה בשקיעה. כולן גבוהות ורואים מהן אוקיינוס אינסופי, ואת המצוקים הדרמטיים הירוקים של האי.

Miradouro do Ponta da Ladeira - הנקודה הראשונה והכי קרובה לפורטו מוניז. הנקודה מעט מינמיליסטית (סוף של כביש אספלט צר), והדרך אליה נראית כמו טעות שעוברת דרך שכונות פרטיות, אבל הנוף ממנה היה עוצר נשימה. אני עוד אשוב לראות משם שקיעה מתישהו.

Miradouro da Boa Morte - עוד נקודת תצפית יפה שיוצאת מחניה של כנסיה, שממנה יוצא שביל קצר שמשקיף אל האוקיינוס

Miradouro Farol da Ponta do Pargo - נקודת תצפית ממגדול שנמצא במעין  שפיץ דרום-מערבי באי.

הנוף דומה מ-3 הנקודות, אז אפשר לבחור את אלה שנמצאות יותר קרוב למסלול שלכם.

מכאן עצרנו לראות את השקיעה בדרך ונסענו חזרה לפונשל.

Miradouro do Ponta da Ladeira
Miradouro Farol da Ponta do Pargo

יום 5 - מסלול Levada do Caldeirão Verde

יום שהוקדש ברובו ל-Levada do Caldeirão Verde - מסלול יפה לצד לבדה, עובר דרך מערות ועם נוף להרים, ובסופו מפל טרופי באווירת הוואי בגובה 100 מ׳ שנופל אל תוך בריכה. המסלול באורך 6 ק״מ לכיוון, סה״כ 12 ק״מ הלוך ושוב, אבל כמעט שטוח לגמרי וללא עליות. החסרון של המסלול הוא שהוא מעט מונוטוני, מוכר ומתוייר, והשביל בו צר. מספיק צר שכששני אנשים מגיעים מכיוונים שונים, מישהו צריך להקריב את עצמו ולהשען בדרמטיות כנגד הקיר כדי לתת לשני מקום לעבור. קחו את זה בסבלנות, ולדעתי המסלול שווה את זה.

בסוף המסלול אכלנו ארוחת ערב בעיירה Santana וחזרנו למלון.

פסיפלורה לצד הדרך
המפל בסוף המסלול

יום 6 - יום מנוחה בפונשל

יום 7 - מסלול Pico do Arierio To Pico Ruivo Hike

היום האחרון בטיול הוקדש למסלול אולי הכי מוכר באי, שכמעט תמיד מופיע בסרטוני מדיירה ברשתות חברתיות - מסלול המחבר בין 2 פסגות:

Pico do Arieiro, הפסגה השלישית בגובהה באי מדיירה בגובה 1,818 מטר

Pico Ruivo הפסגה הכי גבוהה באי בגובה 1,861 מטר.

הדרך בין הפסגות מלאה נופים יפים, עוברת בין הרים וסלעיים דרמטיים והרבה ירוק, וחושפת את הנוף של האי מכל כיוון.

אל Pico do Arieiro, תחילת המסלול, אפשר להגיע עם רכב (כמובן כתלות במקומות חניה, כשעמוס תצטרכו להחנות קצת יותר רחוק ולהתקדם ברגל אל הפסגה). לכן גם אם לא מתכוונים לעשות את המסלול, מומלץ מאוד להגיע ל-Pico do Arieiro, להתקדם מעט לתוך המסלול עד לגרם המדרגות הגדול הראשון כדי לספוג את הנופים - ייתן לכם תחושה טובה של שאר המסלול.

בגלל שמדובר באחת הפסגות הגבוהות באי, ובבקרים מסויימים העננים יושבים בדיוק קצת מתחת להר, הרבה בוחרים להגיע לפסגה מעט לפני הזריחה, כדי להנות מהשמש עולה בין העננים על רקע ההרים. אותנו העננים לא כיבדנו בנוכחותם, אבל כן קיבלנו זריחה יפה.

המסלול לא קל וזה היה המסלול הקשה ביותר שעשיתי בטיול. הוא מכיל הרבה מדרגות תלולות במגמת ירידה ועליה. הנופים שווים את זה לדעתי. ב-Pico Ruivo אפשר לראות את כל האי ואוקויינוס מכל כיוון.

את המסלול ניתן לעשות בשני אופנים -

• הלוך - חזור - מתחילים ב-Pico do Arieiro, הולכים ל-Pico Ruivo, וחוזרים בחזרה ל- Pico do Arieiro. היתרון הוא הפשטות הלוגיסטית - חונים, מסיימים את המסלול, חוזרים לאוטו ונוסעים. החיסרון הוא שהמסלול הזה הופך לעוד יותר קשה, באורך של 12 ק״מ ועם 1,313 מטר עלייה מצטברת - שווה ערך לטיול מפרך באלפים. בגלל זה הרבה עושים את המסלול החד כיווני.

• מסלול חד כיווני - מתחילים ב-Pico do Arieiro, הולכים ל-Pico Ruivo. יורדים מ-Pico Ruivo, ובמקום לחזור עד תחילת המסלול, ממשיכים לנקודת האיסוף הקרובה Achada do Teixeira בהליכה קלה יחסית במגמת ירידה. המרחק של המסלול בוריאציה הזו הוא 10 ק״מ, והעלייה המצטברת היא 637 מטר, משמעותית פחות מהלוך-חזור, ועל הדרך נהנים מעוד נוף יפה בדרך לסוף המסלול.

במסלול חד כיווני צריך לדאוג לדרך חזרה לתחילת המסלול או למלון, וכאן יש 2 אופציות מוכרות:

• PICO TRANSFERS מציעה שירותי הסעה קבוצתיים מהמלון לתחילת המסלול, ומסוף המסלול חזרה חזרה למלון במחיר של 30-35 יורו. הם מקציבים 5 שעות לסיים את המסלול שזה בהחלט יכול להספיק, אבל אני העדפתי אופציה שתתן לי יותר גמישות.

• לחנות ב - Pico do Arieiro, לעשות את המסלול, ולקחת מונית לתחילת המסלול. בסוף המסלול ימתינו לכם מוניות שיהיו מוכנות להקפיץ אתכם לתחילת המסלול, אבל אני אמליץ לסגור עם נהג מונית מראש. אני דיברתי יום לפני עם Daniel Madeira Taxis בטלפון ובמייל, וכשהגעתי ל-Pico Ruivo התקשרתי להודיע לו שאני עוד כשעה מסיים את המסלול. חיכיתי מעט בסוף המסלול, והנהג הגיע תוך לא מעט זמן. שילמתי על הנסיעה שאורכת כשעה 60 יורו (למרות שאווירית הנקודות קרובות, בפועל זו נסיעה של שעה כדי לחזור חזרה). למה כדאי לסגור נהג מונית מראש? תמיד יש בסוף המסלול כמה מטיילים שצריכים מונית, ואפילו תיירים אירופאיים אחרי מסלול מפרך תחת השמש מוכנים לאבד קצת נימוס ואת חיבתם לתורים, וכולם קופצים על כל מונית שמגיעה פעם בכמה דקות. לסגור מראש חוסך קצת זמן וכנראה גם משיג תעריף טוב יותר .

למי שלא רוצה לעשות את כל המסלול, יש דרך להגיע ל-2 הפסגות בנפרד:

אל Pico do Arieiro ניתן להגיע עם הרכב, ממש ממליץ להתקדם מהפסגה מעט כדי לחוות מהנוף.

אל Pico Ruivo אפשר להגיע דרך מסלול הליכה שיוצא מ - Achada do Teixeira - סה״כ 6 ק״מ לכל המסלול הלוך-חזור, וכ473 מטר עלייה מצטברת.

הזריחה מהחנייה של Pico do Arieiro
זריחה מ-Pico do Arieiro
נוף ההרים כמה צעדים מ-Pico do Arieiro
מסלול Pico Do Pico

יום 8 - חזרה לארץ

חוזרים לשדה״ת כריסטיאנו רונלדו הקטן, אפשר להגיע כשעתיים לפני הטיסה. החזרנו את הרכב, נהננו מהשדה החמוד, מהחנויות שלו ומהמרפסת באיזור המסעדות שמאפשרת לצאת ולצפות בנחיתות והמראות, ויאצנו לקונקשיין דרך מינכן.

מה לא הספקנו?

כדי לעזור הנה רשימה של דברים שלא הספקנו, ואולי עוד נעשה בטיול הבא:

באיזור הצפוני: העיר Seixal וחוף החול השחור שלה

באיזור הדרומי: חוף Vigário, מרפסת תצפית Cape Girão (ראיתי דעות שתוהות אם שוות את העומס תיירים), חוף Praia da Ribeira Brava, ומפל המלאכים שנופל לכביש.

מעבר לכל הפעילויות שהוזכרו, יש לא מעט פעילויות ומסלולים נוספים.