שלג לגולשי סקי וסנובורד

חופשת סקי בגרמיש, גרמניה

בן יוצא לחופשת סקי מהנה בגרמיש שבגרמניה. נוחתים במינכן ויוצאים מיד לאתר הסקי. החופשה בגרמיש מציעה מספר אתרי סקי שונים, בהם הצוגשפיצה ועוד אתרים אחרים, הדורשים מעבר גבול לאוסטריה השכנה. הנה דיווח מפורט וכמה טיפים מאוד מועילים מחופשת סקי וגם סתם ביקור בעיירה המקסימה.
בן יצחק ברוך
תמונה ראשית עבור: חופשת סקי בגרמיש, גרמניה
© איתמר ברק

לגרמיש דרך מינכן

לאחר טיפ שקיבלנו מחבר, ולאחר הכנות שונות בתחום הטיסה,הזמנת חדרים במלון בגרמיש דרך האינטרנט (כמה קל!) והזמנת רכב לתקופת החופשה, לקבלה בשדה התעופה במינכן לשם טסנו מהארץ בטיסת צ`רטר של "סן דור", יצאנו, אני וחבר, שנינו ברמת גלישה דומה (רמה מתקדמת) ולשנינו ציוד סקי מלא, לחופשת סקי באתרי סקי שליד העיירה הציורית והמדהימה Garmisch- Partenkirchen שנמצאת בדרום גרמניה, באזור האלפים, ממש ליד קרחון המתנשא לגובה 2962 מ` -; Zugspitze .

הטיסה למינכן ארכה כשלוש וחצי שעות ולאחר קבלת הרכב (איזה יופי ! שידרגו לנו את הרכב לפורד פוקוס סטיישן, מה שאפשר בקלות להכניס את ציוד הסקי שלנו לתוך הרכב לאחר קיפול כסא אחורי, ללא צורך להשתמש בגגון) נסענו כשעתיים בכבישים מהירים ונוחים לעיירה גרמיש. עיירה מדהימה ביופייה (מזכירה ממש את העיירה Banff, בהרי הרוקי הקנדיים). פסגות מושלגות משקיפות מכל עבר, שלג ברחובות ובחצרות (ירד למזלנו שלג במשך כמה ימים ממש לפני שהגענו), רחובות ציוריים ובתים מיוחדים שרובם כמובן מעץ, חנויות רבות לכל אשר תחפוץ ומסעדות לרוב (אפילו מק דונלדס למי שרוצה בכך).

הגענו למלון שהזמנו מלון - Garni Brunnthaler הממוקם 10 דקות הליכה ממרכז העיר וחמש דקות נסיעה ברכב לכמה אתרי סקי קרובים, כך שכלל אין צורך לטלטל ציוד סקי כבד, אלא ישר למעליות הסקי או לרכבת המובילה לאתרי הגלישה.

במלון כ-25 חדרים, מהם בודדים ומהם כפולים או אפילו לשלישיה. יש מקום חניה מסודר, גם מקורה תמורת תוספת של 5 יורו ליום. יש סאונה יבשה וארוחת בוקר דשנה מאד (לקחנו לינה וארוחת בוקר). אפשר גם להכין סנדביץ` או שניים בתוספת פרי, להמשך הגלישה כך שאתה מסודר להמשך היום (חוצפה ישראלית כמובן). הבעלים במלון, מר Heinrich Brunnthaler, גרמני סימפטי, יחד עם אשתו, מנהלים את המלון כבר שנים רבות. המלון משופץ להפליא, יפה ונוח, המון עץ וקישוטים מהטבע, אמבטיה או מקלחת בכל חדר, טלוויזיה ורדיו, ומעלית על אף 3 קומות בלבד. בחרנו מראש שני חדרים נפרדים בעלות של 55 יורו לחדר, כולל ארוחת בוקר ושימוש במחסן ליד החניה לאחסנת ציוד הסקי בתום יום גלישה (ללא תוספת תשלום, חוסך את הצורך בסוף יום מעייף להעלות ציוד לחדר).

יצאנו לסיור ראשון בעיירה החמודה ועייפים אך מרוצים הלכנו לישון, מצפים ליום שלמחרת ליום הגלישה הראשון. כמתוכנן, יצאנו לאתר הקרוב (כאמור 5 דקות נסיעה ברכבת למעלית הסקי). לקחנו סקי פס ל- 4 ימים (נקרא Multiple-day passes ) ומאפשר גלישה של 4 ימים עוקבים ב- 8 אתרי גלישה באזור הקרוב. עלות 116.50 יורו לאחד (אין הנחות גיל או משהו אחר). ביום הראשון, על מנת להיכנס לגלישה ברגל ימין, החלטנו ללכת לאתר קל, על אף ששנינו ברמת גלישה גבוהה אבל לא גלשנו מזה כשנה. התחלנו באתר שנקרא Classic Gebiet שיא גובה 2050 מ`. האתר חביב למדי, מסלולים יחסית קצרים, כאשר המסלול הארוך המוביל עד המעלית במדרון, סגור עקב חוסר שלג במדרון בעונה זו של השנה (למעשה סוף עונת הסקי הנוכחית). חזרנו לקראת אחר הצהריים, עייפים אך מרוצים מיום גלישה ראשון, קינחנו בארוחת ערב באחת המסעדות בעיירה, כמובן סאונה במלון לריכוך שרירים ולמיטה.

יצאנו למחרת בבוקר לקרחון Zugspize שכל מה שצריך לעשות כדי להגיע אליו, זה נסיעה של 5 דקות לתחנת הרכבת שמובילה אותנו עד למעלה לקרחון בנוף יפיפה במשך נסיעה של כ - 3/4 שעה. אין עלות נסיעה, זה כלול בסקי פס שקנינו. האתר מדהים, שיא גובה 2962 מ` מסלולים רחבים מאד, שחורים, אדומים כחולים וירוקים. שלג powder, המון מעליות לכל הכיוונים, ולא הרבה אנשים, יצא לנו לגלוש מידי פעם לבד במסלול אדום, רחב וארוך. בסוף היום החלה סופת שלג קלה, אז החלטנו לקצר מעט ולחזור למלון לסאונה, ל- " שלפשטונדה" (תנומת אחר צהריים נעימה) ולארוחת הערב במסעדה אחרת כמובן. הקפדנו, לשם העניין, כל ערב ללכת למסעדה אחרת (והמבחר עצום).

אתר ה- Zugspize כל כך מצא חן בעינינו שהחלטנו לחזור אליו פעם נוספת במסגרת הסקי פס ל-4 ימים עוקבים. אנחנו כבר ביום השלישי לגלישה, נהנים ומרגישים טוב. החלטנו הפעם להרחיק לכת מעט לאתר רחוק יותר, כולו כ- 30 דקות נסיעה עד למעליות. אתה עובר את הגבול לאוסטריה וחוץ משלט קטן שמסמן זאת, שינוי שילוט וגם השפה משתנית (במעט ממש) אתה כלל לא מרגיש שעברת מדינה. האתר בגובה שיא של 2225 מ`, יש לציין כי מפאת סוף העונה, אתרים אחרים קרובים ונמוכים יותר כבר סגרו.

האתר מדהים, די הרבה מסלולים מגוונים (בעיקר אדומים)- אתר Lermoos. גלשנו עד אחר הצהריים , כמובן עם הפסקות שתייה ואוכל במסעדות שפזורות באתר וחזרנו למלון, שוב לסאונה, שינה קלה וארוחת ערב כהרגלנו מידי יום. אגב ארוחת ערב מלאה, לא עלתה לנו יותר מאשר 25 יורו לאחד, כולל הטיפ.

גלישה, שווקים וטיולים

למחרת, יום רביעי לגלישה, חזרנו כפי שהבטחנו ל- Zugspize. השמש חייכה אלינו והיה חם למדי עם תנאי גלישה מצוינים. חובה להתמרח בקרם הגנה, ולא, אתה חוזר לא שזוף, אתה שרוף (מה שקרה לי בתור ג`ינג`י מצוי). הפעם כשסיימנו, חיכתה לנו הפתעה (שאנחנו הזמנו) מסאז` מפנק מבחורה ממכון מסאז`ים סמוך, שתואם לנו על ידי בעל המלון הנחמד. המסאז` היה מצוין, עלות ל- 45 דקות 31 יורו, שווה כל יורו! אחרי מתכונת חוזרת (כולל הסאונה לפני המסאז`) של שינה קלה וארוחת ערב במסעדה חדשה, פרשנו לישון, מאד מרוצים אחרי 4 ימי גלישה מהנים.

למחרת בבוקר בארוחת הבוקר המהנה, כרגיל, החלטנו לגלוש עוד יום נוסף באתר אחר ולהשאיר את היום האחרון לשהייה בגרמיש, לטיולים, קניות ,מזכרות וסידורים אחרונים, לפני יציאה הביתה מוקדם בבוקר ביום האחרון. זה המקום אולי לציין, שבעל הבית, ברוב נדיבותו, מקבל הזמנות לארוחות בוקר מוקדמות ללא כל מגבלת שעה, כאשר התכוונו למחרתו לצאת מוקדם.

יום גלישה אחרון, יום חמישי רצוף לגלישה, החלטנו להרחיק למקום שקיבלנו עליו המלצות מאד חיוביות מהמקומיים. אתר Gletcher Stubaier קרחון בגובה שיא של 3340 מ` באוסטריה (לא רחוק מהעיר אינסברוק-חולפים בפרברי העיר בדרך לאתר) נסענו כשעתיים, ניתן אפילו לרדת לכבישים ללא אגרה מבלי ממש להאריך דרך וזמן אבל בהחלט לחסוך בהוצאות! קנינו סקי פס שעלה לנו במחיר מופחת (שנינו מעל גיל 60 אבל במצב טוב ) 28 יורו (מחיר מלא 38 יורו) ועלינו ישר למעליות לאתר הכי הכי שהיה לנו בחופשת הסקי הנוכחית. אתר מדהים באמת, הן ביופיו הן באורך ומגוון מסלוליו (חלק מהסלולים באורך של מספר ק"מ),

רוחב המסלולים, מגוון המעליות והמסעדות הרבות שפזורות בכל האתר. המעניין ביותר היה שראינו אלפי גולשים מגיעים לאתר אבל באתר עצמו לא הייתה צפיפות כלל בגלל גודלו ומירב מסלולי הגלישה שבו. נאמר לנו שהאתר פתוח לגלישה עד יוני וגם לאחר מכן ניתן לגלוש בפסגה הגבוהה ובמקביל האתר משמש לטיולי קיץ וטרקים אתגריים. בקיצור, את יום הגלישה האחרון אני יכול להגדיר כמדהים, מדהים ועוד פעם מדהים! אם מחלקים ציונים לאתרים, אז לאתר זה מגיע 10 מתוך 10 (אפילו 11 מתוך 10!).

למחרת החלטנו על יום חופשי ומיד בבוקר יצאנו לשוק איכרים ססגוני שמתקיים בגרמיש כל יום שישי. בשוק המרהיב, בעיקר מוצרי מזון בתחומי דבש, פירות וירקות, לחמים, גבינות ונקניקים למיניהם. גם טעמנו וגם קנינו. על פי המלצה שקיבלנו (מבעל המלון הנחמד שלנו) יצאנו לאתר גיאולוגי סמוך שיוצא מאצטדיון הגלישה האולימפי בגרמיש במרחק רבע שעה נסיעה מהמלון - Partnach Klamm, קניון מדהים ובו מסלול הליכה של כשעתיים (הלוך ושוב). חלקו בשבילים וחלקו בבטן ההר במסלול חצוב, צמוד לנחל סואן שזורם בשצף קצף מההרים. במסלול מפלי מים מקירות גבוהים ו"וילונות" מים צמודים למסלול הליכה בתוך ההר. יפה להפליא ועולה כניסה 4 יורו לאחד (הלוואי "נחל " כזה אצלנו בארץ)! זו הזדמנות מצוינת לשחרר את שרירי הרגליים והגוף אחרי 5 ימי גלישה , בהליכה רגילה בקצב איטי.

טיפים לדרך

וללא מספר טיפים לאלה שיגיעו אחרינו אי אפשר:

1. קרחון - Stubaier Gletcher שבאוסטריה, נמצא במרחק שעה נסיעה מאינסברוק שהיא עיר גדולה ומקסימה. בנוסף לכך אפשר גם לגור בישובים קטנים באזור הקרחון וגם מאינסברוק או מהכפרים הקטנים בסביבה ניתן להגיע בקלות ובמהירות למספר אתרים מצוינים באזור.
  2. תשומת לב לנושא הטיסות - בעליה למטוס במינכן, יש הקפדה מלאה לגבי נוזלים שמועלים בתיק ואין להעלות לא מים, לא שמפו, לא משקאות ואפילו לא דבש. מומלץ, כדי למנוע קשיים ובזבוז זמן בעליה, לוודא שכל הציוד הזה ייארז למזוודה שמועלית למטען. נודע לי שבקרוב מאד יחול כלל זה גם על כל הטיסות היוצאות מנתב"ג, כך שלמעשה ההקפדה תתחיל כבר בבית לפני יציאה.
  3. בהחזרת הרכב השכור לשדה תנועה במינכן, רצוי מאד, או למלא דלק הרבה לפני השדה או להגיע לפני זמן הטיסה כדי "למצוא" את תחנת הדלק בשדה לפני החזרת הרכב, אחרת תחויב במכפלת הכמות החסרה והתשלום בהתאם (חובת החזרה של מיכל דלק מלא).
  4. לא לפחד לצאת לאזור זה לחופשת סקי מאוחרת (חודש מרץ) שכן האתרים, בקרחונים בעיקר, עדיין מתאימים מאד לגלישה. העלות זולה יותר, כך גם השכרת מגורים ויש פחות אנשים מהעונה הבוערת.
  5. בענייני ביטוח - כמובן לא לזלזל ולעשות ביטוח מורחב (אפשר 669 של איסתא, אם לא עברת גיל 60). אני עשיתי ביטוח סקי מורחב בעלות של 1.5 דולר ליום דרך הוויזה פלטיניום שמאפשר ביטוח מתאים.

להלן פרוט עלויות:
  • טיסה הלוך ושוב למינכן בטיסת שכר של "סן דור" 440 $
  • השכרת רכב לשבוע לזוג, ללא דלק, כולל כל הביטוחים (השכרה מהארץ) 220 יורו (מתחלק לשניים במקרה שלנו).
  • מלון כולל לינה וארוחת בוקר 55 יורו לאחד.
  • סקי פס ל- 4 ימים 116.50 יורו לאחד
  • סקי פס ליום נוסף 28 יורו לאחד
  • אוכל ליום על בסיס 25 יורו לאחד, לארוחת ערב מלאה.
  • תוספת דלק (ללא קנס) במקרה שלנו 40 יורו (גם כן מתחלק לשניים).
  • כל השאר -; קניות ומזכרות, כל אחד לפי רצונו, טיבעו ויכולתו.

נראה לי מחיר סביר מאד לאור התמורה שקיבלנו (בעבר נהגתי ללכת באופן קבוע למועדוני ים תיכון ושם שילמתי יותר וקיבלתי פחות).

החופשה שחווינו, בהחלט מתאימה מאד לרביעיית גולשים, כלומר שני זוגות. מכיוון ששנינו גרושים, יצאנו בדד, אבל החלטנו בשנה הבאה לחזור לאזור, לצרף שתי גולשות שיסכימו לסבול את נוכחותנו (אנחנו נחמדים, יהללך זר ולא פיך!!!). נסיעה ברביעייה גם נחמדה יותר, גם סקסית יותר (והמבין יבין) וגם חוסכת בעלויות. משהו נוסף שחשוב לי לציין, שכאורח במלון ששהינו (ומן הסתם גם מלונות אחרים באזור), אתה מקבל תלוש אורח ובאמצעותו הנחות שונות שחלקן כניסות חינם לכ- 25 מקומות ואתרים באזור. שווה שווה!