אסווירה: לטייל בתוך תמונה

בואו לגלות את העיר שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ויש בה חופים קסומים, פסטיבלים ססגוניים ורובע יהודי בו חיו דמויות צבעוניות ומוכרות – אז איך זה שאתם עדיין לא מכירים את אסווירה? עכשיו זה בדיוק הזמן לערוך היכרות ראשונה עם העיר הלבנה
נטע מייזלס
תמונה ראשית עבור: אסווירה: לטייל בתוך תמונה
Balate Dorin | depositphotos

מתי יצא לכם לטייל בתוך תמונה? אסווירה שבמרוקו שנודעה בעבר בשם מוגדור, היא עיר נמל יפהפייה ויעד מפתיע שלא תרצו לפספס בחופשה הבאה שלכם במרוקו. אסווירה נמצאת במרחק של כ-3 שעות נסיעה מערבית למרקש, וכ- 3 שעות נסיעה מאגדיר שכן היא שוכנת צפונית לה, לאורך חופי האוקיינוס האטלנטי. בואו איתנו לגלות את הקסם של אסווירה והזמינו טיסה עם ארקיע עוד היום.

העיר העתיקה

העיר העתיקה של אסווירה, המכונה גם העיר הלבנה, נוסדה בשנת 1773 על ידי הפורטוגזים שנתנו לה את השם מוגואדור. העיר מוקפת חומה עם צריחים עתיקים לתותחים שהגנו על העיר והמבקרים במקום יכולים להרגיש כאילו הם הולכים בתוך גלויה ציורית, בין רחובות גדושים חנויות, גלריות אמנות וארכיטקטורה מרוקאית מסורתית. הבניינים הלבנים, שמעוטרים בחלונות ודלתות בצבעי כחול עמוק, יחד עם השווקים הצבעוניים והשוקקים, החופים, והנמל העתיק יוצרים אווירה ציורית ייחודית שנותנת תוקף לשם "אסויירה" (בערבית - תמונה). בין הנמל לעיר העתיקה נמצאת כיכר מולאי חסן התוססת, שם תוכלו ליהנות מהופעות רחוב, מסעדות ובתי קפה.

הרובע היהודי

תיירים המבקרים בעיר יוכלו לקבל הצצה להיסטוריה המרתקת של הקהילה היהודית באסווירה ולבקר ב"רובע היהודי" הנקרא "מלאח" - שכונה יהודית מוקפת חומה, הממוקמת בתוך העיר העתיקה של אסווירה. השכונה הוקמה במאה ה-18 כדי לשכן את האוכלוסייה היהודית, שמילאה תפקיד חיוני בחיי הכלכלה והתרבות של העיר באותה תקופה ועסקה במקצועות מגוונים בהם מסחר, תיווך ותרגום. בין משפחות הסוחרים היהודיות היו אפילו בעלי תפקידים דיפלומטים כמו קונסולים וסוחרי המלך, בעלי התואר "תוג'ר אלסולטאן", שתרמו רבות לשגשוגה של העיר.

באסווירה, נולד ופעל רבי דוד אלקיים שהיה אמן, משורר, עיתונאי וציוני אשר היה חלק ממייסדיי אגודת "שערי ציון", האגודה הציונית הראשונה במרוקו. אשת החינוך סטלה קורקוס- דוראן, הקימה באסווירה בית ספר יהודי לבנות בשם "כבוד ואומץ" בשנת 1885. באסווירה התגורר גם הרב חיים פינטו, אשר ניתן לבקר בקברו בבית העלמין הישן ובבית הכנסת שבו התפלל, הנושא את שמו. כמו כן, בכל שנה בחודש אלול מתקיים טקס הילולה בקברו של הרב, בבית העלמין הישן שבעיר.

על אף שכיום נותרו בה מעט מאוד תושבים יהודים, לעיר אסווירה יש מקום של כבוד בהיסטוריה היהודית של מרוקו ועדות לכך היא מוזיאון בית ד'אכירה (בית הזיכרון) שהוקם בעיר. המוזיאון מוקדש למורשת היהודים בעיר וחוגג את הדו קיום הדתי שאפיין את העיר בעבר. עדות לכך ניתן לראות בכניסה למוזיאון, בו מוצגים יחדיו הקוראן וספר תורה.

פסטיבלים באסווירה

אסווירה, מתמלאת בתיירים בימי הפסטיבלים הצבעוניים המתקיימים בעיר מדי שנה. פסטיבל המוזיקה אטלנטיק אנדלוסי, המושך אליו אלפי מקומיים ומבקרים מרחבי העולם, נמשך כשלושה ימים, במהלכם מתקיימות מגוון הופעות מוזיקה אנדלוסית ופלמנקו, שמשלבות בצורה הרמונית את המסורת של דתות ותרבויות שונות.

בנוסף, אסווירה מארחת את פסטיבל המוזיקה הבינלאומי "אסווירה גנאווה ומוזיקת עולם", שאליו מגיעים כ-500,000 מבקרים מדי שנה. במהלך ארבעת ימי הפסטיבל, מופיעים בעיר שלל מוזיקאים מצפון אפריקה ומרחבי העולם, המנגנים מגוון סגנונות, החל במוזיקת גנאווה המסורתית ועד למוזיקת ג'אז, פופ ואפילו רוק.

הנמל, המבצר וחומת העיר

אחד האתרים ההיסטוריים והחשובים ביותר באסווירה הוא המבצר שנבנה במאה ה-18 על ידי הסולטאן מוחמד בן עבדאללה, במהלך התקופה בה אסווירה הייתה עיר הנמל הגדולה והחשובה ביותר במרוקו. מגדל ההגנה המרשים בנוי על פלטפורמת ארטילריה הפונה אל האוקיינוס האטלנטי, ולאורך החומה ניצבים תותחי ברונזה ספרדיים והולנדיים, שהיוו את קו ההגנה הראשון נגד הצרפתים. המבנה ההיסטורי, מככב כתפאורה בסרט "אותלו" של אורסון וולס ובסדרה המצליחה "משחקי הכס" כעיר העבדים אסטפור. בסמוך למצודה נמצא נמל הדייגים המפורסם שמספק את אחת התמונות האייקוניות של העיר ובו עוגנות סירות כחולות בנמל, על רקע המבצר המרשים.

רוצים גם אתם לטייל ולגלות את אסווירה? הזמינו עכשיו טיסה עם ארקיע לאסווירה היפה »

תגיות הכתבה

• #חופשה
  • #טיול
  • #יהדות
  • #אסווירה
  • #מרוקו
  • #אתרמורשתעולמי

מלונות ומקומות לינה באסאווירה (מוגאדור)

הזמנת חופשה לאסאווירה (מוגאדור)