איחורים בטיסות: איפה זה קורה הכי הרבה ואיך תוכלו לקבל על זה פיצוי?

הטיסה שלכם התעכבה, הפסדתם כסף וימי עבודה או נאלצתם למצוא פתרון חלופי לטיסת המשך? לא רק שזה מעצבן וגם אולי קלקל לכם את החופשה. למה זה בכלל קורה ומה עושים כדי לקבל פיצוי? הנה התשובות
אביב בצון | בשיתוף Airhelp
|
תמונה ראשית עבור: איחורים בטיסות: איפה זה קורה הכי הרבה ואיך תוכלו לקבל על זה פיצוי?
© Depositphotos

החופשה בחו"ל שכל כך חיכיתם לה הגיעה. המזוודות ארוזות, המסלול מתוכנן, הדרכון כבר מוכן וכל מה שנשאר לכם לעשות זה להגיע לשדה התעופה ולהעלות למטוס. רק שאז, בדיוק ברגע שבו אתם צריכים לצאת לחופשת החלומות שלכם, הטיסה מתעכבת, שלא באשמתכם כמובן.

עיכוב בטיסה הוא נושא שכל נוסע חושש ממנו. המשמעות המיידית של טיסה שאינה מגיעה ליעדה בזמן המתוכנן היא קיצור משך החופשה, אך העיכוב עלול לגרום לתוצאות משמעותיות יותר כמו הפסד כספי, במקרה של הגעה למלון לאחר שעות הצ'ק-אין או איחור לטיסת המשך ביעד ביניים למשל, או אובדן יום עבודה במקרה של טיסת חזור שמתעכבת. כך שמעבר לעוגמת הנפש הרבה שנגרמת, גם הפן הכלכלי יכול להפוך כל חופשה חלומית לסיוט מתמשך.

טיסות מתעכבות הן דבר שכיח בעולם התעופה. במהלך שנת 2018 כ-30% מהטיסות היוצאות או החוזרות לישראל סבלו מעיכובים, איחורים, הפרעות או ביטולים בטיסה. למעלה מ-50,000 נוסעים נקלעו לסיטואציה שבה הגיעו ליעד באיחור, החמיצו טיסות המשך ושינו את תכנון המסלול שלהם בגלל עיכוב בטיסת ההלוך, או שנאלצו לקחת יום חופש ולהפסיד כסף בעקבות עיכוב בטיסת החזור.

הטיסה מתעכבת ובינתיים אתם ישנים על מזוודות, צילום: Depositphotos_Alex Brylov

למה טיסות מתעכבות?

ישנם מספר גורמים שיכולים להוביל לשינוי במועד המקורי של הטיסה. עיכוב טיסה בגלל תנאי מזג אוויר קיצוניים הוא דבר נפוץ, בעיקר בתקופות החורף במדינות קרות, כאשר המסלול מכוסה בשלג או קרח, או כשהשמיים סוערים מדי, מה שיכול להקשות על המטוס להתרומם מהקרקע ולהמריא בבטחה. במקרים מסוימים גם סגירת המרחב האווירי או שדה התעופה מטעמי ביטחון מובילה לשורת עיכובים וביטולים שעלולים לפגוע במהלך הנסיעה.

לעיתים קרובות, טיסות מתעכבות או מתבטלות מסיבות הקשורות ישירות לחברת התעופה המפעילה את שירותי הטיסה. שביתות של ועדי עובדים, "אובר-בוקינג" (הזמנת-יתר לטיסה) ומחסור בכוח אדם הם חלק מהגורמים המובילים לעיכוב הטיסה.

גם ליום ולשעת הטיסה יש משמעות. ע"פ נתוני 2018, יותר טיסות היוצאות מישראל או חוזרות אליה עוכבו בימי רביעי ושבת, בהם קרוב לשליש מהטיסות חוו שינוי במועד ההמראה או הנחיתה. בימי שישי לעומת זאת, כ-80% מהטיסות יצאו בזמן.

גם שעות ההמראה מהוות גורם מרכזי לעיכובים. כ-80% מהטיסות שיצאו בין השעות 22:00 בלילה עד 12:00 בצהריים המריאו בזמן, כאשר דווקא בשעות היום המוארות, מ-12:00 בצהריים עד 22:00 בלילה, רק 66% מהטיסות יצאו במועדן, כך ששליש מהנוסעים שהמריאו בשעות אלו נאלצו להמריא מאוחר יותר מהמתוכנן.

המזוודות כבר מזמן ארוזות, זו רק הטיסה שמתעכבת, צילום: Depositphotos_peshkova

הטיסה שלכם התעכבה ורוצים לקבל על זה פיצוי כספי? הקליקו כאן ותלמדו איך »

ואיפה יש הכי הרבה עיכובים?

גם לשדה התעופה אליו אתם טסים או מגיעים ממנו יש השפעה על הסבירות לעיכוב או ביטול הטיסה. בשדות תעופה המשמשים בעיקר כיעד ביניים לטיסות המשך, אחוז הטיסות היוצאות במועדן הנקוב גבוה יותר מיתר נמלי התעופה - ככל הנראה בשל העובדה שננקטים יותר מאמצים לאפשר זרימה חופשית של נתיבי הטיסה ולמנוע החמצות של טיסות המשך מצד נוסעים.

שדות התעופה באיסטנבול וקייב למשל, שמרבית הנוסעים העוברים דרכם הם נוסעי מעבר, הם המדוייקים ביותר לעומת שדות התעופה באירופה, עם כ-84% טיסות שיוצאות בדיוק בזמן. בשדה התעופה סביחה גוקצ'ן באיסטנבול למשל, רק 4 טיסות שהגיעו מישראל עוכבו לפרק זמן של למעלה מ-3 שעות במהלך שנת 2018.

ברומא הפופולרית לעומת זאת, כ-25% מהטיסות שהגיעו מהארץ או יצאו אליה לא יצאו במועדן המקורי. בשדה התעופה שארל דה גול בפריז, היעד אליו טסו הכי הרבה ישראלים במהלך שנת 2018, נרשמו 56 ביטולי טיסה ובסך הכול, קרוב ל-30% מהטיסות מישראל וחזרה לא יצאו במועדן המקורי.

כמה אפשר לחכות?, צילום: Depositphotos_danr13

מה אפשר לעשות במקרה של עיכוב בטיסה?

את הזמן האבוד לא ניתן להשיב כמובן, אך אפשר לדרוש ולקבל פיצוי כספי עבור טיסה שהתעכבה. חברת AirHelp, שהוקמה בשנת 2013 ופועלת בשוק הישראלי מסוף שנת 2018, מסייעת ללקוחות שטיסתם עוכבה להשיג פיצוי כספי היכול להגיע עד ל-600 אירו לנוסע. כל זאת, בתהליך אינטרנטי מהיר ופשוט.

ישנם כמה משתנים שצריכים להתקיים על מנת להיות זכאים לפיצויים, כמו משך זמן העיכוב (ניתן לקבל פיצוי עבור עיכוב של 3 שעות לפחות), האם הספקתם לבצע צ'ק-אין לטיסה לפני שהיא התעכבה והאם העיכוב נבע כתוצאה מהתנהלות של חברת התעופה, כולל במקרה של כשלים תפעוליים או טכניים.

גובה הפיצוי משתנה גם הוא, בהתאם למיקום היעד, המרחק בין יעד ההמראה ליעד הנחיתה, משך העיכוב ועוד. לאחר בדיקה קצרה ומהירה באתר החברה, תגלו האם אתם זכאים לפיצוי. במידה וכן - תצטרכו להוסיף את מסמכי הנסיעה הרלוונטיים ולחתום על טופס תביעה ממוחשב.

מכאן והלאה, כל מה שנותר הוא להמתין, בזמן שצוות אתר AirHelp, המעסיק כ-700 עובדים ביותר מ-30 מדינות, מתנהל מול נציגי חברת התעופה. התהליך עשוי לקחת בין שבועיים לחודש, תלוי במהירות המענה מול חברת התעופה.

AirHelp פועלת בשיטת "לא קיבלת – לא שילמת", לפיה החברה מקבלת תשלום בסך של כ-25% מגובה הפיצוי, אך לא גובה דמי שירות או כל סכום אחר במידה והתביעה אינה צולחת. במקרה של הצלחה, השלב הסופי והאחרון הוא להזין לאן בדיוק הפיצוי אמור לעבור, מה שיצרף אתכם ליותר מ-13 מיליון נוסעים ברחבי העולם שכבר זכו לקבל פיצוי עבור עיכוב או ביטול דרך האתר.

או מלאו את השדות הבאים (באנגלית):

סגור
×