הגלפגוס

"נסיתי להקטין צפיות לפני הטיסה. אין צורך. הטבע נפלא. איי הבזלת הצעירים מציירים ציורים בנחשולי לבה קפואה. גם אם הכל בר הסבר, נראה שלגלפגוס שקט משלו, אור אחר, צבעים בטון לא מוכר. התחביר הזה של סרטנים אדומים על רקע לבה שחורה, של עצים לבנים על מדרונות הרי געש." - משפחת שפירא משלימה חסכי טבע בשמורה מעולם אחר.
משפחת שפירא
תמונה ראשית עבור: הגלפגוס

בילוי עם חיות בגלאפגוס

באיטיות נעה ספינת התענוגות שלנו על פני הים השקט כראי. האמבסדור. באוזניות מתנגן לו שלום חנוך בהופעה חיה. מרינדה עם קרח לידי, לפני רגע מקלחת חמה, בעוד רגע ארוחת צהרים. עם בוקר יצאנו לצפות בציפור כחולת הרגל, הבוביס. איגואנות מתחממות, פינגוינים ושקנאים חומי צואר. אריות ים שיחקו עם אדוות הדינגי שולחים בנו עיין סקרנית.

זהו יומנו השני בגלפגוס. מקום קסום.

נסיתי להקטין צפיות לפני הטיסה. אין צורך. הטבע נפלא. איי הבזלת הצעירים מציירים ציורים בנחשולי לבה קפואה ובצימצום עיניים קל עולה בדמיון מראה אותו נהר רותח, על עורקיו האדומים הגולש אל הים, מעלה אדי קיטור, מים ואש, ויוצר בועות אויר כלואות המתפוקקות ברעש ויוצרות מכתשים המשמשים היום פינות משחק לגורי אריות ים.

אתמול שחיתי עם איגואנה. זה לצד זו. מידי פעם הרמתי את משקף המסכה אל מעל קו המים וראש קדמוני עם כתם לבן על ראשו הציץ בי. מתחת למים נע זנב הקוצים ימינה ושמאלה והתקדם בקצב שלי. לרגלינו עשרות כוכבי ים ענקיים ולהקות דגים חולפות בנו. מאי יצאה לשנרקל עם כלב ים שחבר לחבורת הישראלים עימה שובצנו בקבוצת הפריגטה. חימה, המדריך המתנשא לשני מטר, דובר מילה וחצי באנגלית ויאללה יאללה בעברית, אך דמיונו הרב למיסטר בין מחפה על הכל.

עדי, שבשנירקול הראשון כל כך רצתה, לא הצליחה להסדיר את קצב נשימתה לפני שרעידות הקור הוציאו אותה החוצה. מאוחר יותר, שעה שאני אחסיר פעימה ממראה הכריש החולף מתחתינו, היא כבר תסתובב ותדלוק אחריו.

מעברים חדים בין טבע שופע, קרוב כל כך, לבין עינוגי הספינה, ארוחות מצויינות, סיפון שיזוף וים שקט. אנו משתלבים גם בזה כמו עם עוגת התפוחים וקצפת עם תותים...

לפני 168 שנה ביקר כאן חוקר צעיר בשם דארווין. אנו הולכים בנתיב אותו תיאר ותוהים היכן בדיוק הבזיק בו רעיון האבולוציה. האם היה זה מראה פרושי הגלפגוס השונים זה מזה או שמה מראה צבי הענק שהועמסו במאות על גבי הספינות.

שנה שלמה יכול צב גלפגוס ענק לחיות ללא מים ומזון. תכונה שהפכה אותו למזון טרי עבור הספינות שעברו כאן. תכונה שכמעט וכילתה אותו. התמונה הזו, של העמסת צבי הענק האלו כמזון טרי לטווח ארוך, לא מרפה. בעוד עשרים שנה, של הדגרה וגידול בשבי אולי נזכה לחזות בהם, קבוצות קבוצות על גבי מדרונות הרי הגעש. באשר לבני האדם, תושבי המקום החדשים, אלו מרוכזים במספר ישובים ומונים כחמשה עשר אלף בלבד. מתיישבים נוספים אינם מתקבלים ואזורי ההתיישבות מוגבלים. האיים מוכרזים כיום כשמורת טבע וטוב שכך. אולי נצליח במשהו להשקיט את המצפון.

טבע מפנק

איי הגלפגוס נוצרו מהתפרצויות געשיות צעירות. ההתפרצות האחרונה ארעה לפני חמש שנים. טיילנו על פני נהר הלבה מדלגים על פני הסדקים העמוקים שבקעו בו. ים של איגואנות מתחממות על סלעי הבזלת השחורים התחלף באי אחר במרבץ אריות ים. תינוקות בני שבוע ינקו ברעש מהעתינים הקטנים. באחת מבריכות הבזלת למד גור צעיר טעמו של ים לראשונה. צפינו מרותקים בהוריו המעודדים אותו בקולות, פעלולים ודחיפות עדינות. רחוק משם, מרט עייט הגלפגוס איגואנה קטנה אותה אחז בטלפיו. כמו בסרט טבע, שעה שהפריגטות צוללות כמטח ירי אל הים, דרכנו את המצלמה הימית החד פעמית שרכשנו עוד בקיטו וגלשנו אל הים. אריות ים חלפו מתחתינו, בודקים אותנו מקרוב, מחליטים לבדם על מרחק גופנו מהם. לא התאפקנו וליטפנו בעדינות צב ים שהיה עסוק באכילת אצות.

לכל אי צבע משלו בשל מרבצי המתכת והרכב הלבה שלו. ירדנו לחוף חולי שצבעו צבע חמרה אדומה. על החול התגוללו אריות הים המקסימים. על רקע הר געש, בתוך צמחיית החוף, קיננו שקנאים חומי צוואר. גוזליהם על פלומתם הלבנה ספגו גם הם את מטח המצלמות של הקבוצה.

גם אם הכל בר הסבר, נראה שלגלפגוס שקט משלו, אור אחר, צבעים בטון לא מוכר. התחביר הזה של סרטנים אדומים על רקע לבה שחורה, של עצים לבנים על מדרונות הרי געש מצויירים. איזה אושר. שנת צהריים על הסיפון ואנו מתעוררים לשקשוק העוגן המרעיד את הספינה. מפרץ אחר, תחביר אחר. רק הפריגטות אדומות החזה ממשיכות לרתק אותנו גם כאן בצלילות הקמיקזה שלהן.

קיטו הגבוהה המכותרת הרים, לא פינקה אותנו בשקיעות. כאן אנו מפצים עצמנו בשקיעות מדהימות הישר מקו המשווה. פעם מצידה האחד של הספינה ופעם מצידה האחר. למי אכפת. מתיישבים על הסיפון, אל מול השקיעה. כשזו תרד נרד גם אנחנו הישר לארוחת ערב מפנקת עם עומר, מלצר השולחן שלנו ועם תום וענת המתוקות.
מומלץ כבר אמרנו?

בחזרה לקיטו, סידורים, משחק בילירד נוסף עם פפיטו מגן עדן, אינטרנט בפפאיה והאוכל הביתי המצויין מול גן עדן. אוטובוס לילה לג`ונגל האקוודורי על גבול קולומביה. להתראות שם.