העיר סוואנה - טיול מומלץ בטעם של פעם

סוואנה, העיר הראשונה במדינת ג'ורג'יה, היא עיר דרומית יפהפייה, ששדרותיה מעוצבות בקפידה וכיכרותיה היפות מעוטרות במזרקות מים ובעצי אלון ומגנוליה ענקיים, המהווים מפלט בימי הקיץ החמים. לפניכם, טיול מומלץ באחת מפניני דרום-מזרח ארה"ב.
נטע דגני - מחברת מדריכי הטיולים מסדרת 'מסלולים' על צפון אמריקה
תמונה ראשית עבור: העיר סוואנה - טיול מומלץ בטעם של פעם

מאיפה מתחילים?

קל להישבות בקסמיה של סוואנה (Savannah) היפה. בכיכרות אשר בעיר בנויות גם אנדרטאות, שמאחוריהן סיפורים היסטוריים על העבר של הקולוניה ג'ורג'יה ועל מלחמת העצמאות ומלחמת האזרחים. העיצוב והארכיטקטורה של המבנים בסוואנה מצביעים על ההשפעה האירופית שהביאו עמם המתיישבים הראשונים לעיר.

מומלץ להתחיל בטיול במרכז המבקרים של העיר סוואנה (MLK Visitor Information Center). מרכז זה ממוקם סמוך לפינת הרחובות מרטין לות'ר קינג וליברטי (Liberty St) וניתן להצטייד בו במידע ובמפות. יש במקום גם מוזיאון היסטורי ומוזיאון רכבות.

• שעות פתיחה: 17:00-8:30. בימי שבת וראשון נפתח בשעה 9:00
  • טלפון: 912-944-0455
  • כתובת: 301 Martin Luther King, Jr. Blvd
סוואנה. צילום: נטע דגניסוואנה. צילום: נטע דגני

מרכז המבקרים של סוואנה הוא נקודת ההתחלה של לא מעט סיורים מודרכים, באוטובוס או בקרונית ברחובות העיר. בדרך כלל, אין צורך להזמין אליהם מקום מראש, פרטים בחברות הבאות (כל הסיורים מתחילים במרכז המבקרים):

להיות פורסט גאמפ

מי שאינו מעוניין בסיור מודרך (ובאמת - אין בכך צורך, שכן סוואנה היא עיירה נהדרת לטיול רגלי וכן ניתן להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית ללא תשלום), יכול לצאת ממרכז המבקרים לטיול רגלי בעיר. לשם כך, לכו ממרכז המבקרים מזרחה ברחוב ליברטי עד רחוב בול (Bull St) ובו פנו שמאלה. לאורך רחוב בול יש שפע של גלריות ומסעדות וכמה כניסות ציוריות. מסלול ההליכה ברחוב זה חוצה שלוש כיכרות, שבהן עצי אלון ענקיים, הכיכר הראשונה, צ'יפאווה (Chippewa Sq), נקראת של שם הניצחון בקרב צ'יפאווה במלחמה בין הבריטים לאמריקנים, בשנת 1814. בספסל הצמוד לכיכר זו הוסרט חלק מהסרט הנהדר פורסט גאמפ, כאן ישב טום הנקס, המתין לאוטובוס וסיפר את סיפור חייו. בכיכר השנייה, רייט (Wright Sq), שוכן קברו של המנהיג האינדיאני טומוצ'יצ'י (Tomochichi), שהיה יד ימינו של הגנרל ג'יימס אוגלת'ורפ (James Oglethorpe), מייסד הקולוניה ג'ורג'יה. הכיכר השלישית, ג'ונסון (Johnson Sq), הגדולה בסוואנה, נקראת על שם רוברט ג'ונסון (Robert Johnson), המושל הבריטי של הקולוניה קרוליינה הדרומית בתחילת המאה ה-18 וידיד אישי של אוגלת'ורפ.

רחוב בול מסתיים בבניין העירייה בעל הצריח המוזהב. מימין לבניין מדרגות המובילות לרחוב קטן, המוביל לקו המים של נהר סוואנה (Savannah River). צמוד לנהר שוכן מרכז מבקרים נוסף (The River Street Visitor Information Center, למקרה שלא הצטיידתם במספיק מפות...). לאורך הנהר טיילת נחמדה. לצדה, כביש ריבר ההיסטורי (Historic River St) ובו יש שפע מסעדות, גלידריות וחנויות מזכרות.

עם הירידה לנהר תוכלו לראות מולכם מזח (City Hall Landing Ferry), שם אפשר לעלות לסיפונה של סירה ולשוט בנהר (ללא תשלום). תדירות הקו: אחת לחצי שעה לערך. ניתן לקבל מידע עדכני במרכז המבקרים הממוקם מול המזח. מסלול הסירה הוא מעגלי ויש בו שלוש תחנות בסך הכול (אחת מהן בגדה הנגדית של הנהר), כך שניתן להישאר על הסיפון ולחזור עם הסירה לנקודת המוצא. בנהר סוואנה מוצעים גם סיורים ארוכים יותר (בתשלום) ומי שרוצה לשוט בסירת נהר עם גלגל מאחור -; זו ההזדמנות לכך, ניתן לרכוש כרטיסים באתר המצורף.

סוואנה. צילום: נטע דגניסוואנה. צילום: נטע דגני

שייט בנהר, נסיעה בקרונית ומתחם מהנה

בתום השייט בנהר והטיול ברגל לאורכו תוכלו לשוב לרכב בתחבורה ציבורית (ללא תשלום). לשם כך המתינו לאוטובוס (Express shuttle) בתחנה שעליה הכיתוב Dot, הממוקמת סמוך למרכז המבקרים (בצד הכביש של מרכז המבקרים). בקשו מהנהג לרדת סמוך למגרש החנייה של מרכז המבקרים, שבו השארתם את רכבכם. תדירות הקו: אחת ל-20 דקות. עמדו גלויים סמוך לתחנה, שכן הנהג אינו עוצר בתחנות אם אינו רואה נוסעים ממתינים בתחנה. מסלול הנסיעה חולף באזוריה היפים ביותר של העיר וזוהי הזדמנות להתבונן בהם מחלון האוטובוס. שימו לב, לאורך קו המים נוסעת קרונית (River St Streetcar), שגם הנסיעה בה, היא ללא תשלום (זוהי נסיעה נחמדה למטיילים עם ילדים קטנים). קרונית זו עוצרת באותה התחנה של האוטובוס, אבל אינה מובילה למרכז המבקרים, אל תטעו ותבלבלו בין השניים. מומלץ להקדיש לסיור ברגל, לשייט במעבורת ולנסיעה חזרה לרכב כשלוש שעות לערך. אם תבחרו לשוט בסירת נהר, תתארך השהות בעיר בהתאם. אם תעדיפו לחזור לרכב ברגל, מומלץ להיכנס בדרך לשוק העירוני (City Market), מתחם נחמד של מסעדות, חנויות וגלריות השוכן בפינת הרחובות ג'פרסון (Jefferson St) וג'וליאן (W Julian St).

נטע דגני היא יוצרת וכתבת סדרת ספרי הטיולים מסדרת מסלולים (הוצאת העולם) - קליפורניה, אלסקה, ארה"ב מערב, קנדה מערב, ארה"ב צפון מזרח וארה"ב דרום מזרח. למידע נוסף, ליצירת קשר, לייעוץ אישי ולרכישת הספרים בהנחה: www.maslulim-america.com.