הטרקים המדהימים ביותר במזרח אפריקה

רוצים לצעוד היישר לתוך סרט בערוץ הנשיונל גיאוגרפיק? אנחנו מזמינים אתכם לצאת ביחד איתנו לשלל טרקים מרהיבים בגן העדן של יבשת אפריקה
רועי רוכברג
תמונה ראשית עבור: הטרקים המדהימים ביותר במזרח אפריקה
פסגת הקילימנג'רו המושלגת | צילום: depositphotos/ VolodymyrBur

מזרח אפריקה היא אחד המקומות הטובים ביותר בעולם לטרקים! היא משופעת בהרים מלכותיים עשירים במגוון של נופים ותופעות טבע שלא מן העולם הזה: הרי געש ויערות גשם השוכנים לצד קרחונים ומדבריות אלפיניים, צמחייה ייחודית שלא תראו בשום מקום אחר, ובעלי חיים נדירים שנמצאים בסכנת הכחדה. ריכזנו עבורכם את ששת הטרקים האהובים עלינו במזרח אפריקה במדינות טנזניה, קניה, אוגנדה וקונגו. לנוחותכם, תוכלו להיעזר במפה המצורפת כדי לצפות במיקומים המדוייקים של ההרים. אז איפה מתחילים? בהר הגבוה והאצילי מכולם כמובן, הלא הוא הקילימנג'רו!

יוצאים לטרק בטנזניה:

הר הקילימנג'רו (Kilimanjaro): הר הקילימנג'רו, ההר הגבוה ביותר בטנזניה ובאפריקה מתנשא לגובה 5895 מטרים. הוא מושך כ-35 אלף תיירים בכל שנה, שמטפסים אל עבר פסגתו המושלגת, ותמצאו בו שילוב מדהים של נופים מיערות עבותים, איזורים סלעיים שיזכירו לכם את הירח ועד קרחונים.
בקילימנג'רו ("ההר הנוצץ" בסווהילית) המרהיב והמרשים תבחינו ממרחקים, מכיוון שהוא מהווה ניגוד מוחלט לאיזור הצחיח בו הוא שוכן, בצפון טנזניה על גבול קניה. תוכלו להעפיל אל פסגתו בשבעה טרקים שונים שמתאימים גם למשפחות עם ילדים ולאו דווקא למטפסי הרים מקצועיים, אך חשוב שתבחרו במסלול המתאים ביותר עבורכם מבחינת דרגת הקושי, הנוף וצפיפות המטיילים.
 אלו שבעת המסלולים שעומדים לרשותכם: אם אתם מעוניינים לטפס מהצד הדרומי של ההר, תוכלו לבחור במסלול מרנגו (Marangu) מסלול מצ'מה (Machame) או מסלול אומבווה (Umbwe).

לטיפוס מהצד המערבי של ההר בחרו במסלול למושו (Lemosho), שירה (Shira), או המסלול המעגלי (Northern Circuit route), ולטיפוס מהצד הצפוני של ההר בחרו במסלול רונגיי (Rongai).
 מבין המסלולים הקיימים, מסלול מרנגו (Marangu) נחשב למסלול הקל ביותר, שייקח לכם בין 5-6 ימים ותוכלו ליהנות בו ממדרון מתון ולינה בבקתות במהלך הטרק. החסרון הוא שהעלייה והירידה מתבצעות באותו המסלול, והיצע הנופים לא מגוון.

מסלול מצ'מה (Machame) נחשב למסלול הפופולרי ביותר, רק קחו בחשבון שהוא נחשב לקשה ומאתגר ומתאים בעיקר למי שיש לו ניסיון בטיפוס על הרים. המסלול ייקח לכם בין 6-7 ימים ובהחלט מפצה על הקושי עם הנופים הבלתי נשכחים שהוא מציע.

הר מרו (Meru): אם אתם מרגישים שהקילימנג'רו גדול עליכם בכמה מידות, נסו את אחיו הקטן הר מרו, שהוא מלכותי ואצילי באותה מידה ולא נופל ממנו ביופיו. ההר שוכן בקו אווירי במרחק של כ- 70 ק"מ מהקילימנג'רו ונחשב להר השני בגובהו בטנזניה.

הטרק עד לפסגת ההר (בגובה 4566 מטרים) ייקח לכם בין 3-4 ימים עם לינה בבקתות לאורך המסלול. לכל אורכו תזכו לראות נופים עוצרי נשימה, כולל יערות גשם עבותים, טבע פראי ושלל ציפורים ויונקים כגון בבונים וג'ירפות שחיים בשמורה. את העלייה לפסגה מלווים נחלים הזורמים לאיטם וכשתגיעו לסופה תבחינו במכתש הכבוי של הר הגעש. אל דאגה, ההתפרצות האחרונה והלא דרמטית במיוחד שהתרחשה שם, היתה ב-1910. כמו כן, במשך אלפי שנים לא נרשמה באיזור התפרצות משמעותית.

הר אול דויניו לנגאי (Ol Doinyo Lengai): בניגוד לקילימנג'רו ומרו שהם הרי געש רדומים, הר אול דויניו לנגאי הוא הר געש פעיל, היחידי מסוגו במזרח אפריקה. הוא נחשב הר קדוש ומכונה בשפת המסאים "הר האלוהים", בגלל הקולות הלא שגרתיים שהוא משמיע והסלעים והלבה האדומה והרותחת שזורמים מתוכו. קחו בחשבון שהטיפוס במעלה ההר אורך כ- 5-6 שעות, הוא מתבצע בדרך כלל בלילה בגלל שההר חם מאוד במהלך היום, ומגיעים לפסגה קצת לפני הזריחה. מומלץ להצטייד בבנדנה שתוכלו לקשור סביב הפה, כדי למנוע שאיפת אפר במהלך ההליכה. כשתגיעו לפיסגה תרגישו כאילו אתם הולכים על הירח ומלבד הנוף המדהים של המישורים שמסביב תוכלו לצפות יחסית מקרוב בלבה המבעבעת, בהחלט חוויה מרתקת ובלתי נשכחת.

מטפסים לפסגה בקניה:

הר קניה (Kenya): הר קניה המרהיב הוכר זה מכבר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מחכים לכם שם יערות, מפלים ואף איזור של קרחונים ואגמים. הטיפוס על הר קניה מאתגר ביותר, בשל היותו ההר השני בגובהו באפריקה, וההר הגבוה ביותר בקניה, וישנם ארבעה מסלולים שונים שתוכלו לעשות במעלה ההר: סירימון (Sirimon), מצפון מזרח הוא מסלול הטיפוס הפופולרי ביותר, שייקח לכם רק כיומיים. ממזרח תוכלו להעפיל לפסגת ההר במסלול צ'גוריה (Chogoria), מצפון מערב במסלול נרו מורו (Naro Moru), וממערב במסלול בורגורה (Burguret).
אנחנו ממליצים בחום על מסלול נרו מורו (Naro Moru) שנחשב ליפה ביותר מבין המסלולים הקיימים. המסלול ייקח אתכם אל פסגת לננה (Point Lenana) בגובה 4985 מטרים, והוא אורך כארבעה ימים, עם לינה בבקתות מטיילים או אתר קמפינג בדרך. המסלול המדהים הזה כולל חצייה של יער גשם עבות, שיתחלף בגובה 4000 מטרים בנופים מרהיבים של מדבר קרח.
 הפסגה הגבוהה ביותר של ההר היא פסגת בטיאן (Batian) שנמצאת בגובה של 5199 מטרים, ואחריה פסגת נליון (Nelion) שנמצאת בגובה של 5188 מטרים. ההעפלה לשתי הפסגות הללו תדרוש מכם ניסיון בטיפוס הרים מקצועי, אך אל דאגה לפסגת לננה תוכלו לטפס גם אם יש לכם כושר גופני סביר בלבד, בתנאי שתאפשרו לעצמכם מספיק זמן להתרגל להפרשי הגבהים.

ממשיכים לטרק באוגנדה:

הר אלגון (Elgon): ברוכים הבאים להר אלגון שנמצא ממש על הגבול בין קניה לאוגנדה, ומתנשא לגובה 4321 מטרים. ההר מציע שפע של חוויות ייחודיות ובלתי נשכחות כמו ירידה אל תוך הלוע הכבוי של הר הגעש, שלל מערות במורדות ההר כמו מערת קפקוואי (Kapkwai Cave) שבחלקן אף ניתן ללון בלילה, מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות, ואף מפלים גבוהים ומרשימים במורדות המערביים והצפוניים של ההר. הטיפוס לפיסגה ייקח לכם בין 4-7 ימים, תלוי במסלול שתבחרו, והוא נחשב לפשוט באופן יחסי בהשוואה לקילימנג'רו או הר קניה.

מקנחים בטרק מדהים בקונגו:

רכס הרי הרוונזורי (Rwenzori): הרי הרוונזורי, הידועים גם בתור "הרי הירח", הם שרשרת של שישה הרים במערב אוגנדה על הגבול עם קונגו. רכס ההרים מתהדר בפסגה השלישית בגובהה באפריקה, בקרחונים אדירים שהם למעשה אחד ממקורותיו של נהר הנילוס, צוקים סלעיים ותשעה אגמים מדהימים ביופיים. ישנן מספר פסגות שנגישות למטיילים, ביניהן פסגת מרגריטה (Margherita Peak), הר סטנלי (Mount Stanley), הר ספיק (Mount Speke) והר בייקר (Mount Baker).
 בהרי הרוונזורי עומדים לרשותכם מגוון של טרקים, בדרגות קושי שונות: החל מטרק בן 3 ימים שייקח אתכם לפסגת מרגריטה, שהיא הגבוהה ביותר ברכס (5,109 מטרים), ועד טרקים של 7/8 או 9 ימים. קחו בחשבון שהטרק לפסגת מרגריטה המושלגת, קשה מאוד מבחינה פיזית והעלייה הסופית לפסגה מומלצת למטפסי הרים מקצועיים בלבד. עם זאת, הנוף המרהיב והצמחייה יוצאת הדופן בהחלט מצדיקים את המאמצים.

תגיות הכתבה

מתארגנים לטיול: ציוד, ביגוד, המלצות וטיפים לדרך

ביטוח נסיעות לחו"ל: כל מה שצריך כדי לטוס בראש שקט

מגזין החיים הטובים: לייפסטייל והשראה לחופשה

פסח 2024 -לאן לטוס לחופשה הבאה?