בשנים האחרונות דאגתי לדווח על טיולי תרמילאים שעשינו לטובת קהל שמעוניין בכך ולא רוצה להשכיר רכב עם נהג או מדריך או לישון במלונות יוקרה והחלטתי לא לחרוג ממנהגי גם הפעם אך חשוב לי לציין שפורטו ריקו שייכת לארה"ב ולכן בגלל כמות האמריקאים (תיירים ללא דרכון) העלויות מלכתחילה ממש יקרות ביחס לטיול תרמילאי. אבל למי שכן מעוניין להגיע ליעד הלא חרוש הזה זה המסלול שעשינו:

את הטיול התחלנו בסאן חואן הישנה שהיא חלק מבירת פוארטו ריקו. סאן חואן רבתי מורכבת משלושה חלקים עיקריים: העיר העתיקה, אזור החופים והריזורטים והפרברים המקיפים אותם. העיר העתיקה של סאן חואן היא בת כ-500 שנים ומלאה בניינים עתיקים הצבועים בצבעי פסטל מהממים, רחובות המרוצפים באבן כחולה וייחודית מאוד. העיר כולה הוכרזה על ידי האו"ם כאתר שימור היסטורי אבל היא מלאה באטרקציות ולדעתי על אף העובדה שאין לה גישה לחוף רחצה (נדרשת הליכה של כ-2 ק"מ עד לחוף הקרוב) היא ה-מקום לשהות בו. במרחק הליכה יש לא מעט מסיבות, ברים, דאנס ברים של סלסה וגם נסיעה בהובר תיקח אתכם לאזורי הבילויים בקונדדו.

-העיר העתיקה מציעה סיור ברחבי העיר בחינם ואפשר לעלות ולרדת באחת מ-19 התחנות העיקריות שמציע הסיור (המבצר, הנמל, בית הפרלמנט (קאזה בלאנקה), כנסיות עתיקות, פארקים ומוזאונים).

-לינה: אנחנו היינו בהוסטל "פוסדה סאן פרנסיסקו" אבל אנשים שפגשנו בדרך המליצו על הוסטל בשם "מנגו מנטשיון" (Mango Mansion) שהוא יותר זול, כולל ארוחת בוקר, קרוב יותר לשדה תעופה. הפוסדה הוא הוסטל בן 3 קומות יש בו עשרות חדרים ואנשים מכל הגילאים. לעיתים המעלית לא עובדת כך שלמבוגרים מאוד זה בעייתי לטפס 5 קומות אבל האווירה צעירה ואנחנו מאוד נהנו ממשחקי השתייה במטבח בלילות.

-כמה המלצות על אוכל: יש דיינר ארוחת בוקר פורטוריקנית שנמצא ברחוב סאן פרנסיסקו. המקום נראה כאילו נלקח מקובה בשנות ה-50, המלצרים כולם עונדים עניבת פרפר ומגישים קפה ממכונה דמויית מייחם שבת בחדר אוכל צבאי. המלצה שלי – תזמינו מייורקה זו לחמניה מתוקה עם גבינה/ביצה/בייקון או גם וגם וגם. מעל כל התענוג הזה מפזרים אבקת סוכר ואיכשהו הכל מתחבר. אפשר להזמין גם עוגות ועוגיות מקומיים וסתם ביצים וטוסט. מחירים עד 8 דולרים.

2 מקומות מומלצים לאוכל מקומי הם מסעדה בשם FEFÓS DELI ו-Inaru– בהן מכינים טריפונגו/מופונגו מסורתי (פירה של פלנטיין- סוג של בננה ירוקה, ויוקה – סוג של אגבה) וניתן לבקש את זה ממולא בבשר, עוף, שרימפס, גבינה, סביצ'ה או לצד מנה של הדג המקומי- maimai. המחירים במסעדות באזור בסביבות ה-15-20 דולר למנה עיקרית. שימו לב שבסאן חואן מוסיפים כמעט תמיד 18% טיפ וכמובן מיסים שאינם כלולים במחירי המזון בתפריטים.

-הרבה דובר על ביקור במפעל בקרדי שנמצא באזור אבל לדעתי מדובר בבזבוז של זמן וכסף, הסיור לא מעניין כ"כ ולא שווה להגיע עד למפעל רק בשביל קובה ליברה :) אבל אם מישהו מעוניין יש מעבורת שיוצאת כל חצי שעה מרציף 2 בנמל סאן חואן הישנה וב-2 דולר לכרטיס הלוך חזור מגיעים לאזור אחר באי. משם לוקחים מונית משותפת (פובליקו) למפעל ב-3 דולרים לכיוון. כרטיס כניסה עולה 15 דולרים וכולל משקה אחד.

יער הגשם אל יונקו: אני אציין שטיול ברחבי האי ללא השכרת רכב נכון לשנת 2017 הוא קשה מאוד. כמעט ואין תחבורה ציבורית ובטח שלא ישירה. בלילה הראשון שלנו התחברנו למקומי שלקח אותנו ליער הגשם, אבל מי שלא שוכר או מכיר מקומיים אופציה זולה יחסית היא לקחת הובר לכניסה ליער ומשם תופסים טרמפים לחלק העליון של היער כדי להיכנס למסלולי ההליכה והמפלים. אנחנו עשינו את מסלול המפלים הקרובים למגדלור וגילינו שאם עולים מעט אחרי המפל השני בתוך סבך היער בהליכה לא קשה של כ-15 דקות תביא אתכם לעוד 2 מפלים גדולים ומבודדים.

מלבד האי המרכזי ישנם 3 איים מרכזים ששייכים לפורטו ריקו:

-וייאקס: האי הכי גדול ששייך לפורטו ריקו הוא אי צעיר ונחמד. צריכים להגיע לנמל פאג'ארדו (מבטאים את זה פאחארדו) ומשם במעבורת של שעה וחצי ו-2 דולר מגיעים לנמל וייאקס. איך מגיעים לפאג'ארדו? הו, פה יש כמה אופציות: 1. משכירים רכב מסאן חואן (85 דולרים ליום) שמשאירים בחניונים בנמל (4 דולר ליום) 2. לוקחים מונית או הובר ב-65 דולר (שעתיים נסיעה וקל לחלוק אם זה 4 אנשים) 3. אוטובוס לסאן חואן החדשה ואז פובליקו (3 וחצי שעות נסיעה ב-7 דולרים) 4. טיסה של 45 דקות לקולברה או וייאקס בעלות של 90 דולר (באתרים אומרים 60 או 70 אבל זה לא כולל תיק ב-20 דולר נוספים שמשלמים במקום). האי מחולק ל-2 אזורי תיירות (1) איזבל שזה אזור הנמל והעיירה המרכזית באי, (2) ואספרנסה שזו רצועת חופי רחצה שסביבה נמצאים בתי נופש, הוסטלים ומסעדות. אנחנו לנו באספרנסה בהוסטל לאייזי ג'ק שהוא המקום היחיד שמפעיל בר אחרי 10 בלילה.

המלצות בוייאקס: 1. Coconut beach- רצועת חוף נסתרת ומבודדת, מוייאקס הוסטל נכנסים לתוך שביל העפר שמוביל לחוף. 2. צלילות בסאן באיי- ישנן כמה סירות שטבעו באזור וזה יצר אזור צלילות מרהיב בו ניתן לצלול או לעשות שנורקלים יצא לנו לראות אפילו stingray (לדעתי בעברית זה טריגון). 3. חוף החול השחור- מדובר בתופעה מגנטית מגניבה שהחול בחוף הזה מלא בחלקיקים שחורים. ניתן לשחק עם החול במגנט, להימרח בו לתמונות מעניינות וההליכה אליו היא בערך 20 דקות מהלאייזי הוסטל לאורך הכביש. 4. מסעדה מקומית נמצאת מאחורי בית הספר מאחורי ההוסטל, חבל לפספס מאכלים מסורתיים עם כל המקומיים. 5. סיור הביו באיי, מפרצי הפלנקטון הזוהר, דרך הלאייזי הוסטל והמדריכה שרה- הסיור הכי מפורט, מעניין ושווה באספרנסה. עולה 50 דולרים. התופעה אינה ייחודית לאי אבל הוא המקום עם רמת ה"זוהר" הגבוהה בעולם של המיקרואורגניזם של הפלקטון שמפיצים אור ירוק כשהם באים במגע עם דג או סירה או יד. חוויה שאסור לפספס. 6. למי שמעוניין לבלות שתדעו שחיי הלילה באי נסגרים מוקדם אבל המכולת באזור מוכרת בקבוק בקארדי ב-6 דולרים ויש הרבה צעירים שממשיכים לשתות ולרקוד סלסה עצמאית ברחובות :)

כמה דברים חמודים שיש באי ולכן חבל לפספס הגעה אליו: כמו שאצלנו מסתובבים כלבי רחוב בוייאקוס מסתובבים סוסי רחוב, כן, סוסים. הם מסתובבים בחופים באי עצמו בקבוצות וזו תופעה מעניינת רק כדאי להימנע ממגע עם הסייחים כי האימהות תוקפניות. באי הקטנטן שנמצא מול חופי אספרנסה יש טנק שתקוע עליו. אם אתם שחיינים טובים או יש לכם קשרים עם בעלי סירות זה בהחלט מראה סוריאליסטי. חצי מהאי היה שייך לצי האמריקאי שהתעלל בטבע בניסויי פצצות ועשה רילוקיישן לאינדיאנים שגרו באיים עד שנת 2003. כשהצבא יצא הוא השאיר הרבה בונקרים ומתקנים שהרבה אנשים הולכים לראות, למליטריסטים ביניכם זו יכולה להיות אטרקציה מעניינת. עוד מבחינת חיות: באי יש צפרדע מיוחדת בשם “קוקי” ששורקת את המילה “קוקי” בלילות במקום קול צפרדעי רגיל, יש סוג מיוחד של סנאי קטנטן שלעיתים ניתן לראות מתרוצץ באי וכמובן האיגואנות המפורסמות של פורטו ריקו שפשוט נופלות ללא הרף מהעצים ונדרסות בכל פינה.

-קולברה: בהמשך הטיול חזרנו לפאג'ארדו בשביל לקחת מעבורת לקולברה אבל מכיוון שזה לא תמיד מסתדר לעבור ממעבורת למעבורת ישר לקח לנו כמעט 5 שעות להגיע לאי (שעה וחצי מוייאקס ב-11 בבוקר, המתנה של שעתיים וחצי, מעבורת של שעה וחצי נוספות שיוצאת ב-3). כדאי לקנות כרטיס מראש כי משום מה ישנה הגבלה על כמות התיירים על מעבורת. קולברה אי די שונה מוייאקוס, האוכלוסייה יותר מבוגרת, הוא יותר יקר ואם בוייאקוס לנו 3 דקות מחופי הרחצה פה כולם לנים בעיירה או על המים בבתי נופש אך חופי הרחצה מרוחקים מאוד. האטרקציה המרכזית באי הוא חוף פלמנקו שנחשב לאחד החופים הכי יפים בקאריביים. ליד פלמנקו יש חוף צלילה מדהים עם צבי ים ושאר אטרקציות בשם טמרינדו. המלצתי היא לקחת מהעירייה פובליקו (מונית שירות) ב-5 דולרים לטמירנדו ולהתחיל שם בצלילות מוקדם בבוקר (לפני שהתיריים מבריחים את הצבים). אחר כך להמשיך רגלית בערך רבע שעה לחוף פלמנקו ולהמשיך את היום ברחצה על החוף ואכילה בדוכנים באזור. חזרה לעירייה מחוף פלמנקו עולה 3 דולרים בפובליקו. אין מוניות מטמרינדו כך שלהזמין במיוחד מישהו שיאסוף אתכם או ללכת לכביש הראשי ומשם לחכות לפובליקו שתעבור.

לנו בהוסטל בין היחידים באי בשם International hostel. אהבנו את האנשים והלוקיישן, פחות את הוסטל עצמו אבל זה לא הפריע לנו ליהנות מהאי.

האי הרבה יותר פעיל בלילות מוייאקוס: יש מסעדה /בר בשם זאקוס טאקוס באמת אטרקציה לחובבי האוכל המרכז אמריקאי מהמגוון הרחב שיש להם לבוריטוס וטאקוס וכדומה. יש הרבה מסעדות מעניינות בקרבת מקום ב-Dinghy Dock יש מופעי תופי בונגו בימי רביעי, אפשר להאכיל דגים באמצע המסעדה עם שאריות מארוחת הערב שלכם ואהבתי במיוחד את הקפירייניה שהבר הכין. יש את ה-Mamacita's שזה בר על הנמל שבערב הופך לבר קריוקי נחמד. דוכן ארוחת בוקר נמצא ממש ליד ההוסטל ובאמת עוד שלל מסעדות ואטרקציות.

אי מאוד רחב והאטרקציות מרחוקות כך שהרבה אנשים משכירים עגלת גולף ב-30 דולר ליום כדי להתנייד בסביבה. אם שכרתם כזו כדאי להגיע לשקיעה ב- Soldiers Point ולחוף זוני. עוד המלצה היא לקחת סיור צלילה/שנורקלים בסירה שלוקחת אתם מסביב לאיים הקטנטנים ואפילו לאיי הבתולה האמריקאים שנמצאים מול חופי קולברה יכולה להיות חוויה מעניינת. אל תוותרו על עלייה למגדל המים לתצפית בלילה :).

ישנו אי נוסף בשם מונה שנחשב ה"גלפאגוס" של הקאריביים ונמצא בין פורטו ריקו לרבפוליקה הדומיניקנית. מדובר באי שצריך להגיע אליו עם היתר מיוחד ולהשכיר מישהו שיביא ויקח משם. באי אין חשמל או מים או מבנים ולמעשה זה סוג של קמפיינג בטבע. נדרש להביא הרבה ציוד ומים כדי לשהות על האי אבל לחובבי הטבע שרוצים לראות איגואנות ענקיות ונדירות זה בהחלט חוויה.

הטיול נמשך באי אחר בקאריביים אבל זה יעד לפוסט אחר.