אחרי הרבה שנים באוניברסיטה החלטתי בגיל 31 לעשות "טיול אחרי לימודים", כן, למרות שעשיתי גם "טיול אחרי צבא". טסתי לבד להרפתקה של חודשיים.

Buenos Aires >> Ushuaia >> Punta Arenas >> Puerto Natales >> El Calafate >> El Chalten >> Bariloche >> Pucon >> San Pedro de Atacama >> Uyuni >> Salta >> Puerto Iguazú >> Buenos Aires

Buenos Aires

נחתתי בשדה התעופה הבינלאומי של בואנוס איירס (EZE). מהשדה יש אוטובוס מקומי (קו 8E) במחיר זעום שמגיע למרכז העיר; כמובן שישנן גם אפשרויות יקרות יותר של מונית או Uber.

מראש טסתי במטרה לראות כמה שיותר טבע ועל כן הספיקו לי יומיים בעיר. מההוסטל בו לנתי יצאו סיורים בחינם לאזורים שונים בעיר; היה לי נחמד. אחרי יומיים בעיר, עליתי על טיסה של 3 שעות לעיר הדרומית ביותר בארגנטינה – אושואיה.

Ushuaia

עיירה קרה, מאוד תיירותית (כמו כל פטגוניה), עם הרבה מאוד טבע פראי מסביב. להלן הטיולים שעשיתי:

• לגונה אזמרלדה – טיול יום קצר. זו הייתה ההליכה הראשונה שעשיתי, לא זוכר שהשאירה עליי רושם עמוק במיוחד.
  • טרק השיניים של נווארינו (Dientes de Navarino) – קראתי הרבה על טרק זה עוד בארץ. התמזל מזלי ומצאתי שני שותפים (לא הייתי יוצא לבד). זהו טרק לא פשוט שדורש ניסיון, אך מתגמל עם נופים בראשיתיים מרשימים.
  • מסלול 4 (Cerro Guanaco) – טיול יום בפארק הלאומי Tierra del Fuego; עלייה לפסגה עם תצפית משגעת, מומלץ.

Punta Arenas
 לפונטה ארנס הגעתי באוטובוס של 15 שעות מאושואיה.

זו עיר צ'יליאנית גדולה יחסית. האטרקציה העיקרית במקום היא הפלגה בסירה למושבות פינגווינים וכלבי ים; לא הספקתי ותכלס קצת מצטער על כך.

Puerto Natales

מפונטה ארנס לפוארטו נטלס הגעתי באוטובוס של 3 שעות.

זו עיירה קטנה, יפה, על שפת אגם, וכן, מאוד תיירותית. העיירה מהווה נקודת יציאה לפארק המפורסם Torres del Paine. מדובר על פארק מאוד מתוייר, יקר ועם הרבה מגבלות על חופש תנועה ומקומות לינה; על מנת ללון בפראק (אפילו קמפינג עם אוהל שלכם) נדרשת הרשמה מראש (ובשיא העונה קשה למצוא מקום גם הרבה זמן מראש). למרות שמדובר על לא מעט כסף והתעסקות, אני ממליץ לא לוותר על החוויה של טיול בפארק. אני עשיתי טיול של 4 ימים (W) והיה מאוד מרשים. במקרה שלא הצלחתם להזמין מראש מקומות לינה במחנות, לעיתים אפשר לנסות לשלוח מייל לחברות ולשאול או להגיע למשרדיהן בפוארטו נטלס ולשאול. בנוסף, שווה גם לברר בקבוצת הוואטסאפ של המוצ'ילר.

El Calafate

מפוארטו נטאלס לאל קלפטה הגעתי באוטובוס של 5 שעות. מדובר על עיירה ארגנטינאית גדולה יחסית. האטרקציה המרכזית בעיירה היא הקרחונים המרשימים שסביבה. נסעתי לראות את הקרחון המתנפץ (Perito Moreno); יש אפשרות לשייט קרוב לקרחון או בהליכה על גביו; אני בחרתי באופציה היותר זולה (אך לדעתי עדיין מאוד מרשימה) של הליכה סביב הקרחון בשביל מסודר הכולל מספר מרפסות.

El Chalten

מאל קלפטה לאל צ'אלטן הגעתי באוטובוס של 3 שעות.

זו עיירה קטנה מאוד, מאוד תיירותית ובשיא העונה גם יקרה למדי. למרות זאת, יש כאן קסם; יש אווירה שלווה עם וייב נעים. מסביב יש הרבה טבע ואפשר לראות את הר הפיץ רוי המפורסם כמעט מכל מקום בעיירה. יש הרבה מסלולי טיול מסביב ומומלץ לגשת למרכז התיירים (APN) לקבל מידע אודותיהם.

כמעט כל התיירים הולכים לתצפית על הר הפיץ רוי הנמצאת ב- Laguna de los Tres. אני עשיתי זאת כטיול של יומיים קלים; עשיתי קמפינג קרוב לתצפית והשכם בבוקר טיפסתי ללגונה כדי לראות את הזריחה; לרוע מזלי היו הרבה עננים ופסגת ההר לא התגלתה. יש אפשרות לעשות זאת גם כטיול יום.

עשיתי טרק נוסף של 4 ימים בשם Huemul Circuit (מכונה גם מעבר הרוחות). טרק לא פשוט שמצריך מזג אוויר טוב, אך הנופים מאוד מרשימים! יש אפשרות להגיע למעבר הרוחות ולחזור באותה דרך (טרק של 3 ימים), אך לדעתי המסלול ההיקפי שווה את המאמץ.

Bariloche

מאל צ'אלטן לברילוצ'ה הגעתי באוטוס של 24 שעות.

זוהי בירת הסטייקים, הגלידה והשוקולד, וגם טבע יפה לא חסר. יש בעיר מספר מסעדות בשר יוקרתיות כגון El Boliche de Alberto ו- ‪Alto el Fuego

כמעט כולם הולכים לתצפית נחמדה בשם Cerro Campanario (הק"מ ה-17) אליה אפשר להגיע באוטובוס מקומי.

שני מסלולים נוספים שעשיתי עליהם אני ממליץ בחום הם:

• Refugio Frey to Refugio Jakob – אני בניתי מסלול של יומיים אך אפשר גם לבנות מסלול ארוך יותר שכולל גם את Laguna Negra ומכונה Nahuel Huapi transverse.
  • Refugio Otto Meiling – בקתה שממוקמת על צלעו של הר טרונדור (Cerro Tronador) במיקום עם נוף קסום. אפשר לעלות ולרדת באותו יום, אך כל כך יפה למעלה שפשוט דורש לעשות קמפינג או ללון בבקתה, וכך גם לזכות לראות את השקיעה והזריחה.

Pucon

מברילוצ'ה לפוקון הגעתי בואן שבית חב"ד ארגן; לקח 8 שעות. הנסיעה בנוף יפה (חלק משבעת האגמים).

פוקון היא העיירה שהכי אהבתי בטיול! היא ממוקמת על שפת אגם ומכל מקום אפשר לראות את הר הגעש (Villarrica) המפואר; יש וייב רגוע וקסום. יש בעיירה הרבה מאוד אטרקציות של ספורט אתגרי (כגון רפטינג, צניחה חופשית וסנפלינג מפלים); אני אף פעם לא התלהבתי מאלה ולכן לא עשיתי הפעם. כן בחרתי לטפס על הר הגעש (); הטיפוס נעשה בקבוצה עם מדריך ועולה לא מעט כסף; אבל לדעתי קשה לבקר בפוקון מבלי לעלות על הר הגעש הפעיל והמעשן הזה (שלעיתים נדירות גם זוכים לראות איזה שפריץ של לבה יוצא).

לנתי בהוסטל מקסים בשם Chili Kiwi Lakefront הממוקם ממש על שפת האגם; דרכם גם השכרתי קיאק לשייט קצר בשקיעה.

בנוסף, ישנו הפארק הלאומי Huerquehue; אני חיברתי שני טיולי יום בפארק ולנתי בקמפינג מקסים על שפת לגונה; ביום הראשון עליתי לתצפית מרשימה מ- San Sebastian וביום השני טיילתי ביער במסלול הנקרא Los lagos (היום הראשון של טרק הנמלים).

San Pedro de Atacama

מפוקון לסן פדרו הגעתי בדרך די מסורבלת; לקחתי אוטובוס לעיר בשם Temuco, משם טיסה לעיר בשם Calama (עם קונקשן בסנטיאגו), ומשדה התעופה של העיר שאטל אל סן פדרו. בדיעבד, עדיף לקחת מפוקון אוטובוס לסנטיאגו ומשם טיסה לקלמה.

סן פדרו היא עיירה קטנטנה, עם אווירה מדברית מגניבה. היא מאוד תיירותית ומאוד יקרה.

מסביב לעיירה יש הרבה מאוד אטרקציות (גייזרים, תצפית כוכבים, ברכות מלח, עמק הירח); מכיוון שהחלטתי לנסוע לבוליביה על מנת לבקר במדבר המלח המפורסם (Salar de Uyuni) החלטתי לוותר על האטרקציות של סן פדרו לאחר שהבנתי שהסיור של ה-3 ימים בסאלאר כולל אטרקציות דומות. ישנם סיורים לסאלאר שיוצאים מסן פדרו, ותכלס למי שכבר נמצא בסן פדרו יהיה יותר נוח לקחת סיור שכזה. בגלל שחששתי ממחלת גבהים, החלטתי לקחת אוטובוס מקומי מסן פדרו (2,500 גובה) לאיוני (3,600 גובה) כדי להתאקלם יותר טוב לגובה. אם לוקחים את הסיור שיוצא מסן פדרו, הלילה הראשון שעושים הוא סביב גובה של 4,300 מטר. נוסף על כך, לקחת כדורים למניעה (Diamox/ Acetazolamide).

מדבר המלח עצמו הוא מדהים!!! במיוחד בעונה הרטובה (דצמבר-מרץ) כשאפשר לראות את אפקט המראה המיוחד. הסיור שלקחתי הסתיים בסן פדרו. ביליתי בעיירה עוד כמה ימים; השכרתי אופניים ודיוושתי לעמק הירח.

Puerto Iguazú

מסן פדרו לקחתי אוטובוס לסלטה (שם העברתי לילה) ואז טיסה לפוארטו איגואסו; זו עיר ארגנטינאית סמוכה למפלים המפורסמים. מרבית האנשים שבאים לראות את המפלים מקדישים לכך שני ימים; יום אחד מלא לצד הארגנטינאי וחצי יום נוסף לצד הברזילאי. לי הספיק לראות את הצד הארגנטינאי; היה מרשים וכמובן שמאוד תיירותי וצפוף; מומלץ להגיע כמה שיותר מוקדם וללכת ישר לנקודה של ה- Devil's Throat.

אם יש לכם קצת זמן פנוי, מומלץ ללכת (הליכה של חצי שעה ממרכז העיר) לנקודה בה נפגשים הגבולות של ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי (Hito Tres Fronteras).

מפוארטו איגואסו לקחתי אוטובוס של 19 שעות לבואנוס איירס; שם ביליתי עוד כמה ימים ועליתי על טיסה חזרה ארצה.

נקודות חשובות

• למידת השפה הספרדית – אני מצטער שלא למדתי יותר ספרדית; למרות שאפשר להסתדר עם גוגל טרנסלייט ותנועות ידיים, השפה המקומית מאפשרת חיבור יותר מיוחד עם האנשים.
  • מעברי הגבול נכון ל- 01.2020 (בין ארגנטינה, צ'ילה, בוליביה) הם נוחים מאוד; אין צורך בויזה ואין צורך לשלם בגבול.
  • בשיא העונה מומלץ להזמין כמה שיותר זמן מראש טיסות, אוטובוסים והוסטלים. זאת תמיד התלבטות, כי הזמנה מראש פוגעת בגמישות.
  • אוטובוסים – לרוב ישנו טרמינל ראשי של אוטובוסים בעיירה ובו ישנם דוכנים של הרבה חברות אשר דרכן אפשר לרכוש כרטיסים. בשיא העונה מומלץ לרכוש כרטיס כמה ימים מראש. ישנה אפשרות להזמין כרטיס גם דרך האתר Busbud.com או ישירות דרך האתר של חברת האוטובוס. ישנם אוטובוסים עם מושבים רגילים (semi cama) או עם מושבים מפנקים יותר שנפתחים עד זווית של 150 מעלות (cama).
  • הוסטלים - ממליץ להוריד את האפליקציה של Hostel World בכדי שתוכלו לברר לגבי הוסטלים טובים ולהזמין מראש מקום. מצאתי את האפליקציה הזו יותר מוצלחת מאשר Booking.com.
  • ישנן קבוצות וואטצאפ (עבור כל אזור) של האתר מוצ'ילר בהן אפשר לקבל הרבה מאוד מידע עדכני לגבי המקומות.
  • ממליץ להוריד את האפליקציה של MAPS.ME ולהוריד מפות לא מקוונות של ארגנטינה וצ'ילה. אני מצאתי את האפליקציה הזו יותר נוחה ואמינה מאשר Google Maps.
  • כסף –
    • לארגנטינה מומלץ להגיע עם שטרות של דולרים אמריקנים (עדיף של 100 או 50). בהרבה מקומות אפשר לקבל שער המרה מצוין (לרוב גבוה מהשער הרשמי). בהרבה מקומות (למעט בואנוס איירס) לוקחים עמלה כאשר משלמים באשראי. כמו כן, ניתן להוציא סכום קטן יחסית בהוצאה מהכספומט וישנה עמלה יחסית גבוהה.
    • בצ'ילה במרבית המקומות אומנם ישנה עמלה על הוצאת מזומנים מהכספומט (סביב 5,500 פזו צ'יליאני) אך ניתן להוציא סכום גדול.
    • באיוני בבוליביה הוצאתי כסף מהכספומט ללא עמלה.
  • מרכז התיירים של שמורות הטבע הארגנטינאי נקרא National Parks Administration (APN).
  • מרכז התיירים של שמורות הטבע הצ'יליאני נקרא Corporación Nacional Forestal (CONAF).
  • בשר – כדי שתדעו מה לבקש (;
    • Lomo – פילה; בשר רך מאוד, ללא שומן.
    • Ojo de bife – אנטריקוט/סטייק עין.
    • Bife de chorisos – סינטה.