אלסקה למטייל העצמאי

אלסקה. אפילו השם של המקום נשמע אקזוטי ולא בכדי. יש שם משהו קסום, בכל המרחב הצבעוני והפראי הזה. ההחלטה לנסוע לאלסקה לא הייתה פשוטה בעיקר בגלל יוקר הטיול. לחייל משוחרר ההחלטה להשקיע את הכסף במקום הנכון היא חשובה ביותר, ולמי בעצם לא?...
איליה ספרב
תמונה ראשית עבור: אלסקה למטייל העצמאי

מתי להגיע

עונת התיירות באלסקה מתחילה בתחילת מאי ונגמרת באמצע ספטמבר. אני הגעתי לשם לקראת סוף אוגוסט לכמעט שלושה שבועות. על פי השיחות שלי עם המקומיים ואנשים נוספים שטיילו שם לבד התבררה ההחלטה כטובה. והנה הסיבות: תקופת הסתיו באלסקה פרוסה על פני שבועיים/שלושה. אין כמו לחזות בעצים, שעליהם הופכים צהובים ונופלים לארץ כמעט לנגד עינייך. אין יתושים כמו בתחילת העונה. יש פחות תיירים, אין צורך לבצע הזמנה לכל מקום. מזג האוויר הולך ונהיה קריר, נותן קצת זמן להתרגל. סוף עונת הדייג נופל בתאריך ה-2.9 וניתן לחזות בכאוס המטורף שמשתולל מסביב לדייג, בעיקר בעיירות החוף הדרומי. עונת ציד המוסים מתחילה עם סוף עונת הדייג ואם יתמזל מזלכם תצליחו לשמוע סיפורי גבורה ואולי אף להצטרף לצייד.

אנקורג` (Anchorage)

הנחיתה באנקורג` והשהייה בת היומיים בעיר היתה די מיותרת. בגדול, אין מה לעשות בעיר מלבד לקנות מזכרות לקראת סוף הטיול. יום אחד בתחילתו יכול להספיק בהחלט. מקומות מומלצים:

• מוזיאון ההיסטוריה של העיר: נמצא בהרחבה וגם עכשיו מאוד ממולץ.
  • שוק שבת/ראשון שנמצא קרוב לתחנת הרכבת: מציע מגוון רחב וזול (יחסית) של מתנות לחבר`ה בבית. ממליץ לתכנן את הטיול כך שיסתיים באחד מימי השבת כדי לא לסחוב את כל מחזיקי המפתחות על הגב.
  • נסיעה ב"טרולי", שזה אוטובוס תיירים חינמי של חברת תכשיטים שנקראת Mint ואשר נוסע בין בתי המלון לעיר התחתית. קניתי מתנה די מרשימה לאמא בחנות התכשיטים, כדאי להציץ.
  • Flat Top Mountain: טרק מומלץ ביותר לאלה שלא יחקרו את שאר אלסקה או לאלה שמעוניינים לראות את כל המפרץ של אנקורג` מלמעלה. יש חברה שמסיעה ומחזירה את התיירים בעלות די מינימלית, בררו במרכז המבקרים בעיר התחתית.
  • Ship Creek Salmon Viewing Platform: למי שלא יזכה לראות את שאר החלקים, שבהם ניתן לראות דיג, מוזמן לבקר באתר הנותן את הדוגמה הבסיסית ביותר לדיג סלמון בשיטת ה-Flying fishing בעזרת חכה. אחרי הביקור בשאר מחוזות הדיג של המדינה הבנתי, שגשרון הצפיה שכל כך התלהבתי ממנו בתחילת הטיול לא שווה הרבה.

סווארד (Seward)

עיירת דייגים ציורית ומאוד מתויירת, ממוקמת כשעתיים וחצי נסיעה מאנקורג`. איך מגיעים לשם? מספר אופציות: אפשר לקחת את הרכבת מאנקורג` -; נוף יפהפה, נוח, מאוד יקר (80$). יש כמובן אוטובוס מאנקורג` -; 55$. ויש גם את הטרמפים -; אפשר לתפוס מהיציאה המזרחית של אנקורג` לצומת של Wittier או ל-Moos pass ולהמשיך משם. לגבי לינה: אני ממליץ על ה- Waterfront Campground: מקום נוח ומסודר עם מקלחות (בתשלום -; 8$) ושירותים. האטרקציות בסווארד:

• הר מרתון -; בכל 4 ליולי מתקיימת באתר תחרות טיפוס על ההר כמחווה להתערבות המפורסמת, שעשו שניים מתושביה הראשונים של העיירה, כשאחד מהן טען שהשני לא יצליח להפיל על ההר בפחות משעה אחת (הוא גבוה!).
  • Exit Glacier: נמצא כ-20 דקות נסיעה מהעיירה. גישה מאוד קרובה לקרחון ואפשרות לעשות מסלול עד לחלק העליון שלו כדי לראות את שדה הקרח Harding, אזור עצום שמתפרס כמעט על כל חצי האי קנאי וגודלו המשוער מתקרב לשני שליש בלגיה.
  • Alaska Sea Life Center: מוזיאון שחוקר את האזור מבחינת בעלי החיים הימיים והצמחים שפזורים בו. מעבר להרגשה המוזרה של ללכת לגן חיות באלסקה תוכלו ליהנות כאן משלל הסברים על האזור, כאלה שספק שמדריכי הקיאקים מכירים. יעלה לכם כ-15$.
  • Exit Glacier Guides: חברה שמתמחה בסיורים מודרכים בהליכה על קרח. מספקים ציוד ברמה מאוד גבוהה והסברים מפורטים על האזור תוך כדי הסיור, שנמשך קרוב ל-5 שעות. מומלץ להיות עם כושר ברמה בינונית ומעלה כי ההליכה מצריכה את זה.
  • קיאקים וסיורי ים: משיחותיי עם המקומיים ואנשים שטיילו באזור הבנתי, שפעילות המים במקום מאוד מומלצת בגלל מגוון בעלי החיים באזור והגישה המהירה אליהם. לא יצא לי וחבל...

וויטיאר (Whittier)

עיירה קטנטנה, שבימות החורף מונה כ-250 תושבים בלבד. מאוד מעניינת מבחינה אנתרופולוגית כי כל האנשים גרים ב... בניין אחד. מתחת לפני השטח מצויות מנהרות תת-קרקעיות, עוד מהתקופה שהמקום היה בסיס צבאי בימי מלח"הע ה-2. גם לפה מגיעה רכבת מאנקורג`, הנסיעה נוחה והמחיר מאוד יקר (45$). טרמפים אפשר לתפוס מהיציאה המזרחית של אנקורג` לצומת של Whittier. ההגעה לעיירה די מעניינת: מנהרה, שנפתחה בשנת 1993, מאפשרת לתושבי העיר ולתיירים להגיע לשם ביתר קלות ולא בדרך האווירית והימית, כפי שהיה נהוג עד אז. אורכה של המנהרה הוא כ-4.5 ק"מ החצובים בתוך ההר כמסלול חד נתיבי, שמאפשר כניסה ויציאה לסירוגין של רכבים ורכבות.

לנתי ב- Glacier View Campground -; הקמפינג המוכרז היחיד שניתן לישון בו, ללא מקלחות וללא מים זורמים. די עלוב. מי שבכל זאת חפץ במקלחת מוזמן לעשות את זה ב-Harbormaster`s Office.

קורדובה (Cordova)

עיירת דייגים עשירה ומבוססת. התושבים מספרים כי עד לפני מספר שנים היו מגיעות למקום ספינות תיירים לאורך כל הקיץ, דבר שלא עזר לכלכלת העיר ורק הפריע לתושבים. עם הזמן הם יצאו בעצומה נגד הקרוזים ואלה פסקו מלהגיע. תיירים זו תופעה די ייחודית במקום בגלל עלות ההגעה, עובדה שהופכת את כל אחד מהתיירים לרצויים. מגיעים לקורדובה על ידי מעבורת מ-Valdez או Whittier (מחיר: 85-90$). מומלץ מאוד בגלל הנופים המרהיבים והחיות שפוגשים בדרך. לנו יצא להיתקל בדוב שחור, שניסה את כוחו בשחייה לאחד האיים של Prince William Sound, מרחק של יותר מ-4 ק"מ. יש גם טיסה מאנקורג`, לבעלי האמצעים (150$). חשוב לציין כי במקום אין מקום לינה מסודר לאוהלים, כי כמו שהסברתי העיר לא מתויירת כמעט ובכלל. אטרקציות:

• Salmon Canneries: הקנריות בהן מעבדים את הדגים, כלומר מוציאים מהם את הביצים, הקוויאר המפורסם. מומלץ להציץ לאחת מהן כדי לראות את אופי העבודה.
  • מסלולים: קיימים הרבה מאוד מסלולים חד יומיים באזור. הדרך הכי טובה היא להתייעץ עם התושבים במקום.
  • Copper River Hwy: כביש עפר שניסו התושבים לבקע מהעיירה ל- Valdez בתחילת המאה ה-20. אורכו של הכביש משדה התעופה הוא כ-45 מייל של נוף עוצר נשימה מעל הדלתא של נהר הקופר. בסופו של הכביש מחכות לכם שתי הפתעות מעניינות...
  • Million Dollar Bridge: גשר שנבנה בחורף בין השנים 1909 ו-1910 ומסמל יותר מכל את ה"בהלה לנחושת", שמאוד מזוהה עם האזור. פרסומו העיקרי של הגשר ניתן לו אחרי התמוטטותו ברעידת האדמה של שנת 1964. הגשר שוחזר בשנת 2004 וכעת ניתן לחצות ללא שום בעיה לגדה השניה של הנהר.
  • Child Glacier: לאחר קילומטר של הליכה לאורכו של הנהר יתחוור לעיניכם המחזה המרהיב של אחד הגליישרים הפעילים ביותר בארה"ב. קרוב לוודאי שתשמעו אותו לפני שתראו אותו כיוון שהוא מתקדם כ-150 מ` בשנה וגושים עצומים של קרח מתנפצים אל תוך המים השוצפים, קולות של רעם עמום ילוו אתכם לאורך כל הביקור.
  • טרקים חד יומיים: אם תיגשו למשרדם של פקחי הטבע תקבלו מפות המפרטות את כל אתרי הטיול באזור הקרוב לעיירה. כל המקומות מסומנים ומאוד מסודרים ואני בכלל לא מזכיר את הנופים המרהיבים, כמו שנאמר לי על ידי אחת המטיילות שטיילתי איתה -; "הניו זילנד של אמריקה".

ואלדז (Valdez)

העיירה הינה הדוגמה החיה להשפעות טבע על האדם. רעידת האדמה, שהתרחשה בשנת 1964, החריבה לחלוטין את העיר הישנה, שנמצאת על הכביש המהיר ל-Fairbanks, במקומה הוקמה העיר המוכרת היום. מגיעים במעבורת מ- Cordova או Whittier (עלות: 85-90$) אשר עוברת מאוד קרוב ל-Columbia Glacier. אם יש לכם רכב שכור סעו על Richardson Hwy. מבחינת לינה: בנוסף לבתי המלון הרבים הקיימים בעיירה ישנם שני אתרי קמפינג המספקים את כל הפינוקים למטיילים כמו מקלחת וכביסה. אלו הם: Bear Paw Campground ו-Eagle`s Rest Park. אטרקציות:

• מוזיאונים: בעיר קיימים שני מוזיאונים, שהביקור בשניהם יעשיר את הידע שלכם אודות רעידת האדמה ועלייתה על השרטון של אניית הנפט Exxon במרץ 89`.
  • משיחותיי עם הדייגים המקומיים הובהר לי כי סביבתה של Valdez הינה אחת הסביבות העשירות בעולם בדגי הסלמון המפורסמים של אלסקה.
  • אוכל: למרות שבשלבים רבים מהטיול שלי הקפדתי "להתכלב" כדי לא לבזבז את כל החסכונות שלי ללימודים, החלטתי שלא לוותר על המסעדות של העיירה בכדי להבין באמת את משמעות המושג "מהים לצלחת". אחת החוויות הטובות.
  • Trans Alaska Pipeline Terminal: בעברו השני של המפרץ ניתן להבחין במבנים רבים, הנראים כעיר נוספת אך זהו טרמינל של הצינור המפורסם בעולם החוצה את אלסקה. אורכו של הצינור הוא כ-1300 ק"מ, מקורו בים הצפוני והוא מגיע עד למפרץ המדובר בו הוא מועבר למיכליות ונשלח לבתי הזיקוק בארה"ב. בעבר היה ניתן לבקר בטרמינל אך לאחר הפיגוע של 11.9 המקום נסגר למבקרים.
  • רפטינג: ליד המרינה של העיירה ניתן למצוא מספר חברות המציעות רפטינג במגוון של רמות בנהרות הסביבה.

פיירבנקס (Fairbanks)

העיר, שמוגדרת כשנייה בגודלה באלסקה, מקיימת את כל הפרמטרים של עיר גדולה בארה"ב. כאן לא תמצאו את הפראיות של אלסקה אבל זאת יכולה להיות תחנת עצירה די מעניינת למי שרוצה ליהנות ממה שמציע האזור. ברכב ניתן להגיע בנסיעה על Richardson Hwy מ- Valdez, ו- George parks Hwy אם אתם מגיעים מאנקורג`. לגבי רכבת: כמה שזה ישמע מגוחך, עלותה של הרכבת גבוה בכ-50$ מטיסה בכיוון אחד מאנקורג`. ממליץ לבדוק את הנושא לפני שקונים. לגבי לינה: כמו בכל עיר גדולה גם כאן קיימים בתי מלון, אכסניות ומקומות המיועדים לקמפינג. אטרקציות:

• Museum of the North: מוסד הלימודים הגבוהים הגדול במדינה, האוניברסיטה של אלסקה. שווה ביקור בגלל המוזיאון המדהים ביופיו, שהוקם באזור לפני כ-3 שנים. המוזיאון מכיל את כל המידע שרציתם ופחדת לשאול על החיות, הבהלה לזהב והאומנות של אלסקה לאורך ההיסטוריה שלה.
  • חוג הקוטב הצפוני 67.5: נמצא במרחק של כ-200 ק"מ מהעיר. זאת הנקודה, שמי שעובר אותה חווה אור מוחלט במשך כל ימי הקיץ וחושך מוחלט כעבור חצי שנה. אם אתם מגיעים ברכב כדאי שתדעו כי הכביש הופך לכביש עפר בנקודה מסוימת.
  • מעיינות חמים: השטח הצפוני באלסקה רווי מעיינות חמים אך המפורסם שבהם הוא ללא ספק Chena hot springs. האגדה מספרת, שהמתיישבים הראשונים שהגיעו לאזור לפני כמאה שנה גילו את המעיינות החמים ואת מרבצי הקוורץ הגדולים, שהיו באזורם של המעיינות. כידוע, הזהב נכרה מתוך הקוורץ וכך התחילה לה הבהלה המפורסמת לזהב שפקדה את האזור. המקום מרוחק כ-80 ק"מ מהעיר. ההתרפקות שלי עליהם הייתה מושלמת, מעבר לעובדה שלא התקלחתי שלושה ימים. הטמפרטורה של האוויר הייתה כ-5 מעלות, דבר שהגביר את החוויה.
  • הזוהר הצפוני (אורורה): אחד המקומות היותר מומלצים לראות את אורות הצפון הוא כל השטח הנמצא צפונית לעיר. אני חוויתי את החיזיון המדהים הזה מהמעיינות החמים שהזכרתי קודם. בשתיים עשרה בלילה שמעתי מחוץ לאוהל קריאות התפעלות של חבורה די גדולה של תיירים מיפן. זינקתי החוצה והשמיים דלקו בגוונים מרהיבים של ירוק. לברי המזל שביניכם ייצא לחזות בכל צבעי הקשת.
  • מכרות זהב: צפונית לעיר קיימים עדיין מכרות פעילים הכורים זהב בשווי עשרות מיליוני דולרים לשנה. כמובן שחווית הכרייה לא פוסחת על המוני התיירים אשר מחפשים אותה. כמעט בכל מכרה גדול קיימות אטרקציות שיספקו לכם אותה. לי אישית לא יצא לבקר במכרות לכן כדאי שתבררו את הנושא אל מול מרכז התיירים אשר נמצא בעיר התחתית.

פארק דנאלי (Denali National Park)

מחפשים דובים, איילים, זאבים ושאר החיות שאלסקה מציעה? מחפשים נוף בתולי, מרחבים אין סופיים ואת ההר הגבוה בצפון אמריקה? ברוכים הבאים לפארק הלאומי Denali! אחרי כל עשרות ההמלצות שלי, על זאת אסור לכם לוותר בשום אופן. נופי הבראשית הבתוליים של הפארק נשמרים כמו שרק אמריקאים יודעים לשמור על הטבע שלהם. אורכו של הפארק הוא כ-150 ק"מ אשר בסופו תיתקלו במחזה המרהיב של הר McKinley, המתנשא לגובה של 6,200 מ`.
 בגלל כמות התיירים העצומה המגיעה לאזור מומלץ בחום להזמין מראש כל דבר שאתם רוצים ליהנות ממנו בזמן השהות. לגבי אופני הגעה לפארק: ברכב -; נוסעים על George Hwy, אורכה של הדרך מאנקורג` הוא כ-350 ק"מ ומ- Fairbanks כ-200 ק"מ. רכבת -; כמו שהזכרתי לפני כן, הרכבת יכולה להיות כלי תחבורה מאוד נוח ומרתק מבחינת הנוף אך חשוב להזכיר את המחירים. הנסיעה מאנקורג` תעלה לכם בסביבות 130$ והנסיעה מ- Fairbanks כ-60$. לינה: בגלל כמות התיירים הפוקדים את המקום בימי הקיץ קיימים שלל סוגי בתי מלון באזור הפארק ובתחומו, החל מבתי מלון 5+ כוכבים וכלה באתרי קמפינג ללא מים זורמים, רק תבחרו. אטרקציות:

• הרפטינג: הומלץ לי על ידי אחד האנשים שתפסו איתי טרמפ. הוא סיפר לי על החוויה המרתקת של רפטינג במים שוצפים וקפואים ב- Tanana River אשר זורם את כל הדרך ל-Fairbanks.
  • טיסת נוף: את הטיסה אפשר לעשות במסוק או במטוס. מעבר לעובדה שעם המטוס ניתן לעשות הקפה מסביב להר McKinley לא התעמקתי במסלולים שהם מבצעים. נראה לי די מרשים לראות המרבד הצבעוני מלמעלה.

טוקיטנה (Talkeetna)

מעבר לקורדובה, שהיוותה עבורי את העיירה האלסקית המושלמת, עם כניסתכם ל- Talkeetna תחושו את החזרה שלכם בזמן לימי הבהלה לזהב, כשהיא שימשה כמקום מנוחתם של אלפי ההרפתקנים שחיפשו את מזלם בצפונה של המדינה. מעבר להיותה ציורית ויפה, ייחודה של העיירה הוא במיקומה על פרשת הדרכים של שלושת הנהרות הגדולים באזור. הדרך הנוחה ביותר להגיע לעיירה היא באמצעות רכבת, שמגיעה ממש עד הכניסה אליה. קיימת גם רשת אוטובוסים שיוצאת ממנה לכיוון Denali ואנקורג`. אתרי הקמפינג המוצעים במקום היו ממש עלובים לטעמי, אולי בגלל סוף העונה ואולי בגלל שרציתי לפנק את עצמי לקראת סוף הטיול ולישון במיטה. ב-Talkeetna Roadhouse תמצאו אנשים אדיבים וארוחה מצוינת, וכל זה בבניין עץ שעומד על תילו כבר כמעט מאה שנה. אטרקציות:

• סירת מנוע מהירה: העיירה ממוקמת על גדות Talkeetna, דבר שמאפשר לעשות סיורי ים בסירות המנוע התיור המהירות של Mahay`s Riverboat Service.
  • טיסת נוף: כמו בפארק Denali אפשר להמריא משדה התעופה הצמוד לעיירה ולבצע טיסה מסביב להר המפורסם. כפי שהבנתי, הטיסה מ- Talkeetnaיכולה להיות זולה יותר מהטיסה מ-Denali national park בגלל הקרבה להר.
  • ההעפלה ל- McKinley: כל המשלחות אשר יוצאות להעפיל אל ההר מתחילות את דרכן בעיירה, שם ממוקם בית הספר למטפסי הרים.
  • בית הקברות: מעבר לביקור בבית קברות נוצרי, דבר ייחודי לכשעצמו, בבית הקברות הזה ממוקמת האנדרטה לזכר כל המטפסים שקיפחו את חייהם בניסיון לכבוש את ההר. אחרי מעבר זריז על השמות אפשר להבחין שמחלת הטיפוס דובקת בכל הגילאים וכל הלאומים לאורך עשרות שנים.

טיפים כלליים למטייל באלסקה

• בגדים: לשהות עד מינוס 5 מעלות צריך כפפות, כובע, גרביים, תרמי, מעיל ומכנס גשם, חם-צוואר, ספריי נגד יתושים בתחילת העונה (מאי - יולי).
  • בעונת תיירים חשוב לעשות הזמנות מראש להכל.
  • תכנון: לונלי פלנט. הספר נכתב ב-2006 ומפרט באופן די מדויק את מה שצריך לדעת. ממליץ להרים טלפון למקומות, שביטול הביקור בהם ישנה קריטית את המסלול (מעבורת, מלון בודד בעיירה מסוימת).
  • אטרקציות: רובן מאוד יקרות לכן מומלץ לבחור מבעוד מועד איפה רוצים להשקיע את מיטב חסכונותיכם- קיאקים, שייט, טיפוס קרח, טרקטורונים.
  • הזמנת כרטיס טיסה: בארה"ב רצוי לעשות זאת כמה שיותר מוקדם, יוצא יותר זול ופחות טיסות קישור.
  • טרמפים: שום בעיה! מומלץ ביותר בעיקר לסוליסטים: מכירים אנשים חדשים וזוכים להמלצות טובות ומגוונות מפי המקומיים, והחיסכון בתשלום לתחבורה ציבורית שמחיריה מופקעים לכל הדעות. אחזור ואומר, לטובת הספקנים שבינינו, שהיו נשים בודדות שעצרו לי...
  • מרכז תיירים: מאוד מסודרים ומועילים. בכל עיירה קטנה יש כזה בצורת משרד מנהל הנמל, מרכז מידע, ספרייה או תחנת שומרי טבע אשר יכולים להסביר בפרוטרוט על מסלולים ופעילויות מומלצות.
  • חיות: כל הטיול הוא הזדמנות מעולה לראות חיות, שבדרך כלל רואים בערוצי הטבע. לפני שנכנסים לשטח מומלץ, לביטחונכם האישי, לדבר עם פקחי הטבע והמקומיים בכדי להבין איך כדאי להגיב למפגש. בכל ההליכות שאני עשיתי ניגנתי לכל אורך הדרך במפוחית בכדי להזהיר את הדובים. מעבר לשיפור האדיר שעשיתי הצלחתי להבריח דב שחור מתוך השיחים שהיה במרחק של כ-20 מטר ממני.

סטטיסטיקה להרחבת הידע הכללי

• עלותו של פרויקט צינור הנפט, שנחשב בזמנו ליקר בהיסטוריה, היא כ-8 מיליארד דולר והועסקו בהשלמתו כ-28,000 איש למשך שלוש שנים.
  • ברחבי אלסקה קיימים כ-3 מיליון אגמים. לנו יש אחד.
  • ההר הכי גבוה במדינה הינו ה- McKinley, המתנשא לגובה של 6,194 מ`.
  • גודלה של אלסקה שווה לגודלה של מחצית אירופה בקירוב.
  • כל המרחב האלסקי העצום נקנה מידי הרוסים בשנת 1867 בתמורה ל-7.2 מליון דולר בלבד. שנים רבות קראו לעסקה הזו עסקת הביש של Seward שכיהן כשר החוץ באותו הזמן וביצע את ההחלטה הסופית לקנייה.
  • אלסקה היא המדינה ה-49 של ארה"ב שחוגגת את עצמאותה בכל 3 בינואר החל מ- 1959.
  • באלסקה חיים קצת יותר מ-3,500 יהודים.

על אף הרצון שלי לכתוב נתונים נכונים ככל שניתן קיים סיכוי שטעיתי וצר לי על כך. אני מאוד מקווה שהדבר רק יביא אתכם להרפתקאות חדשות וזהירות. הלוואי ותיהנו כמוני, איליה ספרב.