אלסקה - מתי כדאי לנסוע?

הטיול באלסקה מתאים לכל אחד ולכל גיל והיא גן עדן לחובבי נופים וטבע. כדי לבקר באלסקה ולצפות בטבע הנהדר שלה ובבעלי החיים, חשוב לדעת מהן העונות המתאימות לכך. לשם כך צריך לדעת מהו מזג האוויר המתאים, מהי תקופת פעילותם של בעלי החיים ומתי מציפים את המדינה מטיילים רבים.
נטע דגני - מחברת מדריכי הטיולים מסדרת 'מסלולים' על צפון אמריקה
תמונה ראשית עבור: אלסקה - מתי כדאי לנסוע?
Depositphotos/Harvey Ster ©

כתבה נטע דגני, כתבת הספר "אלסקה מסלולים" בהוצאת שטיינהרט וקציר וכן כתבת הספרים -; "קליפורניה מסלולים", "ארה"ב מערב מסלולים" ו"קנדה מערב מסלולים". למידע נוסף, ייעוץ טיולים אישי ורכישת הספרים בהנחה פנו לאתר: www.maslulim-america.com.

טיול לכל אחד

מי לא חלם בשלב כלשהו בחייו לברוח ולו לרגע קט מהשרב, מהאובך ומפקקי התנועה ולנסוע לטיול ארוך בין הפיורדים, הפסגות המושלגות והקרחונים של אלסקה? ובכן, בדיוק עכשיו הזמן להתחיל לתכנן טיול קיץ למדינה יפהפייה זו.

אלסקה, שבה כל אגמון משתווה לגודלה של הכינרת, וכל ערוץ בלי שם גדול פי כמה וכמה מנהר הירדן, היא אחד המקומות הפראיים האחרונים עלי אדמות. זוהי מדינה בעלת צפיפות אוכלוסין מזערית, מספר כבישים אפסי ומיליוני קילומטרים רבועים בתוליים, שבהם הסופות, הכפור, מפולות הקרח והשלג וכן מלחמות ההישרדות של הדובים, הזאבים והלווייתנים, מתרחשים הרחק מעינו הפקוחה של האדם. זהו עולם, בו דובי גריזלי עטים על דגי סלמון ואימא מוס מסתירה את וולדה בסבך, בעת שהיא יוצאת ללחך עשב שצומח על אדמת הביצות. ארץ של טונדרות קפואות מוקפות בפסגות לבנות, של פיורדים הנחצבים כל העת על ידי קרחונים, ושל שמש חצות בעת קיץ ותרדמה ארוכה בעת החורף.

צילום: מיקי קרמזיןצילום: מיקי קרמזין

הטיול באלסקה מומלץ לכל אוהבי הטבע והטיולים. לכל מי שמתרשם מקרחון שנשבר אל מי הים ולכל מי שמחסיר פעימה מזנב לווייתן, שמתגלה מעל פני המים, לכל מי שקול יללות הזאבים בלילות גורם לו לחוש בטבע האין סופי שסביבו ולכל מי שמראה דובי גריזלי משתעשעים באחו גורם לו להרגיש כמו בסרט של נשיונל ג'אוגרפיק, לכל מי שמתרגש ממראה של פסגה גבוהה כפסגתו של הר מקינלי, המתגלה מבעד לעננים, ולכל מי שנפעם ממראה נהרות מים צלולים ובהם דגי סלמון נאבקים בכוחותיהם האחרונים בזרימה החזקה. לכל אלה מומלץ לנסוע לטיול באלסקה, שבמהלכו, גם מי שאינו חובב טבע מושבע, לא יכול להישאר אדיש.

נסיעה לאלסקה מומלצת לכל סוגי המטיילים: להרפתקנים, למיטיבי לכת ולאנשים שמעדיפים לראות את הנופים מחלון רכבם ולכל הגילאים: למבוגרים, לצעירים ולמשפחות עם ילדים. בטיוליי באלסקה ראיתי בני 70 צועדים במעלה קרחון, ותרמילאים צעירים שמנצלים את הטבע הפראי לרפטינג, למסעות קיאקים, ולביקור באזורים נידחים של מדינה גדולה זו. אולם, מעל לכול, ראיתי באלסקה את ילדיי הקטנים מתלהבים, נדהמים מגודלו של לווייתן חולף, שואלים עוד ועוד שאלות על מסעם האחרון של דגי הסלמון במעלה הנהר, ויוצאים כל לילה ממיטותיהם בחיפוש אחר הזוהר הצפוני. למרות החשש האם אלסקה נטולת האטרקציות מעשה ידי אדם תוכל לספק להם תחליף לדיסנילנד ושאר הדברים שילדים כל כך אוהבים, הטיול באלסקה נחרת בזיכרונם כחוויה שלא תישכח לעד.

הגורמים לבחירת מועד הנסיעה

התשובה לשאלה מתי כדאי לנסוע לאלסקה תלויה בשלושה גורמים: מזג האוויר, מועד פעילות בעלי החיים ונדידתם ומספר המטיילים באותה עת. למזג האוויר, הראשון מבין השלושה, תהיה אמנם ההשפעה הגדולה ביותר על הטיול שלכם, אולם גורם זה נתון ברובו ליד הגורל ואפשרויות התמרון מוגבלות. החודשים היחידים שבהם ניתן לנוע בכבישי המדינה, בהם הפארקים הלאומיים ושאר הסיורים והאטרקציות פתוחים לקהל הרחב, הטמפרטורות עולות מעל לאפס ושעות האור רבות משעות החושך, הם סוף מאי עד תחילת ספטמבר - חודשים שכוללים בתוכם את האביב, הקיץ והסתיו. בסוף מאי מתחילים המדרונות להפשיר, הטמפרטורות עולות והימים מתארכים. ביוני מתחילים פרחי הבר ללבלב והשמש זורחת במשך כל שעות היממה וביולי הקיץ בשיאו. אוגוסט מבשר את תחילת הסתיו. הלילות נעשים חשוכים, מורדות ההרים, שלבלבו חודשיים קודם לכן, מתחילים להצהיב, וצבעי שלכת צובעים את אדמת אלסקה בצהוב ובכתום. בספטמבר הטמפרטורות יורדות, הימים מתקצרים, הזוהר הצפוני נגלה בשמים, ואחרוני המטיילים עוזבים את אלסקה, המתכוננת לשבעה חודשים של חושך וכפור.

צילום: מיקי קרמזיןצילום: מיקי קרמזין

ההבדלים מבחינת מזג האוויר בין החודשים יוני, יולי ואוגוסט קטנים, וזהו זמן טוב לטייל באלסקה. עם זאת, יש לזכור, שגם בחודשים אלו פוקדות לעתים את אלסקה סופות שלגים, וימים ארוכים של עננות, אובך וגשם שאינו פוסק אינם מאורע נדיר. החודשים מאי וספטמבר הם גבוליים. אף על פי שבחודשים אלו יש הרבה ימים יפים ובהירים (בחודש ספטמבר גם מראות יפהפיים של שלכת), בתקופה זו ניתן להיתקל בכבישים חסומים ובסופות שלגים. כמו כן, בשבועיים הראשונים של מאי ובשבועיים האחרונים של ספטמבר, חלק גדול מהאתרים (כמו למשל שמורת דנאלי) סגורים בפני מבקרים ופעילויות רבות (כמו למשל שיט לווייתנים ושיט קרחונים) חדלות לפעול.

באחד מטיוליי באלסקה חוויתי חמישה ימים רצופים של גשם בלתי פוסק באמצע חודש יולי, וערפל ועננות שהסתירו את רכסי ההרים הגבוהים והנופים שאלסקה מתהדרת בהם. בטיול ארוך של חודש ויותר, כמה ימים של גשם ועננות אינם סוף העולם, אך בטיול קצר של עשרה ימים, מזג אוויר רע יכול בהחלט לפגום בהנאה, מה גם שביקור באלסקה כולל בעיקר טיולים בחיק הטבע והאלטרנטיבות לימי גשם (מוזיאונים וכדומה) מצומצמות. הפתרון -; להיכנס לראש אחר, להצטייד במעיל גשם טוב ולא לתת לגשם לקלקל לכם. מומלץ כמובן גם להיות מעודכנים בנוגע לתחזית, לשנות תכניות בהתאם למזג האוויר, ואף לשנות את מסלול הטיול כולו. הדבר נכון בעיקר כאשר מתקרבים לקו החוף, שהוא לח מאוד ובו כמות המשקעים גדולה יחסית. קווּ, אם כן, לטוב, וזכרו, שסביר שבמשך רוב הטיול השמים יהיו כחולים והטמפרטורות יהיו נעימות. בדרך כלל בקיץ באלסקה ניתן לטפס במעלה קרחון בחולצה קצרה ואפילו להתרחץ במי האגמים והנהרות.

הגורם השני הוא מועד פעילות בעלי החיים ונדידתם. ברבים מבעלי החיים של אלסקה ניתן לצפות במשך כל חודשי הקיץ, אולם לחלקם פעילות עונתית וניתן לראותם אך ורק בזמן מסוים ובמקום מסוים. מכיוון שתצפיות בבעלי חיים הן המהות של טיול באלסקה, כדאי מאוד לתכנן את מועד הטיול, כך שתוכלו לראות את אלסקה במיטבה. לחילופין, אם יוצאים לאלסקה לטיול ארוך, כדאי לתכנן את המסלול כך שיהיה בתיאום עם מועד פעילות בעלי החיים. למשל, אם מגיעים לאלסקה בתחילת חודש יוני לטיול של כחודש, עדיף להתחיל בצפון ולהגיע לחצי האי קינאי כמה שיותר מאוחר כדי לחזות בשיא הנדידה של דגי הסלמון (חודשים יולי אוגוסט) ובדובי הגריזלי שמגיעים בעקבותיהם. אם מגיעים לאלסקה בחודש אוגוסט, עדיף להתחיל בחלקה הדרום מזרחי של המדינה, כדי להספיק לראות את פעילות הלווייתנים גדולי הסנפיר (Humpback Whales), ולהצפין במהלך סוף החודש, אז מתחילים הקריבו (איילי הצפון) בנדידת הסתיו בעוד השלכת צובעת את הטונדרות באדום וכתום עז (בספר "אלסקה מסלולים" תוכלו למצוא מידע מפורט על מועדי פעילות בעלי חיים ברחבי המדינה).

צילום: מיקי קרמזיןצילום: מיקי קרמזין

הגורם השלישי הוא מספר המטיילים. יש האומרים, כי בחודשים יוני, יולי ואוגוסט לא כדאי לטייל באלסקה כי היא מוצפת במטיילים. נכון, רוב המבקרים באים לאלסקה בקיץ. נכון, רוב המבקרים במקום לא יוותרו על שמורת הטבע הלאומית דנאלי ועל עוד כמה מוקדים, שהם אתרי חובה בכל טיול, אולם קשה לומר שמי שמבקר במדינה ענקית זו, הגדולה מבין כל מדינות ארצות הברית, ירגיש שטיולו נפגע עקב מספר המטיילים שנוסעים עמו על הכבישים או לנים לצדו בחניוני הלילה. הבעיה היחידה בטיול ברחבי אלסקה בשיא עונת התיירות יכולה לנבוע מחוסר תכנון מקדים. כדי ללון ולטייל בשמורת הטבע הלאומית דנאלי, למשל, חובה להזמין מקום חודשים מראש. כדי להשיג קרוואן במחיר סביר, יש לעשות זאת מבעוד מועד. כנ"ל בנוגע להזמנת מקום במלונות והזמנת מקום לסיורים בים, באוויר וביבשה. כמו כן, בעיירות שבהן מתקיים בחודשי הקיץ דרבי דיג סלמונים, התפוסה במלונות עלולה להיות מלאה. אין זה אומר שאם לא הזמנתם מקום מראש לא תוכלו לצאת לטיול, אולם יהיה עליכם לתמרן מעט ולעתים להתעכב במקום מסוים או לשנות תכניות בשל תפוסה מלאה. יתרה מכך, מכיוון שרוב המטיילים נצמדים לנתיב זהה שמתמקד במספר מצומצם של אתרי תיירות, גם בשיא עונת התיירות, סביר להניח, שעל רוב כבישי אלסקה תיסעו לבד, שבכל חניוני הלילה שאליהם תגיעו תמצאו מקום פנוי, ושברוב המקומות יהיו לרשותכם אגם שלם או פיסת נהר מבודדת מבלי לראות אדם בטווח של קילומטרים (לנוחיותכם, תוכלו למצוא בספר "אלסקה מסלולים" תוכלו למצוא מידע על אתרים ופעילויות שאליהם כדאי להזמין מקום מראש).

לסיכום, החודשים יוני-אוגוסט הם המומלצים ביותר לטייל באלסקה. למרות זאת, ביקור במדינה בסוף מאי כשאדמתה הקפואה מפשירה ובעלי החיים יוצאים ממחבואם, ובתחילת ספטמבר כשצבעי שלכת ממלאים את המדרונות והזוהר הצפוני מאיר את שמי הליל החשוכים, נושא בחובו יתרונות רבים. אמנם מזג האוויר יכול להיות קר וחלק מהאתרים עלולים להיות סגורים, אולם אין צורך להזמין מקומות מראש, המחירים הרבה יותר זולים (מחיר השכרת קרוואן ומחיר חדר במלון יורדים באופן ניכר בחודשים אלה) ואלסקה ריקה בתקופה זו ממטיילים.