שלג לגולשי סקי וסנובורד

``שלגיה`` מדווחת מסקי בצל-אם-זה

שלגייה חזרה מטיול סקי באתר צל-אם-זה שבאוסטריה. בדיווח זה היא נותנת טיפים שימושיים באשר לצורת הגעה נוחה לאתר, השכרת רכב וגם עצות וחוויות באשר לגלישה במסלולים, אפרה-סקי וחיי לילה באתר המושלג.
שלגיה
תמונה ראשית עבור: ``שלגיה`` מדווחת מסקי בצל-אם-זה

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לאוסטריה אפשרית לאזרחי האיחוד האירופי ומדינות אמנת שנגן בלבד.
  • הכניסה למדינה מותנית בהצגת בדיקת קורונה שלילית, בתוקף ל-72 שעות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי ובתחבורה הציבורית
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים למשלוחים וטייק אווי בלבד.
  • מרבית העסקים סגורים ורק עסקים הנחשבים חיוניום כרגע פתוחים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 20:00-06:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הגעה לצל-אם-זה

רכב-הדיל הכי טוב שמצאנו הוצע על ידי "גוליבר" אצל חברת ההשכרה בגרמניה, נשיונל-אלאמו: 33 יורו ליום, קלאס D כולל צמיגי חורף, שרשראות שלג ו- GPS חינם. ניתן למצוא מידע על החברה באתר הבית שלהם. הרכב שהוזמן לא היה במלאי כשהגענו, לכן שודרגנו לקלאס I "שברולט אבנדה" שהכילה ארבעה אנשים עם מזוודות בנוחות רבה מאד. גם בהמשך, כשנסענו לאתר הסקי עצמו, שמנו את כל המגלשים במושב שלצד הנהג, את הנעליים בתא המטען וישבנו 3 מאחור, עדיין בנוחות רבה.

GPS- לפני שנסענו, הבנו שלמערכת יהיו רק מפות של גרמניה ואף אחד לא ידע להגיד לנו איזו סוג של מערכת זו. בפועל הסתבר שרוב מערכות ה- GPS שמגיעות "בילט-אין" ברכב, פועלות באמצעות תקליטורים של חברת Navteq. במקרה שלנו, היה ברכב CD של מערב אירופה, אבל למי שיכול ורוצה - אפשר להביא איתכם. ניתן להקליק כאן כדי להגיע לאתר של חברת Navteq (כמובן שמומלץ בכל מקרה לוודא מול חברת ההשכרה הספציפית, במייל או טלפון, שהם אכן משתמשים בתקליטורים האלו). המערכת איננה מציגה את המפות על מסך, אלא רק נותנת הוראות נסיעה, כשעל הצג (כמו תצוגת הרדיו) מופיעים סימני חצים בהתאם לפעולה שעליך לבצע. התכנות הוא די אינטואיטיבי למרות זאת אפשר לבקש מנציג/ת החברה לתכנת את היעד הראשון. אנחנו ביקשנו וההגעה היתה קלה ומדוייקת. למי שלא נוסע עם GPS - ניתן להקליק כאן ולצפות אונליין במפות והוראות כיוון- להדפיס ולקחת.

הערות כלליות לרכב-

• תנועה - בין השעות 14:30-18:00 בדרך ממינכן לאוסטריה ובין השעות 10:00-12:00 באזור הכניסה למינכן, נתקלנו בעומסי תנועה. כתוצאה מכך, את הדרך שיכולה להתמשך שעתיים בלבד, עשינו ב-3.5 שעות גם בהלוך וגם בחזור.
  • אפוד בטיחות - חובה באוסטריה ולא היה ברכב המושכר מגרמניה. הוא עולה שם 10 יורו, כך שעדיף להביא מהבית.
  • אוטוסטרדות באוסטריה- צריך לקנות מדבקה (מוטב בתחנת הדלק הראשונה שתעצרו בה) היא עולה 7.60 יורו והבנו שהקנס עולה כמה עשרות, אז כדאי לקנות.
  • דלק - זול יותר באוסטריה (0.97 יורו לעומת 1.24 יורו לליטר בגרמניה). בדרך חזור אין מה שמרמז שעומדים לחצות את הגבול לגרמניה, כך שצריך להיות ערניים, אולי לבדוק (כבר בדרך הלוך) כמה קילומטרים יש מהגבול ועד ליעד שלכם.

רכבת - מנוסעים שפגשנו בטיסה הבנו שעלות הרכבת בהזמנה מראש היתה כ-45 יורו, הלוך חזור. בכל מקרה ניתן להקליק כאן לקבלת מידע והזמנת מקום.

העיירה ומזג האוויר

דמיינו לעצמכם המוני עצים מושלגים מסביב, משטח אגם קפוא ברקע ובעיירה עצמה אלפי נורות צבעוניות קטנות תלויות על עצים ובפתחי חנויות ומסעדות. ללכת במדרחוב כזה, בשעות אחר הצהריים המוקדמות, מרגיש כמו להיכנס לתוך תמונה. בכלל כל הדרך בתוך אוסטריה- קסומה. המעטה הלבן לבן הזה על הכל למעט הכביש עצמו. מה אני אגיד לכם? רגע אחד זה נראה לי כאמבטיית הקצף של אלוהים ושנייה אח"כ דמיינתי טבחית ענקית עומדת ממעל ומצפה הכל באבקת סוכר. מדהים. מעבר ליופי - העיירה שוקקת חיים כל הזמן. ברחובות, בחנויות, במסעדות ובתי הקפה, בכל שעה תמצאו אנשים ובערבים הפאבים, כמובן, מלאים. מקום שאהבנו במיוחד הוא קונדיטוריה טעימה ומקסימה (כנראה של מקומיים כי המחירים שם נורמאלים), שגם ניתן להשיג בה סוגים שונים של שוקולד "מוצארט". מומלץ לשתות קפה מצוין ולאכול עוגת קרמשניט מעולה. אינני זוכרת את שמה, אבל אם נכנסים למדרחוב בכניסה שמול הדואר, היא נמצאת ברחוב השני שמאלה.

מרכז קניות קרוב- לא בדיוק קניון כי אם מתחם של חנויות ביגוד, הנעלה וכו`, שמצאנו במקרה כשחזרנו מקיצנהורן (הקרחון של קפרון). כיוון שלפעמים בכל זאת מתגלה צורך לקנות משהו למישהו שנשאר בבית. זה היה יעיל שנתקלנו בו. היו שם סיילים מצוינים ורק תזכרו שהוא נסגר ב- 18:30. אין לי כתובת מדוייקת אבל הוא נמצא על מימין לכביש B168 בחלק שבין FURTH ל ZELLERMOOS. כאן ניתן למצוא מפה מדוייקת.

קנייה מוצלחת - בחנות "ski pro" חולצת פליז לנשים/גברים (ללבישה מעל התרמי בימים קרים במיוחד) ב- 19 יורו. כתובת: Dreifaltigkeitsgasse 6 (רחוב הכניסה למדרחוב שמול הדואר).

מזג אוויר: באופן כללי - היה "קור כלבים", כך שמי שרוצה ליהנות מהסתובבות רגלית במדרחוב, שילבש גטקס (לבנות - גרביוני צמר עושים את העבודה יופי) גרביים עבות, סוודר, מעיל, כובע, צעיף, כפפות - בקיצור שיפנים שהוא באירופה וזה שהוא היה פעם "קרבי קשוח" לא ימנע ממנו לרצות לברוח לחימום אחרי 7 דקות בחוץ.

מסלולים ושלג

השלג היה מדהים! למעט יום אחד, לאחר שבמשך חצי יום והלילה שלאחריו ירד שלג והצטברו כ-40 ס"מ. יש כנראה מי שמאד ייהנה מזה, אנחנו כמתחילים-הסתבכנו. אותם מסלולים אדומים שיום קודם גלשנו בהם בהנאה רבה הפכו מבחינתנו למשהו בלתי עביר. כיוון שחתולי השלג טרם עברו את המסלולים וכיוון שגולשים אחרים כבר גלשו במדרונות, ההר נראה כמו ים עם גלים בגובה משתנה או במילים אחרות המוני מוגולס.

המסלולים - כיוון שאדוארדו "השיג" אותי בפרסום הדיווח והוא עשה עבודה מעולה בתיאור מבנה האתרים והמסלולים, אני יכולה רק להוסיף את הזווית האישית. ראשית כל, ניתן להקליק כאן למפה מעולה של המסלולים. רוב הימים, אנחנו גלשנו בצל-אם-זה, יום אחד עשינו במיסקוגל ויום אחד בקיצנהורן של קפרון. מסקנות: למתחילים ממש (כאלה שלוקחים קורס ראשון) האתר של קפרון הוא הנוח ביותר, הכחולים שלו הם כחולים "אמיתיים" כלומר שיפוע מתון יחסית (לא כזה שאתה תוהה לגביו היכן המשך ההר..) ורוחב של אוטוסטרדה. גם למי שזה השבוע השני שלו או סתם לא בטוח מספיק בעצמו מומלץ להגיע לכאן ביום הראשון. בקפרון יש מסלול אחד כייפי בטירוף, שמומלץ לכולם, ומתחיל למעלה למעלה בקצה הקרחון, ומגיע עד למעליות התחתונות. זהו מסלול מס` 1, כאשר הקטע הראשון שלו הוא שחור, אבל אפשר לרדת אותו במין קרונוע וההמשך יכול להיות כחול או אדום (מס` 2) והסוף שלו גם אדום (מס` 11) או שאפשר לרדת ברכבל. אנחנו בחרנו באדום והיה מ-ש-ג-ע! באשר למיסקוגל, כמו שניסח זאת אדוארדו, האתר בהחלט יכול לספק את הצורך ב"גלישת חימום" - חמוד, אבל לדעתנו קצת מיותר.

צל-אם זה: האתר מחולק ל-2 אזורים מובחנים (למרות שהם מחוברים במעליות ביניהם). זה שמגיעים אליו מהעיר, באמצעות הגונדולה Citiexpres אם שוהים בצל-אם-זה, או בגונדולה Areitbahn אם שוהים בשוטדורף, והאזור הימני של ההר אליו מגיעים ממעליות אליהן מגיעים במכונית (יש רחבת חנייה רחבת ידיים ובחינם) או בסקי-בס. הגונדולה הגדולה הנמצאת משמאל לעמדת מכירת כרטיסי הסקיפס היא schmittenhoh, והיא תיקח אתכם לפיסגת ההר. הגונדולה הקטנה אליה מגיעים בעלייה במדרגות שמימין לעמדת הכרטיסים נקראת sonnenalm, היא חדשה יש בה כסאות מחוממים וגם מגן רוח. והיא מגיע לאזור שהכי אהבנו. מדובר באיזור שקט יותר, עם משמעותית פחות גולשים ממקומות אחרים, אולי משום שזה איזור של אדומים בלבד (חוץ משחור אחד), אבל רוחב מסלולים מדהים. הכי-הכי אהבנו את מס` 30 שהופך בהמשך ל-27 ובסיום את 24 שלוקח עד לפסגה המכונה sonnkogel שם תמצאו מסעדת בופה שמאפשרת להשקיף על נוף יפיפה גם מבפנים, וכמובן מכיסאות הנוח המוצבים בחוץ (ראו בתמונה שלעיל). משם היינו לוקחים את 20 עד למעליות המובילות לפסגת ההר, ומשם לפי המרץ או שהיינו חוזרים בגלישה עד לפנסיון שלנו או יורדים בגונדולה ולוקחים את הסקי-בס.

מסעדות הרים ראויות לציון ואפרה סקי

ממש בירידה מהגונדולה "סוננאלם" יש בקתת הרים בסגנון מסורתי, כשההגשה היא לשולחנות. מקום מומלץ מאד לאוהבי הבשרים וגם סתם להירגע על שוקו או יין חם. דרך אגב היין החם הוא פשוט יין אדום מתובל בקינמון ומעט ציפורן (טעים מאד) לעומת זאת הסיידר החם, הוא משהו מזעזע שמגיע כ"תיון" וטעם לא ברור.. ראו הוזהרתם. המקום מאד נעים וביתי (יש אפילו אח בוערת) עם שירות מקסים ולבבי. צמוד לבקתה יש מסעדת בופה, שמגישה גם פסטות ופיצות. לאלה שמעוניינים ביותר "אקשן" מוזיקה וכו`, המקום בשבילכם נמצא ממש ביציאה מהגונדולה "שמיטנהו", שם תמצאו די.ג`יי שעושה שמח לאורך כל שעות היום, כאשר בין 11:00 ל-12:00 בצהרים ובין 15:00 ל-16:00 תתקלו גם באנשים רוקדים על שולחן הבר (לא ברור לי איך אפשר לעלות עליו עם נעלי סקי, ובטח לא איך נשארים עליו עם כמות האלכוהול שהם שותים - אבל עובדה). מחירים: מרק בין 2.5-4 יורו, בשר עם תוספת 6.5-8 יורו,
 שתייה- לא זוכרת..

אפרה סקי: אין מנוס מלהודות שכאן נכונה לנו אכזבה ואולי אנחנו פשוט לא יודעים מה הוא אפרה סקי. הגונדולות מסיימות את פעילותן בין 16:00 ל- 16:30, וכאמור יש קצת ריקודים ושתייה בשעה האחרונה שלפני הסגירה אבל יותר מזה לא מצאנו. אני מתחילה לחשוב ש"אפרה סקי" זו המצאה או אולי רק שמועה חסרת יסוד על פאבים רוחשי חיים, מוזיקה ריקודים ואלכוהול במשך השעות שאחרי הגלישה. בכל אופן כמו שאתם מבינים, לא מצאנו פאבים כאלו על ההר או בירידה ממנו ואולי הבעיה היא, שלא הגענו עד העיר עצמה כיוון שהפנסיון שלנו היה על ההר. אז אם מישהו היה שם ויודע איפה לעזאזל התחבא לנו האפרה סקי- מוזמן להגיב ולתקן את ההתרשמות שלנו.

חיי לילה: להבדיל מהאפרה סקי - זה מצאנו בשפע. מסעדות, בתי קפה, פאבים ודאנס בארים. אז המקום שכולם מכירים נקרא "קרייזי דייזי" והשנה הוא עבר למיקום חדש ונקרא "וילה קרייזי דייזי" תמצאו שם הופעות חיות כמעט כל ערב ואת כל התיירים שהגיעו לעשות סקי. המוזיקה מצויינת והמקום מעוצב למשעי + אווירה שמחה. מעולה. המקום שאנחנו הכי נהנינו ממנו, נקרא Diele, האוכלוסיה היא מקומית בעיקרה, המוזיקה היא MTV + נטייה למוזיקה שחורה ורחבת הריקודים מלאה תמידית (ראו תמונה). להלן פרטי המקום:
D I E L E
Austria, 5700 Zell am See
pedestrians zone Kirchengasse
 +43 (6542) 72164
info@diele.at

אטרקציות ולינה

בערבים מסוימים ישנן הופעות סקי וסנובורד. הם מאירים את חלק המסלול שיורד לתחנת רכבל ה"סיטי אקספרס" בעיירה וצעירים מוכשרים מראים מה הם יודעים, בסוף יש מופע זיקוקים קצר. בימים אחרים נאמר לנו שיש ערבי מזחלות שלג, אבל לא הלכנו אז אין לנו איך לחוות דעה. בכל מקרה באינפורמיישן סנטר בכניסה לעיירה או במלון/פנסיון-יידעו לעדכן אתכם.

לינה: המקום שלנו היה פנסיון מרתה (ניתן לפנות לכתובת אימייל: info@zellamsee.tv) חדרים חדשים ומרווחים, מקרר בחדר, שמיכות פוך שלא רוצים לצאת מהן וארוחת בוקר כייפית, למרות שכמו תמיד באירופה, חוסר הירקות משגע אותי. המקום כבר אירח אורחים מישראל בעבר, והכיר את מנהג ה"כשר" שלנו, והם הציגו לנו בשמחה תחליף לבשר החזיר, בצורת הודו או עוף ולפעמים אפילו בקר. הנוהג הוא שהם שואלים בערב שלפני איזו מנה עיקרית מבין המוצעות אתה בוחר ואז הם היו נותנים לנו לבחור ממה שבאפשרותם להציע באותו יום והוא לא חזיר. את עניין אי הערבוב בין בשר לחלב הם עדיין לא הפנימו... אבל לאט לאט. בכל מקרה השירות שם מקסים והגב` מרתה מאד משתדלת לסייע בכל דבר. יש דבר אחד קטן, שהציק לנו והוא שבמקלחת יש תאורה שעובדת על חיישני תנועה, מה שאומר שאם אתה לא זז מספיק תוך כדי המקלחת, האור כל הזמן נכבה. זה שטויות כמובן, כל מה שצריך הוא לנפנף לעינית.. אבל אחרי יום של סקי, לפעמים גם זו דרישה מוגזמת..:). הפנסיון ממוקם על ההר וניתן להגיע אליו בגלישה אם כי יש קטע קטן של "קרוס קנטרי" באמצע. לסקי בס יש תחנה ממש מול המלון (מאד יעיל) וזו התחנה האחת לפני אחרונה, כך שהנסיעה קצרצרה. עבור דיל של לינה, חצי פנסיון, שישה ימי סקי פס, כניסה חינם למרכז הספורט והנחה של 10 יורו בבית ספר לסקי, שילמנו 470 יורו לאדם בחדר זוגי (בהתחשב בכך שסקי פס לבדו עולה 170 יורו, זה לא רע). אם אתם בוחרים בפנסיון הזה, אתם מוזמנים לציין שקיבלתם המלצה מ"אתי מישראל" לא בטוח שזה ישנה לגבי המחיר אבל ככל האפשר היא תתן לכם את החדרים הכי טובים שלה. באתר הזה ניתן למצוא דילים זולים יותר, בהתאם לדירוג המלון ומיקומו כמובן.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לאוסטריה אפשרית לאזרחי האיחוד האירופי ומדינות אמנת שנגן בלבד.
  • הכניסה למדינה מותנית בהצגת בדיקת קורונה שלילית, בתוקף ל-72 שעות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי ובתחבורה הציבורית
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים למשלוחים וטייק אווי בלבד.
  • מרבית העסקים סגורים ורק עסקים הנחשבים חיוניום כרגע פתוחים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 20:00-06:00.