אלסקה - ביקור בפארק דנאלי

פארק דנאלי הינו הפארק הגדול, הנגיש והמתויר ביותר באלסקה. טיול באלסקה, ללא ביקור בפארק הזה, הוא בגדר פספוס. תצפיות מקסימות, טבע יפהפה, הן רק חלק מהסיבות להיותו פופלארי כל כך בקרב המטיילים.
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: אלסקה - ביקור בפארק דנאלי
Depositphotos/Harvey Ster ©

ההגעה לפארק

פארק דנאלי הינו הפארק הגדול, הנגיש והמתויר ביותר באלסקה. הנסיעה אליו מאנקוראז` נמשכת בין 4 ל-5 שעות (מפיירבנקס נוסעים בין שעתיים לשעתיים ומחצה). ניתן להגיע לכאן ברכבת הן מפיירבנקס והן מאנקוראז`, אך הגמישות, שמאפיינת את הנסיעה ברכב, יוצרת עדיפות ברורה לחלופה זו. יוצאים מאנקוראז` מזרחה וחולפים על פני שדה התעופה Merril (משמש לטיסות פנימיות). אחרי Eklutna חוצים את מימי Knik Arm ומגיעים לצומת. בצומת, הכביש מתפצל לשני כבישים ראשיים. הפונים מזרחה (ימינה) ימשיכו בכביש מספר 1, שנקרא Glenn Highway, לעבר Tok. הפנייה לנתיב המערבי מבין השניים תוביל לכביש מספר 3, שנקרא George Parks Highway, שמוביל לפארק דנאלי ובהמשך הדרך לפיירבנקס.

תוך מספר דקות מגיעים לעיר בשם Wassila, שמצדיקה עצירה והשלמת ההערכות הלוגיסטית (בנזין, אוכל, אביזרים חיוניים) לפני שממשיכים בכביש, שיהיה מעתה ואילך דליל בישובים. Wassila הינו המקום ממנו מתחיל מירוץ המזחלות המפורסם - Iditarod. היסטורית המירוץ היה מתחיל ב-Seward. אירוע מהמם זה, שמושך לכאן עיתונאים וצוותי צילום רבים מרחבי העולם, נולד כתוצאה מהצורך להעביר דואר, מזון ותרופות בין המקומות הנידחים וזאת בהעדר תשתית של תחבורה יבשתי,ת שעמידה בתנאי החורף הקשים ששוררים כאן. כיום הוא נפתח רשמית באנקוראז`, אך לאחר מכן נפתח מעשית בואסילה. המסלול בן ה-1,150 מייל, שנמשך כ-10 יממות, הינו ללא ספק אחת התחרויות הקשות ביותר, בו מתמודדים האנשים והכלבים מול איתני הטבע.

המתחרי,ם שמשקיעים הרבה במירוץ (כספים,זמן ומאמץ פיזי), נוהגים במזחלות, שרתומות ללהקת כלבים, שמונה 12 עד 16 כלבים. הם יכולים לבחור לנוע באור היום ו/או בחשיכה (צריך לזכור שהאירוע מתקיים בחודש מרץ, שבו אורך היום קצר). אין ספק שזהו אירוע מרשים, אך העיתוי שלו לא מתאים למרביתנו, שמורגלים בחורפים קלים, שבהם הטמפרטורה לא יורדת מתחת ל-0.

ממשיכים להר מקינלי

עוזבים את העיירה, שמשני צידיה אגמים (לוסיל וואסילה), ונוסעים בכביש מספר 3 צפונה. לאורך הכביש מפוזרות מספר נקודות תצפית, ובהתקיים תנאי ראות טובים, ניתן להשקיף על פסגתו המושלגת של הר מקינלי, שהיא הפסגה הגבוהה ביותר בארצות הברית. בפיסגה זו הוקם מבנה, שנבנה בצורת איגלו. זהו מבנה גדול למדי, שנועד למטרות מסחריות, שלא זכה להצלחה ונותר עזוב ומוזנח, אבל זהו המבנה שהכי קרוב לאיגלו ,שזכיתי לראות במהלך שהותי באלסקה (בכל הכפרים של הילידים, בהם ביקרתי, שכולם נמצאים בחלק הדרומי של אלסקה, הבתים היו עשויים עץ). מעט צפונה מהפנייה מערבה (שמאלה לאלה הבאים מדרום) לפארק דנאלי, יש מתחם עם שירותי תיירות, הידוע בשם: "הקניון". כאן ניתן למצוא מספר בתי מלון, חנויות, מסעדות ותחנות דלק. מרבית התיירים, הלנים באזור, בוחרים במקום זה, שהוא שוקק פעילות כבר בשעות הבוקר המוקדמות, שבהן יוצאים חלק מהטיולים היותר מאתגרים.

שני מקומות לינה מומלצים הם:
גראנד דנאלי לודג` (Grande Denali Lodge) -; מלון שממוקם על גבעה, שמובילה אליו דרך ייעודית, שחלקה אינו סלול והיא מסתיימת בכניסה למלון. הנוף מנקודה זו הוא מהמם. זהו מלון מאד איכותי ומחירו בהתאם. כתובת: Grande Drive טלפון: 907-683-5100
מקינלי שאלה ריסורט (McKinley Chalet Resort) -; מלון שמספק שירותי תיירות רבים (הסעדה, בילוי ובסיס יציאה לטיולים מאורגנים), שחדריו, במבני עץ דו קומתיים, מפוזרים על פני שטח נרחב. זהו מלון איכותי עם אוירה נהדרת. כתובת: Mile 238.9 Parks Hishway - Canyon טלפון: 907-683-8200

מי שמחפש לינה זולה יותר יוכל להמשיך צפונה, כ-10 מיילים נוספים, ובכניסה לישוב, שנקרא הילי, יפנה שמאלה לדרך, שנקראת אוטו לייק רואד. שם ממוקם מלון זול יחסית, שיש בו 4 צריפים ובכל אחד מהם 12 חדרים. המלון ניקרא Denali Park Hotel. זהו מעין מוטל בסגנון אמריקאי, שבו ניתן להחנות את המכונית ממול לדלת הכניסה לחדר. הקבלה ממוקמת בקרון רכבת בצבעי צהוב וכחול. החדר סביר ביותר (שירותים צמודים ונקי), אך המקום שקט, ומי שמחפש מעט פעילות ושירותי אוכל יצטרך ליסוע בחזרה לאזור הקניון. כתובת: P.O.Box 394 247 Parks Highway Healy 99743
טלפון: 907-683-1800

פארק דנאלי הוא האתר הפופולארי ביותר ולמרות שמדובר בפארק ענק (שטחו מגיע ל-6 מיליון אקרים) רשות הפארקים הלאומית אינה מעונינת בתנועה מאסיבית של מבקרים, ולכן התנועה בפארק אינה חופשית. המטיילים, שמעונינים ליסוע ברכב פרטי, יוכלו ליסוע בכביש היחיד, שנכנס לתוך הפארק 15 מיילים בלבד, ואז יאלצו להחנות את רכבם. מגרש החניה הקטן נימצא בסמוך לגשר, כך שמומלץ, גם לאלה שרוצים להתחיל במסלולי הליכה ברגל, להיעזר בשירות האוטובוסים של הפארק. רק אלה, שיש להם מקום מוזמן בקאמפינגים, שבהמשך הדרך, והאוטובוסים, שמאורגנים על ידי רשות הפארקים, או חברות טיולים, שקיבלו אישור מתאים, יכולים להמשיך ולנוע על הכביש.

הטיול בפארק

מייד לאחר שפונים מהכביש הראשי לכביש, שמוליך אל הפארק, ממוקם מרכז Wildderness Access Center, שבו ניתן להזמין את הטיולים. מרכז זה שוכן במבנה יעודי, שהומה מטיילים בשעות הפעילות (מכאן גם מופעלים הסיורים באוטובוסים). במרכז זה ניתן להזמין גם מקומות לקאמפינגים שבפארק. מומלץ לא להמתין עד הגיעכם למקום, אלא לעשות זאת מראש, תוך שימוש בטכנולוגיות כדוגמת טלפון או אינטרנט. טלפון: 907-272-7275. אתר אינטרנט: www.resevedenali.com . מרכז המבקרים של הפארק שוכן במבנה אחר, הקרוב יותר לתחנת הרכבת. שמו: Denali Visitor Center. הוא נימצא בכתובת. P.O.Box 9 Denali National Park ובטלפון 907-683-2294. יש מגוון של טיולים, שנבדלים זה מזה במספר המיילים שהאוטובוס נוסע בטרם יסתובב חזרה (פועל יוצא מכך הוא משך טיול ארוך יותר וגם מחיר גבוה יותר).

לאחר שחולפים על פני החניון, שליד נהר סאבאג` (הנקודה שעד אליה ניתן להגיע עם רכב פרטי), יש מספר נקודות ציון, שבהן עוצרים ואלה הם גם היעדים, שאליהם מגיעים הטיולים השונים. נקודות העצירה והמרחק שלהן מהכניסה מצוינות להלן: נהר טקאלניקה -; 29 מייל, תצפית פוליכרום -;47 מייל, נהר טוקלאט -; 53 מייל, מרכז מבקרים אילסון -; 66 מייל, אגם וונדר-; 85 מייל - ו- 90 מייל Kantishna. כבר בתחילת המסלול (המייל התשיעי) נעצרים כדי לצלם את פסגת המקינלי המושלגת (אותה פסגה, שכמה נקודות תצפית לאורך הדרך המהירה צופות אליה). פסגת המקינלי, שבעבר נקראה דנאלי (בשפת האטבאסקים המשמעות היא "הגבוה מכולם"), מתנשאת לגובה של יותר מ-6,000 מטרים. הפסגה מושלגת וצחורה גם בחודשי הקיץ והיא בולטת על רקע הפסגות, שבסביבתה שאינן מושלגות. פסגת מקינלי נמצאת ברכס הרים, שמשני צדדיו יש קרחונים רבים ,שמהווים מקור מים לנהרות רבים בפארק.

תוך כדי התקדמות מומלץ לשים לב לצמחייה שבפארק וכמובן לחיות ולעופות שנתקלים בהם. המטיילים הרבים, שממלאים את האוטובוס, המצוידים במצלמות ובמשקפות, עוסקים רובם ככולם באיתור אותם היצורים, וכל תגלית שכזו גוררת קריאות השתאות ותנועה תזזיתית לצידו של האוטובוס, שממנו ניתן לצפות בחיה התורנית. אני יכול להעיד, שבמסגרת הטיול שאני בחרתי, היה לי הכבוד להיפגש עם דב גריזלי, שטייל על הדרך מספר מטרים לפני האוטובוס וזוהי הפעם היחידה שראיתי כמותו, שלא בתוך מערכת גדרות של גן חיות או שמורה.

חובבי הטבע, שמגיעים לפארק, לא הגיעו לכאן בגלל היצע הבידור שבמקום, אך מאחר ויש כאן מספר לא מבוטל של קבוצות, שהגיעו במסגרת מאורגנת, ניתן להעביר את מעט הזמן הפנוי באירוע, שמשלב אוכל ובידור, במהלכו שרים ומספרים אודות הפארק. למרות שיש שני מופעים ביום, קשה למצוא מקומות, וזוהי דוגמא נוספת למה שמתחולל כאן בעונת התיירות הקצרה (תזכרו את ההמלצה:הזמינו מקומות מראש): Alaska Cabin Nite Dinner Theater McKinley Chalet Resort טלפון: 907-683-8200 או 800-276-7234 ו- Music of Denali Dinner Theater Denali Princess Wilderness Lodge.

אטרקציות מיוחדות בפארק

לאלה שאינם מסתפקים בסיור מאורגן באוטובוס, הפארק מציע שורה ארוכה של פעילויות אחרות:
 א. טיסה מעל הפארק -; כולל אפשרות של נחיתה על אחד הקרחונים - Fly Denali Inc. כתובת:Telekeeta State Airports. טלפון: 907-733-7768, אתר אינטרנט: www.flydenali.com

ב. ראפטינג וקיאקים-; Denali Outdoor Center. כתובת: Otto Lake Office Otto Lake Road. טלפון: 907-683-1925 או 888-303-1925

ג. רכיבה על סוסים -; Denali Saddle Safaris. כתובת: P.O.Box 435 Healy Ak 99743. טלפון: 907-683-1200, פקס: 907-683-1201. אתר אינטרנט: www.denalisaddlesafaris.com

ד. טיול ג`יפים -; נוסעים בנתיב, שמתחיל בדרך סלולה וממשיך בדרך לא סלולה - Denali Jeep Backcountry Safari. כתובת: Milepost 238.6 George Parks Highway. טלפון: 907-683-4404 או מתוך אלסקה עצמה 888-561-1010.

ה. טיולים רגליים -; בפארק יש מספר רב של מסלולי הליכה ברגל, שנמשכים מרבע שעה ועד מספר שעות. פרטים במרכזי המבקרים.

ו. העפלה על המקינלי -; זהו ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה (מעל 6,000 מטר). ההעפלה אליו קשה ומחייבת השקעה של זמן וכסף, כאשר רק כמחצית מהמנסים זוכים לכבוש את הפסגה (סעיף זה רלבנטי רק למטפסי הרים מקצועיים).