מסלול טיול (מעגלי, שאפתני ומגוון) של 10 ימים עם רכב סביב מרקש -

בקצרה - מרקש (ועמק אוריקה) > ווארזאזאת (טלואת ואיית בן חאדו) > מרזוגה (הקניונים של דאדס וטודרה) > איית בן חאדו (Home-stay) > אגאדיר (Taroudant) > אימסוואן > איסאווירה > מרקש.

יום 1: ערב מרקש

נחתנו אמנם רק בשעות הערב במרקש, אבל הספקנו לעשות סיבוב בשוק האוכל של ג׳מע אל-פנה: הכיכר המרכזית של העיר. במהלך היום יש בכיכר בעיקר דוכני מיצים ופיצוחים, אבל החל משעות אחה"צ מוקמים המוני דוכני אוכל והאווירה משתנה לגמרי. בימים שאינם קורוניים, בערב ובלילה יש גם מופעי רחוב ומספרי סיפורים, אבל לצערנו הכל נסגר בשעה 21:00.

בלילה ישנו בריאד בבוצ'טה (Riad Babouchta), מרחק כמה דקות נסיעה מהג'מע אל פנה או בערך רבע שעה הליכה. הריאד שקט ונעים, העובדים במקום מאוד נחמדים, והוא ממוקם בקרבת אזור השווקים של העיר והמחיר נוח.

יום 2: מרקש, עמק אוריקה

היום התחיל עם סיור רגלי במרכז מרקש עם מדריך מקומי (Mohamed Zaim, +212-610-908225), שדובר אחלה אנגלית, כדי להתמצא קצת בסביבה וסימנו וי על כמה מהאטרקציות המרכזיות של העיר: מסגד כותוביה, מדרסת בן יוסף, וסיבוב קצר בסמטאות השווקים. אחרי ארוחת צהריים במסעדת גג עם נוף לכל המדינה, המשכנו לטיול מחוץ לעיר. נסענו לעמק אוריקה היפה והירקרק, כשעה וחצי נסיעה, וספציפית לעיירה אוריקה - שבה יש מדי יום שני שוק (Souk Tnine) מקומי/ברברי/פשפשים נרחב: ירקות, פירות, חיות, יד שנייה למיניהם, ועוד המון דברים שאפשר ואי אפשר לדמיין. מדובר בשוק של מקומיים, ששונה מאוד מהשווקים של מרקש, ושווה ביקור.

אחרי זה המשכנו בכיוון סתי פאדמה, עיירה קטנה ואזור שמושך אליו הרבה מטיילים בזכות נהר יפה שזורם שם. בדרך עצרנו בכמה נקודות תצפית יפות, ובעיירה עצמה נתקלנו במשפחה מקומית מתוקה שהזמינה אותנו אליה לתה, שקשוקה וחינה. יש אפשרות להמשיך באזור ולבקר גם באתר הסקי אוקמיידן שאמור לספק תצפית יפה.

אחרי השקיעה חזרנו ללינה בריאד במרקש, עם ביקור נוסף בשוק האוכל בג'מע אל-פנה.

יום 3: מרקש, טלואת, איית בן חאדו, ווארזאזאת

את הבוקר התחלנו בבית כנסת "המגורשים" שבמלאח (השכונה של היהודים), שסמוך גם לבית הקברות היהודי שלצערנו היה סגור ביום שהגענו. במקרה הגענו לשם בזמן תפילת חג סוכות וחזינו בבית כנסת בפעולה, שזו חוויה מאוד מרגשת. בכלל, כל אזור המלאח יפה ורגוע, ויש בו גם שוק לא קטן של תבלינים ותרבות ברברית.

משם המשכנו לעוד נקודה מרכזית בעיר - ארמון באהיה - מקום מושבו לשעבר של מלך מרוקו ומיקום נפלא לתמונת פרופיל חדשה, עם שלל חללים וחדרים מעוטרים פסיפסים גיאומטריים.

אחרי הארמון התחלנו מסע דרומה ומזרחה לווארזאזאת. בדרך יכולות להיות כמה נקודות יפות לעצור בהן, אנחנו עצרנו בטלואט - קסבה עתיקה עם ארמון ענק שהיה שייך לשושלת גאלואי (עזיז). משם המשכנו לשקיעה באיית בן חאדו - קאסבה גדולה ומאוד מרשימה ומוכרת, שצילמו בה את משחקי הכס וגלדיאטור. משם המשכנו בנסיעה קצרה לווארזאזאת, וישנו בריאד ווארזאזאת - מקום יפה וגדול עם בריכה קטנה. בווארזאזאת יש כמה אולפני קולנוע, הומלץ ללכת לאולפני אטלס.

Muhammad (guide & homestay) +212 670-974734

יום 4

בבוקר הלכנו לבית כנסת המאוד מיוחד של ווארזאזאת שמורכב מכמות מפתיעה של קומות וחללים קטנים ועמוסי מרצ׳. לא נכנסנו לקאסבה או למדינה של העיר.

משם התחלנו לנסוע מזרחה לעבר מרזוגה והסהרה. סטינו מהכביש הראשי לתוך ערוץ ה-דאדס - ערוץ נחל יפה וירוק עם תצורות סלעים ייחודיות. לסביבת מרזוגה הגענו אחהצ מאוחר כדי עוד להספיק שם את השקיעה. לקחנו לילה באוהלים עם דזרט קאמל ריאד, פוגשים אותם ואז נוסעים בג׳יפ דרך הדיונות עד ללוקיישן של האוהלים בלב המדבר. שם עוד הסתובבנו קצת רגלית בדיונות בשעת השקיעה, ואז חזרנו למנוחה קצרה בסביבת האוהלים, ואחריה ארוחת ערב, מדורה, מוסיקה מקומית ומיליון כוכבים.

בבוקר הוספנו עוד סיור עם המארחים לכפרי בדואים סמוכים, תצפית יפה וכפר של יוצאי סודאן שמנגנים מוסיקת גנאווה לקבוצות תיירים.

Riad Desert camel +212 613-604863

יום 5

קמנו לפני הזריחה כדי לצאת עם גמלים ללב הדיונות, וראינו שם את הזריחה. משם חזרנו למקום לארוחת בוקר. עבור תשלום נוסף (15 אירו) החבר׳ה של הקאמפ ארגנו לנו סיור בשבטי הנוודים באזור, כולל עצירה אצל בני שבט שמקורם במאלי והובאו לאזור כעבדים - שניגנו והופיעו עם מוזיקה מסורתית שלהם.

אחרי זה התחלנו את המסע חזרה לווארזאזאת במטרה לעבור בדרך בטינריר, אבל ספונטנית עצרנו במקום אחר ומקסים - ריסאני. יש שם שוק ככל הנראה שלוש פעמים בשבוע - הוא מאוד גדול, גדוש כל טוּב ולא כדאי לפספס את שוק החמורים. משם המשכנו לאזור קניון הטודרה, שאפשר גם לטפס שם, או פשוט להנות מהיופי והסתלבט של הנחל. יפה גם לראות תיירות מקומית מגוונת ומשפחות על גדת הנחל. מומלץ גם לשמוע את ״אצלנו בכפר טודרא״ של שלמה בר, נותן היסטוריה יפה ומרגשת של חיי היהודים באזור הזה בעבר.

משם המשכנו לכפר קטן סמוך לאיית בן חאדו כדי ללון אצל משפחה מקומית שהגענו אליה דרך מוחמד (טלפון), אחיו של עזיז (מטלואט), שנתנו לו טרמפ הביתה יומיים לפני. הוא לקח אותנו למשפחה שאירחה אותנו, הכינה לנו ארוחת ערב ועשתה חינה.

יום 6

בבוקר עשינו עם מוחמד סיבוב בוואדי שלמרגלות הכפר, ראינו קצת חקלאות מקומית. חזרנו לבית לארוחת בוקר ויתרנו לדרך מערבה אל עבר אגאדיר.

בצד הדרך נתקלנו בסט ישן של סרט אימה הוליוודי מאוד לא מוצלח כנראה, מקום קריפי ונפלא גם יחד (Gaz Haven "The hills have eyes 2"). לפני אגאדיר עצרנו בטרודאנט, עיירה קטנה ומתוקה עם כיכר מרכזית עם מספרי סיפורים, ושוק נרחב.

משם המשכנו למקום הלינה שלנו קצת מחוץ לאגאדיר, וילה ענקית ומפוארת עם בעלים מיוחד במיוחד (מקי), איש מרתק, חד ונחמד. הווילה הייתה מעין בית קיט משפחתי שהוא ירש מאביו והפך למקום שקט ונעים עבור מבקרים.

Meki - Villa da souss +212 666-273434

יום 7

בבוקר הלכנו לאגאדיר. סוק אל חאד, שוק דגים, טיילת, חמאם, מועדון הלילה פלאז׳ בלו. חזרנו לעוד לילה באגאדיר.

יום 8

נסיעה לעיירת הדייגים והגולשים - אימסואן, עצירה לנופי חופים בדרך. באימסואן סיבוב בעיר, גלישה, שוק דגים לוקחים למסעדה או הביתה, פאייה, רביצה על החוף. לינה אצל אימאן באימסואן סול לודג׳, היו גם מקומיים ובילוי על הגג. אימאן עצמה היא יזמית, משוררת ואשת שיחה. לגבי לינה, ממליצים על Olo או Magic House למי שבא לו להתפנק.

Eiman (Soul lodge, Imsouan) +212 621-424114

יום 9

בבוקר מוקדם סיבוב על החוף, אח"כ רביצה בים וקצת גלישה. משם נסיעה לאיסאווירה, בית כנסת חיים פינטו (לא טירוף) סיבוב במלאח, סיבוב על חומות המדינה והתותחים, שקיעה מטריפה במזח הנמל. ארוחת ערב טובה בטולרנס (restaurant la tolerance), לינה בריאד מימונה. מלון גדול שצופה לים.

יום 10

סיבוב בשוק של איסאווירה, הליכה לשוק דגים המקומי, מלא שחפים ורוח. נסיעה חזרה ללילה במרקש

כמה טיפים כלליים נוספים -

כרטיס סים מקומי בשדה התעופה - פיתרון מצוין. יש קליטה ברוב האזורים שבהם היינו.

החלפת כסף - משרדי חלפנים בערים - מומלץ להביא יורו. יש גם כספומטים ברוב היישובים עם הגבלת משיכה של 2000 דירהם.

התמקחות - חלק מהתרבות המקומית.

נהיגה - כבישים נוחים. מכמונות מהירות מופעלות על ידי ניידות משטרה בסמוך ליישובים ושלטים בהם המהירות מתחלפת ל60 קמ״ש.