מסלול ברובע העתיק

צאו לטיול הכולל הליכה רגלית נינוחה ברחובותיה וסמטאותיה של העיר העתיקה, במסלול שיכסה כמעט את כל האטרקציות המוצעות לתייר בעיר.
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: מסלול ברובע העתיק
© איתמר ברק

יציאה מהכיכר

מספר חניונים במרכז העיר אך המומלץ מביניהם הוא חניון תת קרקעי שנמצא מתחת לככר מודרנית בשם: Conde De Agrolongo. בקצה הככר הגדולה ממוקמת מזרקה רחבה ומצידה השני בית קפה מעניין בעיצובו (קיר זכוכית שתפקדת כמראה). מהככר נפנה לרחוב Carmo (בו ממוקם מלון Ibis שהוא מאד נוח מבחינת מיקומו) שמוביל לכנסיית קארמו. נפנה שמאלה ונחזור לככר ממנה יצאנו. חולפים על פני כנסיית Populo וככר אלמדה טוראז והולכים ברחוב Biscainhos. שער שנקרא Porta Nova (נבנה במאה ה-18 ושימש כשער כניסה לעיר) מוליך לתוך הרובע העתיק. לשמאלנו בית העיריה עם הגינה שבחזיתו שבה ממוקמת מזרקה שהועברה לכאן מהארמון של הארכיבישוף).

ממשיכים ישר מהרחבה שלפני בית העיריה מגיעים לארמון הארכיבישוף שהוא קומפלקס שמורכב ממספר אגפים (כיום משמשים לארכיב וספרייה). מצידו השני של הארמון גן סאנטה ברברה. חוצים את הרחוב הראשי של הרובע העתיק לכיוון רחוב Cabido שמוביל לכיוון הקתדרלה המפורסמת של בראגה (נחשבת לעתיקה ביותר בפורטוגל).התחלת הבניה של הקתדרלה מיוחסת למאה ה-11 אך היא עברה שיפוצים והרחבות בהמשך. מאוחר יותר במאה ה-16 נעשו שינויים וכתוצאה מכך יש בה עירוב של סגנונות (רומנסקי, גוטי, בארוק ומנואליני). נכנסים דרך הדלת המערבית. מצד ימין נמצא קברו של אפונסו בנו של ג`ואו הראשון.

בדופן המזרחית ניצב פסל של המאדונה המניקה שעוצב ע"י הפסל הצרפתי ניקולאס שאנטרן. בתוך הקתדרלה יש אוסף פריטים מהמאות ה-16 עד ה-18 שמרוכז במתחם שנקרא האוצר (Tesouro) וניתן לבקר בו בסיור מאורגן. הסיור כולל גם אזורים אחרים בקתדרלה כמו: קאפלת סאו ג`יראלדו וקאפלת הנצחון. בקאפלת הנצחון קבור הארכיבישוף גונסאלו פראירה שלחם נגד המרוקנים בשנת 1336. בקאפלת סאו ג`יראלדו ניתן לראות אריחים (אז`ולזוס) שעליהם ציורים המתארים אירועים בחייו של ג`יראלדו שהיה הארכיבישוף של בראגה בשנים 1096-1108. מקומות נוספים שכדאי לעצור בה: שני עוגבים עם פיתוחי זהב, אזור המקהלה וקאפלת המלכים (מצבות של הנרי מבורגונדיה ואשתו דונה טרסה שהיו הוריו של המלך הראשון של פורטוגל).

מהקתדרלה אל כיכר הרפובליקה

יוצאים מהקתדרלה ופונים לעבר שער סאנטיאגו ואחרי הצצה חטופה חוזרים לרובע העתיק עד לרחוב אפונסו אנריקה. כאן פונים לכיוון ככר סאנטה קרוז (כמובן שצמודה לה כנסיה בעלת אותו שם). בככר פונים ימינה לעבר מבנה מעניין שנקרא Palacete Do Raio שחזיתו המעוטרת מתהדרת באריחים כחולים. אם ממשיכים באותו כיוון מגיעים ל-Fonte Romana Do Idolo ששרדה מהתקופה הרומית. מתחברים לרחוב ראשי Avenida Da Liberdade וצועדים בו לעבר ככר הרפובליקה. ככר הרפובליקה היא נקודת ההתממשקות בין הרובע העתיק לעיר החדשה והמודרנית. אם צןעדים לדרך ככר סאו פראנסיסקו והכנסיה הנושאת אותו שם לעבר רחוב Castelo אזי ניתן להבחין במגדל Menagem שהוא שריד לביצורים שנבנו כאן במאה ה-18.

מצידה השני של הככר מזרקה "שובבה" שמשנה את גובהה ומרטיבה את העוברים לידה. בערב המזרקה מוארת בצבעים שונים והשינוי בגובה המים בשילוב התאורה הצבעונית יוצר תמונה מהממת ביופיה. ככר הרפובליקה היא הפינה התוססת ביותר בעיר. מצידה המערבי מספר בתי קפה הומים שהיושבים בהם צופים בהולכים שבים ונהנים מהמזרקה שברקע. כדאי לשים לב לפתרון התעבורתי שאומץ כאן. התנועה הצפופה בשדרות המרכזיות (Avenida Central) שמובילות לככר נקלטת במנהרה שיוצאת מהככר ומסתיימת בסמוך לשדרות Antonio Macedo. מככר הרפובליקה דרך ככר סאו פרנסיסקו ורחוב Capelistas מגיעים חזרה לחניון ממנו התחלנו את המסלול.