בלגרד מתעוררת: ההמלצות השוות לחיי הלילה בעיר

בלגרד, מהבירות האירופאיות הכי צעירות, מתנהגת כמו בליינית ותיקה. בבוקר היא שלווה, כמעט מנומנמת, אבל כשיורד החושך היא עולה על בגדי מסיבות. יצאנו לבדוק את סצינת חיי הלילה הלוהטת של בירת סרביה, וחזרנו לספר ממה שהצלחנו לזכור...
מיכל דובינסקי - אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: בלגרד מתעוררת: ההמלצות השוות לחיי הלילה בעיר
© מיכל דובינסקי

טיסה של שלוש שעות, נסיעה של רבע שעה מנמל התעופה והיינו בבלגרד (Belgrade). אחרי שהנחנו את המזוודה במלון ויצאנו אל תוך זרם האנשים במדרחוב הראשי של העיר, קנז מיכאלובה (Knez Mihailova), השמש כבר התחילה לשקוע. כשנוחתים אחר הצהריים, תמיד יש קצת תחושת החמצה – "איזה באסה, הפסדנו יום", אבל הפעם דווקא חיכינו שיגיע כבר הערב. "את בלגרד צריך לראות פעם אחת ביום ופעם אחת בלילה", אמר לנו המדריך, ורמז שמדובר בשתי ערים שונות לחלוטין. "רק כשיורד הלילה, היא מתעוררת באמת".

הכתבה הזו היא אחת משתיים שהולכות להכיר לכם את בירת סרביה, אבל בניגוד לסדר ההגיוני, החלטנו להתחיל דווקא מחיי הלילה, כי בבלגרד – העיר הלבנה, הסתבר לנו שגם הלילות לבנים, וכשהחושך יורד, החגיגה רק מתחילה.

סצנת חיי הלילה בבלגרד כבר הפכה לשם דבר בקרב הבליינים, ושלל אזורי בילוי פרושים בכל החלקים שלה – כל אחד והאופי שלו. גם עונות השנה מנווטות פה את החגיגות, ותוכלו למצוא כאן "מקומות של קיץ" ו"מקומות של חורף". מקומות חדשים ומושקעים נפתחים כאן כמעט כל הזמן ולכן כמובן שלא הצלחנו להגיע לכולם, אבל הנה טעימה קטנה על קצה המזלג ועל חוד נעל העקב מאלו שאסור לפספס. קחו לכם שנ"צ טוב של כמה שעות – הנה אנחנו מתחילים.

מתחילים בארוחת ערב

סעודה על הנהר

בעיר שנמצאת על צומת של שני נהרות – הסאבה (Sava) והדנובה (Danube) – לא פלא שכל הדברים הכי טובים קורים על הגדות. מסעדות, פאבים, מועדונים נחשבים ואפילו הקזינו – כולם פרושים כאן ממש על המים, אבל לפני שנגיע לכל אלו, נתניע לאט עם ארוחת ערב טובה.

מהטיילות המרוצפות שעל גדות הנהרות, נמתחים גשרים צרים שיובילו אתכם אל שלל מסעדות שצפות על המים. בין הנחשבות שבהן תמצאו למשל את ז'אבר (Žabar – צפרדע בסרבית), אבל לכו עם הלב – לכל אחת מהן יש סגנון מעט שונה. כשתתיישבו אולי תרגישו טלטול עדין – לא, אתם לא מדמיינים, הרי בכל זאת אתם נמצאים על המים, וזה רק מוסיף לאווירה.

סקדרליה

ברוכים הבאים למונמארטר. אמנם לא הגענו לשכונה הפריזאית, אבל רחובות האבן הקסומים של אזור סקדרליה (Skadarlija Quarter), שמשובצים בשלל אורות צבעוניים קטנים, נותנים הרגשה שבמרחק שלוש דקות הליכה ממרכז העיר תמצאו את עצמכם במקום אחר לגמרי. תמצאו כאן מגוון מסעדות, ברים ובתי קפה עם מוזיקה חיה ואווירה מעולה, בעיקר בשעות הערב של הקיץ, כשכולם יושבים בחוץ, ונגנים מנגנים לסועדים בין השולחנות. אמנם סיפרו לנו שרוב המבלים כאן הם תיירים, אבל למען האמת, זה לא הוריד ולו במעט מהאווירה המתוקה שיש כאן.

גם כאן, ממש כמו בארץ, עבר בין הסועדים מוכר עם מגש מלא בוורדים אדומים, והציע לגברים להרשים את הגברת שלצידם בוורד (או להפך). אבל כאן, לצלילי הנגנים ותחת האורות הצבעוניים, זה הרגיש יותר רומנטי, וזה אכן היה: בעודנו מזמינים קינוח, ניגש מוכר הוורדים לאחד השולחנות, והניח מול צעירה יפהפייה שישבה בו את כל מה שהיה לו על המגש – ערימה של מאות וורדים אדומים. מסתבר שאדון אחד משולחן אחר קנה לה את כולם, ובזמן שקמנו ללכת עוד הספקנו לראות אותו מתיישב לצידה. מה הוליד המשך הערב? כנראה שלעולם לא נדע.

זמון Zemun

"כשאילת פגשה כפר דייגים קטן" – זו התחושה שעלתה בי כשפסענו אל תוך זמון (Zemun), צפונית לבלגרד החדשה. האזור הזה היה פעם עיירה בפני עצמה, אבל היום הוא משתייך לבלגרד. בטיילת המקסימה שנמתחת לאורך – כן, ניחשתם נכון – הנהר, מפוזרות שלל מסעדות דגים קטנות, בתי קפה וברים צבעוניים ותחושה של נוסטלגיה טובה. אנחנו ישבנו ב-Reka – בר-מסעדה בעיצוב מתוק וצבעוני, לצלילי להקת קאברים שהייתה טובה לפרקים, ואווירה שמחה במיוחד: משפחות, חבורות של חוגגים, וגם מסיבת רווקות של כמה בחורות יפות במיוחד.

• כתובת: Kej oslobođenja 73 b, 11080 Beograd-Zemun
  • שעות פתיחה12:00-2:00
  • טלפון: 381-11-261-1625+
  • אתר אינטרנט: www.reka.co.rs

לא לפספס: בין שלל המטעמים שיונחו לפניכם על השולחן, אל תפספסו את האייוואר (ajvar). כמעט בכל מקום שבו אכלנו, הגישו לנו לפני הכל סלסלת לחמניות טריות ולצידה את הכתום הנהדר הזה, שהוא סוג של ממרח ביתי שעשוי מפלפלים, ולפעמים גם מחצילים. לא תאמינו כמה ממרח פשוט כזה יכול להיות טעים. אני באופן אישי הפכתי אותו למרכיב העיקרי בארוחות שלי וגם הצטיידתי בכמה צנצנות לארץ. אם תתענגו עליו כמוני, חפשו על מדפי הסופרים המקומיים את האייוואר של המותג "Mama's", שהוא ללא ספק הטוב ביותר שטעמתי, ואל תשכחו לוודא שכתוב עליו Home Made.

כמה כמה: מחירי האוכל והשתייה (גם החריפה כמובן, שאליה מיד נגיע) עומדים על כשליש מהמחירים בארץ, גם במקומות הבילוי היקרים יותר. אז מה נותר כבר להגיד – לחיים, או כמו שאומרים את זה כאן, נאזדרובייה!

מתחממים בסטייל

עכשיו, אחרי ששבענו, הגיע הזמן להתחיל להתחמם.

איפה הכי חם פה: לבלגרד הגענו עם הכנה מוקדמת של תיירים, אבל המקומות השווים באמת הם הרי תמיד אלו שרק המקומיים מכירים, אז החלטנו להצטייד במידע פנימי. למשימה גייסנו את מרקו סביץ' (Marko Savic), הבחור עם החיוך הכי רחב ועדין שנראה בעיר. מרקו, איש חיי לילה בכל רמ"ח איבריו, הוא המנהל של חברת בלגרד נייט, שעוסקת באירוח V.I.P למי שמגיע לבלגרד לראשונה ורוצה להגיע לכל המקומות הנכונים והחמים בלי לעמוד בתורים, עם שולחנות שמורים, משקאות שווים ומלווה שדואג להסברים, מינגלינג וכל מה שצריך.

באזור הנמל, מתחת למצודה שזורחת למעלה בתאורת לילה, מחכה לכם על גדות נהר הסאבה אזור בטון האלה (Bethon Hala). משמעות השם הזה היא אולם הבטון, על שם הרציפים האפורים שעל הנהר, אבל בהאנגרים שניצבים עליהם מחכים לכם בצמוד זה לזה כמה מהמקומות הכי נכונים ונוצצים להיות בהם בבלגרד, שאליהם מגיעים המבלים המבוססים יותר כלכלית של העיר.

הברים כאן די דומים זה לזה, ובכולם תמצאו אווירה מודרנית ומתוקתקת: שולחנות קטנים וגבוהים, אורות עמומים, ציורי קיר היפסטריים ענקיים ועיצוב שיקי במיוחד. בקיץ, עד שמתחיל להתקרר, זה האזור הכי פופולארי בעיר: השולחנות נפרשים על מרפסות הברים, עם נוף למי הנהר, וכל השמח יוצא החוצה. גם בחורף, ככה הבטיחו לנו, המקום הזה נוצץ במיוחד, בעיקר בסופי השבוע.

והאנשים? הו האנשים. וליתר דיוק, הנשים. גם אני, בתור בחורה סטרייטית, לא יכולתי שלא לסובב את הראש אחרי כל הבחורות כאן, או יותר נכון, להביט למעלה, כי כל היפהפיות האלו, עם השמלות הצמודות והתלתלים המעוצבים, מתניידות במרומי עקבים מרשימים במיוחד. אין מנוס מלהודות: הדרך שעשיתי לשירותים בין כל עקבי סיכה שנחו באוויר רגל על רגל, הרגישה מעט מסוכנת.

ולמרות זאת, העובדה שחבורות של גברים וחבורות של נשים יושבות פה בנפרד בלי ליצור קשר אלו עם אלו, היא לא יוצאת דופן, כך הבנו עם הזמן. ולמרות שכולם פה יפים ומלאי סטייל, קשה לקרוא לאווירה כאן סקסית.

בין המקומות הכי לוהטים ומושקעים כאן תמצאו בר-מסעדה בשם Toro, ומקום חדש ומושקע במיוחד, שנקרא Ambar, שתידלקו אותנו טוב-טוב לקראת המשך הערב.

Toro

• שעות פתיחה: כל השבוע בשעות 10:00-2:00
  • טלפון: 381-11-3286637+
  • אתר אינטרנט: www.ambarrestaurant.com

מומלץ להזמין מקומות מראש בסופי השבוע.

פרועים עד הסוף: יוצאים לרקוד

אחרי שהיינו כבר שתויים, טובי לב וספוגים בסטייל, הרגשנו בשלים להמשיך למאורע המרכזי של הערב, זה שלשמו התכנסנו כאן מלכתחילה: המועדונים החמים של בלגרד.

אמנם היינו צריכים לתפוס מונית, אבל בסופו של דבר, מצאנו את עצמנו שוב, לשמחתנו, על גדת נהר. בשלב הזה של הלילה כבר קשה היה לנו לקבוע בגדה של איזה נהר מדובר, אבל כאן בקצה של כל גדה תמיד מחכה מועדון, ואת הלילה שלנו החלטנו לפתוח באחד מהאקסקלוסיביים שבהם – ניינטי פור (Ninety Four), או בשפה בינלאומית: 94.

מדובר בדאנס בר לא מאוד גדול, עם בר שנמתח לכל אורכו, שולחנות גבוהים וספות, ונדמה היה שלמרות המוזיקה המקפיצה והאווירה הנעימה, ברור היה שהערב עוד לא הגיע לשיאו.

הנוף שנשקף מהחלונות אל מי הנהר כבר הפך להיות כמעט מובן מאליו בשלב הזה, אבל כשמביטים בו מטושטשים מבעד לכמה משקאות, בעיניים שיכורות ואוזניים מוחרשות, כשאורות של מסיבה נוצצים על המים, יש לו קסם אחר, שונה מזה של הבוקר ומזה שמלטף אותך בארוחת הערב.

הצלילים עצמם, אגב, הם אלו ששומעים גם במועדונים בארץ – אותה ריהאנה ואותו אביצ'י, וגם אותה וודקה רד בול שנמזגה לכוסות שלנו שוב ושוב.

• כתובת: Brodarska 1, Belgrade
  • שעות פתיחה: שישי ושבת בשעות 00:00-4:00
  • טלפון: 381-64-9494994+
  • אתר אינטרנט: www.facebook.com/club94belgrade

המועדון הבא שנחתנו בו היה Freestyler. בניגוד לניינטי פור הוא נחשב לבעל פחות קלאסה, אבל אנחנו דווקא נהנינו בו הרבה יותר. הרחבה הייתה ענקית, האווירה הייתה הרבה יותר משוחררת, והתחושה הייתה שכאן כולם מרשים לעצמם ליהנות הרבה יותר – בלי עקבי סיכה, בלי שמלות ערב מפוארות, בלי שום גינונים. עם כל הכבוד לקלאסה, כנראה שרק אם מאבדים ממנה קצת אפשר ליהנות עד הסוף.

• כתובת: Brodarska bb, Beograde
  • שעות פתיחה: כל השבוע בשעות 00:00am-6:00am
  • טלפון: 381-62-8002020+
  • אתר אינטרנט: freestyler.rs

עוד קצת: לא שבעתם? סמוך לניינטי פור ולפריסטיילר, תוכלו למצוא על מים עוד שלל מועדונים ודאנסברים מומלצים שירקידו אתכם עד אור הבוקר, בהם Brankov, River, Lasta, Hot Mess ועוד.

מונית לילה: מומלץ לשים לב שאתם לוקחים מוניות מורשות (של החברות Pink או Lux למשל). יש כאן חאפרים, והם לא יהססו לקחת מכם עד פי שלושה ממחיר הנסיעה האמיתי. נכון, זה עדיין ייצא זול יותר מאשר בארץ, אבל חבל.

לקראת חמש בבוקר הגענו בחזרה למלון שלנו. השמש בדיוק התחילה לזרוח על המדרחוב הראשי של בלגרד, ואנחנו כבר היינו מוכנים ללכת לישון. חייכתי חיוך עייף והתמתחתי, "איזה כיף, הרווחנו לילה".

בשעה טובה: אם כבר יעד מושלם לסוף שבוע פרוע, קשה להתחמק מלהמליץ עליו לטיול של מסיבת רווקים או רווקות. במרחק שלוש שעות טיסה תמצאו יעד שהישראלים עוד לא גילו, באווירה מאוד שונה מהיעדים הרגילים של מסיבות רווקים, במחירים נעימים לכיס ובמדינה מסבירת פנים לישראלים.