8 המלצות חמות לטיול מוצלח בדרום אפריקה

המראנו לדרום אפריקה לירח דבש רומנטי במיוחד. טיילנו בקרוגר פארק, אכלנו במסעדה הכי טובה באפריקה, הייתה לנו פגישה (כמעט) בלתי אמצעית עם כריש לבן, לנו במקומות לינה מומלצים במיוחד וזוהי רק ההתחלה. בכתבה הבאה, מידע וטיפים שכדאי לדעת לפני הטיול שלכם ביעד מופלא זה!
שירלי יניב
תמונה ראשית עבור: 8 המלצות חמות לטיול מוצלח בדרום אפריקה
© משפחת יניב

בילינו שלושה שבועות מיוחדים ומגוונים בדרום אפריקה מסוף ספטמבר עד אמצע אוקטובר, כטיול ירח הדבש שלנו. בחרנו ביעד זה כיוון שהוא מציע טיול מגוון עם אטרקציות יחודיות במחירים נוחים מאוד. לפני הנסיעה עשינו תכנון מאוד יסודי, כאשר הטיול נבנה תוך דגש על מקומות לינה איכותיים ומשתלמים, אטרקציות מובילות ותשומת לב לפן הקולינרי. ואכן - הטיול היה מעל לכל הציפיות! דרום אפריקה מציעה לתיירים נופים מדהימים, תרבות מעניינת, מפגשים בלתי אמצעיים עם בעלי חיים מגוונים, אוכל נהדר, אנשים מקסימים והמחירים זולים מאוד לתייר הישראלי.

זול פה

נכון לזמן כתיבת שורות אלה היחס בין הראנד לשקל הוא בערך שלוש לאחד. יחס זה מאפשר טיול ברמה גבוהה, במחירים מאוד סבירים. כך, למשל, לילה ב-B&B איכותי, כולל ארוחת בוקר כמובן, עלה לנו בין 750 ל-1,200 ראנד, שהם בין 250 ל-400 שקל ללילה. ארוחה ממוצעת לזוג במסעדה טובה, הכוללת שתי מנות ראשונות, שתי מנות עיקריות של בשר ו/או דגים, קינוח, ובקבוק יין עולה בין 270 ל-360 ראנד, שהם כ-90-120 שקלים ברוב חלקי המדינה, להוציא את המקומות היקרים יותר כמו דרך היין וקייפ טאון. בהתחשב בכך שבדרום אפריקה מקומות הלינה המובילים הם איכותיים בכל קנה מידה, ושהדרום אפריקאים יודעים ואוהבים לאכול טוב, מדובר בבסיס מעולה לטיול מבטיח.

ספארי בבטן

החצי השני ואני foodies רציניים וידענו שכדי ליהנות באמת בטיול שלנו אנחנו חייבים אוכל טוב ומגוון. דרום אפריקה לא איכזבה. בשביל אוהבי בשר, דגים ופירות ים מדובר בגן עדן, אבל גם צמחוניים יצאו מאוד מרוצים. נראה שההיסטוריה ארוכת השנים של תרבות הצייד השתמרה היטב במדינה והיא ממשיכה להשפיע על המטבח המקומי. אילו חיות תפגשו בתפריט? יען, אימפלה, קוּדוּ (סוג של אייל), חזיר בר ועוד שלל חיות ספארי, שאת שמם פגשנו לראשונה ברשימת המנות העיקריות במסעדה. המגוון בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר בחנויות הבשר המיובש, המכונה "בילטונג", חטיף אהוב במיוחד על דרום האפריקאים.

מהי ארוחת בוקר שיגרתית ב-B&B בדרום אפריקה? ביצים כפי שתבקשו אותם, חצי עגבניה על הגריל, בייקון ו/או נקניקיית חזיר או יען, פטריות מוקפצות בחמאה, לחם, חמאה וריבה, קפה פילטר ותה ירוק או רויבוס (תה אדום אפריקאי) ולפעמים גם מיץ כלשהו. ברוב מקומות הלינה איכות חומרי הגלם הייתה מצויינת – הכל טרי ועשוי היטב.

המסעדה הכי טובה באפריקה

לכבוד יום הולדת 30, שיצא בדיוק בעיצומו של ירח הדבש, קיבלתי מתנה רומנטית: ארוחת ערב במסעדת The Tasting Room, שנחשבת על פי דירוגים שונים לטובה ביבשת ולאחת מ-50 המסעדות הטובות בעולם. סדר הארוחה משקף את שם המסעדה - ארוחת טעימות של בישול מקומי ובישול מולקולרי, כאשר כל מנה מלווה בכוס יין או קוקטייל המותאמים אליה במיוחד. כל אחד מאיתנו קיבל שמונה מנות – לפעמים קיבלנו את אותה המנה פעמיים ולפעמים כל אחד קיבל מנה אחרת, כך שלמעשה טועמים יותר מנות מהשמונה שמובטחות לכל סועד. אפשר בתחילת הארוחה לציין בקשות מיוחדות מהשף במידת הצורך, כמו אלרגיות למזון או בקשות לויתור על סוגי מזון מסויימים.

מבלי לתת ספוילרים על המנות המגוונות והיצירתיות שתפגשו שם, נציין רק שמדובר בחוויה מופלאה, מפתיעה ובלתי נשכחת של צבעים, ריחות וטעמים. לצד זאת, חשוב לציין שהמינהלות סביב הזמנת המקום מעט מסובכות: אפשר להזמין שולחן רק החל מחודש לפני התאריך המבוקש, כך שלמעשה המקום הוזמן כאחד העוגנים בטיול ועשינו סביבו תוכניות כדי שנגיע בזמן למקומות שהוזמנו. בנוסף, מכיוון שמדובר במסעדה מאוד מבוקשת, יש להשאיר פיקדון של 1,000 ראנד במועד ההזמנה, שמחציתם יתרמו לצדקה במידה ולא תגיעו. כדאי להיכנס לאתר האינטרנט של המסעדה ולהבין כיצד בדיוק עובדת השיטה. עלות הארוחה המלאה, בליווי כוסות היין המותאמות, כולל טיפ, הייתה כ-3,000 ראנד שהם כ-1,000 ש"ח. אתר אינטרנט: www.lqf.co.za

כמעט 100% סיכוי לקבל קנס על מהירות

בדרום אפריקה נוהגים בצד ימין של הכביש. עד כאן הכל בסדר. הדבר שחשוב מאוד שתדעו הוא שאסור בתכלית האיסור לעבור את המהירות המותרת המצויינת בתמרורים, אשר מתחלפים כל הזמן לאורך הדרך. בנוסף, לאורך הכבישים יש המון תמרורי עצור, גם במקומות לא ממש קשורים. עיצרו בהם! יש מצלמות כמעט בכל מקום וגם ניידות עם שוטרי תנועה לאורך הדרך. אל תתחכמו. כמעט כל המטיילים שפגשנו בדרך סיפרו שעצר אותם שוטר לפחות פעם אחת במהלך הטיול. גם אותנו עצר פעם אחת שוטר תנועה, כי לטענתו נסענו 73 קמ”ש בכביש של 60 קמ”ש. יצאנו מזה בדרך נס כשמשום מה הוא החליט לוותר לנו.

בנוסף, בדרום אפריקה נהוג לשלם דו"ח חניה בתחנת המשטרה הקרובה ביותר מיד לאחר שמקבלים אותו. חשוב להיזהר משוטרים מושחתים, אשר אינם עונדים תג שם ומבקשים ממכם לשלם להם ישירות במזומן את הדו"ח שקיבלתם. הדרך הטובה ביותר להתמודד איתם היא להגיד להם באדיבות שאתם מעוניינים להתקשר קודם ל-Corrupted Cops Hotline (טלפון: 0800-701-701) כדי להתייעץ. אם הם אכן מושחתים, ככל הנראה, יתנו לכם ללכת בשלב זה. אם הם מתעקשים, אתם יכולים לבקש מהם את שמם ולבדוק בטלפון האם הם אכן שומרים על כל הכללים. אותנו עצר שוטר הגון (שאפילו ממש נעלב שרצינו להתקשר לבדוק את אמינותו ב-Hotline), כך שאם עוצר אתכם שוטר אל תניחו באופן אוטומטי שהוא איננו אמין. כדי להימנע מכל זה – שימרו על המהירות המותרת ועיצרו בתמרורי עצור.

קרוגר פארק – חיה בכל פינה

נכנסנו לפארק קרוגר (Kruger National Park) משער Phabeni, לכיוון מחנה הלינה Lower Sabie, אחד המחנות הפופולאריים ביותר בפארק. בתוך הפארק עצמו אסור לנסוע מעל 50 קמ"ש ויש ניידות שאוכפות זאת לאורך הדרך (עיין ערך פסקה קודמת). במחנה עצמו שהינו בבקתה היקרה ביותר (יקרה באופן יחסי לשאר אפשרויות הלינה ועלתה לנו כ-1,200 ראנד ללילה). היא בסיסית למדי, אך נקייה ויפה, ממש על קו המים של נהר סאבי (Sabie River). את כל הארוחות שלנו אכלנו במסעדה היחידה שיש במקום, סניף של רשת: "מאג אנד בין". אמנם בבקתה היה לנו מטבח מאובזר, אבל האוכל כל כך זול שלא התחשק לנו לקנות מצרכים ולבשל. במהלך יום השיטוטים עצרנו פעמיים במחנה סקוקוזה (Skukuza), שבמרכז הפארק ואכלנו צהריים במסעדת האוהלים המגניבה שלהם.

לרוב, במשך ארבעת הימים שהיינו בפארק, הסתובבנו בצורה עצמאית עם הרכב השכור שלנו וגם עשינו סיורים בתשלום עם מדריכי הפארק: סיור זריחה, סיור לילה, והליכת בוקר (Bush Walk) עם שומרים חמושים. זו חוויה מדהימה! פילים, אריות, זברות, קרנפים, ג'ירפות, נשרים, חזירי בר, היפופוטמים ועוד - בסביבה הטבעית שלהם, בלי גדרות, שעות האכלה ומבקרים מציקים. כמובן שצריך מזל כדי לראות כמה שיותר חיות, בכמה שיותר מצבים, אבל באופן כללי, הספארי הוא כיף אחד גדול. טיפ חשוב – לא מומלץ להיכנס או לצאת משער Numbi. הדרך היא סיוט מתמשך בכביש של עולם שלישי. אם לא חייבים כדאי לחסוך את זה מעצמכם. אתר אינטרנט: www.sanparks.org/parks

מוזיאון האפרטהייד שלא אוהב את ישראל

אחרי שהרבה זמן חיפשנו מקום ללמוד ממנו על תקופת האפרטהייד במדינה, מאוד שמחנו להגיע לקייפ טאון כדי לבקר במוזיאון District 6. המוזיאון מציג סיפור של מחוז אשר בהוראת שילטונות האפרטהייד פונה בהדרגתיות מיושביו, כדי לאפשר איכלוס של לבנים בלבד. בביקור גילינו שהמוזיאון הוא למעשה ארגון פוליטי, אנטי ציוני, התומך בצורה רשמית ב-BDS Israel – ארגון המעודד הטלת חרם על ישראל. איך גילינו? ראינו את המגזין הרשמי של הארגון בחנות המתנות, בו נכתב שוב ושוב שהפעולות שמדינת ישראל עושה לפלסטינים גרועות בהרבה ממה שארע לשחורים בדרום אפריקה בשנות האפרטהייד (תרגום נאמן למקור).

ביקשנו לדבר עם המנהלת. הגיעה בחורה מאוד חביבה שהציגה עצמה כאחת המנהלות של המקום. שאלתי אותה אם היא מכירה את הארגון והיא אישרה שכן. אמרה שהם תומכים בו כלכלית ואף מנהלים במרכז החינוכי שלהם סדנאות והשתלמויות לילדים ולמבוגרים ברוח הערכים שהארגון מוביל (כלומר – נגד ישראל), מכיוון שהמטרה של המוזיאון היא להילחם באפרטהייד בכל מקום שהוא נמצא בעולם. אמרנו לה שאנחנו חושבים שראוי שישראלים יקבלו את המידע הזה, לפני שהם מחליטים אם לבקר במוזיאון ולשלם להם את דמי הכניסה והיא הסכימה בנימוס. אז הנה הפרטים המלאים, כדי שכל אדם יוכל לקבל את התמונה המלאה לפני ההחלטה האם לבקר שם או לא. אתר אינטרנט: www.districtsix.co.za

מקומות לינה שאהבנו במיוחד

קייפ טאון - Parker Cottage: אם אתם מצליחים לתפוס כאן חדר – שיחקתם אותה (אנחנו ישנו בחדר הזול ביותר - 1,000 ראנד ללילה). המקום שווה כל ראנד. לא סתם הם מקום ראשון בדירוגים באתר Trip Adviser. המקום יפהפה ונקי, המיקום מצויין, הצוות מאוד נעים וחברותי, ארוחות הבוקר היו הטובות ביותר שאכלנו בטיול – בכל בוקר יש מנה חדשה ומגניבה בתפריט ארוחות הבוקר שלהם, המגוון בכל מקרה. אתר אינטרנט: www.parkercottage.co.za

Wilderness - Kingfisher Country House: בעלת בית מקסימה, מלאת ידע על מקומות יפים לטיול באזור, חדרים מרווחים וארוחת בוקר טובה מאוד. מאחר שהייתה עוד משפחה ישראלית ששהתה במקום באותו הזמן, היא עשתה במיוחד לכולנו ארוחת בוקר צמחונית עם פשטידת תרד מדהימה טרייה וחמה, סלט ירקות טרי והרבה אבוקדו, כי היא שמעה שזה מה שישראלים אוהבים לאכול בבוקר. המקום נותן תמורה מצויינת למחיר (800 ראנד ללילה). מגיעות לכאן ציפורים נדירות, ביניהן כמה מדהימות ביופיין, ולכן הבית הצנוע הזה הוא מוקד עלייה לרגל לצלמים ולצפרים מכל העולם. אתר אינטרנט: www.kingfish.co.za

קצת מחוץ להייזיוויו (Hazyview), בחרנו ללון ב-Hamilton Park Country Lodge (לא להתבלבל עם מקום בעל אותו השם בדיוק שנמצא בתוך Hazyview ולא מחוצה לה). מדובר בהוסטל מקסים ומאוד מבודד (במובן הטוב של המילה מבחינתנו). המקום נמצא שלושה קילומטרים מהכביש המהיר וכדי להגיע אליו יש לנסוע בדרך לא סלולה שדורשת ריכוז גבוה. החיסרון הוא שאי אפשר לצאת מההוסטל כשמחשיך וחייבים לחזור אליו לפני ששוקעת השמש. מצד שני, הנהיגה באיזור מפומלנגה (Mpumalanga) בשעות החושך גם כך לא מומלצת כלל, ובמקום יש בר מגניב וארוחת ערב מצויינת - כך שנחמד להעביר שם את הערב. בגלל שמדובר במקום מבודד, העניין הוא או ליהנות מהחוויה כולה או לוותר. אז אם לא רוצים להתרחק מדי או לא מוכנים לקחת סיכון עם ארוחת הערב הקבועה או לא מעריכים נהיגה קצת אתגרית – כדאי פשוט לוותר.

החדר שקיבלנו היה מאוד מיוחד. מעוצב כמו ביקתה אפריקאית, נקי, גדול ונעים. במקום יש שישה כלבים חמודים והמון בעלי חיים. קורט, בעל המקום, מכין את ארוחת הערב (ראשונה, עיקרית וקינוח) והיא בתוספת של 150 ראנד לאדם. האוכל טעים וטרי. למסעדה אין תפריט. קורט מבשל על פי הרוח שנחה עליו באותו ערב וכולם אוכלים את אותן המנות. חשוב לקחת זאת בחשבון, שכן אם יש אלרגיה או רגישות למזון כדאי להגיד לו מראש. קורט מקסים ועזר לנו המון, בזכותו נמנע מאיתנו הדו"ח על המהירות, כי הוא דיבר בטלפון עם השוטר. הוא גם זה שהזהיר אותנו מהשוטרים המושחתים. הוא מאוד אוהב מטיילים ופשוט איש מקסים. המקום מומלץ בחום. אתר אינטרנט: www.hamiltonparks.com

מפגש אישי וצמוד עם כריש לבן

אחת החוויות המומלצות בדרום אפריקה היא צלילה עם כרישים לבנים (Shark Cage Diving) בגנסבאי (Gansbaai), עירייה הממוקמת כחצי שעה מהרמנוס (Hermanus). למעשה, לא מדובר בצלילה עם בלוני חמצן, אלא על כלוב ענק המורד למים כשבתוכו שמונה שחיינים אמיצים, אשר נשאר צמוד לספינה בכל העת. כאשר מגיע כריש כולם מורידים את הראש מתחת למים לכמה שניות כדי לראות אותו מקרוב. ממש מקרוב.

הצד הגברי אמר שזו הייתה אחת החוויות הכי טובות שהיו לו בדרום אפריקה ואולי גם אי פעם. הצד הנשי גם מאוד נהנה, אם כי המים הקפואים של האוקיינוס קצת הורידו את הדירוג של החוויה הכללית. בכל מקרה, אין להקל ראש בפגישה בלתי אמצעית עם כרישים לבנים בגודל 4.5 מטר, ואנחנו בהחלט ממליצים בחום על החברה שאיתה עשינו את החוויה, זאת אחרי מחקר רציני בתחום. מן הסתם לא היינו רוצים למצוא את עצמנו עם חובבנים, בכל הנוגע לשחייה במים שורצי כרישים לבנים ורעבים.

מדובר בצוות של מקצוענים עם ציוד מצוין (לא מובן מאליו כאשר בודקים ביקורות של חברות אחרות ומגלים, למשל, סיפורים על חליפות צלילה שמסריחות מריח של שתן), מה גם שהמחיר היה מדהים. כדאי לחפש מבצעים באתר שלהם: לדוגמא מי שישן באכסניה באיזור ישלם 860 ראנד במקום 1,500 ראנד. בכל מקרה יש להזמין מקום מראש. אתר אינטרנט: www.sharkcagediving.net

לסיכום, היו לנו הזכות והכבוד להתארח במדינה מופלאה זו, לראות את החיות בסביבתן הטבעית, להתפעל מהנופים האפריקאיים המדהימים, ליהנות מאוכל טעים ומיין משובח ולהכיר אנשים מיוחדים מאוד לאורך הדרך. לסיפור הטיול המלא ולעוד המלצות, אתם מוזמנים להיכנס לסיפור הטיול שלנו בבלוג באתר למטייל.