שלג לגולשי סקי וסנובורד

אוסטריה - סקי בעמק שטובאי

קרחון שטובאי הוא, למעשה, קבוצת קרחונים מדרום לאינסברוק, היושבת על הרכס החוסם את העמק מדרומו ומהווה אתר סקי שפועל כמעט כל השנה. חופשת סקי בעמק שטובאי היא חופשה נינוחה וקלה לביצוע שלא במסגרת חבילה. גל שיין יצא לחופשה בעמק יחד עם בנו הצעיר והוא מביא דיווח מפורט על אתרי הסקי שבעמק, כולל מסלולים מומלצים, טיפים לבניית חופשה עצמאית ועוד
גל שיין
תמונה ראשית עבור: אוסטריה - סקי בעמק שטובאי
© עידן קרמזין

למה דווקא קרחון שטובאי?

השנה יצאתי לחופשת סקי מוקדמת מן הרגיל עם בני בן ה-7, ולכן החופשה היתה מוגבלת במידה רבה. בילינו בשני אתרי הסקי העיקריים שבעמק שטובאי (StubaiTal) באלפים שדרומית לאינסברוק: "קרחון שטובאי" ו"שליק 2000". עמק שטובאי הוא אפשרות חופשת סקי נינוחה, קלה לביצוע למטייל, שלא במסגרת חבילה וכזה שתלוי בתחבורה ציבורית.

כבר בהתחלה אני מציין, שלא מדובר על אפשרות סקי מתאימה במיוחד (אפילו לא ביחס לאתרים אחרים, הפתוחים מסוף נובמבר) למחפשים חופשה אינטנסיבית וממצה מאוד מבחינת ניצול הזמן. סולדן, סנט אנטון ואחרים יתנו תמורה טובה יותר מבחינות אלה. המגבלה העיקרית, שעמדה בפני, הייתה למצוא בסיס לינה, שיהיה קרוב לעיר אינסברוק ומקושר אליה טוב בתחבורה ציבורית, כמו גם אתר שיהיה מתאים מאוד למתחילים ועם מסלולים רחבים רבים ומתונים.

עמק שטובאי הוא "עמק אצבע", אחד מני כמה, שננעצים דרומה אל האלפים מכוון העמק המרכזי של טירול (סולדן נמצאת בעמק אחר כזה). עמקים אלה הולכים ונהיים גבוהים וצרים, עד שנחסמים לחלוטין ברכס האלפים, שפסגותיו הן גבול אוסטריה ואיטליה. שתי העיירות/כפרים הרלוונטיים, בעיקר לתייר הסקי הישראלי, הן פולפמס (Fulpmes) ונויישטיפט (Neustift, או לפי דרך ההגייה בפועל "NoyShift"), הדרומית יותר.

האתר של קרחון שטובאי

קרחון שטובאי (Stubai Gletscher): האתר הגדול והמרשים יותר, כמו כן האתר העיקרי הגדול בקרבת אינסברוק. קרחון שטובאי הוא קבוצת קרחונים, היושבת על הרכס החוסם את העמק מדרומו ומהווה, למעשה, אתר סקי שפועל כמעט כל השנה. במתכונת נרחבת, פועל האתר עד מאי-יוני והחל מתחילת נובמבר, כאשר הטמפרטורות הנמוכות מאפשרות תגבור המסלולים בשלג מתותחי השלג והרחבת אפשרויות הגלישה אל מעבר לתחום הקרחונים (אתר: www.stubaier-gletscher.com).

פרט למגרעת חשובה אחת (שנגיע אליה בהמשך), הייתי אומר שמדובר על אתר מעולה למתחילים, בינוניים וגולשי אוף פיסט: מסלולים רחבים מאוד, בלי הפתעות לא צפויות של מדרונות תלולים, תהומות וכו`. המסלולים מצויים בגבהים נטולי עצים לחלוטין ומסביב בעיקר לבן ולבן.

המסלולים הגבוהים ביותר מתחילים בגובה הרציני של 3,000 מטר מעל פני הים ורבים אחרים נמצאים בגבהים של 2,300. חלק מן המסלולים הגבוהים יותר, או קטעי קישור, עשויים להיות סגורים לפעמים, עקב רוחות.

מהתחנה התחתונה של האתר עולים אליו במערכת משוכללת ומהירה של גונדולות: למעשה, שני קווים מקבילים, המתפצלים במסלולם ליד תחנת ביניים בשם "דרזדנר הוטה", שהיא מין אכסניה ומסעדה, המהווה גם את נקודת הסיום של הנמוכים שבמסלולים.

גונדולה אחת, השמאלית, עולה לתחנה הסופית, שבה מסעדה נחמדה בשם "הפנורמה" (יש ממנה נוף מקסים של האתר) וממנה מתפצלים מספר רכבלים וטי ברים לכיוון תחילת המסלולים הגבוהים, כמו גם מספר מסלולי גלישה.

הגונדולה השנייה, הימנית, עולה לתחנת "גאמסגרטן", שסביבה מצויים מתקני בית הספר לסקי והילדים, מסלולי בית הספר והמתחילים, זקיף קרח למטפסים, וכן מספר רכבלי כסאות, העולים לתחילת מסלולים נוספים היורדים חזרה לכאן.

בגאמסגרטן מסעדה, באר ומועדון לילדים. זוהי הנקודה האידיאלית להתחיל את האתר למתחילים שבינינו: שני מסלולים קצרים ומתונים, ורכבל כסאות וטי בר אחד, שמשרתים אותם, מהווים התחלה טובה ומקום טוב לילדים. מכאן גם יורד מסלול אדום יפה לדרזדנר הוטה.

במקרה של מזג אוויר גרוע, זו גם נקודת בסיס טובה בזכות האפשרות לעלות מכאן, בזמן סביר, למסלולים באורך בינוני, ולרדת חזרה לתחנה.

איכות השלג מעולה כבר בנובמבר. יש ייצור שלג מאסיבי ותחזוקת המסלולים מעולה. חנויות השכרה של "אינטרספורט" מצויות בתחנת הבסיס ובשתי התחנות העליונות. לרשות המשכירים עומדים גם לוקרים וחדר הלבשה ללא תשלום.

הזמן שלוקח לגונדולה להגיע מתחנת הבסיס לאחת משתי התחנות העליונות הוא בערך כ-18 דקות. לרוב אין תורים, או שיש תור של 10-15 דקות ממש על הבוקר. המחירים במסעדות סבירים מאוד: 18 ש”ח למרק בשרי, 25-30 לשניצל, 10 ש”ח לקוקה קולה. בגאמסגרטן אפשר גם לאכול ארוחת בוקר של ממש. לא כל רכבלי הכיסאות הם בעלי חופה, אבל אלה שעולים גבוה מאוד ולאורך זמן מחופים. כפי שצוין, מסלולים רחבים ובלי הפתעות - כיף של ממש משום שלעולם לא צפוף מדי.

באתר אפשרויות "אוף פיסט" רבות וכן מסלולי סקי המומלצים רק "על אחריותך" – כולל המסלול היחיד היורד ממש על לתחנת הבסיס (האחרים מגיעים לכל היותר לדרזדנר הוטה).

תחנת הבסיס של האתר, המצויה ממש בקצה העמק, מרוחקת בערך כ-30-40 דקות נסיעה מאינסברוק בתנאי חורף, אבל גם 30 דקות באוטובוס מנויישטיפט, או 40 מפולפמס. בין נויישטיפט לתחנת הבסיס פזורים כמה כפרונים, או קבוצות בתים לאורך הכביש: כמעט כולם מלונות, גסטהאוסים או דירות להשכרה. אם יש לכם רכב – וקחו בחשבון שמנויישטיפט והלאה כמעט תמיד מושלג – תוכלו לגור כאן בנוחות, אם המחיר כדאי, אבל רק מקומות הלינה שב-2-3 ק"מ האחרונים לקראת תחנת הבסיס יתנו לכן איזשהו יתרון של זמן.

אם אתם תלויים בתחבורה ציבורית, עדיף לכם ללון באחת משתי העיירות שהזכרתי, וממש בתחומן (גם מקומות שנמצאים מאות מטרים מחוץ לתחום, או אף קילומטרים, נחשבים כאותה עיירה).

ליד תחנת הבסיס ישנו מלון (www.mutterberg.at), שהוא היחיד שבאמת נותן אפשרות של "סקי אין/סקי אאוט". מי שיגור בבתים, הפזורים בין נויישטיפט לאתר, עשוי למצוא עצמו הולך בבוקר בעליה לתחנת האוטובוס ועומד שם כאשר זה לא עוצר כי הוא מלא כבר.

חלק מהאוטובוסים, שיוצאים מאינסברוק פעם בשעה לנויישטיפט, מגיעים עד לתחנת הבסיס, ובהתאם לעונה ולשבוע הם מתוגברים ב"סקי בוס", שיוצא מנויישטיפט לאתר. לתיירים הגרים בעמק, ולמי שנראה כמו גולש סקי/בורד, הנסיעה באוטובוסים לטובת הגעה/חזרה מהאתר, חינם, ולא עושים בעיות על זה. זמן הנסיעה מנויישטיפט לתחנת הבסיס הוא כ-30 דקות. אם תעלה בנויישטיפט יהיה לך מקום לשבת, אבל הלאה משם אתה עשוי לעמוד.

האוטובוסים הם מהסוג הרגיל של נסיעות בינעירוניות ויחד עם ציוד הסקי עליהם נהיה קצת צפוף (יושבים עם המגלשיים בין הרגליים), אבל זה מה יש. בשעת סגירת האתר, כמובן, מגיעים לא מעטים לאוטובוסים לנויישטיפט ומי שחשב שרק התייר הישראלי יכול להיות רועש, נדחף ובלגניסט, כמו גם מי שחשב שהגרמנים ממושמעים, יופתע משהו כאן…

בכדי לדעת מה מצב האתר ישר על הבוקר אפשר לצפות ב"פנורמת האלפים" ב-3SAT, לבדוק באתר האינטרנט או להיעזר בבעל הבית. לי היה המזל שתחנת הסקי בוס הייתה נראית מהמרפסת של הדירה ואם ראיתי שם מספיק גרמנים מחכים, ידעתי שהאתר נפתח בזמן.

שליק 2000

באחד הימים שבהם עקב שלג כבד, שירד בלילה וכל הבוקר הקרחון היה סגור, נדדו הגולשים לאתר השני בחשיבותו בעמק: "שליק 2000" (Schlick 2000). ה"שליק" הוא רכס הרים מיוער, העומד ממש מעל, וממזרח, לעיירה פולפמס. זהו אתר סקי בינוני ומודרני: הייתי אומר שבאורך מסלוליו הוא בערך כפול מהחרמון שלנו, ואולי קצת יותר. אתר האינטרנט של האתר הוא רק בגרמנית, ואולי זה אומר משהו על קהל היעד. תחנת הבסיס של שליק נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר של פולפמס: מגיעים אליה בסקי בוס ממרכז העיירה, אליה מגיעים באוטובוס, אם גרים בנויישטיפט. ישנם מקרים בהם אוטובוס מנויישטיפט (או חזרה) מגיע היישר לתחנת הבסיס, אבל לא הצלחתי להבין האם יש להם זמן קבוע. מתחנת הבסיס עולה גונדולה, דרך תחנת ביניים, שהיא גם בית הספר לסקי ונקודת הסיום של המסלול הכחול העיקרי באתר, לפסגת האתר, משם יורד מסלול ארוך ויפה (כחול) על לתחתית האתר (למעשה לפולפמס), כשהוא עובר דרך יערות וממנו מסתעפים מסלולים אדומים קצרים, כמו גם כאלה המתחברים אליו.

זה אחד המסלולים היפים ביותר שראיתי בטירול עד היום ומהפסגה ועד לבית הספר לסקי (קטע המסלול היורד לעיירה היה סגור) לוקח לגלוש בו בין 20 דקות לחצי שעה, בסופם הגונדולה מביאה אותך חזרה לתחילתו. המסלול רחב ברובו ומתאים למתחילים. בשאר המסלולים באתר זה לא גלשתי או שהיו סגורים. איכות השלג והמסלול היו מעולים. ראיתי בורדיסטים וגולשים יורדים באוף פיסטים שונים דרך היערות ובין המסלולים. גם כאן המחירים במסעדות סבירים מאוד. מה שנקרא "אתר ליום-יומיים". אתר האינטרנט של שליק (גרמנית בלבד): www.schlick2000.at/winter.

מהכפר נויישטיפט – מהקצה המערבי שלו – עולה גונדולה לפסגת ההר "אלפר", שם מצוי אתר חורף קטן בשם "אלפר 11" (Elfer 11). שני טי ברים משרתים בעיקר מסלול אדום ורחב ועוד מסלולי מזחלות דווקא. האתר היה עוד סגור כשהייתי בעמק, אבל הוא מתחיל לפעול בסופי השבוע הראשונים של דצמבר, ונפתח לגמרי בסביבות ה-20 בו. נאמר לי כי המסלול האדום די מאתגר. הוא יורד למעשה עד ממש לכפר, מה שהופך את האתר הזה לאופציה חביבה של יום או חצי יום גלישה. אתר האינטרנט של אלפר 11 (גרמנית בלבד): www.elfer.at.

מהכפר מיאדרס ("יא" ארוכים – Mieders), שבפתח העמק – כ-20 דקות באוטובוס מנויישטיפט חזרה לכיוון אינסברוק – עולה גונדולה להר המיוער "סוננשטיין", שם מצוי אתר סקי לא גדול. גם אתר זה היה סגור ופועל בזמנים דומים לאלה של אלפר 11. נאמר לי שיש בו מסלולים כחולים יפים ביער, וכן מסלול אדום ארוך. מהרבה בחינות האתר הזה מזכיר מאוד את "אלפר 11".

אתר האינטרנט של מיאדרס (גרמנית בלבד): www.serlesbahnen.at. בעוד כמה נקודות בעמק ישנם מעליות סקי (טי ברים) קצרות ומתונות המשמשות בתי ספר לסקי, או סתם את הילדים המקומיים. מעליות כאלה ראיתי במילדרס (Milders) ובקרוסבאך (Krossbach): שני כפרונים השייכים באופן כללי לנויישטיפט ומצויים בינה ובין הקרחון לצד הדרך. כבר בסוף נובמבר החלק הדרומי של העמק מושלג מספיק כדי שמסלולי הקרוס קאנטרי סקי יפעלו, וכן כמה מסלולי מזחלות. נאמר לי שבסוף דצמבר יש כבר חגיגה של ענפי הספורט הללו.

סקי פס וציוד

בעקרון, ניתן לרכוש סקי פס לכל אתר בנפרד, אבל אני מניח שמי שיכתת רגליו לכאן מישראל ירכוש סקי פס רק לקרחון או סקי פס אזורי. סקי פאס לשישה ימים לקרחון בלבד יעלה כ-200 אירו. סקי פס לאותה תקופה, אבל כזה שכולל את כל ארבעת האתרים, יעלה כ-250 אירו, כך שמי שמתעתד לבלות יום אחד באתר אחר בעמק – וכפי שהזכרתי מזג האוויר לפעמים לא משאיר ברירה – אולי כדאי לו לקנות פאס אזורי.

יתרון גדול באתרי העמק למשפחות עם ילדים: ילדים מתחת לגיל 10 מקבלים סקי פאס בחינם. כל המחירים תקפים למי שמחזיק "כרטיס אורח" של העמק: כרטיס שבעל הבית שלך מנפיק עבורך. מי שאינו אורח של העמק, משלם קצת יותר.

סקי פס, או כרטיס אורח, גם מאפשרים כניסה חופשית (לפחות בעונה המוקדמת. שווה לבדוק) למרכז הספורט של נויישטיפט (יש אחד כזה גם בפולפמס). כאן תמצאו בריכה פנימית מחוממת (מים באמת חמימים), שיש לה זרוע שיוצאת גם אל מחוץ לבניין, סאונה, פיצריה ומין מגלשת מים, אפילו קצת אקסטרימית, די מוזרה בפנים הבניין, שזורקת אותך על אבוב די מהר דרך מנהרה חשוכה ובה רק אורות צבעוניים קטנים. ילדים די יאהבו את המקום, לפחות לפעם אחת.

השכרת ציוד: מלבד רשת החנויות של "Intersport", מצויות בעמק חנויות השכרה לא מעטות אחרות, שלרוב המחירים בהן זולים יותר. במרכז נויישטיפט מצויות לפחות כחמש כאלה: הציוד טוב ובמידה מסוימת אפשר לפעמים להשיג עסקה טובה יותר מזו המפורסמת במחירון – בעיקר בצורה של קבלת ציוד מדרגה גבוהה יותר עבור מחיר רגיל.

אנחנו שכרנו ציוד מ"נויישיפט אולימפיה" שהוא גם ביה"ס לסקי (www.skischule-neustift.com) ושילמתי 16 יורו ליום לסט סקי מלא למבוגר + סט מלא כולל קסדה לילד. בעל המקום היה מאוד נחמד ומקצועי. הוא היה גם גמיש איתי בנוגע להחזרת הציוד, שרציתי לעשות בזמן שהחנות סגורה (השארתי את הציוד אצל שכנים). בחנויות ההשכרה אפשר גם להשיג ממש בזול ציוד סקי משומש.

הכפרים בעמק

נויישטיפט הוא כפר גדול ובמרכזו כנסיה מרשימה. במרכז הכפר: כמה רחובות משופעים, ישנן מספר מסעדות טירוליות, מקום אחד שמוכר מזון מהיר, שתיים-שלוש פיצריות, מאפיה, חנות בשר, תחנת דלק, שני סופרים מכובדים (באחד מהם – "ביליה" – לא מכבדים כרטיסי אשראי) וכמה בארים. חיי האפרה סקי בעונה המוקדמת מצומצמים לתחום כמה בארים, אבל נראה שיותר לתוך החורף הנושא מפותח יותר, כולל באר למבוגרים בלבד...

לנויישטיפט כמה "שכונות" משנה, המרוחקות ממנו מאות מטרים. קמפל ונאדר הן מין שכונות כאלה בין נויישטיפט ופולפמס. מילדרס הוא מין כפר, הנמצא כמה מאוד מטרים דרומית לנויישטיפט, והוא למעשה מתנהג ככפר נפרד: יש שם חנות אינטרספורט, סופרמרקט של "ספאר" והרבה בתי מלון. אפשר להגיע לשם גם ב-20 דקות הליכה מנויישטיפט, או כמובן באוטובוס.

פולפמס היא עיירה של ממש, ויש בה גם לא מעט עסקים שאינם קשורים לתיירות. ראיתי אותה בעיקר רק על הדרך, אבל כל מה שיש בנויישטיפט: יש גם כאן. פולפמס מקושרת לאינסברוק באוטובוסים (30 דקות נסיעה) אבל גם במין חשמלית, המכונה רכבת, הנוסעת בנוף מדהים כ-40 דקות בערך, עד שמגיעה לעיר. לפולפמס צמוד הכפר טלפס (Telfes), שגם בו הרבה אפשרויות לינה. בפתח העמק, קרוב לאוטוסטראדה המובילה למעבר ברנר, מצויים הכפרים הקטנים מיאדרס ושונברג, שגם בהם עובר האוטובוס לאינסברוק וגם בהם אפשרויות לינה רבות.

פתרונות לינה

העמק פשוט עמוס באפשרויות לינה, החל ממלונות של פנסיון מלא, ספא ומיניבוס צמוד לאתר הסקי, ועד לחדרים על בסיס לינה וארוחת בוקר. כמובן שדירות להשכרה מצויות בשפע. למרות שאתר האינטרנט של לשכת התיירות, ובכלל מנועי חיפוש, עמוסים מאוד בתוצאות של אפשרויות לינה, אני ממליץ לא להסתבך עם יותר מדי חיפושים ואימיילים: פשוט לכתוב אי מייל ללשכת התיירות (באתר יש לינק, שמיועד ממש בשביל זה), לציין שם את התאריכים, סביבות מחיר מבוקשת, מיקום ודרישות ממוקדות אחרות, ומניסיוני, בתוך כ-24 שעות תקבלו עשרות אי מיילים מבעלי מקומות לינה, שיש להם מקומות פנויים, כולל פרטי מחיר וכו`. מחצית מההצעות לא יהיו רלוונטיות למה שביקשתם, או שיהיו רק בגרמנית, אבל עדיין יהיה מבחר גדול של בדיוק מה שאתם מחפשים. אפשר לשלוח בקשה ללא התחייבות מכאן: www.stubai.at.

חדרים זוגיים על בסיס לינה וארוחת בוקר הוצעו לי במחירים של החל מ-18 יורו ללילה ודירות, החל מ-35 ללילה (לעד ארבעה) + 25 לניקוי סופי. המלונות הגדולים יותר מציעים אירוח על חצי פנסיון, אבל לרוב כלכלית זה לא משתלם, גם אם נוח. אם אתה גרגרן של ממש, אולי סידור של חצי פנסיון יהיה נוח אם ארוחת הערב היא במזנון הגשה. "עסקאות חבילה", שהוצעו ע"י לשכת התיירות או המלונות (אירוח+סקי פאס וכו'), לא נראו משתלמות במיוחד למי שלא חייב להיות במלון, ורק במלון. החומר שישלח לכם ע"י לשכת התיירות, אם תבקשו דרך האתר, מאוד עוזר גם הוא ומכיל קטלוג מפורט ביותר של כל מקומות הלינה, כולל איפה מדברים אנגלית ומה המחירים.

כל הנ"ל נכון לגמרי גם לאתרים אחרים, כמו צל אם זי, שגם שם גיששתי בנוגע ללינה (חלק מהמקומות אפילו עושים עבורך הזמנה טנטטיבית ואז אתה מקבל מיילים מנומסים יומיים לפני ששואלים אם אתה מגיע...). כאשר מזמינים מקום לינה חשוב מאוד לבדוק שלא מדובר על בית בודד רחוק מתחנת אוטובוס (למי שתלוי בו) או על בית המצוי גבוה במדרונות שבצידי העמק, לשם גם קשה לטפס, ואני מניח שלא נעים לנהוג אם אתה לא רגיל לנהיגה בשלג.

דרך המיילים שקיבלתי בחרנו להזמין דירה ב-Haus Artho, שהוא בבעלות המשפחה של גברת מקסימה, ודוברת אנגלית מעולה, בשם אווה ארטו. מדובר על דירה לארבעה, התופסת קומה שנייה שלמה של בית לא גדול (בקומה הראשונה יש חנות לשמיכות פוך...), ממש על הרחוב הראשי של נויישטיפט, חמש דקות נינוחות של הליכה ממש מהמרכז וכ-20 מטר מתחנת הסקי בוס. הדירה מצוחצחת, מוארת וחדישה: כמעט כולה, כולל הסכו"ם מאיקאה. חדר שינה ובו שתי מיטות, חדר אמבטיה גדול, שירותים נפרדים וחדר מגורים ובו ספה נפתחת נוספת, שולחן אוכל ומטבח מצויד לחלוטין במדיח כלים, תנור, מיקרוגל ומקרר (ללא מקפיא).

לדירה מרפסת די גדולה, המשקיפה על הקרחון ועל תחנת האוטובוס. העליה לדירה היא דרך חדר מדרגות, שהוא חלק מהדירה, מרוצף, כמו כל הדירה, פרקט. מערכת חימום (מים ובכלל) מעולה, דירה מוארת ודי מבודדת מרעש. שילמנו 44 יורו ללילה + 25 יורו לניקוי סופי. בעלת הבית הייתה נדיבה ומקסימה: אפילו הניחה בלילה על המדרגות מתנת חג מולד קטנה (ואכילה) לבן שלי. היא ומשפחתה גרים בבית סמוך. עניין השפה מאוד עוזר, שכן לא מעט אוסטרים בכפר, גם בני 30, מדברים אנגלית בסיסית בלבד. מי שמאוד רוצה יכול, תמורת תשלום לא גבוה, לקבל שירותי כביסה, כי במרתף בית המשפחה יש מה שנראה כמו מכבסה. בעלת הבית יכולה גם להזמין עבורך לחמניות טריות בבוקר מהאופה שמגיעות עד לדלת. אתר האינטרנט של בית ארטו: www.artho.scubidive.com.

אתרי סקי נוספים באזור

בסמיכות לעמק שטובאי מצויים עוד לא מעט אתרי סקי בינוניים בגדלם, ואולי מעניינים את מי שיש לו רכב:
אקסמר ליצום (Axamer Lizum): אתר סקי בינוני בגודלו (גדול יחסית), שנמצא מעבר לרכס של "שליק 2000" (נאמר לי שהעובדה ששניהם לא חוברו, היא מסיבות "פוליטיות"). אתר גבוה, משוכלל יחסית מבחינת המתקנים, ובו מסלול כחול ארוך ודי מאתגר, שלל מסלולים אדומים לא מעטים, וכן כמה מסלולים שחורים או מסלולים לא מסומנים. נחשב לאתר שלא ממש מתאים למתחילים. אהבתי את האתר, פרט לעובדה המאוד מציקה, שמחניון המכוניות/תחנת האוטובוס/קופות, ועד למעליות התחתונות צריך לטפס במעלה עשרות מדרגות ודרך משופעת. מאינסברוק אפשר להגיע לכאן בתוך כחצי שעה בסקי בוס חינמי. רכבת מהירה מעלה אותך מתחתית האתר ועד לפסגתו העיקרית, משם יורדים מסלולים שמחלקם נשקף נוף מרהיב. אקסמר ליצום גם "נוגע לא נוגע" בקצהו של אתר אחר – מוטרר-אלם (Muterer Alm), שהוא אתר נמוך יחסית. לא הצלחתי לברר האם הם באמת מקושרים, או רק "כמעט" נוגעים זה בזה, משום שהמעלית העולה לרכס המפריד ביניהם לא עבדה.

איגלש (Igls – ידוע גם בשמו "פאטשרקופל" - Patscherkofel): האתר הבינוני הקרוב ביותר לאינסברוק. נמצא כ-20 דקות נסיעה מעמק שטובאי, קרוב לדרך לאינסברוק. כאן נערכו חלק מהמשחקים האולימפיים בזמנם. האתר הזה משתרע מעל הכפר איגלש, וממש מעל העיר אינסברוק, אותה רואים יפה יפה מרוב המסלולים. מזכיר במידה מסוימת את "שליק 2000" – מסלול כחול ארוך דרך יער אשוח, ועוד שלל מסלולים קצרים יותר ומאתגרים יותר. כאן, בניגוד לאתרים אחרים, יש גם סקי לילה פעמיים בשבוע לאורך מסלול אדום מתון וקצר. למרות הקרבה הנוחה לעיר, התשתיות באתר קצת מיושנות (רכבל ישן) ופסגת האתר סובלת מרוחות חזקות, שגורמות לסגירה תכופה של המסלולים העליונים. מצד שני ההגעה לכאן מהעיר עצמה אורכת כ-20 דקות באוטובוס חינמי. כשאני הייתי שם (ינואר, ואחרי שירד שלג די כבר יומיים לפני) איכות השלג באזורים הנמוכים לא הייתה מי יודע מה (המסלול היורד מהאתר לכפר היה התעללות בציוד). אתר האינטרנט של אתר הסקי: www.patscherkofelbahnen.at

נורדפארק (Nordpark): האתר הצמוד של אינסברוק העיר. אתר קטן של מסלולים תלולים, שנמצא על ראש מדרון ההר הסוגר על העיר מצפון: הייתי אומר שהוא קיים מראש רק בגלל קרבתו המיידית לעיר. קרון חדיש מעלה אותך מתוך העיר (ליד הנהר) היישר לגובה 2/3 מההר (חינם לגולשים) ומשם רכבל ממשיך עד לפסגה, עליה יש מסעדה, בית ספר קטן לסקי, רכבל כסאות קצר המזין את המסלול הכחול היחיד, והקצרצר של האתר, ועוד מספר מעליות ומסלולים אדומים מהם נשקף נוף מדהים פשוט. יש כאן סקי לילה כמה פעמים בשבוע, ורואים אותו יפה מהעיר עצמה. לכאן עולים צעירים מהעיר, "ככה סתם" באמצע היום לשעתיים גלישה, ואז יורדים חזרה הביתה. לא למתחילים! אתר האינטרנט של נורדפארק: www.nordpark.com

הגעה בחופשה עצמאית

לאינסברוק הגעתי מהארץ בטיסה של אוסטריאן איירליינס דרך וינה. טיסה הלוך ושוב למבוגר וילד עולה 1,070$ מינימום, ולא קשה למצוא טיסות במחיר כזה, גם ברגע האחרון ממש באתר שלהם. הקונקשנים סבירים מאוד. שדה התעופה באינסברוק נוח מאוד וההליכים מהירים. אוטובוס תדיר מביא אותך לתחנת הרכבת של אינסברוק (ממנה גם יוצאים האוטובוסים) בתוך כ-20 דקות ופחות משני יורו. בשדה התעופה גם אפשר להשכיר רכב. אם אתם צריכים לנסוע ברכבת מגרמניה (או לגרמניה) מאוסטריה או שוויץ, תמיד (!) תשתמשו באתר האינטרנט של הרכבת הגרמנית, ולא באלה של חברות הרכבת של שוויץ או אוסטריה. לא רק שהאתר הגרמני יעיל יותר ומראה מחירים בצורה ברורה יותר, אלא שהגרמנים מציעים את מה שלא מציעים שכניהם, ועבור אותן רכבות: כרטיסים מוזלים באופן ניכר להזמנה מראש ובהתחייבות. אם מזמינים כמה שבועות מראש אפשר להגיע גם לחצי מחיר (כ-20 אירו ממינכן לאינסברוק) או לפחות ל-66%. זה מצריך הזמנה עם כרטיס אשראי והדפסת הכרטיס. אתר האינטרנט של הרכבת הגרמנית: www.bahn.de