ביוני 2023 חזרנו הביתה מחוויה תרבותית סוחפת בלתי נשכחת במרוקו הקסומה.

איפה להתחיל? ראשית, הרשו לי לומר, שלא היינו יכולים לחוות את העושר של המדינה הזו ללא הנהג והמדריך הנדיב, האדיב, הפתוחים והיודע שלנו מר חסן לדיב. הקבוצה שלנו כללה 3 מבוגרים ו-6 ילדים בגילאי 17 עד 8. היינו חבורה הטרוגנית מאוד. התעניינו בעיקר בחוויה התרבותית של גילוי מרוקו בשילוב עם קצת הרפתקאות בחיק הטבע ומורשת יהודית. חסן לקח את הזמן כדי ליצור את המסלול המושלם עבור הקבוצה שלנו. הוא דובר אנגלית שוטפת ולפני הטיול היה תמיד זמין דרך WhatsApp כדי לענות על שאלותינו.

טסנו ישירות לקזבלנקה שם חיכה לנו עם שני רכבי שטח חדשים ושלט גדול עם השם שלי. התקשורת הייתה מושלמת מהרגע שנחתנו. הוא והנהג השני (שחסן גם אירגן) לקחו אותנו למלון שלנו בקזבלנקה. הוא היה ידידותי וסבלני מהיום הראשון ומאוד אדיב. הוא התחבר לילדים מיד ומצא דרכים להתחבר לכל אחד מהם. הוא נתן לנו עצות לאורך כל הטיול ותמיד התייעץ איתנו לגבי ההעדפות שלנו. את שארית היום בילינו בגילוי מסגד קזבלנקה והשוק. זה היה הלם תרבותי מהאוכל, לשפה וללבוש, ואהבנו כל רגע.

למחרת (יום 2) פנינו לרבאט. עיר הבירה. הקסבה (העיר העתיקה), השוק, והקוס-קוס הטיפוסי של שישי והטאג'ין לארוחת ערב הפכו את העיר הזו כנראה למועדפת על אשתי. העיר מרגישה אמיתית וחיה מאוד, ונשארנו ללון בריאד ממש בתוך השוק (סוק).

למחרת בבוקר (יום 3) פנינו ל- Chefchaouen (העיר הכחולה). הנסיעה הייתה קסומה וזכינו לראות את החיים הפשוטים באזורים הכפריים. עצי פרי, בארות מים, עיזים, פרדות, חמורים, עיירות קטנות עם בתי בוץ פשוטים ושווקי אוכל קישטו את הנוף, וחסן דאג שנבין למה אנו עדים, עצר לתמונות והפסקות מתיחות ודאג שנוכל לתקשר עם המקומיים כשצריך. העיר הכחולה לא אכזבה. חסן ארגן לנו סיור רגלי עם מדריך יליד המקום לטייל ברחבי העיר שהיא מבוך מדהים המעוטר בבתים כחולים ויפים מהמאה ה-15.

למחרת (ימים 4 ו-5) פנינו לפס. זוהי עיר חובה לבקר אם אתה במרוקו. מעבר לעבר היהודי העשיר של העיר, הרבה מהמוצרים היפים ביותר בעבודת יד של מרוקו מיוצרים כאן כולל כלי חרס, עור וצעיפים. יש גם הרבה מורשת יהודית שיצא לנו לבקר בה עם מדריך מקומי שארגן חסן. רוב המדריכים מעוניינים לערוך סיור מסחרי כדי לקבל עמלה מהחנויות, וחסן הזהיר אותנו ודאג להדריך את המדריך לגבי המקומות בהם נרצה לבקר. זכינו לראות את בית הקברות היהודי, בית הכנסת הישן והמלח (השכונה היהודית). השוק (שוק) בפס יפהפה וחוויה מרתקת והילדים התמקחו בצורה יפה וקיבלו כאן כמה מהעסקאות הטובות ביותר. הספקנו גם לנסות את העוגיות המרוקאיות ועוד כמה סוגים של אוכל רחוב טיפוסי כאן. טיפ: ביקור בקואופרטיבים (מפעלים) מקומיים לא אומר בהכרח לקבל את המחיר הטוב ביותר.

אחרי פס יצאנו למדבר (יום 6). הנסיעה הייתה ארוכה מאוד אבל חסן דאג להפוך אותה למעניינת על ידי תכנון עצירות בנקודות הטובות ביותר. ביקרנו באיפרן, שוויץ של מרוקו, והיינו עדים לשינויי מזג האוויר, הצבעים, הצמחייה והאנשים לאורך כל הדרך. חסן המליץ על מקום מצוין לארוחת צהריים עם מגוון עצום של טאג'ינים וקבבים שונים (קפטה). לאחר יום ארוך אך מרגש מאוד, הגענו למדבר סהרה. הגענו לראשונה למלון, חסן העניק לנו צעיפים במתנה ועזר לנו לעצב אותם על הראש. הוא אירגן שיביאו לנו את המזוודות למחנה, בזמן שאנחנו נרכב על גמלים כל הדרך למחנה תוך כדי צפייה בשקיעה. חסן סידר את שהותנו במחנה דלוקס 45 דקות לתוך הקינוח. זה היה עבור חלק מאיתנו גולת הכותרת של הטיול שלנו. זו הייתה חוויה בלתי נשכחת, כמו לחיות חלום! הנסיעה הייתה קסומה, והמחנה עלה על הציפיות שלי. זה היה לילה חם מאוד, אז לא נחנו הרבה, אבל חסן דאג להצטרף אלינו למחנה המדברי כדי להיות זמין עבורנו ותמיד היה עם חיוך! הוא לא רצה להיות מרוחק רק למקרה שנצטרך משהו במהלך הלילה, ומאוד הערכנו את זה.

לאחר שצפינו בזריחה בסהרה למחרת בבוקר, נסענו דרך עיירות מעניינות מאוד (יום 7) לכיוון Tamlalt/ Boumalne Dades. באזור הזה יש נופי טבע מדהימים, ותצורות סלע ולמרות שהיינו עייפים מהלילה במדבר, חסן דאג שלא נפספס שום דבר בדרך. יצא לנו לעצור ברכס הכי מדהים, אצבעות הקופים ועוד! את הלילה בילינו במלון היפהפה Auberge Chez Pierre, בו שחינו בבריכה כדי להתקרר ולשטוף את חול הסהרה ולהתקרר, ליהנות ממגוון עצי המזון (שזיפים, תפוחים, ענבים, משמש, אגוזי מלך, שקדים, דובדבן מוזהב, זיתים ועוד), וזכינו לארוחת ערב גסטרונומית של השף פייר שהוגשה במרפסת המלון.

למחרת (יום 8) פנינו להרי האטלס המפורסמים. בדרכנו, התעקשנו לעצור באולפני אטלס (אולפני הוליווד המקומיים) שם צולמו סרטים מפורסמים רבים (גלדיאטור, אלאדין וכו'). חסן הזהיר אותנו שזה לא שווה את הזמן שלנו, אבל התעקשנו והוא כמובן הסכים. הסיור היה 8 דולר לאדם (שזה הרבה במרוקו) וזה רק מאחורי הקלעים והתפאורה של כמה מהסרטים האלה. הסיור באמת לא כל כך מעניין. יצאנו באמצע הדרך כשהחלטנו שעדיף לבלות יותר זמן בהרי האטלס. היעד של הר האטלס קיבל משמעות חדשה לגמרי, כי בזכות חסן הבנו כעת את ההבדלים התרבותיים בין הברברים והערבים של מרוקו. בנוסף לנופי ההרים היפים, מזג האוויר הנהדר, הצמחייה ואתרי טיולים מרהיבים, חסן ארגן את הלינה שלנו בעיירה שלו אימליל בה התייחסו אלינו כמשפחה. לאחר ששמענו את הסיפורים על משפחתו, חבריו ושכניו לאורך כל הטיול, הפגישה עם כולם הייתה חוויה בלתי נשכחת בחיבור אנושי. משפחה מסורתית ברברית מוסלמית שפתחה בפנינו את ביתה ואת ליבה היה השיעור הבלתי נשכח ביותר על כבוד, אהבה, חסד ופרספקטיבה בחיים. חסן ומשפחתו אירחו אותנו לארוחת ערב שבישלו אמו, אשתו ואחיותיו. אחיו הקטן הדריך אותנו מהבית בו התארחנו לביתו. אביו הגיש לנו תה וסיפר לנו על הכפר שלו. הכל היה מושלם!

למחרת, לאחר ארוחת הבוקר בביתו של חסן, הוא לקח אותנו לטיול רגלי בין ההרים. האתר מהווה מסלול טיול פופולרי לתיירים שכן טובקל היא הפסגה הגבוהה ביותר בצפון אפריקה (4,167 מ'). אחרי שנהנינו מבוקר יפה וקצת פעילות גופנית, חזרנו לביתו של חסן ליום שישי של קוסקוס! יצאנו עם בטן מלאה ולב מלא יותר ליעד האחרון שלנו מרקש (יום 9-10). חסן דאג שנגיע לריאד שלנו במדינה ולמרות שכל האטרקציות נמצאות במרחק הליכה, הוא היה זמין לקחת אותנו לכל מקום והיה איתנו בקשר כל הזמן. הוא גם הזכיר ללכת עם הטלפונים שלנו בכיסים הקדמיים, במרקש. אחר הצהריים הראשון במרקש היה מוזר. העיר הזו והשוק שלה מיועדים לתיירים. מכיוון שזה היה היעד האחרון שלנו, לא התרשמנו מהשוק כאן שהוא בעיקר מוצרים סיניים. חלק מהמוכרים הם רמאים עם סיפורים משוכללים המעמידים פנים שהם עושים עבודת יד. אתה יכול לזהות אנשים ש"עובדים" על עץ או מתכת אבל המוצרים הסופיים הם כולם אותם מוצרים אז אל תמהרו לקנות את הפריט הראשון שאתם אוהבים מכיוון שסביר מאוד שתראו את אותו המוצר מספר פעמים ותשוו איכות ומחירים. הקטנועים/אופנועים נוסעים מהר מאוד ברחובות הצרים של השוק, אז צריך להיות ערניים כל הזמן. השוק עמוס בתיירים וחלק מהמוכרים מאוד קצת יותר נחושים למכור ממקומות אחרים שראינו במרוקו... אבל כיוון שהבנו מהר מאוד שמרקש זאת עיר שמיועדת לתיירים, "דיסנילנד של מרוקו" ומכיוון שחסן הזהיר אותנו על כך, והצביע על מה כדאי לבקר במרקש, הפקנו גם ממרקש את המיטב! ראשית, המדרסה הייתה מהממת ושווה ביקור ולצלם תמונות יפות, בהמשך ארמון באהיה הוא גם פנינה ארכיטקטונית. זה היה צפוף מדי כשביקרנו, אבל זה מקום יפה מאוד. הילדים נהנו מאוד בכיכר ג'מאה אל-פנה, שם ניתן היה לראות קופים, נחשים והמון אנשים הולכים ומציעים כל מיני דברים, מחינה ועד שייקים. עברנו גם במלאח והלכנו לבית הכנסת, אבל לצערנו לא יכולנו לבקר בפנים כי ביקרנו בשבת (טיפ: בית הכנסת הזה פעיל אז אם אתם מתכננים מראש, אולי תוכלו להצטרף לתפילות). עשינו בערך 20,000 צעדים באותו יום, אבל כל האווירה, הריחות והצלילים היו כל כך עשירים שאפילו לא הרגשנו שאנחנו הולכים כל כך הרבה!

בבוקר יום ה-11, חסן אסף אותנו עם נהג מהריאד שלנו על טנדר ענק כדי לנסוע איתנו לשדה התעופה בקזבלנקה (3 שעות נסיעה). הוא דאג שהכל יהיה מושלם עד הרגע האחרון. הוא המציא את הכינוי "אל בטל" (הגיבור) לגדעון מאז שפגש אותו (גדעון לבש חולצה של טיילר הרו, שחקן כדורסל של קבוצת מיאמי היט… hero = אל בטל), ושמע שיש לו יום הולדת בחודש הבא ונתן לו מתנת יום הולדת חמודה! אין ספק שחסן היה גיבור הטיול שלנו, ומרוקו לא הייתה אותו הדבר בלעדיו!

תודה מקרב לב חסן! הילדים כבר מבקשים טיול שני (חורף) לצאת לסקי עם חסן בפעם הבאה!