האיים הקנאריים - מידע כללי ושימושי

ארכיפלג האיים הקנריים מורכב משבעה איים עיקריים וכמה משניים. אמנם אינם שייכים לספרד באופן רישמי, אך מהווים חלק בלתי ניפרד ממנה.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: האיים הקנאריים - מידע כללי ושימושי

הקדמה

ארכיפלג האיים הקנריים, הממוקם באוקיינוס האטלנטי, מורכב משבעה איים מיושבים עיקריים וכמה איים משניים. רשמית, האיים אינם שייכים לספרד, אך ללא ספק הם מהווים חלק אינטגרלי ממנה. מצב זה נשמר למעלה מ- 500 שנה ומרבית האוכלוסיה באיים רואים עצמם כחלק בלתי נפרד מהאומה הספרדית. השפה המדוברת באיים היא ספרדית כמובן, כשהמבטא קצת שונה ומושפע בעיקר מקובה, וונצואלה ופורטו ריקו.

שבעת האיים העיקריים הם טנריף ( Tenerife), גראן קנאריה (Gran Canaria) פוארטבנטורה (Fuerteventura), גומרה (Gomara), היארו (Hierr), לה פלמה (La palma) ולנזרוטה (Lanzarote). האיים נוצרו כתוצאה מהתפרצות געשית לפני מיליוני שנים. האקלים האופייני לאיים הוא סאב - טרופי. המטפרטורה המומוצעת היא 21 מעלות צלזיוס.

טנריף

טנריף (Tenerife) הוא האי הגדול בארכיפלג. האי מורכב מרכס הרים מרכזי וכמה עמקים. באי יש פארק לאומי בתוך מכתש טבעי ענק ובצפון האי נמצא ה-Pico del Teide - הפסגה הגבוהה ביותר בספרד. מרבית האוכלוסיה מתגוררת בעיר הבירה, סנטה קרוז (Santa Cruz de Tenerife) וב- La Laguna. הר הגעש Teide בולט במרחבי האי, ומתנשא לגובה של 3,718 מטרים. הפארק הלאומי Parque Nacional del Teide כולל בתוכו גם הר הגעש ומכתשים וולקניים. רכבל מטפס לפסגת ההר. עולם החי והצומח עשיר מאוד והנוף מהמם ביופיו. עיר הבירה סנטה קרוז היא עיר נמל מרכזית, עשירה בארכיטקטורה ומוזיאונים, המציגים חפצי אומנות ופריטים ארכיאולגים (מומיות) המתעדים את היסטורית האיים.

לה לגונה

בפנים האי נמצאת La Laguna - העיר השניה בגודלה בטנריף ובה מספר כנסיות מעניינות. בחוף הצפוני של Garachico היה בעבר נמל מסחר חשוב (עד המאה ה- 18) וכיום ניתן לראות מספר בניינים ושרידי בניינים מאותה תקופה. אתר הנופש Puerto de la Cruz נחשב לאתר המאתרי הנופש הבולטים באי. בחלק העתיק של עיר הנופש, ישנו נמל, הכולל כמה אתרים היסטורים מעניינים. בגנים הבוטנים, שנמצאים ממש מחוץ לפורטו דה לה קרוז אפשר למצוא מגוון גדול של צמחים מכל רחבי העולם. האזור היפה ביותר לאורך האי הוא ללא ספק Valle de la Orotava, שמתחיל מהר הגעש Mt Teide ומסתיים לחוף הים. במרכזו נמצאת העיירה La Orotava שבה מספר בניינים היסטורים יפים. מידי שנה בחודש יוני, נערך כאן פסטיבל Corpus Christi הצבעוני. בחלק הדרום מערבי של האי, ישנן שתי ערי נופש גדולות בטנריף - Playa de las Am`ricas ו- Los Christianos. בשתיהן מספר מסעדות, ברים, מתקני ספורט וחנויות רבות. החופים באזור זה פופולרים מאוד, במיוחד בשיא העונה.

פורטה ונטורה

האי Fuerteventura הוא השני בגודלו בין האיים הקנריים, אולם הוא מיושב בדלילות. אפשר למצוא בו הרבה חופי רחצה חוליים טובים. בירת האי היא Puerto del Rosario. מדרום לעיירה Playa Blance ישנו חוף רחצה מומלץ, אולם מרבית אתרי הנופש הטובים באי נמצאים בצפון האי, באזור הכפר Corralejo, היכן שעדיין בונים בקתות קש בצורה מסורתית ואפשר גם לראות את הטירה הנורמנדית Rico Roque, ליד העיירה Cotillo. בעיר בטנקוריה (Betancuria) מומלץ לבקר בכנסיית סנטה מריה, עם התקרות והקירות המצויירים.

גרן קנריה

האי Gran Canaria הוא השלישי בגודלו בארכיפלג. Las Palmas היא העיר הגדולה באי עם מספר אתרים ארכיאולוגים מעניינים כמו אלו המוצגים במוזיאון Canario. באי קתדרלה גותית מהמאה ה- 16 בשם סנטה אנה, שטיפוס למגדליה מאפשר תצפית נוף מדהימה. מוזיאון מעניין אחר באי – הוא מוזיאון N`stor המציג עבודות של הצייר N`stor de la Torre . על האי נבנה כפר משוחזר Pueblo Canario, המציג את אורח החיים המסורתי של כפר קנרי. באי אפשר למצוא אתרי נופש נחמדים ב-Playa del Ingles וב-Maspalomas. בכפר Ingenio אפשר לקנות חפצי אומנות, עבודת יד, הנעשים ע"י המקומיים. העיר Tirajana ממוקמת בתוך לוע של הר געש והערים Galdar ו-Agaete הן אתרים היסטוריים חשובים. אפשר גם להגיע למערות Tara ולעיר הימית Sardina del Norte.

גומרה

באי גומרה (Gomara) אפשר למצוא מספר חופים חוליים יפהפיים ונופים סלעיים שופעים צמחייה. אמצעי התחבורה העיקרי באי הוא דרך הים, בסירות. לרוב תמצאו את המקומיים שורקים אחד לשני - מסורת ארוכה באי. לעיר סאן סבסטיאן (San Sebastian) יש קשר היסטורי למגלה הארצות כריסטופר קולומבוס, אשר זכרו מונצח במצודת Torre del Conde.

לנזרוטה

האי Lanzarote הוא אי געשי. בירת האי היא עיר הנמל Arrecife, בה מוזיאון ארכיאולוגי בשם: Castillo San Gabriel וגלריה- מוזיאון בשם Castillo San Jos`.באי אפשר לבקר בעיירה Trguise, בה טירות תלויות על מעין עמודים געשיים. בעיר Malpais de la Corona אפשר למצוא מערות וולקניות מעניינות - Los Verdas ולא רחוק מהמערות נמצאת לגונה משגעת, Jameo del Agua. באי אפשר להצטרף לטיולי גמלים להרי הגעש.

היארו

היארו (Hierro) הוא האי הפחות מתוייר מכולם. אין בו כמעט חופי רחצה חוליים כמו בשאר האיים, מכיוון שקו החוף מורכב ברובו מסלעים. האי מורכב מנופים הרריים ירוקים וביניהם מספר כפרים קטנים. רוב האי אינו מיושב.

לה פלמה

לה פלמה - האי הצפון מערבי ביותר בשרשרת איי הארכיפלג הינו אי ירוק והררי עם גשמים רבים ותופעת טבע יחודית הנקראת "ברומה". הברומה האמורה הינה ערפילים, שמקורם כנראה בפעילות הגעשית בים ליד האי, אשר מדי פעם מכסה את האי בערפל סמיך כצמר גפן, דבר הגורם לכך שהראות מצטמצמת לכדי מטרים בודדים. פיתוח האי נעצר במכוון כדי לאפשר פעילות של מצפי כוכבים רבים על גבי הר הגעש הגבוה במרכז האי - Caldera de Taburiente. בדרום האי ישנם שני הרי געש נוספים, ששביל מטיילים חוצה אותם. בבירת האי Santa Cruz de la Palma ישנם בניינים ישנים בעלי חזות מעניינת, כשלחלקם מרפסות עץ מסורתיות. ב- Plaza de la Alameda ישנו העתק מדויק של "הסנטה מריה" – ספינתו של קולומבוס בה הפליג לאמריקה.

אטרקציות נוספות כוללות כתובת יוצאת דופן החקוקה בסלע, שניתן לראותה ליד Fuente de la Zarza ו- Mazo - מרכז לייצור כדים בשיטות מסורתיות עתיקות. בין הגידולים האופיינים לאי ניתן למצוא אבוקדו ובננות. בשווקים מומלץ לרכוש בדי משי, למשל בשוק ליד El Paso, אשר בו מגוון בדי משי וסיגרים.