דרום אפריקה - 15 ימי טיול במדינה המרתקת, חלק ב'

טיול בדרום אפריקה הוא הזדמנות נפלאה להכיר נופים מרהיבים וגם להתוודע לתרבותו של העם בעל ההיסטוריה הארוכה והמורכבת. בחלקה השני של הכתבה, ממשיכים לטייל במדינה המרתקת הזו.
נדב ורעות
|
שמור לעצמי
תמונה ראשית עבור: דרום אפריקה - 15 ימי טיול במדינה המרתקת, חלק ב'
© רתם סוננברג

ימים 6-8: מחנה Skukuza, פארק אדו

יום 6 -; יציאה מ-Satara ונסיעה למחנה Skukuza. במהלך הנסיעה היה לנו פנצ'ר -; חוויה לא כל כך נעימה. לכן, חשוב לוודא, כשלוקחים את הרכב, שיש גלגל נוסף תקין ושכל הכלים להחלפת גלגל קיימים ותקינים. ב-Skukuza (וכנראה גם ב-Satara, אבל אנחנו לא בטוחים) קיים שירות תיקון רכבים והמוסך שם גם מספק שירותי גרירה, אך במחיר יקר. בערב לנו בבונגלו במחנה Skukuza (במחיר 600 ראנד) ואכלנו במסעדה של המחנה. הארוחה היתה מעולה והיא מאוד מומלצת (כ-300 ראנד). טיפ: רצוי לתכנן את מסלול הנסיעה בתוך הסאפרי, כך שיעבור ליד נקודות מים גדולות (אגמים), שם יש סבירות גדולה לראות את כל החיות. אגב, אם מגיע מולכם פיל, אל תתעסקו איתו, עיצרו את הרכב ותראו מה הכוונה שלו. רעש מנוע (במיוחד של דיזל) יכול להרגיז את הפילים. רצוי להמתין במקום ואם צריך, לשלב לרוורס ולאט לאט לסגת לאחור.

יום 7 -; נסענו לכיוון שער Malelane ויציאה מפארק קרוגר. ביציאה מקרוגר, יש להראות את כרטיס הכניסה שלכם, כך שיש לשמור אותו לאורך כל הביקור בפארק. שימו לב, שיש לחשב את זמן הנסיעה מקרוגר לנקודת החזרת הרכב, כך שישאר זמן להפסקה להתרעננות, תדלוק ומרווח לבעיות לא צפויות - למקרה שיצוצו. את המשך היום בילינו בנסיעה לשדה התעופה של יוהנסבורג: כארבע שעות של נסיעה ללא הפסקה, על כביש N4, שמתחלף ל-N12 (סך עלות כל כביש האגרה: 134 ראנד). מיוהנסבורג עלינו על טיסה לפורת אליזבת'. אגב, חשוב לברר בחברת ההשכרה את שעת החזרת הרכב המקסימלית. מסתבר, שהחברות מאפשרות חריגה של עד שעה משעת ההחזרה ולא מחייבות על יום השכרה נוסף, אבל חובה לוודא זאת מולם.

בפורת' אליזבת לנו ב-Guest House בשם 5 Third Avenue, שממוקם בסמיכות לשדה התעופה, 5 דקות נסיעה ולא שומעים רעש, מחיר ללילה 350 ראנד (אתר: www.safarinow.com/go/5ThirdAvenue).

יום 8 -; אספנו את הרכב משדה התעופה ונסענו לפארק אדו (Addo Elephant National Park). כמו בפארק קרוגר, גם כאן מטיילים בפארק ברכב פרטי, בשבילים מסודרים או ברכב ספארי, בליווי ריינג'ר. הכניסה עולה 130 ראנד לאדם. אנחנו בחרנו לטייל ברכב הפרטי. כשנכנסנו לשמורה, התבקשנו להציג את כרטיס הכניסה לשומר בשער והוא הציע לנו הדרכה צמודה איתנו ברכב, על ידי מדריך של השמורה, למשך שעתיים וחצי, תמורת 120 ראנד. הסכמנו ולרכב נכנס השומר עצמו. לא הצטערנו, כי זכינו להסברים לאורך כל הנסיעה, למרות שבדיעבד נראה לנו שזו היתה יוזמה פרטית של אותו שומר, שרצה לעשות כסף כיס, לא בחסות השמורה. כשהגענו לפארק, ציפינו למצוא בו כמות נכבדה של פילים, אך הסתבר לנו שהפארק כולל 500 פילים בלבד ושיש בו גם 12 אריות. ביום שהגענו, מזג האויר היה סגרירי ואף ירד גשם, כך שראינו מספר בודד של פילים ומעט מאוד חיות. כולם הסתתרו עקב מזג האויר ולא הגיעו למקור המים, כי לא היו צמאים. לדברי הריינג'ר במקום, כאשר יש מזג אוויר קר\גשם הפילים מתחבאים וקשה לראותם. המסקנה שלנו מן החוויה באדו, היא שמי שהיה בקרוגר יכול לוותר על ביקור זה. השהות בקרוגר הרבה יותר מרשימה ורואים הרבה יותר פילים.

מאדו חזרנו לכביש N2 ונסענו לג'פריס ביי. עצרנו שם לארוחת צהריים מעולה במסעדה והצטיידות במזון ברשת SPAR. בכלל, בחלק הזה של הטיול גילינו את המסעדות בדרום אפריקה, שהן פשוט מדהימות - האוכל מעולה, טעים וזול מאוד. קשה לפספס בבחירת מסעדה. בהזמנה מן התפריט, כדאי מאוד להיות מקוריים ולגוון בין בשר, דגים, פירות ים ועוד. האיכות גבוהה מאוד והמחיר בדיוק להיפך.

משם, המשכנו לכיוון Storms River וישנו שם ב-B&B נחמד מאוד בשם Ploughman's Rest, במחיר 600 ראנד לחדר, כולל ארוחת בוקר (אתר: www.ploughmansrest.co.za). בעיירה וסביבתה יש אטרקציות כגון: אומגה בין עשרה עצים, כשהגבוה ביותר הוא בגובה 30 מ'. מחיר הפעילות הוא 450 ראנד לאדם, כולל ארוחה בסוף הפעילות. משך כל האטרקציה כשעתיים וחצי; Black Rafting במים רגועים יחסית, 5 שעות, 495 ראנד לאדם; במרחק מספר דקות מהעיירה, לכיוון פורת אליזבת', נמצא 'העץ הגדול', שהוא העץ העתיק ביותר בדרום אפריקה (800 שנה). עולה 8 ראנד לאדם; Storm River Bridge - נמצא גם כן בכניסה לעיירה, לכיוון פורת אליזבת' ושוכן מעל קניון צר ועמוק. Bloukrans Bridge -; הגשר ממנו קופצים בנג'י ממוקם במרחק כחצי שעת נסיעה מ-Storm River, לכיוון קייפטאון (אחרי ציציקמה). נחמד להגיע אל אתר הבנג'י, גם אם לא מתכוונים לקפוץ, רק כדי לצפות באחרים קופצים.

אגב, נראה שגם בדרום אפריקה הבינו את עניין התיירות - הם פורסים גדר סביב כול דבר שהם יכולים, מציבים ביתן וקופה רושמת וכך גם סביב העץ העתיק ביותר. הוא אמנם נראה מרשים, אבל... לא צריך לכרות 4 דונם עצים עבור חנייה ובוטק'ה של שומר...

לתחילת הכתבה

ימים 9-11: פארק ציציקמה, סטנלבוש, כף התקווה הטובה

יום 9 -; נסענו לפארק ציציקמה, הממוקם כ-20 דקות נסיעה מ-River Storm. עלות הכניסה לפארק היא 44 ראנד לאדם (ושוב- שמרו את הכרטיס ליציאה). מראה הים מן הפארק הוא מדהים - גלים עוצמתיים, המתנפצים על הסלעים, גרמו לנו לשבת במשך כשעה ולצפות בהם. בפארק יש מספר אפשרויות טיול. האחת היא מסלול קצר (3.7 ק"מ), שנמשך כשעה: הולכים מהמסעדה בהתאם לשילוט, בתוך יער ולבסוף מגיעים לשלושה גשרים תלויים ונקודת תצפית יפה על הים ועל הסלעים באזור ( Storm Mouth). שמנו לב שיש אפשרות להמשיך ולטפס משם על הר קרוב, לנקודת תצפית גבוהה. ישנם מסלולי טיול נוספים וניתן לברר עליהם במודיעין ובמפה שמקבלים בכניסה לפארק. טיפ - כאשר מגיעים לפארק ציציקמה, רצוי לעצור באחת מפינות התצפית היפות על הים, להוציא את פק"ל הקפה או הבקבוק יין, להישען אחורה ולנוח... הטיול בתוך שטח הפארק הוא נינוח ביותר ולא דורש הכנות מוקדמות (רק קפה/יין).

משם, המשכנו לכיוון Knysna, כשבדרך עברנו דרך Nature's Vally ו-Plettenberg Bay, אך לא עצרנו בהן. ב-Knysna חיפשנו את התצפית על ה-Heads, שלפי מה שקראנו, אמורה להשקיף על שני צוקי הרים, המתנשאים אחד מול השני וביניהם לגונה. עד עכשיו, אין לנו מושג אם אכן היינו במקום הנכון. נסענו בהתאם לשילוט אחר ה-Heads והגענו לתצפית על לגונה יפה, אבל לא ראינו שני צוקים, אחד מול השני. משם, המשכנו בנסיעה ל-Wilderness, שם לנו את הלילה בגסט האוס בשם La Villa (מחיר 450 ראנד לחדר, ללילה). מתחת לגסט האוס ישנה מסעדה בשם The Grill, שם אכלנו ארוחת ערב ובוקר. ארוחת הבוקר לא היתה מלהיבה במיוחד, אבל ארוחת הערב היתה מעולה וכרגיל - זולה מאוד. בווילדרנס ניתן להנות מחוף הים היפה, שנמצא במרחק הליכה. ישנה אפשרות למצנחי רחיפה (450 ראנד, תמונות 100 ראנד, וידאו 200 ראנד). כשאנחנו הגענו לאזור, התברר לנו מבעלי האכסניה, שהאזור מוגדר כאזור אסון, הסובל ממחסור במים. לכן, נאמר לנו שמסלול הטיול Giant King Fisher Trail, הנמשך 3 וחצי שעות, הכולל שייט בקאנו לאורך נהר והליכה ברגל עד מפל, איננו מומלץ שכן אין זרימת מים במפלים.

טיפ - בכל מקום בו חונות מכוניות, יש מקומי לבוש ווסט צהוב ותפקידו לשמור על הרכבים ולעשות "כאילו" הוא עוזר לכם בחנייה. כאשר חוזרים לרכב מקובל לתת לו כמה ג'ובות (2-5 ראנד).

יום 10 -; נסיעה לכיוון הנסיך אלברט דרך הערים ג'ורג' ו-Oudtshoorn, על כביש N12 שמתחלף ל-R328 - הדרך צרופה בתצורות גיאולוגיות מרשימות! לפני הנסיעה, חובה למלא את מיכל הדלק, על מנת שיהיה מלא לגמרי (בעיירה ישנה תחנת דלק אחת, אשר סגורה ביום ראשון). נסענו במעבר ההרים Swartberg, בדרך יפהפיה, בנוף הררי, שונה מהנוף שרואים לאורך כביש N2. בעיירה עצמה ישנם מקומות לינה ומקומות לאכול, אך אין אטרקציות מיוחדות ולכן, אנחנו בחרנו להמשיך בנסיעה לכיוון ארצות היין (Winelands). את המשך היום העברנו בנסיעה על כביש N1 (יותר מ-200 ק"מ), עד ל-Stellenbosch. עברנו בדרך בין כרמים רבים - נוף מרשים במיוחד, של עמק מרהיב עם כרמים, נגלה באזור De Doorns. בנסיעה אחרי Worcester, לכיוון Paarl, יש שתי דרכי נסיעה: אחת היא כביש אגרה, מהיר יותר ועובר במנהרה בתוך ההר. הדרך שניה מטפסת מעל ההר והיא ארוכה יותר, אך צופה על נוף יפה. ל-Stellenbosch הגענו בערב. זו עיירת סטודנטים חביבה, השוכנת באזור עשיר בכרמים ויקבים. בערב ניתן לצאת לפאבים, אליהם יוצאים הסטודנטים ולמסעדות בהכוונת הגסט האוס שישנים בו.

טיפ של אלופים - הדרך ליישוב הנסיך אלברט הנה דרך עפר טובה, יפה ועם הרבה נקודות תצפית יפות ונוחות (ספסל ושולחן). לפני הנסיעה, כדאי לכם להשקיע בבן או בת זוגכם - קנו בקבוק יין, שתי כוסות, פותחן בקבוקים, פירות העונה ומפה אדומה. כך, בכול נקודה יפה אשר תבחרו, אפשר להוציא את סלסת הפיקניק, לערוך את השולחן ולזכות בעוד מספר נקודות חיוביות מבן או בת הזוג.

יום 11 -; ביקרנו באחד היקבים ליד Stellenbosch, עם טעימה מהיינות והגבינות (35 ראנד לאדם). נסענו ל-Simon's Town לצפייה בפינגווינים ומשם לכף התקווה הטובה (75 ראנד לאדם). בקייפ עלינו ברגל, לתצפית מהמגדלור על המפגש בין האוקיינוסים. כשאנחנו היינו במקום, הרכבל לא פעל והיתה אפשרות לעלות ברגל או ברכב (הקפצה) בתשלום. כבר בחניון הרכבים ניתן לראות בתוך הים את נקודת המפגש בין האוקיאנוסים - אזור עם גלים גועשים, הנמצאים רחוק מהחוף. לאחר שעולים לתצפית, ניתן לראות נקודת מפגש בצד השני של התצפית. אל תשכחו להכין שעורי בית ולהוציא מעט מידע על האוקיאנוסים הנפגשים שם ואז לקרוא את זה למעלה (כך תצאו גם מבינים וגם אינטליגנטים).

טיפ - באזור השמורה יש מספר דרכים, שניתן לנסוע בהן לנקודות שונות בחוף. הנסיעה מומלצת, קצרה ובדרך ניתן לראות בעלי חיים שונים (כמו יענים). בנקודות שונות לאורך הדרך (בקו החוף), ניתן לראות להקות של קופי בבון. הלהקות הללו ממתינות לרכבים שעוצרים בצד הכביש ואז הקופים הולכים לרכב ובודקים מי השאיר דלת פתוחה או חלון פתוח, נכנסים פנימה ומתחילים לאכול כל דבר. לכן, דבר ראשון, אל תשאירו שום דבר פתוח ואם כבר השארתם - אל תנסו בשום צורה ליצור מגע עם הקופים. ביס אחד שלהם מוריד אצבע, פשוט תנו להם לסיים והם יוצאים לבד. אם רוצים לזרז את היציאה שלהם מהרכב, ניתן להראות להם אוכל (לחם, למשל) ולזרוק אותו מחוץ לרכב, אולם, כאמור, אין לנסות להוציא אותם בכוח או בצעקות. אם אתם רואים תיירים אחרים, שהשאירו חלון פתוח ויצאו לצלם, פשוט תישארו במקום ותצפו בסבלנות ובהנאה בהצגה.

מכף התקווה הטובה, חזרנו לעיירה Fish Hoek ללינה. ישנו שם ב-B&B בשם Joy's (מחיר 400 ראנד), שהוא מאוד מומלץ, נעים, נקי והבעלים ממש לבביים.

לתחילת הכתבה

ימים 12-15: מסיימים בקייפטאון וסביבותיה

יום 12 -; נסענו לקייפטאון דרך Hout Bay. מזג האויר היה סגרירי וירד גשם, כך שלא זכינו לראות את הנוף לאורך הדרך, שנראתה מאוד יפה. החלטנו לבלות את היומיים האחרונים שלנו, בקייפטאון עצמה. ישנו ב-B&B בשם Bellevue Manor (מחיר 550 ראנד ללילה), שנמצא במיקום מאוד נוח (למי שיש רכב), ביחס לכל האטרקציות בעיר. ניתן לדבר עם בעל המקום ולהתייעץ איתו לגבי מה שיש לעשות במקום ולהזמין דרכו אטרקציות שונות. בצהריים נסענו עם הרכב למרכז העיר, שם טיילנו ברגל. למען האמת - לא משהו... פשוט עיר! לקראת ערב, הזמנו דרך בעל האכסנייה פעילות ליום המחרת. הפעילות המאורגנת הוזמנה דרך חברה וכללה סיור ב-Township ולאחר מכן שייט, לאי רובין איילנד. על המקומות תמצאו בספרות או באינטרנט, אך רצוי (או אף חובה) להגיע למקומות אלו, על מנת להבין מעט את ועל אזרחי המדינה. סיור דרך החברה עלה 620 ראנד לאדם (Township ורובין איילנד). ניתן להגיע לרובין איילנד באופן עצמאי, במחיר 200 ראנד - דרך החברה גבו על חלק זה של הטיול כ-350 ראנד, אך בפועל, לשייט יוצאים לבד ללא נציג של החברה. הוא רק שם אותנו באזור השייט (יוצאים מתוך ה-Waterfront) ואסף אותנו משם חזרה למלון. לכן, ניתן ורצוי לעשות את החלק הזה של הטיול לבד. רצוי להזמין סיור בטאון-שיפ דרך מדריך פרטי (ניתן דרך בעל האכסנייה). ייתכן שניתן לעשות את הסיור עם המדריך ברכב שלכם וכך לחסוך עוד כמה ראנדים (אין בעיה לנהוג בטאון-שיפ). ניתן לישון בטאון שיפ אצל המקומיים וכך גם לעזור להם כספית וגם להציץ לאורח החיים שלהם.

טיפ - אומרים שמומלץ לעלות על הר השולחן אחרי השעה 18:00, להישאר שם עד השקיעה, להשקיע ברומנטיקה ולרדת. אולם, אנחנו לא הצלחנו, כי האתר היה סגור עקב רוחות חזקות בשעות אלו... אגב, משום מה, אחרי 18:00, מחיר הכניסה הוא גם זול יותר. המלצתנו היא - אם יש לכם מזג אוויר יפה (גם בבוקר), נצלו זאת ואל תמתינו, מזג האוויר יכול להשתנות ביום המחרת ואז לא ניתן לעלות להר.

יום 13 - על הבוקר הגיעה החברה ויצאנו עם המדריך המקומי לסיור. מהסיור בטאון-שיפ די התאכזבנו, כיוון שהוא נראה די תיירותי (בכל מקום שהגענו אליו, חיכו לנו מקומיים עם מזכרות למכירה). חשוב לזכור, שחלק מהסיור זה להראות לנו איך המקומיים משתקמים מהאפרטהייד ולומדים מקצוע ולכן, קניית המזכרות מהם זו עזרה קטנה מצידינו, כדי לעזור להם לצאת ממצבם. הסיור היה טוב מבחינת הבנת מצבם של השחורים במדינה ודי הצטערנו שלא עשינו אותו בתחילת הטיול, כך היינו מבינים טוב יותר את הלך הרוח במדינה. בכל אופן הסיור הזה הוא דבר שצריך לעשות!

הסיור ברובין איילנד מחולק לכמה חלקים - שייט של 45 דקות לאי, סיור של 45 דקות בעיר בתוך אוטובוס, סיור של חצי שעה בתוך מתקן הכליאה ושייט בחזרה לחוף. הסירה לרובין איילנד יוצאת מאזור ה-Waterfront, שהוא אזור יוקרה עם מסעדות לשעות הערב הרומנטיות. בערב יש במקום הרבה מאוד שוטרים, כך שמאוד בטוח ונוח לבלות בו. לאורך כל ימי שהותנו בקייפטאון, ניסינו לעלות להר השולחן, כדי לראות את הנוף והשקיעה, אך מזג האוויר לא איפשר זאת. לבסוף, ביום האחרון, נסענו לגבעה סמוכה להר השולחן, הנקראת "גבעת האריה" (על השילוט כתוב "Signal Hill Drive"). לקראת השקיעה, החלו להתקבץ במקום הרבה זוגות נאהבים, צעירים חסרי מנוח ולכולם בקבוקי בירה או יין. כולם יושבים וממתינים לשמש שתשקע בים. נחמד.

טיפ - חשוב להצטייד במעט מזון ומים לסיור ברובין איילנד. השייט נעשה בתוך סירה, שניתן בה לשבת בחוץ או תחת גג. יש לקחת בחשבון, שאם יושבים בחוץ ביום שמש, די נשרפים. ליושבים בפנים - העיפו מבט חטוף ותוודאו שאתם רואים את חגורות ההצלה ואיך יוצאים משם מהר (סתם שתדעו...). יש סיכוי שהים יהיה גלי מאוד ואז השייט יהיה לא קל. על מנת להקל מעט את השייט, רצוי לשבת בחלק האחורי של הסירה - כך קופצים פחות. כדאי לשבת קרוב לפתח, כך שניתן לקבל משב רוח רענן. לא כדאי לשבת בחרטום הסירה (בחוץ), כיוון שאז נרטבים. כאשר תגיעו לרובין איילנד, ייקחו אתכם מהסירה לאוטובוסים. רוב הסיור נעשה בתוך האוטובוס, כאשר אתם יושבים והמדריך עומד ומסביר. על מנת לזכות במקום ישיבה טוב, כדאי לשבת באחד מהכיסאות הקרובים ביותר לדלת האוטובוס (יש רק דלת אחת) ורצוי מצד ימין שלה, כך תשמעו את כל ההסברים בצורה טובה.

ימים 14-15- על הבוקר נסענו לשדה התעופה בקייפטאון, משם טסנו ליוהנסבורג וחזרה ארצה, בטיסת ערב מאוחרת. בדיעבד, ניתן לומר שזה היה יום מבוזבז ואם היה ניתן, עדיף היה לטוס בבוקר וכך לא לבזבז יום טיול על המתנות בשדה התעופה.

 טיפ- הדיוטי-פרי ביוהנסבורג מאוד יקר, אז את כל הקניות והשוקולדים רצוי לקנות לפני כן (אלא אם כן אתם קצת יותר אמיצים - הצטרפו לאגודת "הבלתי מביאים"- אלו שלא קונים שום דבר מטופש כאשר הם חוזרים מחו"ל!).

לתחילת הכתבה

יעדי הכתבה

כתבות מומלצות עבורך על דרום אפריקה