אטרקציות מרכזיות מחוץ לפירה

בסנטוריני יש לא מעט כפרים קטנטנים וקסומים מחוץ לפירה בהם חובה לבקר ולהתוודע לאורח החיים הכל כך שליו של בני האי. כאן תמצאו סקירה של הכפרים והמקומות היפים האחרים שיש לאי להציע.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: אטרקציות מרכזיות מחוץ לפירה
© דני וגל גולדהבר

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-26/04/2021

• ישראלים יכולים להכנס ליוון, אך תחת התנאים הבאים: מחוסנים ומחלימים יכולים להכנס, ללא צורך בבידוד, לאחר הצגת אישור על כך + בדיקת קורונה מה-72 שעות האחרונות.
  • לא מחוסנים, נדרשים להציג בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולהכנס לבידוד ל-7 ימים.
  • לפני היציאה מישראל ליוון יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות יוון.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • אין לצאת מבית המלון למעט לצורך רכישת מזון או רופא או רכישת תרופות וגם זאת לאחר משלוח SMS למספר 13033 עם ציון הסיבה ליציאתך מהבית.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

צפון סנטוריני

איאה (Oia, Οία): הכפר איאה הוא למעשה האח הקטן והשליו של הכפר פירה, המכונה על ידי המקומיים פאנו מריה (Pano Meria). איאה ממוקמת בקצה הצפוני של סנטוריני ובגובה רב וגם היא נפגעה קשות במהלך רעידת האדמה הנוראית של 1956. עד אותו אסון, הכפר היה מקום ריכוזם של ימאים רבים, אך לאחר רעידת האדמה רובם ככולם עזבו. יחד עם זאת, ברבות השנים התבצעו באיאה עבודות שיקום ושחזור, שהפכו אותה לפנינה של ממש, אחד המקומות היפים בסנטוריני. כמו בפירה, גם באיאה תמצאו סימטאות צרות ומקסימות בין הבתים צבועי הלבן והגגות הכחולים, אך האווירה הרבה יותר יוקרתית, פחות עממית ועמוסה מהנעשה בפירה. איאה מתפארת במרכז תרבות ורחובותיה היפים משובצים חנויות יוקרה וגלריות בהן תוכלו אפילו רק להציץ ולחוש את חייהם של אנשי האלפיון העליון. כל אלו משתנים לפנות ערב כאשר מאות תיירים מציפים את הכפר ומתכנסים בה לרגל האטרקציה המרכזית שיש לכפר להציע - מראה השקיעה, שיש האומרים, שמכאן הוא היפה ביותר בעולם. מי לא מכיר את תמונות שקיעת השמש אל מול המים הכחולים של הים האגאי וצריחי הכנסיות- גלויות אלו מצולמות בדרך מהכפר איאה. ה-מקום לצפות בנופי השקיעה המרהיבים הם מנקודת התצפית בחומות קסטרו (Kastro walls). שימו לב- כמוכם ישנם מאות ואולי אלפי תיירים המעוניינים לתפוס את התמונה הטובה ביותר של שקיעת השמש. לכן, אם ברצונכם להימנע מהדוחק, הקדימו לבוא ולתפוס מקום.

תוכלו להגיע לכפר איאה ברכב שכור כמובן אך גם באמצעות אוטובוס מפירה. אם מתחשק לכם להרגיש מעט את הטבע ולעבור דרך נופים יפים, תוכלו לצאת מפירה למסלול שאורכו כ-3-4 שעות הליכה אל עבר איאה. תוכלו לצאת למסלול מוקדם בבוקר וכך להימנע מהשעות החמות. אל הכפר איאה תגיעו בשעות הצהריים, שוטטו בו או אפילו בלו בחוף הים וקנחו עם מראות השקיעה אותם אין לפספס.

המוזיאון הימי של איאה (Maritime Museum, Το Ναυτικό Μουσείο): אם אתם חובבי שיט, הגעתם למקום הנכון. לפני רעידת האדמה היה הכפר איאה המרכז הימי של סנטוריני. לציון ימי הזהב של הימאים באיאה, הוקם מוזיאון ימי בלב הכפר, השוכן בבניין מהודר. פריטים שונים מההיסטוריה הימית של סנטוריני מוצגים במוזיאון- דגמי אוניות, חרטומי ספינות, פריטי ציוד שונים ועוד מוצגים כאן לראווה בנוסף לספרייה מרשימה ואיורים רבים.

• מיקום: מרכז הכפר.
  • שעות פתיחה: כל יום (למעט יום ג`) 10:00-14:00 וגם 17:00-20:00
  • טלפון: 2286071156

תיראסיה (Thirasia, Θηρασία): תיראסיה הוא אי קטן שנפרד מסנטוריני במהלך רעידת האדמה, השוכן לא הרחק מחופה של איאה. היותה של תיראסיה מרוחקת מהאי עמוס התיירים השאירה בה תמימות ורוגע אותם יקשה עליכם למצוא בכפרים האחרים שבסנטוריני. רבים מהתיירים מגיעים אל האי כחלק משיט מסביב לסנטוריני, סביב הר הגעש וביקור במעיינות החמים ומבלים בו זמן קצר. באפשרותכם להגיע אל האי באופן עצמאי באמצעות מעבורות היוצאות מנמלים שונים בסנטוריני, בייחוד אלו היוצאות מאיאה ומנמל אמודי. במידה ויש בידיכם זמן להעביר בתיראסיה, כדאי לטפס אל ראש הצוק באמצעות חמור או אפילו טיול רגלי נחמד, משם נשקף נוף מהמם. במידה ואתם עייפים, ישנו שירות מיניבוס אל ראש הצוק. במהלך הסיור בתיראסיה תצליחו לחוש במה שאולי היתה פעם סנטוריני, לפני זרם התיירים ששטף אותה. תוכלו ליהנות גם בראש הצוק מארוחה טובה ולא יקרה באחת הטברנות בכפר מנולאס (Manolas), משם גם נשקפים הנופים היפים ביותר על האי. בסמוך לתיראסיה קיימים שני איים קטנטנים שעדיין פעילים מבחינה וולקנית והם נאה קאמני (Naea Kameni) ופאליה קאמני (Palia Kameni), אליהם מגיעים השיוטים השונים באיזור.

הנמל של אמודי (Ammoudi, Αμμούδι): במרחק של 214 מדרגות היורדות מראש הצוק של הכפר איאה, תוכלו למצוא את הנמל היפהפה של הכפר אמודי. בנמל המקסים תמצאו, כמיטב המסורת, טברנות מפתות, מעגני סירות ציוריים כולם אל מול מים ירוקים כחולים- זוהי בהחלט הפינה המתוקה ביותר של האי. כדאי מאוד לבקר כאן אם הגעתם לאיאה.

אימרוביגלי (Imerovigli, Ημεροβίγλι): זהו כפר קטן שהוא למעשה המשכה של פירה הגדולה. הכפר הוא קטן, שקט ושליו ותמצאו בו את שלל המאפיינים המוכרים של כפרי האי- הבתים הלבנים, כנסיות, טברנות וכו`. סימן ההיכר של הכפר הוא צוק הנישא בגובה 300 מטרים מעל פני הים עליו עמדה מצודת סקארוס (Skaros), שהייתה בימי הביניים המרכז השלטוני של סנטוריני. את הצוק מקיף מסלול טיול רגלי נחמד ביותר, המציע את נופים מרהיבים לאורכו.

דרום סנטוריני

קאמארי (Kamari, Καμάρι): הכפר קאמארי הוא אולי האיזור המתאים ביותר לתיירות בכל האי סנטוריני בגלל העובדה הפשוטה שהוא הוקם, רובו ככולו, לצורכי עידוד התיירות לאי, לאחר רעידת האדמה של 1956. שמו הרשמי של הכפר, הממוקם בצד הדרום מזרחי של האי, הוא אפיסקופי גומה (Episkopi Goma) וסימן ההיכר שלו הוא חופי החול השחור, שמחומו כדאי להישמר (הקפידו להצטייד בכפכפים כאשר אתם יורדים לחוף). רצועת החוף של הכפר נמתחת לאורך 2 ק"מ ויש בה כל מה שחוף ים טוב צריך להכיל: מיטות שיזוף, שמשיות, סוכנויות לספורט ימי ואיזורי שעשוע לילדים. הרחוב הצמוד לחוף הים של קאמארי ישלים לכם את חווית הנופש שכן הוא עמוס כולו במסעדות וטברנות, ברים ופאבים חנויות מזכרות ובתי מלון. המסעדות והטברנות בקאמארי מציעות תפריטים המתאימים לחיך של כמעט כל אחד ובמחירים מפתים לא פחות. ככלל, יוקר המחייה בקאמארי הוא נמוך יותר מאשר בפירה, המרוחקת רק כ-15 דקות נסיעה באוטובוס מפירה, כך שאיזור זה קורץ יותר ויותר לתיירים. בין קאמארי ופריסה פועל שירות מעבורות היוצא בתדירות גבוהה. הוא בהחלט עדיף על שירות האוטובוסים היעיל אך בעל משך הנסיעה הארוך.

פריסה (Perissa, Περίσσα): חוף פריסה הנמצא לא רחוק מקאמארי הוא למעשה האלטרנטיבה הזולה עבור מטיילים צעירים יותר והם גם הנוף השולט יותר בכפר. בפריסה תמצאו אולי פחות מתקנים ופחות סימני פיתוח אך החוף הוא עדיין אטרקציה מרכזית עבור אלו המחפשים בעיקר שעות בטן-גב, שחיה, שמש ומסיבות- מכל הגילאים. בפריסה נמצאת גם הכנסייה הגדולה ביותר בסנטוריני, כנסיית טימיוס סטאברוס (Timios Stavros). ככלל הכנסיות על האי, גם היא צבועת לבן בעלת גג כחול ושעות הפתיחה שלה הן 10:00-14:00 ו-17:00-18:00.

ת`ירה העתיקה (Ancient Thera, Αρχαία Θήρα): בין קאמארי ופריסה שוכנת במעלה הר עיר הבירה העתיקה של סנטוריני, הלא היא ת`ירה העתיקה. באתר הארכיאולוגי הזה תוכלו לחזות בשרידים של מבנים, מקדשים ואולמות שפיארו בעבר את היישוב הזה. האתר מרשים ומעניין, אך עבור חלק מהמבקרים הנוף המרהיב הנשקף מהפסגה מאפיל על העניין שבחפירות והשרידים הארכיאולוגיים עצמם. ניתן להגיע לכאן ברגל וברכב מקאמארי ופריסה וישנן כמובן סוכנויות שימכרו לכם נסיעת הלוך ושוב לאתר.

פירגוס (Pyrgos, Θήρας): הכפר פירגוס שוכן על הפסגה הגבוהה ביותר בסנטוריני והוא תיפקד בעבר כעיר הבירה של האי. בפירגוס תמצאו את המראה המוכר של כפרי סנטוריני- בתים לבנים ועתיקים עליהם גגות כיפה כחולים. נעים לשוטט בין רחובותיה וסמטאותיה של פירגוס והנוף הנשקף ממנה מקיף כמעט את כל סנטוריני כולה. אחד מסימני ההיכר של פירגוס (ביתר שאת מהכפרים האחרים באי) הוא ריבוי הכנסיות שבה. למעלה מ-40 כנסיות שוכנות בכפר והמפורסמת ביותר בהן היא המנזר של פרופיטיס איליאס (Profitis Ilias) שם תמצאו אוסף מעניין של אייקונות ועוד פריטי דת מרהיבים. המנזר עצמו נמצא בנקודה גבוהה יותר מהכפר פירגוס ומצריך טיפוס במרחק 3 ק"מ מהכפר. בביקורכם בפירגוס, אל תשכחו לבקר בשרידי המצודה הוונציאנית העתיקה של הכפר. בתחומי המצודה קיימים כיום רק שרידים עתיקים לחומותיה וכמה ממבניה, אך היא עדיין מרשימה ובתוכה תמצאו גם מוזיאון אייקונות מעניין ונקודת תצפית מצויינת על כל האי.

הפלגה להר הגעש: ביקור בסנטוריני הוא הזדמנות מצויינת עבורכם לבוא במגע קרוב עם הר געש בגודל טבעי. מפירה יוצאים כדרך קבע טיולי שיט אל הר הגעש, במהלכו תעצרו ותטפסו על ההר. במעלה ההר תבחינו בעשן המגיח מין האדמה וודאי תעברו בנופי מכתשים. אם תניחו ידכם על האדמה תגלו שהיא אפילו חמה מהפעילות הוולקנית ולא מהשמש, כך שמובטחת לכם פה חוויה יוצאת דופן. זיכרו להביא איתכם נעלי ספורט או נעלי הליכה טובות וזיכרו שהן עתידות להתלכלך, שכן החול השחור והאפר מסביב ודאי יכתימו אותן. השיוטים להר הגעש כוללים בדרך כלל גם עצירה במיי המעיינות החמים של האי פאליה קאמני (Palia Kameni) או ממשיכים מהר הגעש אל חופי הכפר תיראסיה. גשו לאחת הסוכנויות בפירה והזמינו משם בקלות מקום לשיט שכזה.

המגדלור של אקרוטירי: בקצה הכי דרומי של האי, בסמוך לאקרוטירי ניצב לו מגדלור בסביבה קסומה ויפה. המגדלור, המתנשא לגובה 10 מטרים, נמצא על סלע אל תוך הים. תוכלו להגיע אליו בטיול יום עם רכב שכור. טיילו מסביב למגדלור, הציצו אל המערות שסביבו והשקיפו לנופים היפים מן החוף.

צילום: אורי חלמיש

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-26/04/2021

• חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.