שמורת הרי הדולומיטים - איטליה

רכס הרי הדולומיטים שייך לשרשרת הרי האלפים ונמתח לאורך כמה מאות קילומטרים. בהרי הדולומיטים מצויים כמה מסלולי הליכה מהמרתקים ביותר באזור האלפים כולו; החל ממסלולים קצרים ונינוחים המתאימים למשפחות ולכל גיל, ועד למסלולי הליכה לאלפיניסטים.
גיורא לוין
תמונה ראשית עבור: שמורת הרי הדולומיטים - איטליה
© סיון

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לאיטליה אפשרית לאזרחי האיחוד האירופאי ומספר מדינות מצומצם. לא כולל ישראל.
  • ניתן להכנס לאיטליה במידה ויש לכם קרובי משפחה במדינה, אולם תדרשו להכנס לבידוד של 14 יום.
  • יש להגיש תוצאה שלילית בכניסה לאיטליה מה-48 שעות האחרונות ובמקרים מסויימים גם להכנס לבידוד ל- 14 יום.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים באיזורים הנחשבים צהובים פתוחים עד השעה 18:00 ובאיזורים כתומים פתוחים לטייק אווי ומשלוחים בלבד.
  • כרגע, רוב איטליה נחשבת אדומה ולכן כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הקדמה

רכס הרי הדולומיטים, השייך לשרשרת הרי האלפים, נמצא בחלקה הצפון- מזרחי של איטליה ונושק לקו הגבול עם אוסטריה. בדרך, הוא נמתח לאורך כמה מאות קילומטרים במשולש דמיוני בין העיירות קורטינה ד`אמפצו Cortina D`ampezzo, בולצאנו Bolzano וטרנטו Trento, בחלק הדרומי. שמן של פסגות הדולומיטים נגזר משמו של הגאולוג הצרפתי דה- דולומייה שהיה הראשון שזיהה את הרכב הגיר של ההרים, הרכב מיוחד אשר נוצר מסידן פחמתי ומגנזיום.

עד כמה שזה נשמע מוזר, הרי הדולומיטים הם למעשה שרידי שוניות אלמוגים קדומות. בעידן השלישוני (המכונה גם בשם עידן הקנוזואיקון, "עידן החיים החדשים", שהחל לפני כ-60 מליון שנה) היה האזור כולו ים רדוד וחמים. לאחר כמה מליוני שנים נסוג הים, ובמקביל חלה ההתרוממות (הקימוט) האלפינית אשר הרימה את רכסי ההרים. בתקופת הקרח האחרונה (הקרחונים כיסו את האזור עד לפני כ-10,000 שנה), שחקו הקרחונים את שוניות האלמוגים ואת הסלעים ועיצבו בתהליכי בליה את התצורות הנהדרות של רכס הדולומיטים. בינות לפסגות הנישאות ולמצוקים התלולים, אין זה נדיר למצוא מאובנים ימיים מסוגים שונים.

עיקר שטחם של הרי הדולומיטים מצוי במחוז הצפוני ביותר באיטליה המחולק לשתי נפות עיקריות, טרנטינו ואלטו- אדיג`ה.

נסיעה בהרים

נפת אלטו- אדיג`ה הייתה חלק מחבל טירול שבאוסטריה, עד שסופחה לאיטליה בשנת 1918. רוב תושבי הנפה הם ממוצא גרמני, ומעדיפים לדבר גרמנית. טרנטינו, הנפה הדרומית יותר, הייתה מסופחת שלא ברצונה לאימפריה האוסטרית ולאוסטרו- הונגריה במשך כ-100 שנים, עד ששבה להיות חלק מאיטליה לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, בשנת 1918. האוכלוסייה בטרנטינו היא איטלקית ברובה, אם כי גם כאן ניתן להסתדר בקלות בגרמנית.

במרוצת השנים היו בין שתי נפות אלו לא מעט חיכוכים וסכסוכים, עד שלאחר שנים רבות של דיונים הגיעו לבסוף ממשלות איטליה ואוסטריה להסכם שניסח את מעמדו של האזור. בניגוד לכל ההסכמים הכתובים, בשנת 1996 החלה מפלגת SVP האיטלקית- ימנית לפעול להפיכת נפת אלטו- אדיג`ה Alto Adige למחוז נפרד. למרות הבעיות הפוליטיות שירותי התיירות במחוז מפותחים ביותר וכל מטייל ממוצע יוכל להתמצא באזור בקלות, לקבל את שירותי המידע הטובים ביותר וליהנות מנופש נהדר. מגוון אפשרויות הלינה מתאים לכל כיס: ממלונות מפוארים, אתרי סקי ופנסיונים- ועד לבקתות הרים, גארני (מעין צימרים) וקמפינגים מסודרים.

מהעיירה קורטינה ד`אמפצו מוביל כביש מספר S48 מערבה, לעבר העיירה בולצאנו. לפני הכפר מואנה Moena מספרו של הכביש משתנה ל-S241. כביש זה נחשב לאטרקטיבי ולמתויר ביותר באזור הדולומיטים. זהו כביש מרהיב ביופיו, המתפתל באין- ספור סיבובים בינות למצוקי הרים נישאים, אגמים בצבעי טורקיז וכחול עמוק, כפרים ועיירות מטופחים להפליא ואין סוף נקודות תצפית עוצרות נשימה. העונה הטובה היותר לנסוע בכביש זה היא בחודשי האביב המאוחרים, ובעיקר בחודש מאי. בתקופה זו התיירים עדיין מעטים יחסית, כבר אין קרח על הכביש, פסגות ההרים מכוסות שלג לבן ונקי, הפריחה בעיצומה, ומחירי בתי המלון והצימרים עדיין סבירים. אורכו של הכביש הוא בסך הכל כ-130 ק"מ, אבל אם לא אצה לכם הדרך מומלץ להקדיש לו יום נסיעה שלם, הכולל עצירות רבות.

במספר אתרים לאורך הכביש הנהדר נבנו במשך השנים תחנות רכבל, כדי להביא את המטיילים אל הפסגות הגבוהות לתצפית בלתי נשכחת על האזור כולו, או כבסיס התחלה לסיורים רגליים בדרגות קושי שונות.

אם אתם רוצים להקיף את כל רכס הדולומיטים בנסיעה, קחו בחשבון יום נסיעה נוסף במסלול הבא: יציאה מקורטינה ד`אמפצו מערבה בכביש S48 עד לכפר ארבה Arabba, משם יוצאת הדרך צפונה בקטע נסיעה קשה במיוחד המגיע כמעט עד העיירה ברונק Bruneck בצומת ה"טי" פונים שוב מערבה בכביש מספר S49, אשר פונה לאחר כמה עשרות קילומטרים דרומה (מקביל לאוטוסטרדה A22) ומגיע לעיירה אורטיסיי Ortisei. משם פונה הדרך מזרחה ומתפתלת בנוף מקסים לאורך כ- 50 ק"מ, עד שהיא מתאחדת שוב עם כביש S48. שם פונים שוב מערבה בכביש S48, ואחר כך בכביש S241, עד שמגיעים לעיירה בולצאנו. למי שמעוניין לעבור את כל המסלול כולל כל העצירות והתצפיות, כדאי שישקול לינה בדרך.

מסלולי הליכה ופעילויות נוספות

בהרי הדולומיטים מצויים כמה מסלולי הליכה מהמרתקים ביותר באזור האלפים כולו; החל ממסלולים קצרים ונינוחים המתאימים למשפחות ולכל גיל, ועד למסלולי הליכה לאלפיניסטים. רוב מסלולי ההליכה מסומנים בצורה ברורה ונוחה. ניתן לשלב את ההליכות הארוכות עם לינה והצטיידות בבקתות העץ הרבות הפזורות בשטח Refuge.

אחד האזורים היותר מומלצים לטרקים רגליים ברכס הדולומיטים הוא הפארק הלאומי פאנס- סנס- בראייס Dei Fans- Sens- Bries הפארק נמצא משני צדדיו של כביש מספר S244, היוצא צפונה מאזור העיירה ארבה בערך במחצית הדרך בין קורטינה ד`אמפצו ובולצאנו. הפארק שוכן בלבו של רכס הדולומיטים, ומסלולי ההליכה בו מתאימים כמעט לכל דרגת קושי. נקודת המוצא לטרקים בשמורה זו היא העיירה הקטנה קורברה Corvara, שם גם ניתן להצטייד במפות שטח טובות. חשוב להביא בחשבון כי באזור פארק זה מתרוממות פסגות לגבהים של יותר מ-3,000 מטרים מעל פני הים, כך שדרושה מידה בסיסית של כושר והסתגלות. כמו כן, כדאי לדעת שמסלולי ההליכה בפארק נוחים וטובים לחודשי הקיץ, אך מסוכנים ביותר בחודשי החורף (למרות שגם בקיץ יתכנו תהפוכות במזג האוויר וכדאי להצטייד בלבוש מתאים).

באזור הדולומיטים יש מגוון רחב של פעילויות לימי הקיץ הארוכים ושטופי השמש, וחלקן מותאמות במיוחד לבילוי עם הילדים. ניתן לצאת לרכיבות באופני הרים, לגלוש בגלשני אוויר ו/או בדאונים, לטפס על מצוקים, לבלות במרכזי הספורט השונים, ועוד. בחורף הפעילויות מצטמצמות בעיקר לסקי, אבל האמת היא שאין מה להתלונן. מגוון אתרי סקי מעולים שוכנים בהרי הדולומיטים: העיירה הנוצצת קורטינה ד`אמפצו, דונה די קאמפיליו, סן מרטינו די קאסטרוצה, קאנאצ`י, ואל גארדנה, ועוד. החיסרון היחיד הוא שבעונה זו מכוסים הכבישים בדרך כלל בשכבה של קרח ושלג, והנהיגה הופכת לקשה וארוכה יותר.

הגעה לעיר המחוז בולצאנו (שבנפת אלטו- אדיג`ה) אינה מחייבת התנתקות מהאזור המופלא של הדולומיטים; בולצאנו היא אמנם עיירה אוסטרית לכל דבר (האזור מכונה עד היום בשם סיד טירול "טירול הדרומית"), אולם הנוף האלפיני ממשיך להיות מרהיב ומדהים גם כאן, והגן הלאומי פארקו נאציונלה דלו סטלביו P.N. Dello Stalvio הוא אחת השמורות היפות במדינה כולה. ההרים מכוסים בקרחוני עד המאפשרים לאתרי הסקי להיות פתוחים לאורך כל השנה, העמקים מתאימים לדאייה ולרכיבה על אופניים, שלא לדבר על מסלולי ההליכה המרהיבים. אני ממליץ בחום רב לעבור את קטע הכביש הקצר יחסית (רק 28 קילומטרים) שבין בולצאנו והעיירה השקטה מרנו Merano לכיוון צפון מערב: בעיירה זו מצוי אזור שלם של מעיינות מרפא וספא, ומעבר לכך זוהי עיירה טירולית טיפוסית שבה ניתן עדיין למצוא בתי מגורים מעץ שנבנו לפני מאות בשנים.

כדאי גם להמשיך צפונה בכביש S44 לעבר מעבר הברנר Brenner Pass המפורסם, או דווקא דרומה לעבר האגם הגדול ביותר באלפים האיטלקיים, לאגו די גארדה Lago di Garda. שתי האפשרויות, בכל אופן, הן המשך מצוין לסיורים באחד מהאזורים היפים ביותר באירופה כולה.

הכתבה לקוחה ממגזין "טבע הדברים", גליון יבשות מספר 5

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • כרגע, רוב איטליה נחשבת אדומה ולכן כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00.